illi Geplaatst 7 oktober 2009 Geplaatst 7 oktober 2009 Hoe bepalen jullie de coördinaten voor een te plaatsen cache? Ik weet hoe het werkt op mijn GPS en heb ook de info voor het plaatsen van een cache gelezen. Toch merk ik dat als ik een coördinaat bepaald heb, de GPS vaak toch een aardige afwijking heeft als ik hetzelfde coördinaat weer opzoek. Ik weet dat er altijd een afwijking zal zijn, maar wil het graag zo zuiver mogelijk hebben. Dus graag tips en informatie om tot een "zuiver" coördinaat te komen. Groeten Illi
GerardM86 Geplaatst 7 oktober 2009 Geplaatst 7 oktober 2009 De meeste GPS toestellen hebben wel een "Gemiddelde Positie" functie. Beetje afhankelijk van welke GPS je hebt en hoe die functie dan heet, maar in feite komt het er op neer dat de GPS gewoon heel vaak achter elkaar zijn huidige positie opslaat en daarvan het gemiddelde neemt. Het ene moment heeft ie bijv 5 meter afwijking naar ut noorden, even later 4 meter naar het zuiden etc etc... Gemiddeld kom je dan toch aardig in de buurt van de exacte locatie die je wilt weten. Welke GPS heb je? Vast wel iemand op het forum met hetzelfde toestel die je kan vertellen hoe dat moet.
Nijen Geplaatst 7 oktober 2009 Geplaatst 7 oktober 2009 Op mijn GPS (Garmin Oregon 400t) zit een knopje ''waypoint averaging'' daarmee kun je de positie bijna zonder afwijking bepalen
handleiding Geplaatst 7 oktober 2009 Geplaatst 7 oktober 2009 Bij mijn eerste cache heb ik de locatie benaderd voor zover mogelijk vanuit de 4 windstreken en het coordinaat bepaald. Dit heb ik op 3 verschillende dagen gedaan en van elke dag de 3 meest bij elkaar liggende waardes gebruikt voor het gemiddelde. Dit is natuurlijk handig als hij bijna in de achtertuin ligt bij wijze van spreken. Krijg soms logjes van dat hij midden op het coordinaat ligt. Het Avg of Gemm heb ik nog niet gebruikt maar ga ik van de week uittesten, men zegt 200 punten gemiddelde na de GPS eerst 5 minuten op locatie tot rust te laten komen (basisnauwkeurigheid) Succes
mr.breeze Geplaatst 7 oktober 2009 Geplaatst 7 oktober 2009 Ik heb 34 caches liggen en cache nu met een Zumo 550 (rijdt ook motor ja). Mijn manier: Ik meet een keer of 5 en neem dan het gemiddelde. Uit de logjes valt op te maken dat er tussen de diverse toestellen ook verschillen zitten. De een meldt dat de cache precies op 0 lag en een ander meldt soms een afwijking van 8 meter.......... Groetnis, mr.breeze
illi Geplaatst 7 oktober 2009 Auteur Geplaatst 7 oktober 2009 Ik heb een Garmin Vista HCX, ik weet ook hoe het werkt. Ik heb ook eerst de GPS 5 minuten laten liggen, om vervolgens 300 metingen te laten doen. Dus de basiskennis is er. Alleen als ik dan probeer het punt terug te vinden, is het net het lied "van voor, naar achter, naar links, naar rechts......" Nu staan er wel wat bomen, maar er is geen sprake van een sterke bebossing. En ik kom nog steeds op een afstand van zo'n 5 meter uit, terwijl bij de meting een afwijking werd aangegeven van 2,7m. Dus ik wil graag verschillende (andere) aanvullende methodes horen/lezen, zodat ik kan kijken wat mij het beste past. Groeten Illi
