Spring naar bijdragen

Hoe plaatst men een mooie cache?


keske27

Aanbevolen berichten

Hallo all,

 

Ik plaats deze note vanwege de reactie's op: Kwaliteit van caches, moeten reviewers hier een rol in spelen?

 

Als ik een cache ga maken denk ik er eerst goed over na waar de cache over moet gaan en of het mogelijk is om hem op deze manier zo uit te voeren zodat hij de moeite loont om voor iedereen aantrekkelijk te zijn.

Als ik dan eenmaal een onderwerp gevonden heb dan speur ik het internet af of er verhalen te vinden zijn over het onderwerp waar ik het over ga hebben.

Als ik die dan gevonden heb dan ga ik in microsoft frontpage een bladzijde samenstellen in html omdat het dan mogelijk is om er een mooie foto bij te plaatsen.(of meerdere foto's)

 

En als dat dan eenmaal is gedaan dan duik ik de schuur in (of ik doe het op mijn werk) en maak dan iets wat me de cache te maken heeft.

Ondertussen heb ik dan in het veld ook niet stil gezeten om een goede lokatie te vinden waar de cache op een nette manier verstopt kan (MAG) worden.

Er moet dus altijd toestemming gevraagd worden aan de grondeigenaar!!!!!!!

 

Dit alles duurt dan minimaal een maand of twee voordat alles klaar is.

Ook heb ik dan inmiddels de hele pagina aangemaakt om in te dienen bij Kruimel of Hawkeyes voor de goedkeuring.

 

Bij de voorberijding van de cacheplaats rij of fiets ik daar regelmatig langs of er op bepaalde dagen in de week geen mensen zitten te vissen,kinderen spelen,bbq en of het geen hangplaats is voor jongeren???

 

Als dit alles in mijn ogen goed is (en dat de cache er niet binnen zeer korte tijd verdwenen is) dien ik de aanvraag in of de cache goedgekeurd kan worden.

 

Ook vink ik dan de Attributes aan die bij de cache vermeld staan.

Dit word meestal vergeten.

 

In de tijd dat de cache goedgekeurd (of afgekeurd) word is er meestal genoeg tijd om de cache te plaatsen.

Ik ben dus van mening als je een cache goed voorberijd dat hij bijna niet afgekeurd kan worden.

 

Ik ben nu bezig met een cache waarbij ik geen info kon vinden op internet???

De oplossing vond ik op mijn werk waar ik een oudere man heb geinformeerd over het reilen en zeilen van het onderwerp van mijn nieuwe cache en de man had er veel plezier in om zijn verhaal te vertellen.

(ik werk als technisch medewerker in de zorg)

Ook heb ik hem het eindprodukt laten zien en hij vond dat wij met z'n allen een prachtige hobby hebben.

 

Ik hoop dat een ieder hier wat aan heeft en geen canister's meer uit het raam van zijn auto gooit. ;)

 

Was getekend Keske27

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

en dit waarborgt kwaliteit voor iedereen :thumbup:

 

Toegegeven dat dit alles heel goed in elkaar steek, maar is niet voldoende voor een kwaliteits cache. Om met IT termen te spreken er is een Fit for Purpose maar nog niet echt een Fit for Use. En deze te samen brengen de VALUE voor de eind gebruiker.

 

In andere woorden, de cache is een toevoeging voor caching Nederland maar is de verwachtte kwaliteit de kwaliteit waar iedereen naar uitkijkt, of alleen maar de kwaliteit die de maker voor ogen heeft.

 

Kwaliteit is een subjectief onderwerp en verschilt dus van persoon tot persoon.

 

tevens, het maken van een constructie voor je cache die te maken heeft met je gekozen onderwerp is niet voor iedereen weggelegd, niet iedereen is handig :yes: dus als dat een maatstaf is voor kwaliteit dan valt dat wat mij betreft af :lol1:

 

Maar in het algemeen kan ik leven met wat je schrijft, ik ben niet handig en probeer een verhaal aan mijn cache te koppelen, veelal gerelateerd aan de polder waar ik woon en het water in de buurt. Helaas kan ik niet overal een kist plaatsten en moet het dus kleiner.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kwaliteit is een subjectief onderwerp en verschilt dus van persoon tot persoon.

