Spring naar bijdragen

Beeldmerken


BaMoMa

Aanbevolen berichten

Waarom denk je dat ik mijn op het monopolyspel gebaseerde cacheroute "Mijnopolie" heb genoemd en het bekende logo van dat spel ook niet gebruikt heb ?!

 

Je kunt soms niet voorzichtig genoeg zijn.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Voor iedereen, een duidelijke uitleg over wat wel en niet kan of welke risico's je neemt bij het gebruik van afbeeldingen die je niet zelf hebt gemaakt. Zelfs als je eigen foto's gebruikt heb je nog te maken met het portretrecht, of het beeldrecht als je bijvoorbeeld een kunstwerk op de foto zet van iemand anders. Het zal vaak goed gaan, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee?

auteursrecht foto's internet

bewerkt door Cernunnos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien toch beter een zinnige opmerking. :P

Misschien kun je aangeven dat je de foto's van internet heb en als iemand zich benadeeld voelt contact met jou op zoek omdat niet bekend is van wie de foto is? Geef aan dat het voor een spel is en er geen commercieel gewin bij is. Stom houden

bewerkt door sukor
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus ik begrijp dat ik van alle foto's op internet eerst toestemming moet vragen, en als ik kunstwerken op de foto zet ook nog toestemming aan de kunstenaar vragen?

 

Dus wil ik een site maken over bijv. geocoins. Waar ik veel soorten coins wil neerzetten met beschrijving, maar ik heb de coins zelf niet moet ik voor iedere foto van een coin toestemming vragen? Dus voor ik een site met bijv. 20 coins wil moet ik eerst 20 toestemming vragen voor de foto? En de coin is ook nog door iemand ontworpen, moet ik dan ook aan de ontwerpers vragen of de coin die hij gemaakt heeft wel op een foto mag? En die ontwerper ontwerpt voor gc.com dus moet ik ook nog toestemming aan hun vragen?

Dan moet ik dus 41x toestemming vragen?

Dat doet toch niemand op internet? Dan ben je toch jaren bezich voor maar 20 foto's?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus ik begrijp dat ik van alle foto's op internet eerst toestemming moet vragen, en als ik kunstwerken op de foto zet ook nog toestemming aan de kunstenaar vragen?

 

Dus wil ik een site maken over bijv. geocoins. Waar ik veel soorten coins wil neerzetten met beschrijving, maar ik heb de coins zelf niet moet ik voor iedere foto van een coin toestemming vragen? Dus voor ik een site met bijv. 20 coins wil moet ik eerst 20 toestemming vragen voor de foto? En de coin is ook nog door iemand ontworpen, moet ik dan ook aan de ontwerpers vragen of de coin die hij gemaakt heeft wel op een foto mag? En die ontwerper ontwerpt voor gc.com dus moet ik ook nog toestemming aan hun vragen?

Dan moet ik dus 41x toestemming vragen?

Dat doet toch niemand op internet? Dan ben je toch jaren bezich voor maar 20 foto's?

 

Nee, geen 41 x

Als je een foto van een kunstwerk maakt, mag je die gewoon gebruiken.

Als het kunstwerk de foto op internet (of een ander grafisch werk) is dan mag je dat niet, zonder toestemming doen.

Als je iets over geocoins wilt neerzetten, moet je in principe toestemming vragen aan de maker van de foto, om deze te kopieren. De rest hoeft niet.

 

Met het neerzetten van het kustwerk en het verkopen van de geocoin is een deel van de exclusiviteit aan rechten opgegeven. Je kunt dus gewoon een foto maken en die overal neerzetten.

Gebruik je een foto van een ander dan moet je om toestemming vragen.

Echter op een verzamelsite voor geocoins bijvoorbeeld, is het dan weer toegestaan om foto's van anderen te kopieren en te gebruiken. Sluit je je bij zo'n site aan dan weet je dat jouw gemaakte foto's van geocoins gebruikt kunnen gaan worden. Sommige geocoinsites maken hun foto's makkelijk te downloaden voor gebruikers en hebben dus helemaal geen problemen met het kopieren.

Je kunt op sommige foto-sites ook aangeven of je wilt dat je foto's al dan niet publiekelijk en/of commercieel gebruikt worden.

 

En inderdaad, "niemand doet dat op internet", maar dat wil niet zeggen dat je in principe wel toestemming moet vragen en dat je er dus af en toe op kan worden aangesproken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik een smurf "verbouw" Bril-smurf en lol-smurf photoshoppen zodat er een nieuw plaatje ontstaat en dan plaatsen mag dit wel? Jij bent dan de geestelijk vader van het nieuwe smurfje "kunstwerk".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik een smurf "verbouw" Bril-smurf en lol-smurf photoshoppen zodat er een nieuw plaatje ontstaat en dan plaatsen mag dit wel? Jij bent dan de geestelijk vader van het nieuwe smurfje "kunstwerk".

 

 

Ha, ha, ben benieuwd naar de nieuwe '"verbouwde" smurf.

Het concept van het smurf-wezen, prototype of hoe het ook wordt genoemd is ongetwijfeld vastgelegd, dus zal eigenlijk wel niet echt mogen en je krijgt helaas niet de titel "geestelijk vader" :) .

De praktijk: Tenzij je een echte nieuwe smurf gaat promoten voor commerciele doeleinden, of de exclusiviteit van het ontwerp gaat opeisen denk ik eigenlijk dat je niet achterna gezeten gaat worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik een smurf "verbouw" Bril-smurf en lol-smurf photoshoppen zodat er een nieuw plaatje ontstaat en dan plaatsen mag dit wel? Jij bent dan de geestelijk vader van het nieuwe smurfje "kunstwerk".

 

 

Ha, ha, ben benieuwd naar de nieuwe '"verbouwde" smurf.

Het concept van het smurf-wezen, prototype of hoe het ook wordt genoemd is ongetwijfeld vastgelegd, dus zal eigenlijk wel niet echt mogen en je krijgt helaas niet de titel "geestelijk vader" :lol: .

De praktijk: Tenzij je een echte nieuwe smurf gaat promoten voor commerciele doeleinden, of de exclusiviteit van het ontwerp gaat opeisen denk ik eigenlijk dat je niet achterna gezeten gaat worden.

 

En we noemen het de rose snurf :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe zit het eigenlijk met de beeltenis van Hare Majesteit; bijvoorbeeld op postzegels of OUD GELD?

Mag je dat voor een cache gebruiken?

PN

 

 

De beeltenis van Hare Majesteit op munten en postzegels kopieren mag. De bescherming geldt de munt- of zegelsoort als zijnde Nederlands. Tenzij je de munten of zegels gaat gebruiken voor je eigen koninkrijk, geen probleem.

Interessanter is natuurlijk die foto die je hebt van W.A. van Buuren die een groot zwijn schiet in de bossen van Nunspeet. Wat ga je daar mee doen en wordt dat strafbaar? :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...