Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

in de reglementen staat vermeld dat een cache niet begraven mag worden. Mijn vraag is wat begraven is? Betekend dit dat de cache bedekt is met aarden? stel je hebt een put die is afgesloten met een deksel. Het deel van de put onder de deksel is begraven, de put is echter wel toegankelijk door de deksel die er op zit. Ander voorbeeld je graaft een gat en stopt daar een cache in en dekt deze af met een stuk hout... is dat begraven?

Geplaatst

Als je First Dutch gedaan hebt weet je wat begraven is :thumbdown:

Voor de rest; de door jou genoemde opties ben ik maar al te vaak tegen gekomen.....

Geplaatst

Voor zover ik weet is begraven "er aarde overheen gooien".

Dit is iets anders dan ingraven.

Zou je niet mogen ingraven, dan zou de helft van de traditionals niet aan de regels voldoen.

Geplaatst

FF googlen help mij aan deze gegevens: http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/begraven

Misschien is nu je vraag beantwoord.

Persoonlijk denk ik: dat je een gat graaft, een ding begraaft als er zand over ligt, en een ding afdekt als je een gat hebt gegraven en er een plank of iets dergelijks overlegt.

TIP: doe deze cache eens:

http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...36-536ef0cf6527

Groetjes Team Alkie

Geplaatst

Als je trouwens een cache ingraaft doe dit dan wel zo dat er een behuizing in de grond zit die blijft zitten als je de cache eruit haalt. :thumbdown:

Ik bedoel dus bijvoorbeeld een houten kistje met een los deksel waar dan een ammobox ingaat.

Of natuurlijk een put met een deksel :)

Geplaatst (bewerkt)
in de reglementen staat vermeld dat een cache niet begraven mag worden. Mijn vraag is wat begraven is? Betekend dit dat de cache bedekt is met aarden? stel je hebt een put die is afgesloten met een deksel. Het deel van de put onder de deksel is begraven, de put is echter wel toegankelijk door de deksel die er op zit. Ander voorbeeld je graaft een gat en stopt daar een cache in en dekt deze af met een stuk hout... is dat begraven?

Team NN heeft gelijk: Ingraven mag wel, begraven niet "zodanig dat er een puntig voorwerp nodig is om de cache te vinden". Dat laatste interpreteer ik als volgt: Met een prikstok moet het deksel van de cache te vinden zijn zodat je hem met je handen vrij kunt maken. De meeste caches dek je af met een houten deksel, steen, takken en bladeren etc. In de duinen heb ik meegemaakt dat ze onder een centimeter zand liggen. Dat laatste kan haast niet anders: Meestal is er van Staatsbosbeheer een duidelijke richtlijn dat caches binnen 1 meter van een bestaand pad moet bevinden. De enige manier om een cache te verstoppen is door er een laagje zand overheen te schuiven. Met een prikstok kun je dan de cache kunnen vinden.

bewerkt door globe_explorer
Geplaatst

Sterker nog, wanneer je meldt bij een terreineigenaar dat je een cache wilt verstoppen wordt zelfs de plek aangewezen waar je een gat mag graven! Het hangt dus af van de toestemming of en waar je eventueel een ondergrondse cache mag verstoppen.

De regel is bedoeld als zoveel regeltjes, voorkom dat er een bende of schade ontstaat rondom je cache. Met gezond verstand en toestemming is er geen reviewer die daar tegenin zal gaan.

Geplaatst
Sterker nog, wanneer je meldt bij een terreineigenaar dat je een cache wilt verstoppen wordt zelfs de plek aangewezen waar je een gat mag graven!

:P:lol1:

Asjemenou, dan woon ik zeker op een andere planeet.

Nog nooit meegemaakt ! :newyear:

Geopatra.

Geplaatst
Sterker nog, wanneer je meldt bij een terreineigenaar dat je een cache wilt verstoppen wordt zelfs de plek aangewezen waar je een gat mag graven!

:dribble::)

Nog nooit meegemaakt ! :huh:

Geopatra.

