Spring naar bijdragen

Geocachen met laptop; Kan dat?


toemass

Aanbevolen berichten

Ik heb zelf een laptop en een USB GPS receiver die normaal gesproken gebruikt wordt voor routenavigatie in de auto/te voet (data in NMEA formaat)

 

Ben helaas niet in het bezit van een handheld GPS die in WGS84 formaat data stuurt

 

Is het met bovenstaande hardware mogelijk om met een laptop te geocachen? (afgezien van het feit dat met een laptop door het bos struinen niet ideaal is dan :crybaby: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik denk dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt, maar wat ik wel weet is dat er een aantal termen verward worden dus even een korte toelichting:

NMEA is een protocol, dus een afspraak over hoe er tussen twee apparaten wordt "gepraat". Wat er dan tijdens zo'n communicatiesessie wordt besproken is dan nog later in te vullen (alhoewel het ene protocol daar meer vrijheid in laat dan het andere... maar dat terzijde).

WGS84 is een zogenaamd 'datum', een manier om onze aardkloot te omschrijven: dat ding is namelijk allesbehalve een perfecte bol, maar meer een bultige aardappel. Met WGS84 beschrijf je een ellipsoïde die de aardkloot gemiddeld 'goed' benaderd (waarbij 'goed' een subjectief begrip is natuurlijk, vandaar dat er zoveel van die data zijn, die dan elk voor een bepaald stuk van de wereld nog wat geschikter zijn).

De kans is zeer groot dat jouw USB GPS dus via het NMEA protocol WGS84 gerelateerde gegevens verzendt.

 

En, nu ik je berichtje nog eens lees, ik begrijp inmiddels wèl wat je bedoelt. :crybaby: 't Was toch niet zo'n vreemde vraag die je stelde... :blush::blush:

Eenvoudige software die heel basic een handheld GPS emuleert met jouw combinatie ken ik op zich niet. Wel kun je bijvoorbeeld met geschikt kaartmateriaal en OziExplorer heel goed door een bepaalde omgeving lopen op jacht naar een cache, maar dat is wel redelijke overkill hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier worden een protocol en een kaartdatum door de war gehaald. Ik zal het proberen duidelijk te maken.

 

Ooit kreeg men op bootjes de behoefte om diverse apparaten zoals echolood, koersplotter, automatische stuurman, radar, windsnelheid, fishfinder etc met elkaar te verbinden zodat men vanaf 1 scherm (een computer) alles in het oog heeft en kan bedienen. Toendertijd was het enige dat goed werkte en standaard was: de RS-232 poort. Maar ja, dat gaat over spanningen, signalen, voltages, pulsduur etc. Niet over de soort/inhoud van de data die serieel over de twee draadjes (in/uit) gaat.

Ze hebben toen eerst om een begin te maken gezegd: met de RS-232 poort gebruiken we een baudrate van 4800 en 1 start/stop bit. Met deze afspraak kunnen de apparaten electrisch gezien data uitwisselen. Nu moeten we gaan afspreken hoe die data eruit gaat zien. Dat werd de NMEA standaard voor het protocol. (M is van maritiem)

Data gaat als letters overgebracht worden in stukjes tekst van gelimiteerde lengte: de NMEA sentences.

Zo heb je dus allerlei apparaten aan boord die de voor hun specifieke informatie verpakt in een soort tekstjes naar de centrale computer doorgeven en eventueel opdrachten ontvangen die voor hun bestemd zijn. Een dieptemeter geeft gegevens over de diepte onder de kiel, sterkte van de echo, eventuele gedeeltelijke terugkaatsingen door verschillende waterlagen etc.

Voor de GPS hebben zo ook afgesproken wat die moeten/mogen zenden aan soorten teksten. Je kan dat in de manuals van je GPS terug vinden, meestal op die uiterst interessante bladzijden achterin (de bijlagen) waar ze het hebben over NMEA versie 0183 v1.5 en waar in mijn Nederlandse handleiding die NMEA tekstpakketten 'telegrammen' genoemd worden; officieele die alle GPS-en kennen zoals GPRMB, GPWPL en specifieke zoals PGRMZ die hoogtegegevens bevat (die had je niet op bootjes nietwaar?).

En toen MNEA bedacht werd was het jaar 1984 nog niet aangebroken dus WGS84 was er nog niet. Hoe zit dat?

