Spring naar bijdragen

Microsoft Pro Photo Tools (gratis)


Aanbevolen berichten

Voor eenieder die exact wil weten waar zijn of haar foto's zijn genomen gedurende een cache-tripje, heeft Microsoft een gratis programma ter beschikking gesteld waamee je je foto's met een GPS coordinaat kan 'taggen' en vervolgens deze foto's ook nog eens in een kaart kan tonen. De locatie gegevens kunnen worden opgeslagen in de EXIF data van de foto.

 

Artikel over Photo tools en geotagging: http://www.microsoft.com/prophoto/articles...geotagging.aspx

 

Eea hier te bekijken en te downloaden: http://www.microsoft.com/prophoto/downloads/tools.aspx

 

Ikzelf vind het in ieder geval een leuke tool. Veel plezier ermee.

 

Gedetailleerde omschrijving (van de Microsoft website):

What does it mean to say, "Find your photos?" Traditionally that meant literally just finding where particular photos reside on your computer (or a physical location back when film was king). But with new tools and advanced technology, finding your photos can mean finding not just the photos themselves, but finding the exact location where you took a photo. This, in turn, will make it even easier to search for the photos themselves later. Microsoft Pro Photo Tools enables you to apply location information to your photos so you can always know exactly where they were captured.

 

This capability is generally referred to as "geotagging," and it opens up a whole new world of possibilities with your digital photos. As GPS devices have gotten smaller, better, and less expensive, geotagging has become increasingly popular. And while having a GPS receiver makes all of this much more powerful and automatic, you don't need any special tools (such as a GPS receiver, though that makes the process much more automatic) to apply location information to your photos, thanks to Microsoft Pro Photo Tools.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Voor eenieder die exact wil weten waar zijn of haar foto's zijn genomen gedurende een cache-tripje, heeft Microsoft een gratis programma ter beschikking gesteld waamee je je foto's met een GPS coordinaat kan 'taggen' en vervolgens deze foto's ook nog eens in een kaart kan tonen. De locatie gegevens kunnen worden opgeslagen in de EXIF data van de foto.

 

Artikel over Photo tools en geotagging: http://www.microsoft.com/prophoto/articles...geotagging.aspx

 

Eea hier te bekijken en te downloaden: http://www.microsoft.com/prophoto/downloads/tools.aspx

 

Ikzelf vind het in ieder geval een leuke tool. Veel plezier ermee.

 

Wat een briljant tooltje !!! :beerchug:

Ik heb wat foto's geselecteerd en ook een trackfile van de Garmin erbij geladen (het tool kan o.a. GPX en het Google Earth KML formaat aan), en de puntjes werden feilloos op de kaart weergegeven.

Nu hoef ik dus ook geen tracklogger te kopen; gewoon de GPS aanzetten en zorgen dat de klokken ongeveer synchroon lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Microsoft?... Hmm laten we wachten totdat ze met hun eigen standaard komen die net iets afwijkt van de vorige standaard (die ze zelf hebben opgesteld).

 

Sorry voor mijn sceptisisme, maar ik ben technisch programmeur en tot nu toe is MS maar in 1 ding goed: Verander standaarden, zelfs als die door MS zelf zijn opgelegd.

 

(Kijk naar Java -> J++ -> C#(C sharp). Word -> Word 97 --> Word 2001 -> Word 2003 -> Word 2005 -> docx, etcetera. Trust me MS heeft de policy "als een standaard is geaccepteerd forceren wij een wijziging, zodat we monopolist blijven, maar zorg vooral niet dat we aan een standaard voldoen"

(Hier merk je als technisch programmeur dus heel veel van omdat we niet in de "normale" Windows wereld werken, maar op b.v. GPS'en programeren of op TV's of op machines die chips maken)

 

/* edit */ Een technisch programeur maakt geen gebruikers software, maar software die diep in een operating system opereert of die met of op een machine (b.v. een TV of GPS of Lythografie machine) werkt)

bewerkt door Nemelis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Microsoft?... Hmm laten we wachten totdat ze met hun eigen standaard komen die net iets afwijkt van de vorige standaard (die ze zelf hebben opgesteld).

