Smurfin & Grote Smurf Geplaatst 15 oktober 2008 Geplaatst 15 oktober 2008 De almanak wordt altijd ververst...Ik vermoedde al zoiets.Ook leuk die 'Special key startup sequences' (The modes are not supported by Garmin and may cause you to lose data in your machines. Try this at your own risk!) * Page - Holding the page key down while powering up the unit will cause an immediate forced cold start (Auto Locate) * Mark - Holding the mark key down while powering up will totally reset unit. You will lose all user supplied data and preferences. The machine will be set back to factory defaults. En hoezo jammer dat het zwaar bewolkt is??? Geen probleem voor je GPS hoor!Nee maar ik heb geen zin om zelf nat te worden ! Een stralend zonnetje geeft over het algemeen volgens mij toch nog steeds een snellere fix, of is dat ook psychisch?
leokrabbendam Geplaatst 15 oktober 2008 Geplaatst 15 oktober 2008 Een stralend zonnetje geeft over het algemeen volgens mij toch nog steeds een snellere fix, of is dat ook psychisch? Denk het wel .. Pas trouwens wel op met alle special keys !! Zorg dat je al je waypoints en dergelijke veilig hebt voor je er mee gaat experimenteren. En realiseer je wel dat de website oud is en geen info verschaft over de modernere Garmin modellen. Daar kunnen de special keys een tikkie anders zitten.
jowi Geplaatst 15 oktober 2008 Geplaatst 15 oktober 2008 Voor over hoe een GPS locked nog wat technische info: http://gpsinformation.net/main/gpslock.htm Bedenk zelf maar wat het effect van plaatsveranderingen en snelheidsveranderingen zijn. Tegenwoordig hebben de ontvangers trouwens meer kanalen, maar het principe blijft hetzelfde.
wirholt Geplaatst 15 oktober 2008 Geplaatst 15 oktober 2008 Voor over hoe een GPS locked nog wat technische info: http://gpsinformation.net/main/gpslock.htm Bedenk zelf maar wat het effect van plaatsveranderingen en snelheidsveranderingen zijn. Tegenwoordig hebben de ontvangers trouwens meer kanalen, maar het principe blijft hetzelfde. Dat vraagt nog wel wat rekenwerk. Maar goed, een eerste aanzet. Vanwege de 1 kHz bit rate op het signaal, is pas een Dopplershift van meer dan 500 Hz relevant. Aangezien de satellieten uitzenden op een frequentie van ruwweg 1.5 GHz moet je de dus een relatieve snelheidverandering van ongeveer 500 Hz / 1.5 GHz = 0,000.000.3 t.o.v. de lichtsnelheid (=radiosnelheid) hebben, om een relevante Dopplershift te krijgen. De licht(en radio)snelheid is ongeveer 300.000 km/s, dus pas als je snelheid wijzigt met meer dan 300.000 x 0,000.0000.3 = 0.1 km/s = 360 km/uur wordt het lastig voor de GPS. Dit geldt dan alleen nog voor satellieten aan de horizon, voor satellieten recht boven aan de hemel is een nog grotere snelheid nodig voor zo'n Dopplershift. In theorie kun je dus een probleem krijgen als je met je auto eerst 180 km/uur de ene kant op rijdt en snel daarna 180 km/uur precies de andere kant op. Een situatie die weinig voorkomt, dunkt me.
Smurfin & Grote Smurf Geplaatst 15 oktober 2008 Geplaatst 15 oktober 2008 In theorie kun je dus een probleem krijgen als je met je auto eerst 180 km/uur de ene kant op rijdt en snel daarna 180 km/uur precies de andere kant op. Een situatie die weinig voorkomt, dunkt me.Heb je duidelijk nog nooit bij mij achter op de motor gezeten... !
