Spring naar bijdragen

Alterra raport over GPS'en in de natuur


Eilandgast

Aanbevolen berichten

In het vakblad Natuurbeheer (nr 5, oktober 2003) stond een artikel over GPS'en en andere nieuwe vormen van recreatie in de natuur. In het rapport staat ondermeer "Uit de ervaringen van staatbosbeheer met gpsroutes blijkt, dat gps'en geen noemswaardig effect op de natuur heeft".. "het effect van geocaching op de natuur is iets groter, omdat buiten de paden een schat is verstopt, bijvoorbeeld onder een laagje bladeren of takken" .. "door te zorgen dat routes en caches in robuuste terreinen worden uitgezet/geplaatst, zijn de effecte te minimaliseren"... "betreding kan positieve effecten hebben op de soortenrijkdom (flora)"..."al met al is gps'en dus een nieuwe, avontuurlijke vorm van natuurbeleving"

 

Al met al een heel positief verhaal. :angry:

Het complete rapport is te downloaden op:

Alterra rapport Nieuwe recreatievormen ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Briljant!

 

Had het nog niet gelezen in het vakblad, zal ik de nieuwe binnenkort wel in de bus krijgen.

 

Toch goed dat Alterra als gerenomeerd onderzoeksinstelling een onderzoek heeft gedaan naar gps gebruik in de natuur.

 

Kan de geocaching comunity weer slagvaardig optreden om toestemming te krijgen voor het plaatsen van een cache! :angry:

 

Dirk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant. Ik zal het nummer eens opzoeken. Kennelijk zijn er effecten in de natuur geconstateerd en gemeten. Ben benieuwd welke effecten dat zijn, en of deze effecten die van een rondstruinend koppeltje wilde zwijnen significant overstijgen, in negatieve zin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben wel benieuwd naar de meetmethodiek. Neem bijvoorbeeld de Eemlandcache. Het zou ons, vanuit onze gebrekkige eigen waarneming, niet verbazen als de soortenrijkdom qua vogels het afgelopen jaar is gedaald rond de stash area. Zou door de Eemlandcache kunnen komen natuurlijk. Maar het kan ook een rol spelen dat Natuurmonumenten er een fietspad heeft aangelegd, er langdurig flink aan het graven is geweest om een andere waterhuishouding te bewerkstelligen, tegenwoordig vissers toestaat de weilanden te betreden om waterpartijen te bereiken en het gebied flink onder de aandacht heeft gebracht van recreanten, zodat de automobiliteit er navenant is toegenomen. Hopelijk hebben de Alterra-onderzoekers dergelijke elementen weggefilterd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een eerst vlugge scan van het rapport eeft mij de indruk dat met enig verstand naar geocaching is gekeken, en dat er een heel reele kijk op onze activiteit wordt gepresenteerd. het valt op dat de mening van SBB in dit rapport eigenlijk vrij positief is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bijzonder interessant stukje, goede tip Eilandgast :D .

Heb het hele verhaal door gelezen, en we komen er als geocachers niet slecht vanaf, een kanttekening houd je toch altijd.

Lijkt me geen verkeerd uitgang punt om te gebruiken bij het overtuigen van een twijfelende boswachter.

 

Greetz, Locutus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben op dit moment in gesprek met SBB over het plaatsen van caches op de Sallandse Heuvelrug. De gesprekken zijn behoorlijk positief, maar wat extra munitie kan nooit kwaad :yes:

Echter : het downloaden van het Alterra rapport lukt mij om de een of andere reden niet :angry: . Wil iemand zo goed zijn mij het te mailen ??? (leokrabbendam@cs.com)

 

Alvast hartelijk dank !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...