Spring naar bijdragen

Informatie geschreven voor mijn site


speurvuur

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Van het internet heb ik her en uitleg over geocaching verzameld.

Ik weet dat al genoeg howto's en uitleg te vinden op het internet, maar toch wilde ik op onze eigen site een uitleg waarmee een newbie genoeg informatie heeft om na het lezen van de pagina direct met geocachen te beginnen. Zeg maar een quickstart/uitleg.

 

Vandaar dat ik aan een newbie op dit forum wil vragen deze uitleg eens te lezen:

http://www.speurvuur.nl/geostats/uitleg.php

 

Als er iets in de uitleg ontbreekt, onduidelijk is of te veel staat hoor ik het graag.

 

Alvast bedankt voor de moeite.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Alhoewel ik geen newbie ben, ben ik toch zo vrij om te reageren en enkele kanttekeningen te plaatsen:

- het tweede en derde hoofdstuk zijn vrij technisch en schrikken af. Zelf geef je ook aan bij het derde hoofdstuk dat je er niet zo druk over hoeft te maken. Neem het dan later op en noem het hoofdstuk anders, bijvoorbeeld coördinatenstelsels

- de uitleg bij Mystery is niet correct

- bij de uitleg van de GPS kan je prijzen ter indicatie opnemen en vermeld dat de kaarten ook geld kosten

- meld dat je een account aan moet maken op geocaching.com (gratis) om de beschrijving op te halen (met coördinaten) en je founds te loggen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben niet echt een newbie meer (ruim een jaar aan het cachen), maar heb toch ook enkele opmerkingen als aanvuling op het bericht van Silkwood:

- om te starten heb je niet per se een GPS nodig waarmee je gegevens kunt uitwisselen met de PC. Wij hebben nu al ruim 200 caches gevonden met een Magellan Explorist 100 die geen contact kan maken met de PC en waarop je geen routes kunt uitzetten. Zo'n "instap-GPS" maakt de drempel om te starten een stuk lager dan wanneer je direct een paar honderd euro moet investeren.

- misschien moet de uitleg van TB's en coins wat uitgebreider.

 

Verder een goed initiatief, maar heb zelf vooral veel gehad aan de uitleg op geocaching.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp niet helemaal waarom je juist een newbie vraagt om de tekst door te lezen. Iemand die nog niks, of niet veel van geocaching weet, kan toch moeilijk beoordelen of het klopt??? Maar dat terzijde.

 

Nog een opmerking van mijn kant: je hebt het ook bij multi's over 'puzzels oplossen' onderweg. Het kan ook zijn dat je gewoon vragen moet beantwoorden onderweg ,bijv: welk driecijferig getal vind je hier? Dat is toch niet echt een puzzel te noemen. Ik zou dus de omschrijving van multi wat veranderen naar zoiets als:

 

Bij een multi moet je onderweg eerst informatie verzamelen. Dat kan van alles zijn. Je moet vaak langs een aantal punten, dat varieert van 1 tot heel erg veel, om de informatie te zoeken. Soms kom je onderweg ook een raadsel of een puzzel tegen. Als je alle informatie hebt verzameld, dan kun je de coördinaten van de eindcache bepalen.

 

Verder zou ik ook de mogelijkheid noemen om Premium member te worden. Maar dat geocachen in beginsel natuurlijk een gratis hobby is. Ik zou ook de nadruk leggen op het feit dat geocachen een beetje een geheime hobby is.

bewerkt door Malyenki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Quote:

Mystery: De vermelde coordinaten leiden je vermoeddelijk naar een parkeerplaats alwaar je ter plekke verdere aanwijzingen krijgt om de cache te vinden.

/Quote

 

Dat klopt niet. Ik heb 39 mystery's opgelost en gevonden, maar niet één daarvan voldeed aan jouw beschrijving. Een mystery is doorgaans een puzzel of een vage omschrijving waarmee je de cachecoördinaten kunt verkrijgen. Soms is het een zogenaamde "bonuscache", een cache die je alleen kunt vinden als je enkele andere caches gevonden hebt. De coördinaten bovenaan de pagina van een mystery zijn meestal fictief, maar liggen vaak wel enigszins in de buurt van de cache. Een cache waarvan je de parkeercoördinaten krijgt en dan ter plaatse informatie vindt om verder te kunnen, is mijns inziens een multi.

 

O ja, "vermoedelijk" schrijf je met 1 d.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben wel Newbie en vind de uitleg duidelijk, echter zoals al gezegd schrikt ht technische gedeelte mij wel af.

En ook ik doe het tot nu toe met TomTom(vandaag wel een Garmin Etrex aangeschaft voor weinig)

Als beginner lijkt het mij ook niet echt handig om gelijk maar een dure gps unit te gaan kopen.

En de tip; begin met eenvoudig in je eigen buurt lijkt me ook op zijn plaats.

