Spiderwoman Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 Ik heb het hele forum afgezocht, maar kan mijn vraag niet zo goed vinden. Ik ben totaal niet wiskundig ingesteld en heb een Garmin GPS 60. Voor een cache moet ik een coordinaat uitrekenen op een rechte lijn tussen twee coordinaten. Ik heb dus coordinaat I en II. Daartussen op een rechte lijn het midden berekenen. Wie of wie kan mij vertellen hoe ik dat makkelijk kan berekenen of waar ik op het forum het antwoord kan vinden.
amyenemiel Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 coords bij elkaar tellen en door twee delen... Rekenmachine doet het werk!
Mr.Atari Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 Probeer het eens in Google Earth... 2 punten met een lijn verbinden en dan coördinaat in het midden aflezen door er met de cursor op te gaan staan... De lijn kun je maken met de meetlat bovenin...
abceetje Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 Het meest eenvoudig is denk ik de projecteerfunctie gebruiken. Je gps geeft het aantal graden aan van wp1 naar wp2 en de afstand. Je maakt dan gewoon een nieuw wp aan onder het zelfde aantal graden maar dan voor de halve afstand!
zoekbaars Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 als hulpmiddel kun je ook PGCT-tools gebruiken. Hierbij zeel veel mogelijkheden. Zie elders via de zoekfunctie op het forum. Zoekbaars
Spiderwoman Geplaatst 10 maart 2009 Auteur Geplaatst 10 maart 2009 Bedankt voor jullie reaktie. Volgens mij zat ik zelf al redelijk in de richting. Ga de suggesties morgen meteen uitproberen. Tnx
pa3fus Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 Nog een mogelijkheid, welliswaar iets anders van opzet, maar wel te gebruiken. Maak een projectie vanuit je 1e punt met een lengte van bijv 300 meter en een projectie van bijvoorbeeld 0 graden (noorden). Hieruit komt dan een 3e coordinaat. maak vervolgens een 2e projectie precies tegenovergesteld van de net gemaakte projectie, m.a.w. 300 meter richting 180 graden (zuiden). Hieruit komt dan je 4e coordinaat. Je hebt nu 4 punten, de 2 coordinaten die de denkbeeldige lijn vormen en de 2 coordinaten na de projectie vanuit deze punten. Door nu in je GPS een route te maken waarin punt 1,2,3,4 achtereenvolgens opgegeven worden zul je een kruis vormen met het kruispunt precies in het midden van de lijn tussen punt 1 en 2. Door nu in je map of trackscherm te gaan kun je bepalen waar zich dit punt bevindt en er naar toe lopen mocht dit de bedoeling zijn. Deze manier lijkt even wat lastiger, maar is eigenlijk met iedere gps uit te voeren en zonder rekenen kun je toch goed uitkomen. De eerder voorgestelde methode om de coords op te tellen en dan te middelen kan enkel op kleine afstanden, anders zal er een afwijking op kunnen treden i.v.m. de kromming van de aarde. In het RD stelsel is het grid 1 bij 1 meter, zo kun je misschien wel makkelijker rekenen, maar hierbij zit je dus wel met de omzetting van de standaard GC notatie met hh dd mm.mm WGS 84 naar x,y in RD. Succes met proberen in het veld... Groeten Jan-Willem PA3FUS.
ML1 Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 Nog eentje dan: Gevonden coordinaten omzetten naar RD formaat. Vervolgens beide uitkomsten voor Noord bij elkaar optellen en door 2 delen, en voor de gevonden Oost coordinaten hetzelfde doen. Uitkomst is het midden van beide coordinaten (in RD formaat). Werkt overigens ook als het midden van meer dan 2 coordinaten berekend moet worden. Uiteraard moet je dan niet door 2 delen maar door het aantal coordinaten waarvan je het midden wilt berekenen. BTW, gaat het om GC1A4TR: http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...91-f4165a13e710
t-bones Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 Vanuit beide waypoints een proximity alarm instellen, zodanig dat ze overlappen. De beide snijpunten van de cirkels met elkaar verbinden et voila...
Mars Express Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 (bewerkt) .. 10 maart 2009 bewerkt door Mars Express
dutchgoldwing Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 op wp1 gaan staan en dan zeggen goto wp2 dan zie je b.v 300m 80 graden dan is het midden 150m 80 graden
Aanbevolen berichten