Spring naar bijdragen
  • 0

OziExplorer help!

Vraag

Geplaatst

Beste GeoCachers

Als verse newbie probeer ik de werking van OziExplorer PC en Ozi voor de PocketPC te doorgronden. Ook al de helpfiles doorgespit. Wat boekjes gelezen, wordt er alleen maar verwarrender van. Het was de bedoeling om eens een cache op te zoeken, lijkt me erg leuk. :huh: Ik begrijp dat je eerst een plaatje van een kaart neemt en dat je die vervolgens kalibreert met een aantal punten. Die moet je konverteren naar een OZF2-file en naar de PPC downloaden. Vervolgens op de één of andere manier een rijtje waypoints toevoegen en aan Ozi vragen deze waypoints op volgorde aan te wijzen. :thumbdown: Kortom, het lijkt me dat er nogal wat voorwerk voor komt kijken? FF een cache zoeken is er niet bij?

Hoe pakken jullie dit konkreet aan? Ik gebruik een iPaq 3950 met een Emtac GPSJAQ. Ziet er fantastisch uit! :thumbup: Maar ja, als je er de ballen van snapt kun je er niets mee.

Wie-o-wie kan me er mee helpen? Of bv. in de buurt van Emmen eens IRL met anderen meelopen en zien hoe het werkt? Is er newbie-beschrijving van de principes van Ozi (ik bedoel niet de programma uitleg maar hoe je het aanpakt).

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

"Het was de bedoeling om eens een cache op te zoeken..." "...FF een cache zoeken is er niet bij?"...

Je kunt het jezelf ook wel heel moeilijk maken.

Als je een cache wilt zoeken. dan kun je toch ook gewoon de coördinaten van de cache in je GPS zetten en er vervolgens naar toe gaan? Wil je ongeveer weten waar die ligt, dan kijk je voordat je weggaat nog even op een kaart (zo'n papieren). Of ben ik gewoon oud aan het worden?

• 0
Geplaatst

Ik denk inderdaad dat ik het me te moelijk maak maar Ozi vraagt om een 'map' als ik koördinaten wil invoeren. Maar een map moet ik eerst maken, en dus scannen, of ergens anders vandaan halen en voor de iPAQ PPC konverteren. Het lijkt er op dat ik iets essentieels niet begrijp ('je staat bij AH met je neus voor de maggi maar ziet het niet staan.'). :thumbdown: De werking van de menus's en knopjes, daar kom ik nog wel uit. Maar mn. de werkwijze, de procedure, daar kom ik niet achter. Misschien hoef ik helemaal geen map te laden en kan het op een simpeler manier. Overigens heb ik ook GPSDash op m'n iPAQ staan, die wil ook per sé een kaart hebben lijkt het.

Gewoon de coördinaten van de cache in de GPS zetten en er vervolgens naar toe gaan was inderdaad gewoon de bedoeling.

En ik hoop dat je heel oud mag worden maar of je dat al bent?? :huh:

Verder kom ik steeds de term 'kabouters' en 'kabouterkaarten' tegen? Bestaan er dan toch kabouters?

• 0
Geplaatst

Ik kan niet spreken over OziCE maar Ozi PC heeft in het drop-down menu geheten 'Map' een keuze 'Blank map (auto-scale)'.

Als je dan in de File -> Configurations -> maps -> blank map datum = WGS84 hebt gezet dan zie je een raster op je scherm van de hele wereld.

Ik gebruik dit altijd als ik een set punten download en geen idee heb van waar ter wereld dat is (welke kaart ik zou moeten hebben).

• 0
Geplaatst

Nico,

Om effe een cache te zoeken is Ozi volgens mij al een stap te ver. Wat jij waarschijnlijk nodig hebt is een programmaatje dat je Ipaq met GPSjaq laat werken alsof het een handheld GPS ontvanger is. Is zoiets niet met die Emtac meegeleverd? Kijk anders een naar Vito Navigator. Waarschijnlijk zijn er wel meer van dit soort progjes.

Om te geocachen heb je alleen maar een programma nodig waarin je een waypoint in kunt voeren en je vervolgens aangeeft in welke richting je daarvoor moet bewegen en hoe ver het nog is. De rest is eigenlijk alleen maar luxe.

• 0
Geplaatst

P-Terminator heeft helemaal gelijk.

Als je je PPC wilt gebruiken om een cache te zoeken heb je een programma nodig die de basis functies van een (Garmin) gps heeft.

Vito navigator is daar een goed voorbeeld van.

OziExplorer(CE) is een moving map programma.

De naam zegt het al, hier voor heb je een map (kaart) nodig.

Deze kan je zelf maken door een papieren kaar in te scannen of te kopen.

Om een cache te vinden geef je het coördinaat van de cache op.

Op het scherm van de PPC zie je nu waar de cache ligt en waar je zelf bent.

Het aan maken van route punten zo als je schrijft is niet nodig.

