Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)
Hoe dan ook hier komen we nooit uit.

Maar lompen boeren bezorgen het cachen een slechte naam.

Hoe interpeteren we borden pffffh.

Denk ook aan de medemens en de niet cacher, het bos en de natuur is niet alleen van de cacher.

We cahen toch in de natuur omdat we daarvan houden.

Mensen die niet willen lopen laten we voor hun cahes in de stad maken die per bus trein of metro kan.

Voor de automobilist een rondje nederland met vele waypoints langs de snelweg.

Nee dat is gekheid. Maar laten we het probleem aanpakken en dat is in mijn ogen niet de cache maar de cacher.

Kijk of je mensen geen overlast bezorg en als er echt asosiale cachers misschien moeten we daar tegen wel maatregelen nemen.

Misschien heel drastisch maar maak de site member only en kick ze er maar af als ze zich niet kunnen gedragen.

Kans er komt een site bij, jammer dan. Laten we zorgen dat wij hier met z'n alle aan kwaliteit doen.

Ondanks dat je het woord kwaliteit gebruikt blijf je blind voor de realiteit.

Om te beginnen kan de cache-eigenaar er heel eenvoudig uitkomen en wij allen ook maar als we de oogkleppen afgooien.

Ondanks alles dus: de cache-eigenaar moet er bij plaatsing voor zorgen dat hij geen gelegenheid tot creeert. Dat is pas kwaliteit.

Met het vingertje zwaaien werkt niet, tenzij er 24/7 iemand bij dat bord blijft staan. Zonder piespauzes!

Geopatra

bewerkt door Geopatra
Geplaatst
Zoals ik al zei, als je als plaatser die mogelijkheden wilt beperken is dat een prima streven.

Maar ik denk niet dat je ze volledig kunt uitsluiten.

Ik ben het niet met je eens.

Ik weet - zonder gebied en route te kennen - dat het mogelijk is om te voorkomen dat cachers zelfs maar de neiging hebben om in dit geval het verboden stuk te betreden !

Geef een bepaalde afstand met een behoorlijke lengte, geen peiling. En beschrijf welk pad daarmee te volgen.Ten tweede moet je zorgen dat de cachecoordinaten niet bekend kunnen zijn als ze bij het te beschermen gebied komen.

Gegarandeerd dat er niemand fout gaat.

Nogmaals : een cacher die de cachelokatie in beeld heeft is - in algemene zin - niet te vertrouwen. En lezen is heel moeilijk trouwens.

Succes,

Geopatra.

Van Geopatra heb ik niet veel caches gelopen maar toevallig wel Castle-/Kastelenseries 1: BRIDGE TO BRIDGE.

Van waypoint 6 naar waypoint 7 op deze route is een paadje met een bordje art.461 als kortste weg. In de beschrijving staat geen enkele waarschuwingen. (Moet volgens mij ook niet nodig zijn!). Toch vind de legger dat ik onvoldoende maatregelen neem en mijn cache moet aanpassen. Hoezo hypocriet?

Mag ik hier een reactie op super cachelegger.

Geplaatst (bewerkt)
Zoals ik al zei, als je als plaatser die mogelijkheden wilt beperken is dat een prima streven.

Ik weet - zonder gebied en route te kennen - dat het mogelijk is om te voorkomen dat cachers zelfs maar de neiging hebben om in dit geval het verboden stuk te betreden !

Geef een bepaalde afstand met een behoorlijke lengte, geen peiling. En beschrijf welk pad daarmee te volgen.Ten tweede moet je zorgen dat de cachecoordinaten niet bekend kunnen zijn als ze bij het te beschermen gebied komen.

Nogmaals : een cacher die de cachelokatie in beeld heeft is - in algemene zin - niet te vertrouwen. En lezen is heel moeilijk trouwens.

Succes,

Geopatra.

Van Geopatra heb ik niet veel caches gelopen maar toevallig wel Castle-/Kastelenseries 1: BRIDGE TO BRIDGE.

Van waypoint 6 naar waypoint 7 op deze route is een paadje met een bordje art.461 als kortste weg. In de beschrijving staat geen enkele waarschuwingen. (Moet volgens mij ook niet nodig zijn!). Toch vind de legger dat ik onvoldoende maatregelen neem en mijn cache moet aanpassen. Hoezo hypocriet?

hm, volgens mij vind Geopatra niet dat je onvoldoende maatregelen hebt getroffen. En ja, een verbodsbord moet voldoende zijn. Echter in dit geval is dat blijkbaar niet voldoende. En je hoeft geen andere maatregelen te treffen. Je loopt dan alleen het risico dat je cache binnenkort door de boswachter wordt opgeheven.

