Spring naar bijdragen

Het Opruim Cachen Is Begonnen


Aanbevolen berichten

YES :rolleyes: Weer een nieuwe uitdaging...of toch niet?

OK, een geocache komt soms tot een einde! Diefstal, vandalisme, geen zin meer, geen tijd meer, nieuwe cache ideeën, echtscheiding, nieuw hobby of overlijden kunnen aanleiding zijn om een cache zelf te archiveren of door achterstallig onderhoud en geen reacties meer te geven door de reviewer te laten archiveren.

 

Maar worden de fysieke overblijfselen zoals WP's en de cache ook wel altijd weer opgeruimd? Nee, helaas blijft er regelmatig e.e.a. liggen door laksheid en gemakzucht. Dit is natuurlijk ook een grote belediging voor het hele spelletje en de spelers. We willen graag zo onopvallend mogelijk aanwezig zijn en ons spelletje netjes uitdragen naar terreinbeheerders en andere muggles toe. Opruimen van zwerfafval en in ieder geval je cache restanten hoort daar dan zeker bij. Anders verwordt een waypoint en een geocache gewoon tot ordinair zwerfafval.

Gelukkig zijn de meeste geocachers wel begaan met het lot van de "vrije" natuur en omgeving waarin we ons begeven. Daarom is er ook het CITO fenomeen.

 

En je kunt nog verder gaan, bezoek eens een cache die gearchiveerd is en waarvan je ernstige vermoedens hebt dat ie er nog gewoon ligt. Na enkele TOP micro's in Overijssel in het verleden hebben we gisteren een grote slag geslagen. Sterker nog, er zat zelfs een TB in die na 3,5 jaar weer daglicht zag! En er volgt waarschijnlijk meer binnenkort.

 

NB 1. dit betoog is niet bedoeld om te zeggen, kijk ons eens goed bezig zijn, maar om een serieus toenemend verschijnsel de kop in te drukken. Dus niet simpelweg alleen iets "neerpleuren", maar ook opruimen na gebruik!

NB 2. dit draadje mag van mij een soort schandpaal database worden van niet opgeruimde caches, helpt vast en zeker. Niet zozeer de naam van de geocacher noemen, maar wel van de cache! Maar niet voordat je zelf hebt opgeruimd. Uiteraard zullen de excuses dan ook rondvliegen. Als er maar over nagedacht wordt. Overigens is een gearchiveerde cache vogelvrij. Iedereen mag hem opruimen.

NB 3. we zouden dit ook RESCUE CACHING kunnen noemen omdat we een verloren TB hebben opgespoord. Is ook al eens min of meer gedaan door BLOODWOOSJ bij deze TB.

Maar dat kan een ander draadje worden/ blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

:blow: Wij zijn begin dit jaar al begonnen met het opruimen van de emsauenweg in duitsland.

Dit alles in overleg met de leggers hebben we de 100 petlings in onze zak mogen steken.

Ik ga er van uit dat over het algemeen het gros van de caches door de leggers zelf wordt opgeruimd.

Soms en dan kan er wat doorheen schieten, maar een volledig topic erover openen :crybaby:

Leuk voor als je tijd teveel hebt :rolleyes:

 

Ik ga verder met cachen.. doei doei!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

YES :rolleyes: Weer een nieuwe uitdaging...of toch niet?

OK, een geocache komt soms tot een einde! Diefstal, vandalisme, geen zin meer, geen tijd meer, nieuwe cache ideeën, echtscheiding, nieuw hobby of overlijden kunnen aanleiding zijn om een cache zelf te archiveren of door achterstallig onderhoud en geen reacties meer te geven door de reviewer te laten archiveren.

 

Maar worden de fysieke overblijfselen zoals WP's en de cache ook wel altijd weer opgeruimd? Nee, helaas blijft er regelmatig e.e.a. liggen door laksheid en gemakzucht. Dit is natuurlijk ook een grote belediging voor het hele spelletje en de spelers. We willen graag zo onopvallend mogelijk aanwezig zijn en ons spelletje netjes uitdragen naar terreinbeheerders en andere muggles toe. Opruimen van zwerfafval en in ieder geval je cache restanten hoort daar dan zeker bij. Anders verwordt een waypoint en een geocache gewoon tot ordinair zwerfafval.