 

Laat ik een voorbeeld geven van zo'n leesbaar 'telegram' dan (The following sentences were collected at about 2129 UTC 11 Nov. 98 at Lat 49 15.607 N, Lo 123 10.537 W.) :

 

$GPRMC,212949,A,4915.61,N,12310.55,W,000.0,360.0,111198,020.3,E*6B

$PGRMM,NAD27 Canada*2F

 

De Amerikaanse herkomst van dit protocol zal de lezer direct duidelijk zijn, maar dit terzijde.

Je ziet hoe de positie op een typische manier in graden is opgeborgen in deze tekst. Maar dan zit je met de vraag: graden in WAT? Dat geeft de GPS in een ander bericht aan zie maar in de tweede zin (een Garmin-specifieke toevoeging aan het NMEA protocol die $PGRMM) waarin NAD27 staat, de kaartdatum die voor die streek in gebruik is en dus dienen de binnenkomende graden zo te worden opgevat. Wij hier hebben voor onze omgeving ook zo'n kaartdatum die 'Rijksdriehoeksmeting' heet.

Maar wereldwijd is WGS84 in gebruik. De meeste GPS-en zeuren dan ook niet en geven standaard alleen de positie in graden WGS84 in de positie-boodschap die ze opzenden.

 

Later zijn er USB-poorten bedacht die je kunt gebruiken als snelle serieele poorten, dus als een supersnelle RS-232 poort.

Met de juiste USB-drivers aan beide kanten (computer en GPS) kan je net doen alsof het een ouwe trouwe RS-232 is die beide verbind en dus kan je NMEA tekstblokken er over verzenden zonder zelf rare toeren te moeten uithalen.

 

Ik hoop dat dit e.e.a. verduidelijkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties :crybaby: Ik ga de combinatie LAPTOP / USB GPS MUIS  / OZIEXPLORER maar eens proberen.

Gewoon doen hoor!

Ik heb de kombinatie compaq contura en de vista aan de praat gekregen.

Alleen zou ik er geen wandeling mee willen maken, zo'n handheld is toch veel gemakkelijker in het veld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een PDA met een USB GPS-ontvanger lijkt me dan iets idealer. Wandelaars kijken namelijk volgens mij nogal raar op als iemand een laptop door het bos struint. :crybaby:

Desalniettemin zal het vooral voor een eerste kennismaking wel gaan.

 

Flupke die ook mensen met 4x4 uitgerust met GPS-ontvanger door het bos heeft zien rijden :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm dat OziExplorer valt nog niet mee zeg...

Voor vragen moet je hier op het forum zijn ;). Ik denk dat 9 van de 10 cachers Ozi gebruikt en niet alleen omdat Ozi toevallig wel eens gevonden wordt. Er zijn erg veel cachers die een geregistreerde versie hebben. Nogmaals dat is niet voor niets. Ozi is de allerbeste met ongekende mogelijkheden.

 

GRTZ

 

Kruiemldief :ph34r:We mogen ons niet op de borst kloppen voor onze talenten; het enige dat telt is hoe we ze gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk als de vragenstellers Ozi niet snappen, het meer zou kunnen helpen als je concrete vragen stelt wat je niet snapt? Of

Als je Ozi als zoekwoord invult bij de forum-onderwerpen met zoeken in alle mappen en alle data, dan kan je bij deze en gene draadjes tegen komen met goede uitleg op de site van diverse members. Google en bij het zoekwoord Ozi en .nl erbij wil ook wel eens heel interessant zijn. Lees bijvoorbeeld eerst de handleiding eens?

 

Mijn ervaring

Ozi wordt veelal gebruikt met kabouterkaarten (stafkaarten).

Ozi op zich zelf het heeft meer mogelijkheden als bijvoorbeeld Mapsource, maar het laden en rommelen met staf kaarten is een kunst apart, althans zo ervaar ik dat.

 

Kaarten van Mapsource van Garmin vind ik makkelijker te handelen met zoomen en laden en e.d.

maar is ook een kwestie van waar je je in verdiept hebt. Daarom zweren sommigen bij Ozi en anderen niet.

Ik gebruik hoofdzakelijk mapsource en soms Ozi.

 

Het is niet handig achter iedere tip van iedereen aan te lopen of alle programma's te verzamelen, maar je eerst verbieden in het kaartprogramma dat je hebt , begin dan pas aan een ander als je merkt dat je met cachen niet verder komt waar anderen probleemloos omgaan met bruikbare toepassingen.

 

Een gewoon routeprogramma als Route 66 of Althurion, TomTom, Navman is wel leuk om te hebben maar ga je naar het betere cachewerk met project waypoint, distance and bearing, converteren van coordinaten, proximity bijvoorbeeld wil doen

dan stuit je op de beperkingen van een gewoon route programma.

