Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

zondag middag waren wij aan het zoeken op een bepaalde locatie. volgens ons moest het hier ergens liggen. na enige tijd kwam er nog een stel,

zette de fietsen neer en ging ook zoeken. wij nog vragen, zoeken jullie ook de cache? ja dat was zo, het waren hongaren, die engels spraken, leuk

mede cacher ontmoeten zij deden wel een soort geheimzinnig. maar oke, dan ben je toch met 4 aan het zoeken naar hetzelfde ding.....

op een gegeven moment zie ik hem met iets in de handen staan, ja idd de cache. gevonden???? ja, hij noteerde zijn naam, en die van zijn partner,

toen draaide hij de pot dicht, lachte even vreemd, en liep weer naar de waterkant waar hij de cache tussen de stenen liet vallen.

ik wilde mij niet laten kennen...liep even door naar mijn man en fiets en dacht de locatie zo weer te vinden. zij vertrokken op de fiets.

helaas konden wij de cache niet meer vinden, hadden ook wel de P...in, en zijn weggegaan. ga nog wel eens zoeken, weet ong. waar hij ligt nu.

is het nu de (ook) de bedoeling, soms mensen te leren kennen en samen iets te ondernemen, of is het een competitie..........

had het wel leuk gevonden een leuk gesprek met deze mensen te hebben b.v.

jammer dat er zo gereageerd werd, als ik hem had gevonden, had ik hen gewoon mee laten tekenen. maar is dat dan niet de bedoeling, je bent toch

met zijn allen aan het zoeken ?????

groet,

Dican.

Geplaatst

Ik vind het altijd erg leuk om andere cachers te ontmoeten. Heb de ervaring dat je meestal toch wel samen gaat zoeken en elkaar even waaschuwt als je 'm hebt gevonden, gezellig samen logt, nog wat kletst en dan weer verder gaat. Heb echter ook een ervaring zoals jij gehad in Duitsland, ook iemand die heel geheimzinnig deed terwijl het toch heel duidelijk was dat ik ook cacher was. Naja, ieder z'n lol, zullen we maar weer zeggen :blink:

Geplaatst

Iedereen zal daar weer anders over denken en misschien nog wel bij de 1 anders dan bij de ander. Het ligt ook aan de reactie van die ander bij ons of hoe we ons zelf voelen.

Maar als ik niet samen zou willen zoeken, zou ik ook niet de cache-plek benaderen als ik anderen zie, dan zou ik wachten. Niet eerst mee gaan zoeken en dan niet samen loggen.

Wij spreken de mensen vaak wel aan, tenzij ze heel bang kijken ofzo. Samen zoeken is samen loggen, nog nooit anders meegemaakt. Wel een keer meegemaakt dat men hem graag zelf wilde vinden, omdat ie zo leuk scheen te zijn, dus hebben we even gewacht een eindje verderop. Toen zij klaar waren hebben wij gezocht en gevonden en toen we terug liepen naar de auto, stonden ze daar te wachten om nog een gezellig praatje te maken. Leuk!

groetjes GeoVlinder

Geplaatst
is het nu de (ook) de bedoeling, soms mensen te leren kennen en samen iets te ondernemen, of is het een competitie..........

Toen ik zo'n vijf jaar geleden voor het eerst met een geocacher meeging zagen we mensen zoeken op de plaats waar de cache zou liggen. Toen is mij vertelt dat je die mensen niet moet storen, maar even wachten tot ze klaar zijn en dan zelf gaan zoeken.

Tegenwoordig zie ik het vaker dat je gezellig met elkaar gaat zoeken. De mores in het spel zijn in (in Nederland) in de loop van de tijd veranderd. Grote kans dat ze in het buitenland anders zijn dan in Nederland.