Daarnaast betreft het een hele oude cache en zijn de inzichten van Geopatra wellicht in de loop der tijd gewijzigd, net als de mentaliteit van sommige cachers.

Edit: daarnaast, iets niet doen omdat een ander het toch ook niet doet vind ik ook niet echt krachtig.

bewerkt door Team Gelaen
Geplaatst
Dit hele voorval valt voor mij onder de noemer "fatsoen", "vertrouwen" en "volwassen behandelen". Op dit forum accepteren een aantal leden echter dat dit soort regels geschonden worden. Dat blijkt voor mij bijvoorbeeld op het moment dat iemand meld dat hij/zij een TB/coin kwijt is. Een vaste reactie is dan "Als je een TB/coin de wereld in stuurt moet je'deze als verloren beschouwen". Op zulke reacties wordt altijd met "ja en amen" gereageerd terwijl ik me er kapot aan erger. Juist omdat je hiermee naar de fout toe aan het corrigeren bent. Men accepteerd huftergedrag waarschijnlijk bij voorbaat, en praat het vooraf al goed. Waarschijnlijk kunnen een aantal hufters het vertrouwen dat ze krijgen niet aan. Helaas blijkt nog steeds; "De gelegenheid maakt de dief".

Dat bedoelde Firefox waarschijnlijk ook.

M.a.w. Buiten de pot pissen, op welk vlak ook, moet door eenieder afgestraft worden i.p.v. goedgepraat. Daarmee voorkom je (op lange termijn) dat huftergedrag als normaal gezien gaat worden.

Je hebt jammer genoeg niet begrepen waar ik naar toe wil Ellino. Ik zal proberen het te verduidelijken!

Ook ik kan me soms groen en geel ergeren aan bepaalde gedragingen die plaats vinden binnen Geocaching. We hebben een paar voorbeelden van caches die niet worden gedaan, zoals ze oorspronkelijk bedoeld zijn. Je noemt TB/coin's die verloren gaan. Ik ben er laatst drie kwijt geraakt, waarvan één doodleuk ontkent de TB uit de cache te hebben gehaald, terwijl zijn log duidelijk aangeeft de TB te hebben meegenomen.

Je stelt dat ik slecht gedrag goed praat, maar dat lees je toch echt verkeerd. Waar ik naar toe wil is het feit dat van 100 cachers er altijd een bepaald aantal blijven die slordig zijn, eigenwijs handelen, niet willen lezen of gelezen teksten anders interpreteren dan ze bedoelt zijn. Je kan gaan proberen dat 'gedrag' te gaan verbeteren, maar ik kan je op een briefje geven dat dat slechts ten dele gaat lukken, mede door het feit dat het gros van de Nederlandse cachers hier niet eens op het forum komt. Stel de cache, waar we het nu over hebben, wordt in een jaar tijd bezocht door 150 cachers of teams. Hoe wil je in vredesnaam bereiken dat al die teams die onverwachts bij die cache gaan opduiken zich ook daadwerkelijk gaan houden aan dat regeltje om de cache op de juiste manier te benaderen. Volgend jaar komen er 80 teams. Wil je ze allemaal van te voren gaan mailen? De waarschuwing staat op de cache pagina, maar kennelijk wordt dat door een aantal cachers doodleuk aan de laars gelapt. Misschien hadden ze haast, wellicht liepen ze met een aantal kleine kinderen of buggy te zeulen en dan is iedere meter echt een meter teveel. Probeer je eens te verplaatsen in de redenering van de bezoekende cacher om dat bordje te negeren. Daar was echt wel een reden voor en die redenen zijn van emotionele of rationele aard en dat zal nooit volledig uit te bannen zijn.

Makkelijker is het om de cache te verplaatsen naar een goede plek en dan ben je gelijk klaar!

Geplaatst
Ondanks alles dus: de cache-eigenaar moet er bij plaatsing voor zorgen dat hij geen gelegenheid tot creeert.

Voorkomen is beter dan genezen heet zoiets, oftewel timmer je route preventief goed dicht, juist op die plaatsen die volgens de beheerder nadrukkelijk als gevoelig worden bestempeld en waar verbodsbordjes voorkomen.

