Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Alle begin blijkt moeilijk en zo stond ik vandaag met de handen in het haar met mijn kinderen op de "zoektocht naar sneeuwwitje cache.

Met geen mogelijkheid zie ik namelijk kans een nieuwe waypoint in te voeren op mijn Colorado 300 en jullie als ervaringsdeskundigen begrijpen dat je dan niet echt ver komt.

Het eerste punt download ik via mijn PC. Dat is geen probleem.

Aangekomen op dat WP1 wil ik mijn nieuwe WP invoeren en hier staakt mijn fantasie.

Via dit topic ( http://forum.geocaching.nl/index.php?showtopic=14102 ) zie ik een oplossing die waarschijnlijk ook voor ij geldt, echter ik krijg dan een veld met 12 posities.

Behalve getallen (0 t-m 9) kan ik een -, een + en een << gebruiken.

Ik zie helaas niet op welke wijze ik daar een coordinaat mee moet maken.

Is er iemand die mij kan uitleggen hoe ik dat doe. Zonder computer ;)

Voor het coordinaat N 51 56.532 E 004 35.275 probeer ik bijvoorbeeld 515653004352 in te voeren wat een punt opleverd ruim 650 km bij mij vandaan. Terwijl het echt maar 10 minuten fietsen is. Ergo: ikdoe t fout.

Iemand voor mij de oplossing? Eeuwige roem en faam vallen u ten deel!

Geplaatst

Zoek en gij zult vinden.

Maar probeer eens de middelste knop lang ingedrukt te houden.

Of anders kies waar naar toe, kies een wp en klik vervolgens links op wijzig waypoint.

Zou toch zo moeten lukken

Geplaatst

Ik zocht, worstelde en kwam zuchtend boven.

Na eindeloos klieren en vooral niet geholpen worden door enige Garmin handleiding bleek mijn grid verkeerd te staan.

Na aanpassing naar WSG84 (overigens ook iets waar de Garmin in totale geheinzinnigheid niets over rept) kan ik braaf noorderbreedte en oosterlengte invoeren.

Probleem opgelost, dank voor het meedenken.

Geplaatst

Maak een nieuw waypoint.

Selecteer het wayopint en ga dan via de linker selectie knop Opties naar wijzig waypoint.

Kies dan wijzig lokatie

Als de notatie goed is ingesteld zie je een N coordinaat die je kan wijzigen (volgende getalletje wijzigen door met je draaiding naar rechts te klikken daarna zie je dan ook de E coordinaat)

• 2 weeks later...
Geplaatst

Gelukkig weet ik nu hoe een WP wordt ingevoerd.

Ik vraag me echter nog het volgende af:

Stel: ik kom aan op een vooraf ingevoerd WP en wil nu naar een volgende punt.

Wat ik dan nu doe is dit:

snelkoppeling -> WPmanager ->kies het te bewerken WP -> bewerk -> gereed -> snelkoppeling -> Waar naar toe -> waypoints -> kies het (zojuist aangepaste) Wp -> GA!

Het gedraai aan het menuwiel schrijf ik er niet eens bij, maar het zijn knap wat handelingen voordat ik een WP heb aangepast en daar vervolgens weer naar toe navigeer.

Kan dat nou niet vlotter? Dus gewoon vanuit je navigatie rechtstreeks bewerken en weer navigeren zonder eerst van "Waar naar toe" naar "mananger" en weer terug te gaan?

Geplaatst
Gelukkig weet ik nu hoe een WP wordt ingevoerd.

Ik vraag me echter nog het volgende af:

Stel: ik kom aan op een vooraf ingevoerd WP en wil nu naar een volgende punt.

Wat ik dan nu doe is dit:

snelkoppeling -> WPmanager ->kies het te bewerken WP -> bewerk -> gereed -> snelkoppeling -> Waar naar toe -> waypoints -> kies het (zojuist aangepaste) Wp -> GA!

Het gedraai aan het menuwiel schrijf ik er niet eens bij, maar het zijn knap wat handelingen voordat ik een WP heb aangepast en daar vervolgens weer naar toe navigeer.

Kan dat nou niet vlotter? Dus gewoon vanuit je navigatie rechtstreeks bewerken en weer navigeren zonder eerst van "Waar naar toe" naar "mananger" en weer terug te gaan?

Je kunt toch gewoon een nieuwe wp invoeren op het punt waar je bent ? Waarom wil je het vooraf ingevoerde wp bewerken ?

Dat scheelt je een stap. Want dan ga je naar snelkoppelingen, nieuwe wp (vlaggetje), bewerk, gereed, snelkoppeling, waar naar toe, waypoints en GA. Volgens mij kan het niet sneller.

gr wendy

Geplaatst (bewerkt)

Bedankt Casteleijntjes.