leokrabbendam Geplaatst 15 oktober 2008 Geplaatst 15 oktober 2008 Vanwege de 1 kHz bit rate op het signaal, is pas een Dopplershift van meer dan 500 Hz relevant. Met alle respekt : nee, die aanname is onjuist. Het carriersignaal heeft een frequentie van 1575.42 MHz en de C/A code heeft een datarate van 1.023 Mb/s. De 1Kb/s waar jij op doelt is ongeveer de effektieve snelheid waar de almanak info doorkomt. Daar wordt het verhaal wel wat anders van, nietwaar? Maar je hoeft mij niet te geloven hoor! Kijk hier maar : http://www.aprs.net/vm/gps_cs.htm
wirholt Geplaatst 15 oktober 2008 Geplaatst 15 oktober 2008 (bewerkt) Vanwege de 1 kHz bit rate op het signaal, is pas een Dopplershift van meer dan 500 Hz relevant. Met alle respekt : nee, die aanname is onjuist. Het carriersignaal heeft een frequentie van 1575.42 MHz en de C/A code heeft een datarate van 1.023 Mb/s. De 1Kb/s waar jij op doelt is ongeveer de effektieve snelheid waar de almanak info doorkomt. Daar wordt het verhaal wel wat anders van, nietwaar?[/url] Die 500 Hz werd ook genoemd in http://gpsinformation.net/main/gpslock.htm. Als het waar is wat je zegt, dan is dus niet een snelheidsverandering van 360 km/uur een probleem, maar pas een van 360.000 km/uur. Dat haalt zelfs de motorfiets van Grote Smurf niet. Edit toegevoegd: Weliswaar wordt de id met 1,023 Mb/s doorgegeven, maar de Id is 1023 bits lang. De herhalingsfrequentie van de Id is dus 1kHz. Deze 1 kHz is dus de frequentie die relevant is om een lock te krijgen. Ik blijf het dus nog even houden op een relevante Doplershift van 500 Hz. Dus snelheidsveranderingen onder de 360 km/uur zijn niet relevant om een lock te krijgen (wel om de snelheid te berekenen). 15 oktober 2008 bewerkt door wirholt
leokrabbendam Geplaatst 15 oktober 2008 Geplaatst 15 oktober 2008 Vanwege de 1 kHz bit rate op het signaal, is pas een Dopplershift van meer dan 500 Hz relevant. Met alle respekt : nee, die aanname is onjuist. Het carriersignaal heeft een frequentie van 1575.42 MHz en de C/A code heeft een datarate van 1.023 Mb/s. De 1Kb/s waar jij op doelt is ongeveer de effektieve snelheid waar de almanak info doorkomt. Daar wordt het verhaal wel wat anders van, nietwaar?[/url] Die 500 Hz werd ook genoemd in http://gpsinformation.net/main/gpslock.htm. Als het waar is wat je zegt, dan is dus niet een snelheidsverandering van 360 km/uur een probleem, maar pas een van 360.000 km/uur. Dat haalt zelfs de motorfiets van Grote Smurf niet. Wirholt: nogmaals met alle respekt: je redenatie klopt van geen kanten.... Ik wilde er eerst niet over beginnen maar die bewering die jij doet over wanneer de Doppler verschuiving "relevant" wordt raakt wal noch kant. Maar ik geloof niet dat een discussie hierover erg zinvol is, eerlijk gezegd. Overigens, wat er op de door jou aangehaalde site staat is : the coarsest frequency steps a receiver can take during initial acquisition is 500 Hz maar da's echt heel wat anders, geloof me. Lees e.e.a. nog maar eens op je gemakkie na en denk er nog eens goed over na !
