Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hi,

Wij maken gebruik van een GARMIN eTrex Summit HC. Wat is de gemakkelijkste manier om een bij een projecteeropdracht de afstand en de graden te bepalen (een projecteeropdracht uitvoeren is inmiddels geen probleem meer). Nu we zelf een projecteeropdracht willen maken blijkt het toch wat lastiger.

De afstand naar het volgende waypoint leiden we af uit de "Ga naar"-opdracht. Voor de graden maken we gebruik van de richting die we zien op de kompasroos. Dit is echter altijd een benadering. Hoe kunnen we exacter de graden bepalen (we kunnen geen functionaliteit vinden op het kompas waar de graden exact worden weergegeven)? Nu wordt het meer trial & error: dat moet volgens ons handiger kunnen. Maar hoe?

Welke ervaren cachers kunnen ons verder helpen.

Thanks, Team Boetnik

Geplaatst (bewerkt)

met dit programma: http://www.gctool.net/nl

kun je 2 coordinaten invoeren en het programma zet het dan om in een projectie van het 1e naar het 2e coordinaat.

Klaar is kees

kind kan de was doen

GCTool heeft nog meer handige dingetjes maar dat zie je dan wel :)

bewerkt door BaJo
Geplaatst
Hi,

Wij maken gebruik van een GARMIN eTrex Summit HC. Wat is de gemakkelijkste manier om een bij een projecteeropdracht de afstand en de graden te bepalen (een projecteeropdracht uitvoeren is inmiddels geen probleem meer). Nu we zelf een projecteeropdracht willen maken blijkt het toch wat lastiger.

De afstand naar het volgende waypoint leiden we af uit de "Ga naar"-opdracht. Voor de graden maken we gebruik van de richting die we zien op de kompasroos. Dit is echter altijd een benadering. Hoe kunnen we exacter de graden bepalen (we kunnen geen functionaliteit vinden op het kompas waar de graden exact worden weergegeven)? Nu wordt het meer trial & error: dat moet volgens ons handiger kunnen. Maar hoe?

Thanks, Team Boetnik

volgens mij is dan de makelijkste manier:

ga bv op wp2 staan en zeg dan goto wp1 en dan 180 graden erbij optellen of aftrekken !

of via GCT, ozie of mapsource een peiling maken.

maar in het veld is het nauwkeuriger.

Geplaatst

Maar hoe bepaal ik in het veld het aantal graden waar ik 180 graden bij optel of aftrek? Toch via kompasroos???

Hi,

Thanks, Team Boetnik

ga bv op wp2 staan en zeg dan goto wp1 en dan 180 graden erbij optellen of aftrekken !

Geplaatst

Bedankt voor de tip !

Ook nog een tip hoe we het in het veld kunnen bepalen zonder extra tool?

met dit programma: http://www.gctool.net/nl

kun je 2 coordinaten invoeren en het programma zet het dan om in een projectie van het 1e naar het 2e coordinaat.

Klaar is kees

kind kan de was doen

GCTool heeft nog meer handige dingetjes maar dat zie je dan wel :D

Geplaatst (bewerkt)

Maar hoe bepaal ik in het veld het aantal graden waar ik 180 graden bij optel of aftrek? Toch via kompasroos???

kan via kompasroos maar ik heb digitale cijfers

kan je instellen in het menu

je kan toch in je scherm zien hoe ver het volgende waypoint is ?

goto wp1 234m 23 graden word dan 234m 23 graden+180= 203 graden vanaf wp1 naar 2

of als het meer is dan 180 graden

vb 327 graden -180 graden=147 graden vanaf wp1 naar 2

bewerkt door dutchgoldwing
Geplaatst

Het is ons nog niet gelukt om 23 graden in het scherm te krijgen.

Alleen maar een kompasroos, dan is het echter lastig om 23 graden exact vast te stellen.