Je kunt immers zelf op de kaart zien waar je heen moet.

Wat betreft de kabouter zit je goed, deze zullen je een hoop werk u handen nemen.

Het om zetten naar ozf2 moet je wel zelf doen.

Maar dat is ook niet zo moeilijk.

Vergeet echter niet dat je 2 bestanden naar je PPC moet kopiëren.

.Ozf2 waar het beeld materiaal van de kaart in staat

.map waar de kalibratie gegevens van de kaart instaan.

Wat de Prof beschrijft over een Blank map, werk in OziCE echter niet.

deze optie is daar niet aanwezig.

Advies:

Download Vito Navigator.

Als het bevalt koop Vito Navigator.

of vindt in de proeftijd van Vito Navigator zo veel mogelijk caches.

En loop tegen de kabouters aan.

• 0
Geplaatst

Het volgende probleem met OziCE en een PDA is de opslagruimte. Om de kabouterkaarten een beetje redelijk op te zetten in OziCE formaat heb je toch 2 gief ruimte nodig. heeft je PPC dat? Zo niet dan zul je dus continu met deelkaarten moeten werken. Nu is 2 gieg opslag voor een PPC bereduur. Ongeveer de prijs van een laptop met 40 gieg B)

Er werd vitonavigator genoemd. ik heb deze al vanaf het begin. Het werkt leuk, maar meer niet. het is te traag. Als ik op stap ga met de PDA en met een BT GPS en mijn vrouw met de Etrex venture dan is ze altijd eerder bij de cahe dan ik. Ik kom eigenlijk eerlijk gezegd met de PDA nooit en te nimmer in de buurt van een cach. Niet met Vito Navigator, niet met de veel mooiere en beter Navio, niet met GPS-dash enz. Het is allemaal leuk en aardig maar het blijft spielerei.

De goedkoopste garmin zal sneller en beter een cache zoeken dan de duurste PPC met de duurste GPS eraan en de duurste software.

Ik weet waar ik het over heb, heb het allemaal.

Tip: Gebruik de PDA met een GPS, hetzij een gewone etrex met een kabeltje aangesloten op de PDA, of een BT GPS, en rijd dan met TomTom als navigatie met je PDA naar de cache toe en als je de auto moet verlaten neem dan de GPSontvanger en laat de PDA in de auto of neem het zoals ik mee in de rugzak en ga op zoek naar de cache met een echte gps.

Ten eerste zijn de echte GPSen waterdicht en shockresistend en dat kun je echt niet van een PDA zeggen, ook al heb je het zoals ik in een ABS slagvaste armorbox.

Voor Geocaching werkt de goedkoopste GPS veel beter dan de duurste PDA met de duurste GPS er aan vastgeknoopt.

Voor Geocaching een PDA aanschaffen? Weggegooid geld.

GRTZ

kruimeldief

• 0
Geplaatst
Beste GeoCachers

Wie-o-wie kan me er mee helpen? Of bv. in de buurt van Emmen eens IRL met anderen meelopen en zien hoe het werkt?

Tja, probeer gewoon de schans te doen of waterman of 't aole compas. De eerste 2 caches liggen in Emmen en de laatste in bargercompascuum. In de eerste ligt ook vaak de voorjaar 2003 kabouterCD's (3 stuks)

Alledrie moeten redelijk te doen zijn met vitonavigator trialversion, omdat het gemakkelijke caches zijn. Dan weet je meteen of het iets voor je is. Maar nogmaals, geef 200 euro uit voor een goed Garmin GPS en je zult tevredener zijn dan met je PDA. En alle software voor de PDA, geschikt voor geocaching, kost in totaal ook al snel iets van 200 euro.

GRTZ

kruimeldief

• 0
Geplaatst

Nou, hartstikke mooi overstelpt te worden met hulp.

Een aantal zaken had ik al geprobeerd en VITO doet het helaas niet met de Emtac GPSJAQ (ziet niet de juiste poort). Bij de Emtac zit geen software waar je iets mee kunt. Gelukkig heb ik de iPAQ niet speciaal voor geocaching gekocht, voor zo'n 100 € extra zat TomTom er bij en daardoor geïnteresseerd geraakt in GPS (en toen van geocaching gehoord, en toen vastgelopen).

Voorlopig heb ik genoeg tips om even verder te klungelen.

Ik laat weer van me horen! Overigens snap ik nog steeds niet echt wat kabouters zijn en wat de kabouterbond is. Resp. geocachers die een cache maken, lid van geochaching.nl??

• 0
Geplaatst
Overigens snap ik nog steeds niet echt wat kabouters zijn en wat de kabouterbond is. Resp. geocachers die een cache maken, lid van geochaching.nl??