Hoewel als je een dergelijk routeprogramma enkel zou gebruiken om op een bekende coordinaat te komen, al ligt die midden in het bos

dan is het doel bereikt. Maar handig? Dat is wat je zelf wil. Er halen mensen 240 cachen met etrex camo in 6 maanden. Dus er kan een hoop.

 

Zelf heb ik naast mijn Garmin Vista een vaio c1 A5 minilaptop dat ik meenneem op vakantie of een dagtrip als ik voor onbekende route kom te staan.

Het maken van een nieuwe route in de Vista zelf is altijd een rechtstreekse route en niet zo overzichtelijk als even in mapsource kijken en aanpassingen maken en vervolgens laden in de Vista.

Met name zomers in het weekend wil het nog eens gebeuren dat er sávonds ook lange files zijn.

Dan wordt een binnendoor route of alternatief lastig instellen op de Vista met kaart.

De route plannen in Mapsource en dan laden en navigeren met de Vista (ook in de auto) werkt dan het best.

 

Maar als cachen en kletsen erover bevalt dan kan een goede tweede hands handgps (marktplaats.nl of 2ehands.nl) een uitkomst zijn. Die laptop kan je daar nog uitstekend bij betrekken, dat zie je er meer doen.

Maar ook daarvan kan het handig zijn je eerst te verdiepen in wat een aantal van die apparaten kan alvorens een keuze te maken.

Een echte enthousiaste newbie begeleiding moet je niet op rekeningen tenzij je kennissen hebt die al langer cachen en op sleeptouw willen nemen.

Je zult het toch allemaal zelf moeten leren. En hier en daar een goede tip op pikken.

Er is wel heel veel op het internet te vinden; de beste is wel

 

 

www.gpsinformation.net en www.cockpitgps.com van John Bell (ik zag iemand vliegen in zijn avatar

dus dat zal je wel aanspreken) Dan ben je wel een paar dagen zoet en word je veel wijzer van, dan al die fragmentarische mededelingen.

 

Kortom cachen is het handigst met een hand gps met veel nuttige toepassingen.

 

sterkte in de strijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

DJ bel, ik ga zeker even kijken op de URLs die je hierboven gaf (een laptop in de cockpit van een zweefvliegtuig meenemen is wat krap hoor voor de ruimte die ik daar heb, maar ik heb het wel eens iemand tot mijn verbazing zien doen :ph34r: ),

 

Het gaat me er nu vooral om zonder investering te kunnen kennismaken met geocaching, en aangezien ik al een laptop heb met GPS receiver blijkt het daarmee - met de juiste software - ook te kunnen.

 

Ik ga daarvoor nu OziExplorer gebruiken, en ben nu aan het uitzoeken hoe ik daarmee naar een coordinaat kan navigeren... (blank screen als map helaas), dus dat wordt de volgende stap om ergens freeware maps te vinden. Of om zelf kaarten te maken, maar dat is als newbie nog een stap te ver denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat bod van Henk zou ik niet afslaan.

 

Ik weet alleen niet of je met Ozi kunt navigeren. Een beetje pijl of koerswijzer is ook wel handig.

Navigation control?

 

Bij Mapsource is dat GPS op het scherm.

 

Misschien heb je wat aan product comparisson bij Garmin.com tussen een Vista en een aviation toepassing. Dan heb je ook wat te dromen over wat je wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb zelf OziExplorer nu aan de praat op de laptop in combinatie met mijn USB receiver (geen handheld, maar 'standaard' GPS muis).

 

Ik ga het zo even testen in de auto, ben benieuwd, ik heb de DAKLOOS cache in Utrecht als testwaypoint ingesteld:) Ik hoef hem nog niet per se te vinden, maar ben al erg nieuwsgierig of de pijl me naar het jaarbeursplein kan brengen (waar hij verborgen zou moeten zijn).

 

citycache.jpg

 

Het is wel een beetje kaal zo met een blank map... En heeft iemand misschien een screenshot van hoe zij de kaart bekijken op een laptop of PDA?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga het zo even testen in de auto, ben benieuwd, ik heb de DAKLOOS cache in Utrecht als testwaypoint ingesteld:) Ik hoef hem nog niet per se te vinden, maar ben al erg nieuwsgierig of de pijl me naar het jaarbeursplein kan brengen (waar hij verborgen zou moeten zijn).

Dakloos ligt niet op het jaarbeursplein. Dus als je daar uitkomt, heeft de pijl het toch fout. :rolleyes::dribble:

 

tot cache,

team Wij Drie B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...