Spring naar bijdragen

Hoe Projecteer Ik Vanaf Een Punt Waar Ik Niet Ben?

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik heb sinds kort een garmin oregon 400t en ben op dit apparaat nog geen expert. Kan iemand mij vertellen hoe ik een nieuwe lokatie kan berekenen met m'n garmin uitgaande van een punt waar ik niet ben, maar ik weet wel de koers in graden en de afstand in meters vanaf dat punt, waarvan de coordinaten bekend zijn.

Geplaatst

Hoe het op je Oregon werkt weet ik niet. Op mijn etrex h werkt het als volgt: Ik selecteer het waypoint waar ik sta, kies projecteren, geef richting en afstand en mijn apparaatje rekent keurig nieuwe coordinaten uit.

Als je thuis een waypoint wil projecteren: GCTool.

Geplaatst

Punt waarvandaan de projectie moet plaatsvinden invoeren als waypoint op je Oregon.

Dan het waypoint selecteren via Waypoint manager en onderaan kiezen voor Geprojecteerd waypoint.

Koers en afstand invoeren en je hebt je nieuwe (geprojecteerde) waypoint.

Geplaatst
Punt waarvandaan de projectie moet plaatsvinden invoeren als waypoint op je Oregon.

Dan het waypoint selecteren via Waypoint manager en onderaan kiezen voor Geprojecteerd waypoint.

Koers en afstand invoeren en je hebt je nieuwe (geprojecteerde) waypoint.

Beide bedankt voor jullie antwoord. Het antwoord van Lepman gaf mij een goede instructie om het uit te proberen en het lukte! (wilde dat al je puzzelinstructie's zo eenvoudig tot een oplossing leiden ;) )

Nogmaals bedankt :thumbup:

Geplaatst
wilde dat al je puzzelinstructie's zo eenvoudig tot een oplossing leiden

Hulplijntje staat altijd open :thumbup:

Maar een waar Puzzelkampioen...;)

Geplaatst

:thumbup:

Hulplijntje staat altijd open ;)

we hebben de kampioenspuzzels uiteindelijk opgelost nu nog het rondje doen. heb je overigens ook nog een oplossing op de garmin voor het projecteren vanuit 2 bekende punten met 2 afstanden? B)

Geplaatst (bewerkt)

klinkt als een kruispeiling, kan ik niet op mijn etrex h, dus ik weet het niet.

GCtool kan wel het snijpunt berekenen van 2 lijnen. Je hebt 2 punten op lijn 1 en 2 punten op lijn 2. En als 2 lijnen niet evenwijdig lopen dan snijden ze elkaar.

bewerkt door Marco de Klerk
Geplaatst
:thumbup:

Hulplijntje staat altijd open ;)

we hebben de kampioenspuzzels uiteindelijk opgelost nu nog het rondje doen. heb je overigens ook nog een oplossing op de garmin voor het projecteren vanuit 2 bekende punten met 2 afstanden? B)

Volgens mij maak je eerst via de projectie twee nieuwe wp'n aan, (bv wp1 naar wp 3 en van wp2 naar wp4)

Dan maak je een route van wp1 naar wp3 en een route van wp2 naar wp4.

Waar de routelijnen zich kruisen heb je dus wp5.

Geplaatst (bewerkt)
we hebben de kampioenspuzzels uiteindelijk opgelost nu nog het rondje doen. heb je overigens ook nog een oplossing op de garmin voor het projecteren vanuit 2 bekende punten met 2 afstanden? :thumbup:

Bedoel je een soort driehoeksmeting? Een punt dat op X meter van punt A ligt en Y meter van punt B? (Kunnen er twee zijn)

Ik weet niet of de Garmin Etrex dat kan. Ik heb ook zo'n machientje en heb er wel eens wat mee gestoeid- zo'n kruispunt uitrekenen zoals Remunj aangeeft is me er nooit mee gelukt.

GCTool is wel handig in dit soort gevallen, maar heb je onderweg niet bij je...

bewerkt door De Oliva's
Geplaatst
we hebben de kampioenspuzzels uiteindelijk opgelost nu nog het rondje doen. heb je overigens ook nog een oplossing op de garmin voor het projecteren vanuit 2 bekende punten met 2 afstanden? :thumbup:

Bedoel je een soort driehoeksmeting? Een punt dat op X meter van punt A ligt en Y meter van punt B? (Kunnen er twee zijn)

Ik weet niet of de Garmin Etrex dat kan. Ik heb ook zo'n machientje en heb er wel eens wat mee gestoeid- zo'n kruispunt uitrekenen zoals Remunj aangeeft is me er nooit mee gelukt.

GCTool is wel handig in dit soort gevallen, maar heb je onderweg niet bij je...

GCTool is inderdaad handig, maar op mijn gsm gebruik ik meestal PGCTool, dit gaat sneller.

Maar net nog even geprobeerd op mijn Oregon400t en mijn etrex VistaCx en op beide gaat het op de door mij beschreven manier.

De route wordt dan gemaakt van wp1 naar wp3, van wp3 naar wp2 en dan naar wp4.

Dan bevind zich de kruising tussen wp1 en wp3 en wp 2 en wp4.

Of de oudere etrex dat ook kunnen weet ik niet, maar de vraagsteller heeft de zelfde Oregon als ik, dus moet het hem/haar ook lukken.

Geplaatst
we hebben de kampioenspuzzels uiteindelijk opgelost nu nog het rondje doen. heb je overigens ook nog een oplossing op de garmin voor het projecteren vanuit 2 bekende punten met 2 afstanden? ;)

Volgens mij gaan de hierboven gegeven antwoorden niet over de gestelde vraag. De antwoorden hebben betrekking op "wat is het snijpunt als gegeven is twee startpunten en van ieder punt een richting". De gestelde vraag, volgens mij, is "wat is het snijpunt als gegeven is twee startpunten en van ieder punt de afstand".

Op een GPS60 kan dat makkelijk door een gevarenzone te maken rond ieder van de startpunten. Op een Oregon ontbreekt die functie nog...

Geplaatst
:rolleyes:

Hulplijntje staat altijd open :)

Volgens mij maak je eerst via de projectie twee nieuwe wp'n aan, (bv wp1 naar wp 3 en van wp2 naar wp4)

Dan maak je een route van wp1 naar wp3 en een route van wp2 naar wp4.

Waar de routelijnen zich kruisen heb je dus wp5.

Heb je voor het aanmaken van de nieuwe wp's niet ook nog een bearing nodig naaast de afstand? Ik zou anders (nog) niet weten hoe die extra wps aan te maken.

Geplaatst
Heb je voor het aanmaken van de nieuwe wp's niet ook nog een bearing nodig naaast de afstand? Ik zou anders (nog) niet weten hoe die extra wps aan te maken.

Ja, klopt. Dat is wat Remunj bedoelt met "via de projectie". :rolleyes:

Geplaatst
:rolleyes:

Hulplijntje staat altijd open :)

Dat heet nabijheid of proximity. Zie daarvoor de handleiding. Met twee punten en twee afstanden heb je twee mogelijke antwoorden of nul als de punten te ver uit elkaar liggen (meer dan de som der afstanden) of te dicht bij elkaar (korter dan het verschil in afstand).

Overigens, de andere antwoorden slaan op kruispeiling d.i. twee punten en twee richtingen.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...