Smurfin & Grote Smurf Geplaatst 15 oktober 2008 Geplaatst 15 oktober 2008 Dat haalt zelfs de motorfiets van Grote Smurf niet.Dat wordt sleutelen vanavond...
wirholt Geplaatst 16 oktober 2008 Geplaatst 16 oktober 2008 (bewerkt) Vanwege de 1 kHz bit rate op het signaal, is pas een Dopplershift van meer dan 500 Hz relevant. Met alle respekt : nee, die aanname is onjuist. Het carriersignaal heeft een frequentie van 1575.42 MHz en de C/A code heeft een datarate van 1.023 Mb/s. De 1Kb/s waar jij op doelt is ongeveer de effektieve snelheid waar de almanak info doorkomt. Daar wordt het verhaal wel wat anders van, nietwaar?[/url] Die 500 Hz werd ook genoemd in http://gpsinformation.net/main/gpslock.htm. Als het waar is wat je zegt, dan is dus niet een snelheidsverandering van 360 km/uur een probleem, maar pas een van 360.000 km/uur. Dat haalt zelfs de motorfiets van Grote Smurf niet. Wirholt: nogmaals met alle respekt: je redenatie klopt van geen kanten.... Ik wilde er eerst niet over beginnen maar die bewering die jij doet over wanneer de Doppler verschuiving "relevant" wordt raakt wal noch kant. Maar ik geloof niet dat een discussie hierover erg zinvol is, eerlijk gezegd. Overigens, wat er op de door jou aangehaalde site staat is : the coarsest frequency steps a receiver can take during initial acquisition is 500 Hz maar da's echt heel wat anders, geloof me. Lees e.e.a. nog maar eens op je gemakkie na en denk er nog eens goed over na ! Mijn verhaal is inderdaad natte vinger werk, maar geen onzin. Ik kan me voorstellen dat je al die termen op deze technische websites niet helemaal begrijpt, want het is best ingewikkeld. Ik ben daarom uitgegaan van de meest pessimistische schatting, die waarschijnlijk niet eens realistisch is. Zelfs dan is het duidelijk dat snelheden waar auto's normaal mee rijden totaal geen invloed hebben op het krijgen van een lock. Probeer zelf maar eens een berekeningetje te maken, dan zul je zien dat je op veel hogere snelheden uitkomt voor je een relevante Dopplerverschuiving krijgt. Zoals ik al eerder zie, een veel grotere factor is de afscherming van satellieten. Als je in een rijdende auto zit heb je vaak te maken met een steeds wisselende afscherming (door gebouwen, bomen, of ook het metaal van de auto, als je van richting verandert), waardoor de GPSr zich niet even rustig kan "concentreren" op een bepaalde satelliet. 16 oktober 2008 bewerkt door wirholt
leokrabbendam Geplaatst 17 oktober 2008 Geplaatst 17 oktober 2008 (bewerkt) Wirholt, Bedankt dat je je zorgen maakt over de vraag of ik "al die termen op deze technische websites" wel helemaal begrijp. Ik ben blij je gerust te kunnen stellen hoor: geen enkele reden tot zorg! Verder inhoudelijk: ik ga hier verder niet meer op in. Je zit er faliekant naast, maar je hebt het recht om eigenwijs te zijn. Veel plezier met cachen verder ! 17 oktober 2008 bewerkt door leokrabbendam
wirholt Geplaatst 17 oktober 2008 Geplaatst 17 oktober 2008 Wirholt, Bedankt dat je je zorgen maakt over de vraag of ik "al die termen op deze technische websites" wel helemaal begrijp. Ik ben blij je gerust te kunnen stellen hoor: geen enkele reden tot zorg! Verder inhoudelijk: ik ga hier verder niet meer op in. Je zit er faliekant naast, maar je hebt het recht om eigenwijs te zijn. Veel plezier met cachen verder ! Weer geen inhoudelijke bijdrage. Wel op de persoon spelen. Het is duidelijk wat je oordeel waard is. Jij mag me eigenwijs noemen.
BY Angels Geplaatst 17 oktober 2008 Geplaatst 17 oktober 2008 Wanneer gaat deze GPS met de snelheid van het licht onder begeleiding van een doppler effect op een rood wordend groen stoplicht af. Maw. Graag weer terug on topic. Klinkt als GPS uitleg voor gevorderden en vul elkaars kennis aan. Het is geen wedstrijd wie het best weet hoe het werkt.
Aanbevolen berichten