Spring naar bijdragen

Pc Kabel


nomoskar

Aanbevolen berichten

Hallo,

We zijn ons aan het orienteren. tjonge dit is echt heel ingewikkeld.

Als eerste zijn we opzoek naar een GPS, waarschijnlijk wordt het de garmin etrax h.

Al sneupend op het forum lijkt dat een goede keuze.

Nou zie ik overal dat hij geleverd wordt zonder pc kabel.

Heb je zo'n kabel nodig en waarom?

 

Meer vragen zijn er vast wel maar we gaan maar gewoon proberen en als we er niet uitkomen ga ik ze stellen.

 

groet Nomoskar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Welkom op deze verslaving nomoskar!! :thumbup:

 

Een pc kabel heb je niet perse nodig. Je kan de coördinaten ook zelf gewoon invoegen op de GPS. Maar als je later PM wordt is het handig om wel een kabel te hebben. Maar ik denk dat als je PM wordt je ondertussen wel een andere GPS hebt. :thumbdown:

 

Daarnaast heb ik nog nooit van een garmin etrax H gehoord??? Je bedoelt vast Garmin eTrex H? :blush:

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een PC kabel kun je je GPS aansluiten op je PC, waardoor je een aantal dingen kunt:

* Caches inladen vanaf je PC (handmatig of via GSAK)

* Gelopen routes uitlezen vanaf je GPS en terugkijken (bijv met Mapsource)

 

Je kunt dus je GPS beheren vanaf je PC eigenlijk (beetje afhankelijk per type waarschijnlijk). Het scheelt je in ieder geval heel veel handmatig werk.

Mijn vorige GPS was niet aan te sluiten op de PC en daardoor moet je alle WP's zelf invoeren.

Bij een multi met bijv 15 WP's is dat dus wel wat werk. Als je GPS op de PC aan te sluiten is, kun je ze allemaal in één keer inladen en je bent klaar (tenzij je de WP's zelf eerst uit moet rekenen natuurlijk)

Je kunt prima zonder PC kabel werken, maar met kabel wordt het voor jezelf wel een stukje makkelijker soms!

 

Mochten er nog meer vragen zijn: stel ze gerust! Er zijn altijd genoeg mensen hier die kunnen/willen helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op een standaard Etrex (H) kun je geen kaarten laden.

 

Ik ben zelf begonnen met een Etrex (voorloper van de Etrex H). Het is een prima apparaat om ervaring mee op te doen en om te kijken of je het spelletje leuk vind. Ik had er zelf wel een kabel bij, maar die heb ik nooit gebruikt om caches te laden. Handmatig invoeren is wel even wat werk, maar dat valt ook wel mee en je wordt er ook wel handig in. Bovendien is mijn ervaring dat je bij 80 a 90% van de multi-caches de vervolgpunten toch moet ingeven omdat die vooraf niet bekend zijn.

Ik heb de kabel wel een paar keer gebruikt om de tracklog uit te lezen (dan kun je op een kaart op de PC zien waar je precies gelopen/gefietst hebt). Maar die keren zijn ook op de vingers van 1 hand te tellen.

 

Als je het spelletje leuk vind kun je altijd nog een duurdere GPS kopen. Dan kun je de Etrex als backup meenemen. Nu lopen mijn kinderen vaak met de Etrex omdat ze dan ook achter het pijltje aan kunnen lopen. Het nadeel van mijn apparaat (en dat heeft de H niet) is dat hij nogal snel de GPS'sen kwijtraakt omdat de ontvanger niet zo gevoelig is. Dat was ook de voornaamste reden om een nieuwe GPS aan te schaffen. Als ik al een Etrex H gehad had, dan kon ik in het bos toch steeds de weg vinden. Dan was er niet zo'n behoefte aan een nieuwe GPS en liep ik nu waarschijnlijk nog steeds met een Etrex rond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de etrex h kunnen geen kaarten en is een kabel niet strikt noodzakelijk; voor het invoeren van meerdere waypoints kan het handig zijn.