Alsmede de mogelijkheid om de maker om eventuele info te vragen mocht er iets niet duidelijk zijn.

En een goede uitleg over de coins e.d zou ik ook wel fijn vinden.

En niet alleen vinden/meenemen/terugplaatsen, maar ook hoe je zelf een travelbug e.d kunt krijgen/maken enzovoort.

En antwoord op de vraag hoe je donateur wordt intereseert me ook wel :P

Over het algemeen erg goed verder en fijn dat er mensen zijn die het maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ H.P.D

 

Onderstaande gekopieerd onderaan de homepagina van geocaching.nl:

 

Het werk van Geocaching Nederland steunen?

Dat kan. Stort 10 euro op rekening 47.34.98.022 t.n.v. Stichting Geocaching Nederland te Roosendaal o.v.v. Donateur en Nickname.

Door uw donatie kan deze site blijven bestaan. Bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Deze coordinaten kunnen op verschillende manieren worden weergegeven. Zo'n weergave wordt ook wel 'datum' genoemd."

 

Dit is onjuist. Ik heb het idee dat je hier kaartdatum en weergaveformaat door elkaar haalt. De kaartdatum is een beschrijving van de (ellipsoide)vorm van de aarde.

WGS84 (de meest gebruikte in geocaching) is dus geen manier om coords weer te geven, maar de wijze waarop de vorm van de aardbol is beschreven.

Binnen WGS84 zijn er dan inderdaad weer meerdere manieren om de coords weer te geven.

 

Greetz, Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor alle reacties.

Fouten in feiten zet ik direct recht andere zaken moet ik nog overwegen (ik wil bijvoorbeeld niet op prijzen van GPS devices in gaan, maar slecht aandachts punten voor de aanschaf mee geven).

 

Het moet niet een totale uitleg worden, die is hier op gc.nl al te vinden.

Het moet een quickstart+minimale uitleg worden, zodat iemand zonder GPS-kennis en geocache ervaring net genoeg weet om aan de slag te kunnen met het zoeken naar een cache.

 

De reden dat ik het een newbie wilde voorleggen is juist omdat die (naar ik aanneem) dus nieuw is en geen achtergrond informatie heeft. Een ervaren cacher zal ontbrekende informatie (onbewust) aanvullen met parate kennis.

 

Misschien was het beter geweest als ik er even bij had gemeld dat het een draft versie is.

Spellingsfouten en grammatica heb ik niet op gelet (bedankt voor de correcties).

 

Ik heb e.e.a. aangepast en een korte inleiding en tips onderaan toegevoegd.

 

bedankt voor alle feedback, het is zeer gewaardeerd.

 

Ik blijf open staan voor verbeteringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als echte newby vond ik het een fijne pagina om door te nemen.

Heb hem inmiddels ook aan mijn familie doorgestuurd om uit te leggen wat we aan het doen zijn.

:beer:

 

Bedankt voor je feedback.

 

N.a.v. het hierbovengenoemde commentaar had ik al wat wijzigingen door gevoerd.

Ik weet namelijk nog toen wij begonnen dat je gelijk een waterval aan informatie krijgt en 'overinformatie' is ook niet handig.

Er bestaat nog geen echte 'quickguide' vandaar deze page.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

 

Van het internet heb ik her en uitleg over geocaching verzameld.

Ik weet dat al genoeg howto's en uitleg te vinden op het internet, maar toch wilde ik op onze eigen site een uitleg waarmee een newbie genoeg informatie heeft om na het lezen van de pagina direct met geocachen te beginnen. Zeg maar een quickstart/uitleg.

 

Vandaar dat ik aan een newbie op dit forum wil vragen deze uitleg eens te lezen:

http://www.speurvuur.nl/geostats/uitleg.php

 

Als er iets in de uitleg ontbreekt, onduidelijk is of te veel staat hoor ik het graag.

 

Alvast bedankt voor de moeite.

 

 

 

Hoi deze domme newby heeft nog een tip voor bij de ''ips" : neem altijd reserve batetterijen mee voor je GPS.

Dit overkwam mij dus vandaag! Ja, blond weet je wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi deze domme newby heeft nog een tip voor bij de ''ips" : neem altijd reserve batetterijen mee voor je GPS.

Dit overkwam mij dus vandaag! Ja, blond weet je wel.

:yes:

Ik denk dat iedereen dit wel eens heeft meegemaakt, niks om je voor te schamen. maar het is inderdaad een goeie tip.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi deze domme newby heeft nog een tip voor bij de ''ips" : neem altijd reserve batetterijen mee voor je GPS.

Dit overkwam mij dus vandaag! Ja, blond weet je wel.

 

Bedankt voor de aanvulling, ik heb het toegevoegd aan de lijst met tips.

Dat gaat je niet weer overkomen natuurlijk he, want je kent het verhaal van die ezel en die steen vast wel..... :yes:

bewerkt door speurvuur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...