evelineroos Geplaatst 16 november 2008 Geplaatst 16 november 2008 Hallo, Ik zit met een probleempje met mijn Vista... Als ik zeg maar naar een WP ga, dan kan ik wel achter de pijl aan lopen maar die geeft regelmatig een hele andere kant aan dan waar ik heen moet. Dan staat de pijl bijvoorbeeld naar onder, en dan moet ik recht door... Doordat ik een kaart heb weet ik dan wel waar ik heen moet maar anders zou het toch knap lastig zijn. Is dit een instelling? Of is dit iets anders. Wie kan me helpen!
Jorienepien Geplaatst 16 november 2008 Geplaatst 16 november 2008 IK heb dan zelf een vista cx maar ook ik heb dit wel eens. Mijn vriend heeft een vista hcx maar die pijl staat dan weer ergens anders heen dan mijne. Dan heeft het meestal te maken met het mindere ontvangst van mijn gps... Ik zou het antwoord niet echt weten.. sorry!
Peetee Geplaatst 16 november 2008 Geplaatst 16 november 2008 Je vertelt dat je een Vista HCx hebt. Die hebben toch een electronisch kompas? Heb je dat al eens gecalibreerd? En weet je dat dat volgens de handleiding eigenlijk na elke batterijwissel opnieuw moet? Hoewel de noodzaak daartoe door veel gps-met-electronisch-kompas-gebruikers betwijfeld wordt, raad ik je wel aan dat zo nu en dan wel te doen. Zeker als je probleempjes hiermee hebt.
wirholt Geplaatst 16 november 2008 Geplaatst 16 november 2008 Hallo, Ik zit met een probleempje met mijn Vista... Als ik zeg maar naar een WP ga, dan kan ik wel achter de pijl aan lopen maar die geeft regelmatig een hele andere kant aan dan waar ik heen moet. Dan staat de pijl bijvoorbeeld naar onder, en dan moet ik recht door... Doordat ik een kaart heb weet ik dan wel waar ik heen moet maar anders zou het toch knap lastig zijn. Is dit een instelling? Of is dit iets anders. Wie kan me helpen! Ik heb dit met mijn Vista Hcx alleen als ik tamelijk dicht bij het doel ben (minder dan 50m) en een slechte ontvangst heb, bijvoorbeeld in een dicht bos. Het helpt wel om het kompas aan te zetten en af en toe stil te staan, zodat de richting wordt bepaald met het kompas en niet met de verplaatsing. Juist die verplaatsing geeft bij slechte ontvangst hele verkeerde resultaten.
evelineroos Geplaatst 17 november 2008 Auteur Geplaatst 17 november 2008 Hmm ik ga het calibreren proberen, misschien is dit het. Ik denk dat het bij mij niets met de ontvangst te maken heeft want deze is over het algemeen vrij goed... Iemand anders nog tips/adviezen?
wwg Geplaatst 17 november 2008 Geplaatst 17 november 2008 Bij mij komt dit ook wel eens voor.. Voornamelijk als de batterijen bijna leeg zijn. Of als er batterijen inzitten van een 'minder' merk. Met echte Duracells of Philips batterijen heb ik de problemen nooit. Met AH huismerkbatterijen of batterijen van een paar cent van de Action blijft mijn pijl ook achter en wijst ie vaak de tegenovergestelde richting in. Misschien kun je eens proberen met een ander merk en volle batterijen. En kalibreren, zeker na elke batterij wissel, maar ook als je het apparaat een tijdje niet hebt gebruikt. Of als je hem aanzet op grote afstand waar je hem de vorige keer hebt uitgezet.
superboppe Geplaatst 17 november 2008 Geplaatst 17 november 2008 Batterijen verstoren het magneetveld en kunnen zelf ook magnetisch zijn. Daarom is per batterijwissel een her-calibratie van het kompas nodig. Verder doet het er toe of je de GPS vlak houdt. De meeste electronische kompassen werken met een tweetal Hall-sensoren, die de sterkte en richting van het magneetveld in het platte vlak evenwijdig met het scherm van de GPS meten. Maar omdat het magneetveld niet vlak staat, maar schuin het aardoppervlak uit komt, doet het er toe hoe je de GPS houdt. Eigenlijk zou een derde sensor het mogelijk maken wel altijd de juiste richting te bepalen, of met een electronische waterpas, maar daar is ivm kostprijs van de GPS hardware niet voor gekozen. Het voegt voor de consument kennelijk niet genoeg toe. Ik vind een richtingsbepaling op basis van mijn tracklog-streepje op de kaart nog altijd de beste richtingsbepaling. Het electronisch kompas staat bijna altijd uit.
Miniatuur Geplaatst 17 november 2008 Geplaatst 17 november 2008 Hmm ik ga het calibreren proberen, misschien is dit het. Ik denk dat het bij mij niets met de ontvangst te maken heeft want deze is over het algemeen vrij goed... Iemand anders nog tips/adviezen? Wij hebben een 60 CSX, met heel goede ontvangst. Maar gisteren ging de pijl alle kanten op, behalve de goede. Er zaten veel buien in de lucht, volgens mij is dat een reden. Kalibreren doen wij elke keer als we hem aanzetten, dat helpt in ieder geval ook.
spinning ears Geplaatst 17 november 2008 Geplaatst 17 november 2008 In het kompasmenu moet "peilingwijzer" zijn geselecteerd. Heb je daar al eens naar gekeken?
Aanbevolen berichten