 

Sorry voor mijn sceptisisme, maar ik ben technisch programmeur en tot nu toe is MS maar in 1 ding goed: Verander standaarden, zelfs als die door MS zelf zijn opgelegd.

 

(Kijk naar Java -> J++ -> C#(C sharp). Word -> Word 97 --> Word 2001 -> Word 2003 -> Word 2005 -> docx, etcetera. Trust me MS heeft de policy "als een standaard is geaccepteerd forceren wij een wijziging, zodat we monopolist blijven, maar zorg vooral niet dat we aan een standaard voldoen"

(Hier merk je als technisch programmeur dus heel veel van omdat we niet in de "normale" Windows wereld werken, maar op b.v. GPS'en programeren of op TV's of op machines die chips maken)

 

/* edit */ Een technisch programeur maakt geen gebruikers software, maar software die diep in een operating system opereert of die met of op een machine (b.v. een TV of GPS of Lythografie machine) werkt)

 

:no: 't spijt me zeer, maar dit is wel een heel ongefundeerde :offtopic: flamebait om M$ te bashen. Gefeliciteerd met jouw 'technisch programmeur' zijn. Fijn dat je dat met ons deelt. Je reactie slaat echter met geen letter op de inhoud van mijn post (behalve het woord Microsoft dan), dus ik stel voor dat je ergens anders de troll uit gaat hangen.

bewerkt door Team Noorderlingen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor eenieder die exact wil weten waar zijn of haar foto's zijn genomen gedurende een cache-tripje, heeft Microsoft een gratis programma ter beschikking gesteld waamee je je foto's met een GPS coordinaat kan 'taggen' en vervolgens deze foto's ook nog eens in een kaart kan tonen. De locatie gegevens kunnen worden opgeslagen in de EXIF data van de foto.

Hiervoor gebruik ik al lang PhotoMapper: http://software.copiks.com/photomapper/

Ook gratis, niet van M$, dus waarschijnlijk (ik heb de M$ versie niet getest) sneller, kleiner en beter.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor eenieder die exact wil weten waar zijn of haar foto's zijn genomen gedurende een cache-tripje, heeft Microsoft een gratis programma ter beschikking gesteld waamee je je foto's met een GPS coordinaat kan 'taggen' en vervolgens deze foto's ook nog eens in een kaart kan tonen. De locatie gegevens kunnen worden opgeslagen in de EXIF data van de foto.

Hiervoor gebruik ik al lang PhotoMapper: http://software.copiks.com/photomapper/

Ook gratis, niet van M$, dus waarschijnlijk (ik heb de M$ versie niet getest) sneller, kleiner en beter.

 

Tc

 

Dag Tc,

 

Grootte van installer van jouw proggie: 4,37Mb. Grootte van het M$ proggie 4.99 Mb, dus ja iets groter. Het M$ proggie 'mapt' de foto's binnen het eigen programma in een "Live Maps" kaartje. Wat ik van jouw linkje begrijp, maakt jouw proggie een KML file aan voor Google Earth waarna je de foto's in Google Earth kan mappen op een kaartje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Noorderlingen,

 

Het M$ proggie 'mapt' de foto's binnen het eigen programma in een "Live Maps" kaartje. Wat ik van jouw linkje begrijp, maakt jouw proggie een KML file aan voor Google Earth waarna je de foto's in Google Earth kan mappen op een kaartje?

 

Het programma dat ik gebruik (Niet mijn programma, eigendom van software zit ingewikkeld in elkaar) Tagt (is dat Nederlands?) de foto's in het EXIF stuk van het bestand. Dat doe je door in het programma een .gpx bestand op te geven en een directory waar je foto's staan. Je krijgt dan in het programma een kaartje te zien met het track, en de positie van de foto.

 

Nadat de geodata in het EXIF tag gezet is, weten andere programma's waar de foto genomen is. Als ik ze dan upload naar bijvoorbeeld picasa, worden ze automatisch op een kaart gezet. Zie bijvoorbeeld: http://picasaweb.google.com/tcornelissen/0...bosch/photo#map

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf gebruiken wij het gratis tooltje gpicsync van google. Hiermee voorzien wij soms onze foto's van een coördinaat, maar wel pas nadat een eventuele foto is bijgevoegd bij een logje. Van foto's bij logjes is immers de exif-info te zien en maak je een foto dicht bij een cacheplek van een multi, dan zou je de coördinaten van de cache verklappen en dat kan niet de bedoeling zijn.