Met het vingertje zwaaien werkt niet, tenzij er 24/7 iemand bij dat bord blijft staan.

Als je één vinger naar een ander wijst, wijzen er drie naar jezelf.

Geplaatst

Dan moet je daarvoor ook de middelen hebben. Wat stel je voor als straf?

Een ban voor het gebruik van de GC.com database zou mogelijk een middel zijn.

In dat geval zou er een kliklijn beschikbaar moeten komen. Willen we dat wel?

Geplaatst

Succes,

Geopatra.

hm, volgens mij vind Geopatra niet dat je onvoldoende maatregelen hebt getroffen. En ja, een verbodsbord moet voldoende zijn. Echter in dit geval is dat blijkbaar niet voldoende. En je hoeft geen andere maatregelen te treffen. Je loopt dan alleen het risico dat je cache binnenkort door de boswachter wordt opgeheven.

Daarnaast betreft het een hele oude cache en zijn de inzichten van Geopatra wellicht in de loop der tijd gewijzigd, net als de mentaliteit van sommige cachers.

Edit: daarnaast, iets niet doen omdat een ander het toch ook niet doet vind ik ook niet echt krachtig.

Ik vroeg om een reactie van Geopatra die lijkt me oud en wijs genoeg om zelf te antwoorden.

Geplaatst
Hoe dan ook hier komen we nooit uit.

Maar lompen boeren bezorgen het cachen een slechte naam.

Hoe interpeteren we borden pffffh.

Denk ook aan de medemens en de niet cacher, het bos en de natuur is niet alleen van de cacher.

We cahen toch in de natuur omdat we daarvan houden.

Mensen die niet willen lopen laten we voor hun cahes in de stad maken die per bus trein of metro kan.

Voor de automobilist een rondje nederland met vele waypoints langs de snelweg.

Nee dat is gekheid. Maar laten we het probleem aanpakken en dat is in mijn ogen niet de cache maar de cacher.

Kijk of je mensen geen overlast bezorg en als er echt asosiale cachers misschien moeten we daar tegen wel maatregelen nemen.

Misschien heel drastisch maar maak de site member only en kick ze er maar af als ze zich niet kunnen gedragen.

Kans er komt een site bij, jammer dan. Laten we zorgen dat wij hier met z'n alle aan kwaliteit doen.

Ondanks dat je het woord kwaliteit gebruikt blijf je blind voor de realiteit.

Om te beginnen kan de cache-eigenaar er heel eenvoudig uitkomen en wij allen ook maar als we de oogkleppen afgooien.

Ondanks alles dus: de cache-eigenaar moet er bij plaatsing voor zorgen dat hij geen gelegenheid tot creeert. Dat is pas kwaliteit.

Met het vingertje zwaaien werkt niet, tenzij er 24/7 iemand bij dat bord blijft staan. Zonder piespauzes!

Geopatra

Ik ben het hier wel eens met Geopatra. Strenge maatregelen helpen niet wanneer je niet de middelen hebt om dat te controleren. Er was laatst ook een draadje met de vraag of we mensen moesten laten betalen voor cachen. link. Ik meen te lezen dat de concusie was dat je daarmee niet de groepen cachers uitsloot die dit soort vervelende gedrag vertonen. Wel andere groepen, die op een goede manier ook graag willen geocachen. Je lost fatsoens kwesties over het algemeen niet op door dit soort maatregelen te nemen. En andere sites die ontstaan door er onfatsoenlijke cachers uit te knikkeren, maakt dat een hoop cachers min of meer "ondergronds"verder kunnen gaan met dit gedrag. Enig idee bij wie de natuur beheerders dan uitkomen wanneer er klachten zijn. Juist bij de zichtbare en goed bedoelende sites. Ik kan mij wel voorstellen dat de boswachters met hun klachten uitkomen bij de cache-leggers. Het is namenlijke het enige concrete aanspreekpunt wat ze hebben. Ook al doen sommige cache-leggers hun best om op de pagina duidelijk aan te geven wat wel of niet de bedoeling is.

Een ban van Gc.com voor diegene die bewust de regels negeert? Ik denk dat de meesten dat in hun log niet aangeven, dus misschien niet erg realistisch.

