Spring naar bijdragen

Privacy In Je Gpsr


Wad-Seekers

Aanbevolen berichten

Een collega van mij heeft de knop "naar huis" in de autonavigator buiten gebruik omdat het dievengilde met die knop snel kan zien waar je woont. En dus makkelijk kan inbreken als ze die gps ver van huis in handen krijgt.

Ik heb mijn autonavigator daarna aangepast.

De autonavigator onthoudt echter wel de laatst gekozen bestemmingen.

En de gpsr houdt een tracklog bij. Waarmee je snel kan zien waar iemand vaak is.

Houd jij daar rekening mee? En hoe dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

de meeste Garmin auto navigatie systemen hebben een PINCODE die je kunt gebruiken zodat als iemand hem vind/steelt niet bij je gegegvens kan.

 

ter overweging... veel mensen hebben in het start scherm van de gpsr, naam, telefoon en emailadres staan. Ik zou deze eerder verijderen dan de tracklog, hoe groot is de kans dat wannner je je gps verliest/gestolen wordt de persoon die hem dan heeeft weet hoe het werkt.

Maar je hebt een punt, je moet voorzichtig zijn met je data.

 

 

Eigenlijk wel raar dat mensen met een gps-telefoon tegenwoordig leuk hun trip op het web posten in realtime. je ziet hoe laat ze weg gaan, waar ze zijn en wanneer ze weer op weg naar huis gaan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk wel raar dat mensen met een gps-telefoon tegenwoordig leuk hun trip op het web posten in realtime. je ziet hoe laat ze weg gaan, waar ze zijn en wanneer ze weer op weg naar huis gaan...

 

En dan maar niet beginnen over het in twitter aangeven waar je je op dat moment bevind, ook erg handig voor mensen die wil weten of je niet thuis bent.

 

En voor de Home functie in je navigatie, gewoon ergens anders in de wijk het punt aangeven, bv begin van de straat of een straat eerder. Vanuit gaand dat je het laatste eindje wel de weg zelf weet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik besef heel goed dat velen weinig rekening houden met bescherming van hun privacy, op allerlei plaatsen.

Ik ben echter vooral benieuwd hoe jullie, cachers, daarmee omgaan. En dan specifiek t.a.v. je handheld gps.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh, daar heb ik eigenlijk nog nooit bij stilgestaan. Ik gebruik die knop vrij regelmatig voor het eerste stukje van de weg terug... dus uitschakelen, tja... dan zou ons adres wel bovenaan de lijst van laatst gekozen bestemmingen verschijnen.

Ik weet ook niet of het dievengilde de navigator jat om meteen het hele land door te scheuren om in te breken (met het risico dat er toch iemand thuis is, want we zijn lang niet altijd met zn allen tegelijk onderweg) of gewoon om de navigator snel weer te verpatsen. Ik denk (en hoop nu) eigenlijk dat laatste.

 

En inderdaad, ook wij hebben naam, telefoon en emailadres in ons startscherm van de gpsr staan. Ik acht de kans vrij groot dat als iemand hem vindt, hij ófwel weet wat het is en hoe hij werkt, óf uit pure nieuwsgierigheid het ding aanzet en dan dus bij het startscherm terecht komt...

 

Nog een overweging... Veel mensen laten via Twitter en andere media aan (zo'n beetje) de hele wereld weten waar ze op dat moment zijn. Niet thuis dus... Een paar maanden geleden besteedde o.a. de NOS aandacht aan de nieuwe site www.pleaserobme.com die probeert mensen ervan bewust te maken dat je een beetje moet oppassen met de gegevens die je wereldkundig maakt. Het moderne equivalent van mijn vader die me 35 jaar geleden op mn donder gaf omdat ik een briefje op de poort had gehangen dat we de komende 2 weken op vakantie gingen :) wist ik veel...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb in mijn gpsr startscherm mijn mail en o6 nr staan met de vermelding dat de eerlijke vinder beloond zal worden, geen adres gegevens.

Op mijn htc tytn2 heb ik in mio geen thuis ingesteld maar gewoon onder alle overige adressen staat mijn eigen adres die ik gebruik om naar huis te navigeren. Tevens sla ik zo min mogelijk route profielen op en als ik dat wel doe haal ik die nog de zelfde dag binnen op de laptop en verwijder ze dan van de gpsr of mijn gsm.

Nog niet helemaal waterdicht maar laat de deur niet wagenwijd openstaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

... veel mensen hebben in het start scherm van de gpsr, naam, telefoon en emailadres staan. Ik zou deze eerder verijderen dan de tracklog, hoe groot is de kans dat wannner je je gps verliest/gestolen wordt de persoon die hem dan heeeft weet hoe het werkt.

...

Die kans is m.i. bijna 100%.

Iedereen weet het aanknopje wel te vinden en de rest wordt automatisch getoond bij het opstarten ;-)

Ik heb zelf overigens mijn telefoonnummer in het opstartscherm van de gps staan.

Maar wie het apparaat kan bedienen vind ook een waypoint "thuis". Drie keer raden wat daar zou zijn...

Als ik hem verlies, ja dan weet iemand waar ik woon.

Maar met wat googelen kan daar iemand die het wil ook achter komen zonder dat ie mijn gps heeft.

En op basis van mijn nummerbord weten ook veel meer instanties dan mij lief is achter mijn adres te komen en mij te bestoken met post waar ik niet van gediend ben.

Overigens, ik neem aan dat de topicstarter heel snel die precieze homecoords uit zijn profiel gaat halen (of ze bewust een beetje fout heeft meegegeven)?

Ik kan er zelf mee leven dat ik een licht verhoogd risico loop dat iemand die mijn auto met GPS (of Domdom als ik die ooit zou aanschaffen) in midden Zweden vindt en denkt: "daar bij Bloodwoosj is niemand thuis, haal ik de boel eens lekker leeg."

Zeker zolang die iemand anders ook kan leven met het idee dat als ie Bloodwoosj onverhoopt tegen het lijf mocht lopen bij zo'n actie hij wel eens een probleem zou kunnen hebben :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Valsheid in geschrifte. Bij Bloodwoosj dan wel he :rolleyes: Met de coordinaten kom je op een prachtige rotonde in onze prachtige stad. En ja; daar doe ik niet geheimzinnig over. Deventer :thumbup: Groot genoeg om het dievengilde te laten zoeken (en dan bedoel ik niet naar een cach).

@Bloodwoosj: leuk dat je reageerde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oeps, dan heb ik ook nog een intikfoutje gemaakt met de coords want ik kwam echt ergens heel anders uit dan een Deventerse rotonde... :rolleyes:

Maar alle gekheid op een stokje, ik lees hier net op een ander forum dat vorig jaar op koninginnedag nog voordat zijn naam ook maar op het nieuws gevallen was aan de hand van zijn nummerbord de adresgegevens van Karst T al op internet stonden.

Ondanks dat ze officieel slechts door een beperkte groep mensen ingezien mogen worden.

Laat staan verspreid...

Greetz Bloodwoosj.

 

edit, en niet alleen zijn adres, ook nog zijn geboortedatum en wat andere zaken

bewerkt door Bloodwoosj
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom zou men in hemelsnaam je GPS nodig hebben om in te breken bij jou???

 

Men weet waar je woont en dat is het. Ik denk niet dat mensen met slechte bedoelingen een eind gaan rijden om in te breken bij iemand die 'misschien' niet thuis is.

Hebben jullie geen telefoonboek ofzo waar ook GSM nummers instaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...