Uiteraard is een neiuwe WP een optie wat echter niet mijn beoogde snelheidswinst oplevert. Het blijft mij vreemd overkomen (maar beschouw dat maar als beginners ongeduld) dat als ik een WP voor heb, ik via snelkoppelingen tot 2 keer toe naar een geheel andere modus moet gaan om hetzelfde voorliggende WP te bewerken en vervolgens weer naar toe te navogeren. Het komt mij gewoon omslachtig over en ik hoopte dat het mijn onkunde met het apparaat was, ergo dat er een veel slimmere / kortere manier was.

Iets in de trend van : opties -bewerk - GA

Het is nu zoiets als deze post in mijn standaard browser maken om dan met een nieuw te starten andere browser de post te bewerken en weer terugschakelen naar mijn standaardbrowser om mijn aangepaste post te zien.

bewerkt door Broosha
Geplaatst

In bericht 2 staat al een handigheidje. Houdt de middelste knop van de rocker 1 seconde ingedrukt, en er wordt een waypoint gemarkeerd, je kan dan meteen de positie aanpassen en het waypoint opslaan.

daarna, waar naar toe, waypoints en GA

nog steeds niet super handig, maar ja dat was vroegah.

• 1 month later...
Geplaatst

Ik werk zelf ook nu al een tijdje met de Colorado en moet zeggen dat ik het invoeren van co's ook erg omslachtig vind.

Als je een nieuw co wilt invoeren moet je eerst een waypoint aanmaken, en die dan aanpassen.

Op mijn oude gps12 van Garmin zat gewoon een go to functie waar je dan wel een co in gaf of een waypoint.

Ik heb een mailtje hierover gestuurd naar Garmin met het verhaal dat ik eigenlijk vind dat onder de knop ga naar de keus moet zijn voor het invoeren van een co. Nu maar afwachten dus.

grtzz

Geplaatst (bewerkt)
Maak een nieuw waypoint.

Selecteer het wayopint en ga dan via de linker selectie knop Opties naar wijzig waypoint.

Dat heeft ook als groot voordeel dat u de oude posities behoud. In het begin wil je nog wel eens je oude waypoints overschrijven bij een volgende opdracht.

Niet zo slim, als je naar een lange cachewandeling bij 30 graden boven nul, je auto weer wilt terug vinden :thumbup:

bewerkt door indeverte
Geplaatst

Ik ben zeer benieuwd naar de reaktie van Garmin. Een extra linkje in de Waypointmanager met de optie "ga" zou daar zeker niet misstaan.

Wil je als je een antwoord krijgt dat posten?

g@s

• 4 months later...
Geplaatst

inmiddels aan het einde van het jaar en nog geen reactie gehad van Garmin :)

Blijf het een omslachtige manier vinden van een waypoint ingeven.

Maar nu nog een vraagje. Als ik een gpx file heb ingevoerd staan daar verschillende waypoints in van caches. Een aantal daarvan heeft ook child waypoints.

Als ik zo'n route loop moet ik steeds handmatig de volgende waypoint selecteren, en dat is nog wel eens zoeken tussen alle waypoints die er staan. Is er geen handigere manier om automatisch bij het bereiken van wp1 wp2 actief wordt?? Heb het nog niet kunnen vinden. Iemand misschien een antwoord hierop?

grtzz

• 2 months later...
Geplaatst
inmiddels aan het einde van het jaar en nog geen reactie gehad van Garmin :rolleyes:

Blijf het een omslachtige manier vinden van een waypoint ingeven.

Maar nu nog een vraagje. Als ik een gpx file heb ingevoerd staan daar verschillende waypoints in van caches. Een aantal daarvan heeft ook child waypoints.

Als ik zo'n route loop moet ik steeds handmatig de volgende waypoint selecteren, en dat is nog wel eens zoeken tussen alle waypoints die er staan. Is er geen handigere manier om automatisch bij het bereiken van wp1 wp2 actief wordt?? Heb het nog niet kunnen vinden. Iemand misschien een antwoord hierop?

grtzz

Ik ervaar hetzelfde met mijn Dakota 10. Ik word hier niet vrolijk van. Rekenkracht en geheugen kosten tegenwoordig niets meer. Als dit alles is waar de ingenieurs van Garmin mee op de proppen kunnen komen dan begin ik te geloven dat ontwerpingenieur bij Garmin een melkertbaan is.

Geplaatst

Stel, je hebt 10 child waypoints. Kun je daar geen route mee maken? Via Mapsource bijv. En als je dan de route overbrengt, dan zou de door jouw gewenste optie, om automatische van het ene waypoint door te schakelen naar het volgende toch moeten werken? Heb je iets dergelijks al eens geprobeerd?

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...