Ik denk dat het omgaan met mentaliteits kwesties toch een zaak is van (langdurig) gezamenlijk uitdragen hoe het "hoort". Of dit nu goede info geven is, het goede voorbeeld geven of een wat betere techniek om de cache op de juiste manier te bereiken. Het zijn allemaal zaken die helpen. Daarmee los je het probleem niet op. Je verhoogt de druk om het spel te spelen zoals het hoort en vermindert daarmee de kans dat het probleem groter wordt.

Geplaatst

Succes,

Geopatra.

Het antwoord dat ik echt zou willen geven mag niet op een forum. :thumbdown:

Maar toch 1 ding: je moet het onderwerp niet omdraaien onder het motto "de aanval is de beste verdediging". Er is sowieso geen reden tot verdedigen:

er wordt alleen maar een appel gedaan op je gezonde verstand.

Maar dat lijkt niet door te dringen :crybaby: : je reageert alleen maar verongelijkt.

En ook daar zal ik verder niets over zeggen .... .

Geopatra.

Geplaatst
Ik denk dat het omgaan met mentaliteits kwesties toch een zaak is van (langdurig) gezamenlijk uitdragen hoe het "hoort". Of dit nu goede info geven is, het goede voorbeeld geven of een wat betere techniek om de cache op de juiste manier te bereiken. Het zijn allemaal zaken die helpen. Daarmee los je het probleem niet op. Je verhoogt de druk om het spel te spelen zoals het hoort en vermindert daarmee de kans dat het probleem groter wordt.

Mooie reaktie Sivota, ééntje om eens bij stil te staan.

Je oplossing is dus tweeledig en kan een win-win situatie opleveren door aan ene kant een stukje bewustzijn te kweken voor 'verkeersregels' in de natuur en aan de andere kant slecht gedrag zo veel als mogelijk is uit te sluiten door de benadering van een cache te verbeteren.

Geplaatst

Laat ik duidelijk zijn: regels zijn er om je aan te houden. Punt. Dat gezegd hebbend moet me wel van het hart dat 'we' in Nederland wat mij betreft een beetje doorschieten in het heilig verklaren van 'dé natuur'. Om te beginnen is vrijwel alle natuur in Nederland gecultiveerd. Niet minder waardevol dan een oerbos wat mij betreft, maar het gaat me wat ver om ergens bomen te planten, een boswachter aan te stellen en vervolgens iedereen moreel te veroordelen die één voet buiten de gebaande paden zet.

Om de zaak wat te relativeren: skieen verwoest natuur op grote schaal (door de ontbossing van berghellingen) en de grootschalige kap van regenwoud voor de productie van goedkope teakhouten tuinmeubels. Maar een paar geocachers die door een bos lopen? Wij deden in militaire dienst niet anders :thumbdown:

Kortom: ja, we moeten ons aan de regels houden. Maar ook: laten we niet overdrijven als het gaat om schade die onze hobby aanricht.

Geplaatst
knip

Kortom: ja, we moeten ons aan de regels houden. Maar ook: laten we niet overdrijven als het gaat om schade die onze hobby aanricht.

Helaas is dat het punt niet helemaal. Als de boswachter in deze vind dat een aanweizg zijn van een cache schade aanricht aan zijn bos, kan hij besluiten de cache te laten weghalen.

Ik bedoel wij kunnen dan wel niet overdrijven, maar het is niet onze beslissing.

Geplaatst
knip

Helaas is dat het punt niet helemaal. Als de boswachter in deze vind dat een aanweizg zijn van een cache schade aanricht aan zijn bos, kan hij besluiten de cache te laten weghalen.

Ik bedoel wij kunnen dan wel niet overdrijven, maar het is niet onze beslissing.

Ah, goed punt. Daar heb je gelijk in. Ik moet preciezer zijn: ik vind dat die boswachter - SBB - hier een beetje in is doorgeschoten. Een stevige storm richt meer schade aan dan een paar geocachers. Dus ja, wij moeten voorzichtig zijn én ons aan de regels houden om onze eigen hobby niet te torpederen, maar tegelijkertijd zou er een appèl gedaan kunnen worden op SBB om de zaak wel in perspectief te blijven zien. Inhakend op een ander draadje hier op het forum: ook hier zou geocaching.nl een rol in kunnen spelen denk ik, door bijvoorbeeld te wijzen op de positieve effecten van geocaching: kinderen leren in het bos, juist als ze buiten de paden mogen komen, het is gezond om buiten te komen, geocachers nemen afval mee dat ze vinden in het bos....

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...