meelhopper Geplaatst 25 juli 2009 Geplaatst 25 juli 2009 Al vaker is ter sprake gekomen hoe je het beste kunt omgaan met kaarten op je GPS. Bij de Oregon, kun je in het interne geheugen 3 kaarten sets kwijt. Je moet ze alleen de juiste naam geven. gmapsupp.img (standaard) gmapprom.img gmapbmap.img Verder kun je dan nog op je SD kaart nog een set kwijt met de naam gmapsupp.img. Garmin ziet wel dat deze op je SD staat. Dat hernoemen kun je via de PC doen natuurlijk. Even de Oregon aansluiten, ga in de verkenner naar de Drive letter van je Garmin, en open de map Garmin. Daar zie je het bestand: gmapsupp.img. hernoem deze naar gmapprom.img of gmapbmap.img en importeer of kopieer je volgende set. Die krijgt dan weer de standaard naam. Let op: er moet altijd een gmapsupp.img op de GPS staan. Lekker handig, werkt prima. Meelhopper zegt . . . . . Doen!!!
Geopatra Geplaatst 25 juli 2009 Geplaatst 25 juli 2009 Beste Meelhopper, bedankt voor je advies. Binnenkort zal ik een 550T hebben en nu had ik gedacht heel eenvoudig het microSDkaartje uit mijn 60CSx over te zetten naar die Oregon en aldus eenvoudig alle kaartmateriaal weer paraat te hebben. Klopt dat idee ? Geopatra.
Vasc0 Geplaatst 25 juli 2009 Geplaatst 25 juli 2009 Beste Meelhopper, bedankt voor je advies. Binnenkort zal ik een 550T hebben en nu had ik gedacht heel eenvoudig het microSDkaartje uit mijn 60CSx over te zetten naar die Oregon en aldus eenvoudig alle kaartmateriaal weer paraat te hebben. Klopt dat idee ? Geopatra. Volgens mij kan dat gewoon. Je kan volgens mij zefls kaarten direct met behulp van een cardreader op je SD kunnen zetten om hem daarna pas in je GPS te steken.
Mars Express Geplaatst 25 juli 2009 Geplaatst 25 juli 2009 Al vaker is ter sprake gekomen hoe je het beste kunt omgaan met kaarten op je GPS.Bij de Oregon, kun je in het interne geheugen 3 kaarten sets kwijt. Je moet ze alleen de juiste naam geven. gmapsupp.img (standaard) gmapprom.img gmapbmap.img Verder kun je dan nog op je SD kaart nog een set kwijt met de naam gmapsupp.img. Garmin ziet wel dat deze op je SD staat. Dat hernoemen kun je via de PC doen natuurlijk. Even de Oregon aansluiten, ga in de verkenner naar de Drive letter van je Garmin, en open de map Garmin. Daar zie je het bestand: gmapsupp.img. hernoem deze naar gmapprom.img of gmapbmap.img en importeer of kopieer je volgende set. Die krijgt dan weer de standaard naam. Let op: er moet altijd een gmapsupp.img op de GPS staan. Lekker handig, werkt prima. Meelhopper zegt . . . . . Doen!!! Vanaf firmware versie 2.99 kunnen de .img bestanden in de garmin folder elke gewenste naam hebben.
B230F Geplaatst 25 juli 2009 Geplaatst 25 juli 2009 Beste Meelhopper, bedankt voor je advies. Binnenkort zal ik een 550T hebben en nu had ik gedacht heel eenvoudig het microSDkaartje uit mijn 60CSx over te zetten naar die Oregon en aldus eenvoudig alle kaartmateriaal weer paraat te hebben. Klopt dat idee ? Geopatra. Nee dat idee klopt niet, afhankelijk hoe de kaarten " beveiligd " zijn kan het zijn dat de GPS ze op slot doet.
Geopatra Geplaatst 25 juli 2009 Geplaatst 25 juli 2009 Nee dat idee klopt niet, afhankelijk hoe de kaarten " beveiligd " zijn kan het zijn dat de GPS ze op slot doet. Hoe bedoel je ?? Geopatra.