Gelukkig zijn de meeste geocachers wel begaan met het lot van de "vrije" natuur en omgeving waarin we ons begeven. Daarom is er ook het CITO fenomeen.

 

En je kunt nog verder gaan, bezoek eens een cache die gearchiveerd is en waarvan je ernstige vermoedens hebt dat ie er nog gewoon ligt. Na enkele TOP micro's in Overijssel in het verleden hebben we gisteren een grote slag geslagen. Sterker nog, er zat zelfs een TB in die na 3,5 jaar weer daglicht zag! En er volgt waarschijnlijk meer binnenkort.

 

NB 1. dit betoog is niet bedoeld om te zeggen, kijk ons eens goed bezig zijn, maar om een serieus toenemend verschijnsel de kop in te drukken. Dus niet simpelweg alleen iets "neerpleuren", maar ook opruimen na gebruik!

NB 2. dit draadje mag van mij een soort schandpaal database worden van niet opgeruimde caches, helpt vast en zeker. Niet zozeer de naam van de geocacher noemen, maar wel van de cache! Maar niet voordat je zelf hebt opgeruimd. Uiteraard zullen de excuses dan ook rondvliegen. Als er maar over nagedacht wordt. Overigens is een gearchiveerde cache vogelvrij. Iedereen mag hem opruimen.

NB 3. we zouden dit ook RESCUE CACHING kunnen noemen omdat we een verloren TB hebben opgespoord. Is ook al eens min of meer gedaan door BLOODWOOSJ bij deze TB.

Maar dat kan een ander draadje worden/ blijven.

 

Ben het volledig met je eens dat archiven van een cache niet alleen achter de computer kan gebeuren. De echte geocacher is ook natuurliefhebber (zou je denken ...) en dan laat je geen plastic troep, of wat dan ook, rondslingeren. Een openbaar bookmark als schandpaal is daarom, maar wel na herhaald aandringen bij de cache eigenaar, dan ook niet eens zo'n slecht idee.

 

Wel stoor ik me aan het feit dat Nederland helemaal volgeplemd lijkt te worden met caches van sterk wisselende kwaliteit. Ook dat zou je als een vorm van milieuvervuiling kunnen zien. Misschien moet een ieder zijn eigen gelegde caches eens serieus bekijken en besluiten welke caches de moeite nog steeds waard zijn en welke niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

er liggen idd hier en daar veel overblijfsels van caches en wp's

 

zo heb ik in januari 2009 een cache gevonden die al vanaf 2001 in het archief zit.

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LU...57-ab49dbb4d487

 

ook micro's gevonden waar 2 rolletjes naast elkaar liggen.

misschien was er alvast een reserve bij geplaatst ! :rolleyes:

 

ik heb meestal een plastic zak bij waar ik zwerfafval in doe.

maar laatst kwam ik 4 vuilnis zakken vol tegen.

heb toen contact opgenomen met Utrechts landschap .

en die hebben de boel opgeruimd.

en ik kreeg daarna nog een bedank mailtje terug.

en ze hadden de dumper ook gevonden. :blow:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK Femlepje,

 

Als je het maar begrijpt

Ja helemaal, succes met de heksenjacht :rolleyes:

 

Ja, die mening had ik al ingecalculeerd, maar benader het ook eens positief zoals Dutchgoldwing al aangeeft!

 

 

hoezo heksenjacht.

je ruimt de keuken toch ook op als je gekookt hebt !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Begrijp me niet verkeerd :rolleyes:

 

Idee en initiatief, uitstekend.

 

Uitwerking... en dan bedoel ik hoe je om wilt gaan met 'niet-opruimers', heb ik mijn bedenkingen over.

Je weet niet altijd waarom een cache niet opgeruimd is.

Een PM of email lijkt me dan geschikter dan het breeduit op een forum vermelden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...