Bedankt voor je reactie.

kan via kompasroos maar ik heb digitale cijfers

kan je instellen in het menu

goto wp1 234m 23 graden word dan 234m 23 graden+180= 203 graden vanaf wp1 naar 2

Geplaatst (bewerkt)

Beste Boetnik,

1: ik heb geen Summit, maar volgens mij kun je op het scherm met het kompas nog enkele extra "data fields" instellen via de menuknop. Stel het dataveld bearing in en je hebt je graden.

2: het lijkt me voor de hand liggend dat je ook MapSource kaarten op je pc hebt. Als je beide wpts. erop zet kun je vervolgens via aanklikken van het "meetlatje" de afstand en peiling=bearing meten.

Succes,

Geopatra.

bewerkt door Geopatra
Geplaatst

Beste Boetnik,

1: ik heb geen Summit, maar volgens mij kun je op het scherm met het kompas nog enkele extra "data fields" instellen via de menuknop. Stel het dataveld bearing in en je hebt je graden.

2: het lijkt me voor de hand liggend dat je ook MapSource kaarten op je pc hebt. Als je beide wpts. erop zet kun je vervolgens via aanklikken van het "meetlatje" de afstand en peiling=bearing meten.

Succes,

Geopatra.

Heel fijn dat er niemand meer op reageert. :(:dribble:

Ook de topicstarter zelf niet.

Beste Boetnik,

waarom start je in godsnaam een topic als je er vervolgens zelf niet meer naar kijkt, terwijl je het verlossende antwoord nog niet ontvangen hebt ?

Ik ervaar dit als onbeleefdheid !

Geopatra.

Geplaatst
Heel fijn dat er niemand meer op reageert. :thumbdown::)

Nou dacht ik toch dat er 2 dagen geleden meer reacties in dit draadje stonden? Ook eentje van mijzelf volgens mij... :)

Geplaatst
Heel fijn dat er niemand meer op reageert. :thumbdown::crybaby:

Nou dacht ik toch dat er 2 dagen geleden meer reacties in dit draadje stonden? Ook eentje van mijzelf volgens mij... :blink:

Even achter de schermen gekeken; er is niets weg.

Geplaatst (bewerkt)
Heel fijn dat er niemand meer op reageert. :thumbdown::)

Nou dacht ik toch dat er 2 dagen geleden meer reacties in dit draadje stonden? Ook eentje van mijzelf volgens mij... :)

Als je hier kijkt (onder tabblad: "berichten"), zie je precies waar je de afgelopen dagen hebt gepost, en wat.

Het tweede topic heeft overeenkomsten met het eerste, wellicht sprake van verwarring? :)

bewerkt door Twin Peaks
Geplaatst
,knip

Is dat wel zo?

Volgens mij is het nauwkeuriger als je het uitrekent via een programma (ozi of zo), heb je geen last van evt. afwijkingen als gevolg van een sat. signaal

Geplaatst
Als je hier kijkt (onder tabblad: "berichten"), zie je precies waar je de afgelopen dagen hebt gepost, en wat.

Het tweede topic heeft overeenkomsten met het eerste, wellicht sprake van verwarring? :)

:) Aha...weer wat geleerd! :)

Bedankt, en jij ook Sivota! :thumbdown:

Geplaatst

Geopatra,

Door vakantie helaas niet in de gelegenheid geweest om het forum direct te volgen. Excuses daarvoor.

Wij zijn uiteraard blij met je reactie en kunnen hier zeker mee vooruit. De optie "bearing" hebben wij helaas niet kunnen ontdekken op onze GPS. MapSource daarentegen hebben wij wel in ons bezit en dit gaat ons zeker helpen.

Bedankt voor jullie hulp !

Team Boetnik

Beste Boetnik,

Succes,

Geopatra.

Heel fijn dat er niemand meer op reageert. :thumbdown::crybaby:

Beste Boetnik,

waarom start je in godsnaam een topic als je er vervolgens zelf niet meer naar kijkt, terwijl je het verlossende antwoord nog niet ontvangen hebt ?

Ik ervaar dit als onbeleefdheid !

Geopatra.

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...