Ik wel hoor, zelfs bij SBB. Toen ik samen met een SBB medewerker de toekomstige crime scene ging bekijken kwam die zelf met de suggestie "hier kan je 'm mooi ingraven".

Bleek later wel dat graven in de Limburgse loss niet zo heel eenvoudig is, maar dat terzijde.

Geplaatst

De orginele engelstalige guidelines (richtlijnen) zeggen dit:

Caches may be quickly archived if we see the following:

- Caches that are buried. If a shovel, trowel or other "pointy" object is used to dig, whether in order to hide or to find the cache, then it is not appropriate.

Vrij vertaald: Caches kunnen snel gearchiveerd worden als het volgende aan de hand is:

- Caches die begraven zijn. Als een schop, troffel of ander puntig voorwerp gebruikt wordt om te graven, hetzij om de cache te verbergen, hetzij om de cache te vinden, dan is dit niet toegestaan.

Het lijkt me dus dat de discussie over wat het verschil is tussen begraven en ingraven er niet toe doet.

Het gaat erom dat er geen puntig voorwerp gebruikt mag worden om te graven, zowel niet bij het verstoppen alsook niet bij het vinden.

Je mag dus wel een prikstok gebruiken om de cache te kunnen vinden als je er niet mee graaft (en dat is meestal inderdaad niet het geval).

Wat ik me kan voorstellen is dat vervolgens de vraag is: wat is een "puntig" voorwerp.

Een priem (m.i. ja), je handen/vingers (???), je schoenen (???).

Daarnaast zijn er waarschijnlijk nog "grandfathered" caches die niet aan de regel voldoen, of gelegd zijn voordat de regel er was en ik kan me ook voorstellen dat in bepaalde gevallen, mits voorzien van een duidelijke en geaccepteerde reviewernote plus toestemming van de grondeigenaar, er uitzonderingen mogelijk zijn op deze regel. Maar, dat beslist de reviewer (en niet wij met onze interpretaties van de regels).

Greetz, Bloodwoosj.

PS, de vet gemarkeerde delen zijn door mezelf vet gemaakt. Er staan nog veel meer zaken genoemd in het lijstje, maar die hebben niks met begraven/ingraven te maken, dus die heb ik voor de duidelijkheid weggelaten.

Geplaatst (bewerkt)

:dribble::)

Nog nooit meegemaakt ! :huh:

Geopatra.

DRL #02 en DRL #04 moest ik in/begraven van GL.

bewerkt door De Roode Loper
Geplaatst (bewerkt)

Ik heb persoonlijk nogal een hekel aan caches waarvan boven de grond niets te zien is en die je alleen door lang en veel prikken kan vinden. Zeker als je eerst een moeilijke puzzel of hebt moeten oplossen of een lange multi-route hebt moeten lopen, en dan vervolgens als anticlimax de cache zelf niet kan vinden.

Dan zie ik liever een "brandstapeltje" of een gekke steen of iets dergelijks. Of, zoals in Belgie veel gebruikt wordt, een "GC" tag aan de boom. Als je die gevonden hebt weet je tenminste waar je moet gaan zoeken.

Dus wat mij betreft: ingraven, ja. Dat kan in een land als nederland vaak niet anders. Maar begraven, liever niet...

bewerkt door hneel
Geplaatst
Ik heb persoonlijk nogal een hekel aan caches waarvan boven de grond niets te zien is en die je alleen door lang en veel prikken kan vinden. Zeker als je eerst een moeilijke puzzel of hebt moeten oplossen of een lange multi-route hebt moeten lopen, en dan vervolgens als anticlimax de cache zelf niet kan vinden.

Dan zie ik liever een "brandstapeltje" of een gekke steen of iets dergelijks. Of, zoals in Belgie veel gebruikt wordt, een "GC" tag aan de boom. Als je die gevonden hebt weet je tenminste waar je moet gaan zoeken.

Dus wat mij betreft: ingraven, ja. Dat kan in een land als nederland vaak niet anders. Maar begraven, liever niet...

Hier sluit ik mij bij aan....

Rondprikken als een kip op zoek naar z'n voer terwijl je niet zeker weet of je goed zit is ook niet mijn ding.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...