Tc

Geplaatst (bewerkt)

Ik merk zelf ook nog weleens verschillen op dat er verschillen zijn in hoe men in verschillende landen met de "regels" omgaat. Wij kennen hier bijvoorbeeld de FTF, STF en TTF terwil over het algemeen in het buitenland alleen de TFT wordt gebruikt. Ook is het in Nederland volgens sommigen not done om met meerdere teams een FTF te claimen terwijl dat in Duitsland wel gebruikelijk is. Verder valt het me ook op dat nu de Geocachegemeenschap explosief aan het groeien is, er een aantal "cachecollega's" tussen lopen die het eng vinden om met andere mensen in contact te komen. Zelf mocht ik dat een aantal keer meemaken tijdens het laatste poffertjesevent. AToen we iemand groette werden we aangekeken of we melaats waren. Wij vinden het zelf wel leuk om met andere cachers in contact te komen. Mochten we ergens mensen zien zoeken dan kijken we meestal even of we een GPSr of cachebeschrijving zien en anders vragen we of men iets zoekt waarbij we onze GPSr laten zien. Dan is het meestal wel duidelijk en daar kunnen dan ook de leukste hints en tips uit voortkomen.

bewerkt door Ellino
Geplaatst

Tja, geocachers zijn soms net mensen :blink: .... er zit van alles tussen. Toch verschilt de populatie per land heel erg. In Nederland zie je tegenwoordig veel cachende gezinnen, in Duitsland heb je toch nog overwegend Einzelganger (ha!) in mijn ervaring. En niet iedereen is even sociaal vaardig natuurlijk.

Geplaatst

Ik vind het niet meer dan normaal, dat wanneer je bij toeval met meerdere teams aan het zoeken bent en iemand vindt de cache, dat deze na het loggen wordt doorgegeven aan de medezoekers. Je wacht even op elkaar, de oorspronkelijke vinder legt hem weer terug en dan vervolgt ieder zijn eigen pad.

Als mensen handelen zoals in het eerste bericht omschreven, dan kun je vraagtekens zetten bij de mentaliteit, die achter zo'n actie schuilgaat....

Ik heb geocaching nooit als een competitie kunnen zien. Wie ligt er in hemelsnaam wakker van of Team Tabak 1290 danwel 1291 puntjes heeft gescoord... En hoe kun je spreken van een competitie, als de voorwaarden voor iedere deelnemer zo verschillend zijn? Of iemand gepensioneerd is en tijd te over heeft (en deze tijd ook aan geocaching wilt besteden) of dat iemand werkt en in het weekeinde slechts beperkt mogelijkheden heeft om te gaan cachen?

Het is en blijft niets meer en ook niets minder dan een spelletje. Toch?

Geplaatst

Ik herken hier wel iets in. We komen nog wel eens in Duitsland. We hadden de cache gevonden en er komt een ander team aan, dan wilde ik ze bij laten schrijven. Ze vroegen of wij de cache terug wilde leggen zodat ze deze zelf konden vinden.

Later hadden wij dit omgekeerd en toen vroeg men aan ons of we even terug wilde lopen en met de rug naar ze toe wilde staan, want dan konden we zelf zoeken. Dat hebben we natuurlijk gedaan (en er om gelachen).

Een team wilden wij een TB meegeven en dat kon niet want wij waren net achter ze aangekomen en gelogd. Dus op het moment dat wij droppen, waren zij al bij deze cache geweest en toen was de TB er niet.

Voor ons allemaal veel te "grundlich", maar ik vind dat verder niet vervelend. Ik ga er niemand op veroordelen en zie er de humor van in. Als wij dan zin hebben spelen we het spel met ze mee.

Geplaatst

Juist dat hele competitie gevoel is ontzettend sfeer bepalend binnen de community en dus ook hier op het forum. Het feit dat mensen zich op sommige punten zo ontzettend druk maken om andere cachers is vaak een direct gevolg van de competitie-drang. De vraag bijvoorbeeld of je wel mag loggen als de cache niet meer te vinden is en dus spoorloos verdwenen is. etc etc.

Geo D'ors

FTF, Goud, Zilver en weet ik veel wat

Dat zijn zaken die een bepaalde competitiedrang stimuleren. En naar mijn mening is dat op sommige punten de doodsteek.