Bloodwoosj Geplaatst 7 oktober 2009 Geplaatst 7 oktober 2009 Ik heb een Garmin Vista HCX, ik weet ook hoe het werkt. Ik heb ook eerst de GPS 5 minuten laten liggen, om vervolgens 300 metingen te laten doen. Dus de basiskennis is er.Alleen als ik dan probeer het punt terug te vinden, is het net het lied "van voor, naar achter, naar links, naar rechts......" Nu staan er wel wat bomen, maar er is geen sprake van een sterke bebossing. En ik kom nog steeds op een afstand van zo'n 5 meter uit, terwijl bij de meting een afwijking werd aangegeven van 2,7m. Dus ik wil graag verschillende (andere) aanvullende methodes horen/lezen, zodat ik kan kijken wat mij het beste past. Groeten Illi Je gemiddelde meting kan een afwijking hebben van 2,7 meter. Dat is een gemiddelde over 300 metingen. Een beter methode is er niet, behalve nog meer metingen doen. Dat je vervolgens bij het benaderen van dat punt er wel eens 5 meter naast zit ten opzichte van die gemiddelde meting is weinig aan te doen. Dat is namelijk de momentane meting en dat is er maar één. Die kan nooit zo precies zijn als het gemiddelde van 300 metingen. Je kunt dus wel 600 metingen doen en van je apparaat te horen krijgen dat de standaardafwijking nog minder dan 2,7 meter is, maar bij het opnieuw benaderen van dat punt zul je weer zien dat je gps voortdurend iets anders in de buurt aanwijst, immers bij die ene meting zit een veel grotere onnauwkeurigheid dan bij dat gemiddelde van die 600 metingen. Overigens ga ik er van uit dat je dit zelf ook bij andere caches gemerkt hebt. Je pijltje wijst nooit voortdurend naar dezelfde plaats. Leg hem maar eens naast een cache en laat hem naar die cache wijzen. 1 meter naar links, even later 2 meter naar rechts, dan weer drie naar voren enz. Als je dan de track bekijkt op de kaart en inzoomt tot 5 meter zie je hoe de gps over de kaart lijkt te wandelen terwijl hij in werkelijkheid gewoon stil op de plek ligt. Hoe beter de ontvangst (lees: meer satellieten die verspreid over de hemel staan) , hoe minder dit bewegen is, maar nul wordt het nooit want je hebt in het beste geval altijd een onnauwkeurigheid van een meter of drie waarbinnen je apparaat heen en weer lijkt te bewegen. Greetz Bloodwoosj.
illi Geplaatst 7 oktober 2009 Auteur Geplaatst 7 oktober 2009 Bedankt Bloodwoosj, ik begrijp uit je reactie dat ik tevreden moet zijn met het resultaat uit een aantal metingen. Ook zal ik de tips van de andere reacties meenemen. Groeten Illi
Bloodwoosj Geplaatst 7 oktober 2009 Geplaatst 7 oktober 2009 Bedankt Bloodwoosj, ik begrijp uit je reactie dat ik tevreden moet zijn met het resultaat uit een aantal metingen. Ook zal ik de tips van de andere reacties meenemen. Groeten Illi Tsja, beter als 300 metingen kan inderdaad wel, maar de door jou gehanteerde manier en preciesie zouden ruim voldoende moeten zijn om een ander tot binnen een vindbare afstand van je cache te kunnen brengen. Greetz Bloodwoosj.
BigFurryMonster Geplaatst 8 oktober 2009 Geplaatst 8 oktober 2009 Het gebruik van 'waypoint averaging' zoals hierboven beschreven is een zeer goede methode. Er zijn echter aanvullende manieren: Het meerdere malen bezoeken van de lokatie, onder verschillende weersomstandigheden, en bij verschillende satellietposities. Het gebruik van meerdere GPS ontvangers tegelijk. Het checken van de gemeten coordinaten met 'vaste' punten in de omgeving, met behulp van een kaart. Als bijvoorbeeld de topo-kaart en Google Earth het gevonden coordinaat ten westen van een brug plaatsen, en jij komt ten oosten uit, dan kun je je afvragen of de meting goed genoeg is. Hierbij dient gezegd te worden dat zowel topokaarten als GE ook niet "de" waarheid voorstellen, maar wel veel gebruikt zullen worden door cachers die ook een dergelijke redenering zullen volgen. Bedenk dat je (en anderen) ook bij het terugvinden van de lokatie een GPS-afwijking hebt, die in het ongunstigste geval het verschil tussen GPS-positie en gemeten lokatie alleen maar versterkt.