Zelf hebben we al wel bedacht, mochten we ooit in het bezit komen van een camera met ingebouwde GPS (zoals bijvoorbeeld deze), het dan verstandig zou zijn om in de exif de coördinaten te verwijderen voordat deze foto's bij een logje van een multi terecht komen.

bewerkt door hatsjoe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt me een leuke tool. Ik heb het dan ook direct geprobeerd. Wat me echter niet lukt (ook niet bij PhotoMapper) is om de track die ik heb aangemaakt in mijn Garmin Etrex Legend HCx te laden. Ik heb de track mbv Mapsource overgehaald en opgeslagen als GPX. Dat bestand kan ik echter niet inlezen. Zie ik iets over het hoofd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt me een leuke tool. Ik heb het dan ook direct geprobeerd. Wat me echter niet lukt (ook niet bij PhotoMapper) is om de track die ik heb aangemaakt in mijn Garmin Etrex Legend HCx te laden. Ik heb de track mbv Mapsource overgehaald en opgeslagen als GPX. Dat bestand kan ik echter niet inlezen. Zie ik iets over het hoofd?

 

Hai Georibo,

 

Via Mapsource heb ik het nog nooit geprobeerd. Ik heb mijn GPSr zodanig ingesteld dat de GPX tracklogs op het geheugenkaartje van mijn Vista Hcx worden opgeslagen. Die mogelijkheid moet de Legend Hcx ook hebben volgens mij (blz. 17/18 van de Etrex handleiding). Als je vervolgens je GPSr in USB-massaopslag modus zet (blz. 38) kan je via de File Explorer zo alle GPX files van je Garmin naar je PC kopieren.

 

Suc6,

 

Team N.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt me een leuke tool. Ik heb het dan ook direct geprobeerd. Wat me echter niet lukt (ook niet bij PhotoMapper) is om de track die ik heb aangemaakt in mijn Garmin Etrex Legend HCx te laden. Ik heb de track mbv Mapsource overgehaald en opgeslagen als GPX. Dat bestand kan ik echter niet inlezen. Zie ik iets over het hoofd?

 

Probeer er eens een Google Earth KML file van te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk er met geotagging even aan dat in je gemaakte gpx file datum, tijd en coordinaten moeten staan.

Ik weet van de gps60cs die wij hebben (en de csx modellen) dat als de track opgeslagen wordt op het interne geheugen de datum en tijd uit de track gesloopt wordt (en dus meteen ongeschikt gemaakt wordt voor geotagging).

Je zal de active track oeten gebruiken (cs) of op de sd kaart moeten opslaan (cx/csx) om de track met datum en tijd te bewaren.

 

Kijk ook eens naar de gratis software geosetter. vind ik persoonlijk prettig werken, meteen met een kaartje erbij en mogelijkheid om wat locatie informatie te downloaden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als aanvulling op de reactie van Boswijk Posse:

Ik heb ook even met deze tool zitten stoeien en heb een tracklog als Mapsource (*.gdb) bestand opgeslagen nadat ik deze via Mapsource vanaf mijn GPS had ingelezen.

Deze *.GDB file heb ik vervolgens via GPSBabel omgezet naar een Google Earth *.KML file, en deze was probleemloos in te lezen. Werkte ook prima met de genomen foto's tijdens deze route.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als aanvulling op de reactie van Boswijk Posse:

Ik heb ook even met deze tool zitten stoeien en heb een tracklog als Mapsource (*.gdb) bestand opgeslagen nadat ik deze via Mapsource vanaf mijn GPS had ingelezen.

Deze *.GDB file heb ik vervolgens via GPSBabel omgezet naar een Google Earth *.KML file, en deze was probleemloos in te lezen. Werkte ook prima met de genomen foto's tijdens deze route.

 

:thumbsup: Ik zie dat de avatar van de Grote Griezel al geheel in Halloween stemming is! :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...