Mokum Geplaatst 25 juli 2009 Geplaatst 25 juli 2009 Je kaarten, mits legaal zijn gekoppeld aan het ID van je GPS. Sterker nog volgens mij zal je de kaarten opnieuw moeten aanschaffen voor je nieuwe oregon. Lang leve de licenties .
GoudHaartje Geplaatst 25 juli 2009 Geplaatst 25 juli 2009 Beste Meelhopper, bedankt voor je advies. Binnenkort zal ik een 550T hebben en nu had ik gedacht heel eenvoudig het microSDkaartje uit mijn 60CSx over te zetten naar die Oregon en aldus eenvoudig alle kaartmateriaal weer paraat te hebben. Klopt dat idee ? Geopatra. Nee dat idee klopt niet, afhankelijk hoe de kaarten " beveiligd " zijn kan het zijn dat de GPS ze op slot doet. Nee, je kunt niet zomaar de sd kaart overzetten. Dat wilde ik ook van de colorado naar de oregon. Mooi niet dus omdat het een ander apparaat ID betreft. Dus vanuit mapsourch een nieuwe mapset gemaakt, met als GPS een oregon. gr wendy
fhc68 Geplaatst 25 juli 2009 Geplaatst 25 juli 2009 Sinds het uitkomen van firmware 2.99 (beta) is het mogelijk om meerdere kaartsets (IMG bestanden) op zowel het interne als externe geheugen te plaatsen en het is zelfs mogelijk de namen aan te passen. De enige beperkingen die nog gelden is het maximum van 4096 kaartsegmenten. Dit is dus het totale aantal kaartsegmenten van alle img-bestanden bij elkaar opgeteld en een maximale grootte van een img-bestand van 4Gb. Naast de originele gmapbmap.img en gmapprom.img gebruik ik zelf momenteel en een automotive_img, topo_benelux.img, topo_frankrijk.img, topo_D_A_CH_CZ.img en topo_UK.img Ik heb meerdere profielen aangemaakt waarmee ik makkelijk een kaarset kan selecteren: bv profiel frankrijk activeert de Benelux en Frankrijk kaarten. Daarnaast staat er ook nog een topo_ES op de Oregon, maar omdat het totaal van alle kaartsegmenten de 4096 overschrijdt kan ik deze niet gelijktijdig gebruiken en het ik deze hernoemd (zijnde een niet img bestand) Heb je meer als 4096 kaartsegmenten actief dan zullen enkele kaarten niet meer te selecteren zijn, in mijn geval als ik de topo_ES ook actief maakte verdween de topo_A uit de selectie terwijl dit IMG bestand wel actief was. Deze functionaliteit is een van de betere aanpassingen en beslist de moeite waard om mee te experimenteren. groetjes, fhc68
Biegstra Geplaatst 2 juli 2011 Geplaatst 2 juli 2011 (bewerkt) Even een oude vraag oppoetsen, het is tenslotte vakantietijd en ik moet wat veranderen aan mijn kaarten, maar HOE??? Ik heb op mijn Oregon (400T) het volgende: gmapsupp.img (125 MB) gmapprom.img (2250 MB) gmapbmap.img (50 MB) en op het SD kaartje nog een file gmapsupp.img (530 MB) 1) wat staat er op mijn Apparaat? Ten eerste weet ik niet welke bestand wat is. Ik heb de bestanden er zelf wel opgezet naar ik aanneem, maar details daarover zijn mij volledig vreemd. Hoe kom ik achter de details welk bestand wat vertegenwoordigt? 2) Waarom staan er 4 bestanden Ik heb een officiele versie van Mapsource en City Navigator voor Europa. Die gebruik ik om met de auto te navigeren en daar heb ik een apart profiel voor aangemaakt in de Garmin. Werkt lekker. Voor wandelen met de TOPOkaart van de Benelux, die ik ook heb, heb ik een tweede profiel aangemaakt. Ik zie dat de Garmin van kaart wisselt als ik van profiel wissel. Ik begrijp niet precies hoe dat werkt, maar ok, het werkt. Ik heb maar twee profielen, dus eigenlijk ook maar twee kaarten nodig (of denk ik nou te simpel). WAAROM heb ik dan vier gmap....img bestanden op mijn Oregon staan? Zijn die andere 2 dan ballast en overbodig? 