GeoVlinder Geplaatst 8 oktober 2009 Geplaatst 8 oktober 2009 Wij hebben vaak een groot verschil qua dagdeel, dus 's morgens links van het pad en 's avonds rechts van het pad het nulpunt. Dus ws maakt op verschillende tijdstippen meten, ook dat het nauwkeuriger is. Succes ermee, groetjes GeoVlinder
Bloodwoosj Geplaatst 8 oktober 2009 Geplaatst 8 oktober 2009 Verschillende resultaten op verschillende tijdstippen worden hoofdzakelijk veroorzaakt door een (on)gunstigere stand van de satellieten boven je hoofd. Veel satellieten op een rij is bijvoorbeeld erg ongunstig voor een meting. Je kunt dan beter op een ander tijdstip terugkeren en nog eens opnieuw meten (en dan dus die vorige meting niet mee laten tellen!). Echter, na het gemiddelde nemen is de nauwkeurigheid meestal zo hoog dat die ruim binnen de onnauwkeurigheid van de zoeker valt. De laatste (deci)meters komt het toch vooral aan op het oog van de zoeker en dat is dan hopelijk niet meer op het pijltje gericht. Daarnaast heb ik in de praktijk ervaren dat de nauwkeurigheid van een topokaart op de gps vaak te wensen overlaat. Het verhaal van BFM over ten westen en ten oosten van de brug zou ik dan ook ten zeerste willen ontkrachten. Bij bruggen wil dat over het algemeen nog wel meevallen, maar met bospaden, gebouwen, boomgrenzen etc. wil dat af en toe vies tegenvallen en kun je beter op je meting als op je kaart afgaan. Daarnaast, niet iedere zoeker heeft een gps met (topo)kaart. Greetz, Bloodwoosj.
sukor Geplaatst 8 oktober 2009 Geplaatst 8 oktober 2009 5 metingen en hiervan het gemiddelde bepalen. Ondanks dit heb ik toch veel afwijking op een waypoint via logs
norskk Geplaatst 8 oktober 2009 Geplaatst 8 oktober 2009 Op mijn GPS (Garmin Oregon 400t) zit een knopje ''waypoint averaging'' daarmee kun je de positie bijna zonder afwijking bepalen Ik (Tem Norskk) heb ook een Oregon 400T maar weet niet waar ik die knop ''waypoint averaging'' kan vinden. Kun je mij dat vertellen Ingrid
Ma-Bu Geplaatst 8 oktober 2009 Geplaatst 8 oktober 2009 Hoe bepalen jullie de coördinaten voor een te plaatsen cache? Ik weet hoe het werkt op mijn GPS en heb ook de info voor het plaatsen van een cache gelezen. Toch merk ik dat als ik een coördinaat bepaald heb, de GPS vaak toch een aardige afwijking heeft als ik hetzelfde coördinaat weer opzoek. Ik weet dat er altijd een afwijking zal zijn, maar wil het graag zo zuiver mogelijk hebben. Dus graag tips en informatie om tot een "zuiver" coördinaat te komen. Groeten Illi Ik kom vanuit 5 a 10 verschillende richtingen naar het 0 punt toelopen (als deze naukeurig moet zijn) Neem dan deze coordinaten over. Zet ze dan thuis in excel, en bereken dan het gemiddelde. de laatste 3 cijfers (achter de punt zijn belangrijk) Deze coordinaat neem ik dan.
Aanbevolen berichten