De GPS is goed genoeg om mee te geocachen, maar de mensen die wat fanatieker worden, kiezen uiteindelijk toch voor een geavanceerdere GPS.

Ik heb dit zelf ook gedaan en leen mijn oude GPS (etrex) uit aan vrienden en bekenden die het een keer willen proberen.

 

Als je insteek is om het geocachen uit te proberen kan je ook overwegen om:

- een GPS te lenen (vraag het eens op het forum)

- een GPS te huren

- een tweedehands te kopen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- Of loop een keer mee met een meer ervaren geocacher uit je omgeving. Daarover loopt al een draadje hier op het forum met mensen die evt wel op pad willen met een onervaren geocacher. Kun je beetje kijken hoe hun GPS werkt, wat je fijn vindt en wat niet etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Super al die antwoorden! Dank jullie wel :rolleyes:

Ik had al gezien dat mensen wel samen lopen om te oefenen.

Ik denk dat wij gewoon even in onze eigen stad gaan oefenen. Daar kennen we de weg ook wel zonder GPS.

Wat betreft het 2-de hands. Ik zag op marktplaats eentje die bijna net zo duur was als een nieuwe.

Zoveel kost dat niet en als we het niet leuk vinden kunnen we hem altijd weer verkopen.

 

nog een vraagje: de coordinaten die je invoerd, zijn dat de coordinaten die boven aan zo'n cache staan op geocaching.com?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ligt aan het soort cache. Bij een Traditional ligt de cache inderdaad op het coördinaat boven aan de pagina.

Bij een Mystery is het vaak een fictief punt en moet je de puzzel eerst oplossen om te achterhalen welke coördinaten je moet hebben.

Bij een Multi cache is het vaak het coördinaat van de Parkeerplaats of het 1e Waypoint. De rest van de Waypoints staan in de tekst beschreven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Zo inmiddels een etrex rijker en 2 gezocht maar niks gevonden, morgen doe ik weer een poging.

Wat ik me afvraag: is er een manier om te ontdekken hoe precies je gps is?

Bij ons in de buurt liggen nogal wat micro's. Als je die zoekt met weet ik hoeveel afwijking dan ben je wel even bezig.

Ovigens doet hij het verder geloof ik wel goed. Zelfs mijn zoon (8 met verstandelijke beperking) weet waar we heen moeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er bestaan zelfs meerdere etrexen... Ik weet niet welke je hebt. Wij werken met een etrex vista hcx. Daarin kan je via het menu de miswijzing van de gps opzoeken. Als daar bijvoorbeeld 5 staat dan is de berekende nauwkeurigheid een cirkel met een straal van 5m. Deze miswijzing heeft betreking op de sterkte van het satelietsignaal EN op de ligging van de satelieten die je ontvangt. Daarnaast zijn er ook onnauwkeurigheden door bijvoorbeeld dichte bebossing of hoge gebouwen. Dat kan de gps niet weten/meten en met die onnauwkeurigheid moet je zelf rekening houden.

Onze etrex heeft een usb poort. Bijna elke usb kabel met ministekker kunnen we gebruiken. Het hoeft dus niet perse een garmin kabel te zijn.

Oja. Staat je etrex op de juiste eenheden instelling? Als je met de hand invoert moeten de gps eenheden op hddd mm.mmm' staan niet hddd mm' ss.s'' (of iets anders)

Kaartdatum wgs 84.

Veel plezier.

bewerkt door Wad-Seekers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de hoofdpagina van deze site, even naar beneden scrollen, zie je dit:

Hoe vind ik mijn eerste cache? Vond ik nuttige info.

(Ik zie nu dat Waldio dat ook al had aangeven.)

En sinds deze week is de lijst "caches voor starters" op dit forum geplaatst.

Misschien ook leuk om even naar te kijken?

bewerkt door Wad-Seekers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...