3) veranderen. Op zich werkt alles nu naar behoren, maar ik wil nu het land waar ik naar toe ga op vakantie (deel van Spanje en Italie) 'erbij' zetten op mijn Garmin, zonder dat ik andere spullen kwijtraak. Misschien zelfs wel een deel toevoegen vanuit Mapsource om met de auto te kunnen navigeren als een topokaart van Spanje en een topokaart van Italie. Kortom daarvoor de vraag: hoe doe ik dat probleemloos? 2 juli 2011 bewerkt door Biegstra
Snapernixvan Geplaatst 2 juli 2011 Geplaatst 2 juli 2011 Mogelijk hebben op het T model ook voorgeinstalleerde kaarten gestaan, die je misschien helemaal niet gebruikt of wilt gebruiken? Ik zou in jouw geval simpelweg de door jou genoemde bestanden kopiëren naar je harde schijf. Vervolgens haal je ze stuk voor stuk even van de GPSr af en je kijkt naar het effect... Dan zie je meteen welk bestand voor welk kaartgebied was. Blijk je het verkeerde bestand weg te hebben gehaald, dan zet je het goede bestand weer terug vanaf de harde schijf naar de GPSr. Het zou overigens kunnen dat het gmapprom.img bestand de voorgeinstalleerde kaarten betreft. De gmapsupp.img bestanden lijken mij bestanden van kaarten, die je zélf ooit op je GPSr hebt geplaatst. Maar als je zegt, dat je City Navigator heel Europa bestrijkt, dan lijken die bestanden mij weer wat klein.... Maar goed, via de bovengenoemde methode zie je dat snel genoeg. Als je niet wilt rommelen met je bestanden op de GPSr moet je het niet doen. Zekerheid voor alles. Het is trouwens hoe dan ook verstandig om je bestanden vanaf de GPSr te kopiëren naar een directory op je harde schijf of een externe schijf of wat dan ook. Er kan altijd iets gebeuren, waardoor sommige bestanden corrupt raken op je GPS en dan zit je goed met een kopie. Is dat misschien een idee? Succes.
kalkendotters Geplaatst 2 juli 2011 Geplaatst 2 juli 2011 Alle(?) antwoorden over de Oregon kun je vinden op: http://garminoregon.wikispaces.com/Maps in het kort: gmpprom.img is de standaard topo-kaart die is meegeleverd met de T-oregon bmpabmap.img is de europese basemap gmapsupp.img is de kaart of kaarten die je met mapsource op de oregon of SD kaart hebt gezet. Bij uploaden van kaarten vanuit Mapsource zal deze altijd een nieuw bestand maken met de naam gmapsupp.img; en overschrijft daarbij de eventueel reeds aanwezig versie van dat bestand. De Oregon is echter niet gelimiteerd tot de hierboven genoemde namen, maar kan alle kaart-bestanden gebruiken die eindigen met de extensie .img Voor de overzichtelijkheid is het handig om deze op de oregon slimme namen te geven; bv nl-wandel.img; citynav2011.img; osm-europe.img etc ... Dan kun je snel kaarten opruimen die je niet meer nodig hebt, en ziet welke je er nog op hebt staan. Handigste manier om dit in te richten: selecteer in mapsource de kaart (of kaartdeel) die je wilt. Upload naar de Oregon, hernoem het gmapsupp.img bestand naar een begrijpelijke naam. Doe hetzelfde voor de volgende kaart. Kaartgebruik op de GPS kun je sturen door profielen te gebruiken, maar dit is geen noodzaak. Je kunt ook binnen een profiel handmatig de kaarten aan/uitzetten. Meestal is een profielgebruik handiger: bij automotive citynav aan, alle andere kaarten uit; bij geocaching de topo-kaart aan, alle andere uit.
Aanbevolen berichten