Bij competitie komen zaken zoals jalouzie, achterdocht, vals spelen, ik was eerder, jij was later, ik ben beter, jij bent slechter...

Wat mij betreft een streep door die Geo d'ors, FTF etc etc etc

En over het wel dan aanspraken van collega cachers... in een cafe heb ik ook niet de behoefte om met iedereen een praatje te maken. Sommige mensen heb je iets mee en met andere niet.

Geplaatst

Als ik bij een cachelokatie kom en zie dat anderen aan het zoeken zijn zal ik in principe afstand bewaren en afwachten tot die anderen de gevonden, gelogd en teruggeplaatst hebben.

Persoonlijk geef ik er ook de voorkeur aan de cache zelf te vinden en niet aangereikt te krijgen door een ander team: als ik een route doe wil ik de finale nu eenmaal ook zelf op eigen kracht bereiken. Dat betekent mede dat ik zoiets eigenlijk ook van een ander team verwacht.

Het uitwisselen van vriendelijkheden ed. komt daarna eventueel wel.

Ook kan ik me voorstellen dat niet iedereen altijd behoefte heeft om met anderen te gaan praten, kletsen of wat dan ook. Laat die mensen in hun waarde. Ieder leeft en doet op zijn eigen manier immers.

Zo vind ik het tijdens cachen vaak niet prettig achterop een ander team te lopen, omdat ik een cacheroute zelf wil doen en zelf wil oplossen. Zonder inbreng van anderen. Zelfs als ik hem niet vind.

"Iedere gek zijn gebrek".

Geopatra.

Geplaatst

@Ervani, ik begrijp je gedachtengang dat FTF hunts leiden tot competitiedrang, maar je vermelding van Geo D'Ors in die context vat ik niet...

Een Geo D'Or geeft tenslotte een waardering aan. Als daar al een competitie in zit, dan is het hooguit: Wie maakt er een cache die zo goed mogelijk gewaardeerd wordt.

Dus: leg es uit....

Geplaatst

bedankt voor alle reacties.

weet nu dat onze reactie niet zo gek was, en zal de volgende keer als wij per ongeluk met meerdere

lopen te zoeken, gewoon weer de mede cachers aanspreken. wel de situatie proberen aan te

voelen, als de ander daar geen behoefte aan heeft, ook prima. maar niet dit achterbakse gedoe.

verder vind ik het cachen gewoon leuk, puzzels oplossen, dingen vinden enz. enz. geen strijd.

maar een leuke bijkomstigheid is dat er ook anderen zijn met dezelfde hobby, dat kan leuke contacten

opleveren. :dribble:

Geplaatst

Ik heb nog niet veel ervaring met samen zoeken naar een cache. De eerste keer dat het gebeurde, was ik degene die erbij kwam en besloten we met z'n allen te zoeken en dan log je uiteraard ook samen. De tweede keer was ik er al, en zonder overleg begonnen de anderen zomaar te zoeken, wel samen gelogd (tsja.... goudjacht...). En de laatste keer had ik gewoon met een paar anderen samen afgesproken om een dagje samen te gaan cachen en uiteraard zoek en log je dan ook samen.

Als ik bezig ben met loggen en er komen cachers aan, dan zal ik hen toch wel vragen of ze even een paar minuten willen wachten, dan ben ik klaar met loggen en kan ik em terugleggen. Tenslotte heb je dan niet samen gezocht, dus samen loggen vind ik dan jammer van het spelletje. Zeker bij een tradi heb ik zoiets van: als jij aan komt en meteen kunt loggen omdat iemand anders al bezig is te loggen, dan is de hele lol van het zoeken van die cache eraf. Wat mij betreft hangt het dus af van op welk moment je bij een cache komt. En ik vind het ook wel zo netjes om eerst even af te tasten of samen zoeken wel door alle partijen gewaardeerd wordt. Heeft te maken met elkaar respecteren.

Het enige waar ik bij geocachen een beetje competitie wel erg zou waarderen is het schrijven van de mooiste logs en het leggen van de leukste caches. Voor de rest hoeft het niet zo nodig van mij

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...