Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik overweeg de aanschaf van een Garmin 60 CSx. Ik zie op marktplaats een aanbod met Topo NL 'voorgeïnstaleerd'. Weet iemand wat dit betekent en wat de verschillen zijn met een versie op DVD? Is het aan te raden?

Alvast bedankt.

Henk

Geplaatst
Ik overweeg de aanschaf van een Garmin 60 CSx. Ik zie op marktplaats een aanbod met Topo NL 'voorgeïnstaleerd'. Weet iemand wat dit betekent en wat de verschillen zijn met een versie op DVD? Is het aan te raden?

Alvast bedankt.

Henk

Waarschijnlijk heeft de verkoper zelf een nieuwe Garmin gekocht en houd hij de Topo NL software (DVD of SD) voor zichzelf.

Jij krijgt dus alleen waarschijnlijk een voorgeinstalleerde kopie op je apparaat. (en niets voor op je PC)

Geplaatst

Dat betekent dat je illegale software bij de GPS krijgt (koopt).

Topo NL wordt alleen op CD verkocht en wordt met de licentie aan een PC gekoppeld.

Een voorgeïnstalleerde Topo NL op een SD kaart of intern geheugen is dus altijd zonder licentie.

Tenzij je de originele CD erbij krijgt en een licentie overdraagbaar is.

Geplaatst

Het zal wel niet mogen, maar ik wou wel dat het bij mij ook op de gps zat. Ik heb dus de gps met dvd gekocht en tot nu toe is het me nog niet gelukt de kaart op de gps te houden/krijgen. :)

Geplaatst

Goed zoeken op het forum, Hawkeyes heeft een keurig verhaal geschreven hoe je de Cd goed geinstalleerd krijgt.

Geplaatst

Beverzwerfsport. Bij de aanschaf van mijn gpsmap 60CSx had ik de keus tussen de sd-cart of cd. Uiteindelijk hebben wij voor de cd-rom gekozen mede op advies van de betreffende verkoper.

Geplaatst

Alvast bedankt.

Henk

Hoi Scincus

Zoals de voorgangers al zeiden... origineel is altijd beter... echter nu je het al "hebt".. (indien je hem zou kopen) wat kun je er dan mee. Nou gewoon gebruiken, echter als jij je mapsource kaarten er ook op wil zetten dan ben je gehele TopoNL kwijt. Als je namenlijk beide originele CD"s hebt en je wilt je GPS gereedmaken voor het gebruik als navigatiesysteem ala tomtom en daarnaast een topoNL versie op diezelfde geheugenkaart wilt zetten dan moet je alles in een keer op je kaart zetten. Praktisch... selecteer eerst kaarten van je mapsource, daarna kaarten vanuit je topoNL en vervolgens uplouden naar je GPS. E.e.a. overschrijft elkaar als je het los van elkaar zou doen.

Je kunt er voor kiezen om de TopoNL welke nu op het kaartje zou staan er uit te halen en een tweede kaartje aan te schaffen. Op dit tweede kaartje zet je dan je mapsource kaarten. Je moet dan wel steeds wisselen. Praktijkervaring leert dat het vrij omslachtig is, en of het op de lange duur goed is voor het fragiele kaartje, betwijfel ik.

Wil je geld overhouden voor originele kaarten...... overweeg de aanschaf van een GPS uit Amerika...

Groeten en veel succes

Davince

Geplaatst

Met de aanschaf van de Topo-NL CD mag je uiteraard het product en op je PC (in Mapsource) en op 1 GPS installeren. Zonder CD -dus alleen op een geheugenkaartje- werken lijkt me niet verstandig. Bij het up-loaden van andere kaarten naar de GPS vervallen de al aanwezige kaarten: je installeert altijd een 'complete set'. Verder kun je de kaartenset -als je die alleen in de GPS beschikbaar hebt- volgens mij niet op een installeerbare manier van de GPS afhalen. Weg is dus weg als je wat fout doet.

Geplaatst
Een voorgeïnstalleerde Topo NL op een SD kaart of intern geheugen is dus altijd zonder licentie.

In principe is die inderdaad zonder licentie, maar als je de licentievoorwaarden erbij legt wordt het niet verboden om op deze manier Topo kaarten te verkopen. Bever springt daar nu kennelijk handig op in, om op die manier op een goedkopere manier Topo kaarten ter beschikking te stellen voor op de GPS.

Geplaatst (bewerkt)

Ik snap er niets van.

Op marktplaats kom is ook GPSen tegen met Topo op SD, maar ik kan dit nergens bij een "officiële" dealer vinden.

Daarom ruikt het voor mij naar illegaal.

Ik kan me niet voorstellen dat je de Topo kaarten van CD op een SD mag zetten en die dan vervolgens verkopen zonder daar de originele CD (dus Licentie) bij te leveren.

Een SD met Topo zonder CD (dus zonder Licentie) is in mijn ogen een illegale kopie.

En als ze de CD er wil bijleveren dan snap ik niet hoe dat goedkoper is.

Niet dat het ondenkbaar is er is immers wel kaartmateriaal op SD verkrijgbaar.

Maar tenzij die gasten op marktplaats en Bever andere kanalen hebben waar ze hun Topo’s betrekken, waarom zie ik die optie dan niet als ik bijvoorbeeld bij een niet nadere te noemen zaak in Notter kijk ?

Single user licence

Met de aanschaf van dit product en het akkord gaan met de voorwaarden en bepalingen in de licentie heeft u het recht om de software op bijgeleverde CD-ROM, te installeren en te gebruiken op één computer (desktop of notebook) en één GARMIN GPS ontvanger. U mag de software en database onder géén voorwaarde gebruiken op meerdere computers en of GPS ontvangers.

bewerkt door deBruineBeren
Geplaatst
Single user licence

Met de aanschaf van dit product en het akkord gaan met de voorwaarden en bepalingen in de licentie heeft u het recht om de software op bijgeleverde CD-ROM, te installeren en te gebruiken op één computer (desktop of notebook) en één GARMIN GPS ontvanger. U mag de software en database onder géén voorwaarde gebruiken op meerdere computers en of GPS ontvangers.

Interessant! Dan zou Bever dus in strijd met de licentievoorwaarden leveren, hoewel ik deze tekst nergens ben tegen gekomen bij de aankoop van Topo NL twee jaar geleden.

Geplaatst
Niet dat het ondenkbaar is er is immers wel kaartmateriaal op SD verkrijgbaar.

Maar tenzij die gasten op marktplaats en Bever andere kanalen hebben waar ze hun Topo’s betrekken, waarom zie ik die optie dan niet als ik bijvoorbeeld bij een niet nadere te noemen zaak in Notter kijk ?

Ik heb ze wel eens in een webshop zien staan, maar kan even niet vinden welke. Meer informatie over topo NL op sd kaartje zie hier.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...