Dat is niet waar. VOORKEUR is subjectief en verschilt van persoon tot persoon. KWALITEIT is objectief. Mogelijk geef je de voorkeur aan Lada, maar Mercedes biedt meer kwaliteit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kwaliteit is een subjectief onderwerp en verschilt dus van persoon tot persoon.

Dat is niet waar. VOORKEUR is subjectief en verschilt van persoon tot persoon. KWALITEIT is objectief. Mogelijk geef je de voorkeur aan Lada, maar Mercedes biedt meer kwaliteit.

:thumbup: hmmm als je budget toereikend is ja..... een Lada kan net zoveel kwaliteit bieden als een mercedes.

 

Kwaliteit is ook subjectief, niet iedereen heeft dezelfde perceptie als het gaat om kwaliteit.

 

Wel als je van te voren de meetbare eisen vastlegd dan kun je kwalitiet ergens vanaf lezen, maar dat betekend dat iedere cache een project opzich wordt, waarbij je eerst vastlegd wat, hoe je het gaat meten, wat je gaat weten en bovenal wat zijn de criteria......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb echt geen idee waar je het over hebt :) je post iets je wacht op een reactie... en dan is het weer niet goed. Lees mijn eerste reactie door dan zie je waar het overging....

 

Oké je hebt gelijk je eerste reactie wel maar de rest wijkt ietwat af toch? ;)

 

Maar de titel is toch:

Hoe plaatst men een mooie cache?, Één die de niet kan laten liggen dus!

 

Ik geef hierbij een voorbeeld voor cachers die moeite hebben met een cache te maken.

:)

En verder geloof ik niets toch? :no:

bewerkt door keske27
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmmm hoe maak je een mooie cache:

In 5 stappen:

 

Stap 1: Bedenk Thema voor je cache, niet lukraak een rondje maar alles in 1 thema, bijvoorbeeld piraten.

Stap 2: Bedenk hoe je dit thema het beste kunt vertalen naar het cache gebied.

Stap 3: Bedenk leuke en grappige plekken voor je waypoints, plekken die mensen gaan onthouden ook na jaren nog.

Stap 4: Bedenk goed hoe, in wat voor vorm, je de waypoints gaat verstoppen en vooral hoe je het thema erin gaat verwerken.

Stap 5: Wees origineel en creatief, probeer niet te kopiëren van eerdere caches, maar probeer steeds weer iets anders te bedenken, zo blijft een cache uitdagend en verrassend.

 

 

Ik boven alles: Neem de tijd, doe niets overhaast, dit gaat ten koste van de kwaliteit.

Ik verwerk graag MP3 bestandjes in mijn caches, geeft vaak net weer een wat leukere impuls aan het thema, zo gaat een verhaal meer leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmmm hoe maak je een mooie cache:

In 5 stappen:

 

Stap 1: Bedenk Thema voor je cache, niet lukraak een rondje maar alles in 1 thema, bijvoorbeeld piraten.

Stap 2: Bedenk hoe je dit thema het beste kunt vertalen naar het cache gebied.

Stap 3: Bedenk leuke en grappige plekken voor je waypoints, plekken die mensen gaan onthouden ook na jaren nog.

Stap 4: Bedenk goed hoe, in wat voor vorm, je de waypoints gaat verstoppen en vooral hoe je het thema erin gaat verwerken.

Stap 5: Wees origineel en creatief, probeer niet te kopiëren van eerdere caches, maar probeer steeds weer iets anders te bedenken, zo blijft een cache uitdagend en verrassend.

 

 

Ik boven alles: Neem de tijd, doe niets overhaast, dit gaat ten koste van de kwaliteit.

Ik verwerk graag MP3 bestandjes in mijn caches, geeft vaak net weer een wat leukere impuls aan het thema, zo gaat een verhaal meer leven.