Tja, kabouters zijn die klein uitgevallen types met die bij voorkeur rode puntmutsjes. Dat weet toch iedereen. Ze doen 's nachts allerlei huishoudelijke klusjes, de administratie en ze ruimen de kamers van kinderen op. ;)

Een paar kaboutertjes doen aan kaboutercd's (of dvd's). Deze kabouters zijn verenigd in de kabouterbond. Op de cd's staan digitale kaarten van Nederland. De kabouterbond kabouters verstoppen (waarschijnlijk ook 's nachts) deze cd's in verschillende caches in heel Nederland. Er zijn een aantal 'Hotspots' maar daar moet je maar eens een zoekactie op dit forum voor uitvoeren. ;)

Tot cache,

Team Wij Drie B)

vriend van de Kabouters!

• 0
Geplaatst
Nou, hartstikke mooi overstelpt te worden met hulp.

Een aantal zaken had ik al geprobeerd en VITO doet het helaas niet met de Emtac GPSJAQ (ziet niet de juiste poort). Bij de Emtac zit geen software waar je iets mee kunt. Gelukkig heb ik de iPAQ niet speciaal voor geocaching gekocht, voor zo'n 100 € extra zat TomTom er bij en daardoor geïnteresseerd geraakt in GPS (en toen van geocaching gehoord, en toen vastgelopen).

Voorlopig heb ik genoeg tips om even verder te klungelen.

Ik laat weer van me horen! Overigens snap ik nog steeds niet echt wat kabouters zijn en wat de kabouterbond is. Resp. geocachers die een cache maken, lid van geochaching.nl??

De Emtac GPSJAQ is volgens mij een Compact Flash GPS. Heeft CF geen compoortaanduiding?

Probeer anders eens: Handango-Navio

gps_anim_ppc.gif

Of kijk eens naar: Handango-GPSdash

gpsdash.gif

En wat de Kabouters betreft met hun CD's. ik heb van horen en zeggen dat op de CD's niet alleen de topografische kaarten van Nederland staan, maar ook een van de laatste versies van OziExplorer en dan zowel in het Engels als in het Nederlands. De kaarten zijn dan ook bij uitstek geschikt voor Ozi.

Ook heeft Ozi een versie voor PDA's:

Oziexplorer hoompeez

Hier vind je ook een uitleg om de CF GPSen te kunnen gebruiken met OziCE.

En....... als je "de Schans" wilt lopen met de plaatser ervan dan moet je even de telefoonnummer bellen die op deze cachepagina staat. Ik weet dat de plaatser volgende week zo goed als alle avonden vrij is en deze cache wil gaan controleren. Dan kun je je eigen PDA met software meenemen, maar vast ook wel een GPS lenen van de plaatser. Die heeft er toch meerdere ;)

Misschien dat je dan ook nog een kabouter ontmoet in het bos.e schijnen daar nogal flink rond te huppelen en de cache steeds weer voorzien van CD's.

De cache de schans ligt in de buurt van de voormalig vuilnisbelt ten noorden van Emmen in de buurt van de wijken Emmerhout en Emmerschans.

Als je de mobiele nummer belt kun je altijd afspreken op de parkeerplaats aldaar.

Trouwens, als je een zwarte, Canadese Twingo tegenkomt met een een grote Geocaching.com sticker op de achterruit dan zijn "zij" er ook ;)

GRTZ

Kruimeldief B)Triatlon is uit gevonden door een fietsendief; hij ging lopend naar het zwembad en kwam terug met een fiets.

kruimeldief.geocacher.nl

• 0
Geplaatst

"Zij" zijn er dus vanavond. en "zij" zijn er ook. En een puntmuts komt langs...... Dus Nico krijgt zijn KabouterCD's.... :D

GRTZ

Kruimeldief :beerchug:

Er zijn mensen die rotsvast in kabouters geloven. Moet kunnen. Als God mag, mogen kabouters ook.

• 0
Geplaatst

Verdomd, voor het eerst kabouters gezien en er achter aan gelopen over de bult. Nu snap ik ook een stuk beter hoe OziCE werkt. En het blijkt nog aardig goed te werken ook met de iPAQ PPC + Emtac GPSJAQ. Kreeg ik ook nog kabouterschijfjes op de koop toe! Kortom een geslaagd avondje :beerchug: Het enige minpuntje was dat later bleek dat glimplaatje 2/3 hetzelfde is als 1/3. Kan dat op de één of andere manier opgelost worden? Kan de kruimelkabouter nog eens helpen?? :D

• 0
Geplaatst

Hmmm, dat moet dan maar even opgelost worden. Waarschijnlijk is dat een tik van de STRESSkabouter. Ik hoorde dat hij nog zo'n setje had ;) Inmiddels heeft hij weer setjes met een echte 1,2,3, CD ;)

GRTZ

Kruimeldief

• 0
Geplaatst

En overigens lukte het niet m'n naam te veranderen. En ook niet als nieuwe user te registreren onder een andere naam. Alle namen die ik bedenk schijnen al te bestaan (geloof ik niets van). Dus doe ik wat fout! De moderator/administrator reageert niet op mijn berichtjes hoe het dan wel moet. Ik neem kontakt met je op.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...