 

 

Hallo all,

 

Dit zij nou mooie reacties waar men wat mee kan doen.

 

Groetjes Keske27

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stap 6 (bij mij althans) : ... en wacht ...

 

Wacht een maandje (of twee).

Denk je dan nog steeds dat je cache een goed idee is en van goede kwaliteit is, leg hem dan.

Zoniet, in de prullenbak met je idee en verzin iets nieuws.

Als je idee van een maandje (of twee) geleden werkelijk goed was, dan is er in de tussentijd vast nog een idee bijgekomen waardoor ie nog beter wordt.

 

Zijn er bedenkingen tegen je eigen cache waar je zelf in eerste instantie nog niet aan gedacht had, dan vallen je er in dat maandje (of twee) best wel wat in waardoor je misschien achteraf zegt: "Voor de kwaliteit toch wel beter dat ik hem inderdaad niet heb gelegd."

 

De reden dat ik dit opmerk: ik zie een niet onverwaarloosbaar aantal (soms vaak beginnende) cachers die in no time een kwak caches tegelijk online brengt. Daar hoeft op zich niks op tegen te zijn, maar het grootste nadeel is dat je jezelf bij cache nr. 2 niet kunt bijsturen in wat je met cache nr. 1 geleerd hebt, simpelweg omdat je jezelf de kans niet hebt gegeven ervan te leren door ze allebei tegelijk (of vaak nog meer in 1 keer) aan te melden.

 

Net zoals ik leer zoeken door de ervaring die ik bij voorgaande caches opdoe, leer ik ook van de door mezelf eerder uitgelegde caches.

Beter één goed idee dan vier ideeën die elk voor driekwart goed zijn.

 

Wie volgt met stap 7? :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7. Laat hem proeflopen door een ervaren cacher?

 

Niet alleen of de cache klopt, maar je kan ook vragen of de proefloper hem leuk vind of wat wel en niet en misschien suggesties heeft.

 

groetjes GeoVlinder

7a mee lopen met de proefloper is volgens mij beter en gezelliger.

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stap 1: Bedenk Thema voor je cache, niet lukraak een rondje maar alles in 1 thema, bijvoorbeeld piraten.

Stap 2: Bedenk hoe je dit thema het beste kunt vertalen naar het cache gebied.

 

Hee -- grappig. Dat doe ik vaak precies andersom. Ik ben altijd alert op leuke lokaties, goede verstopplekken, etc. Dan neem ik contact op met de beheerder van het gebied.

Meestal daarna pas bedenk ik wat voor soort cache er precies in die omgeving past. Soms heb ik natuurlijk al wel een goed idee, dat ik dan ook aan de beheerder kan voorleggen. En soms ook kun je hem ook een handje helpen. Bij Ten Bosch bijvoorbeeld is de natuurspeelplaats in het bos in de cache opgenomen (behalve omdat het een mooie plek is) omdat de boswachter heel erg trots op zijn nieuwe creatie was en het leuk vond als cachers 'm ook tegenkwamen.

 

Voor mij voegt geocaching echt iets toe als goed is nagedacht over juist de combinatie landschap en cache. Bij een heel mooi landschap heb je soms niet meer nodig dan een simpele traditional. Bij minder natuur, maar wel interessant landschap, gebruik ik puzzel-, thema-, historische of andere elementen om de cache gestalte te geven.

 

Stap 5: Wees origineel en creatief, probeer niet te kopiëren van eerdere caches, maar probeer steeds weer iets anders te bedenken, zo blijft een cache uitdagend en verrassend.

 

Deels mee eens. Enkele van mijn caches zijn geïnspireerd door leuke buitenlandse caches. Met "goed" jatwerk, plus aanpassing aan lokale omstandigheden, kun je dan heel leuke en originele caches maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

neem er de tijd voor en laat hem niet zomaar uit de auto vallen!

 

overwegen, denken, weer overwegen, creatief bezig zijn, overwegen, denken en uiteindelijk creatief uitvoeren.... en dat kost dus meestal iets meer tijd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...