Spring naar bijdragen

Topopgrafische kaarten Luxemburg


suffie

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds kort de CD met de topgrafische kaarten van Luxemburg in mijn bezit. Het ziet er allemaal erg mooi uit, maar zou zo graag het kaartmateriaal in OziExplorer willen benaderen om waypoint voor de Garmin aan te maken. De CD wordt benaderd met het programma Raster-Viewer van PolyGis (http://www.swbb.de). Op de CD zie ik bestanden met de extensie .dat en .pgr staan. Gezien de grootte van de bestanden denk ik dat de .dat-bestanden het kaartmetariaal bevatten. Ik heb met Photoshop, Word en Notepad geprobeerd dze bestanden te openen, maar dat lukt niet. Ook niet als ik de extensie aanpas. In WORD komt er wel een bestand tevoorschijn, maar daar is geen touw aan vast te knopen. Ik heb de CD gekocht bij de Luxemburgse topografische dienst (informatie over de CD: http://www.etat.lu/ACT/tcd20.html). Is er iemand die dit herkent en mogelijke oplossingen weet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

In een verloren warm uurtje heb ik gekeken.

Gaat er geprint worden dan wordt er een tijdelijke file gemaakt in de folder windows/temp. (via Fichier -> Imprimer A4) En die krijgt een naam met ~EMFxxx wat heel suggestief is en inderdaad jawel: het is een file in EMF-format dat b.v. bekend is bij Paint Shop en aldaar geconverteerd kan worden naar iets meer alledaags.

Het is monnikenwerk om via de print-dienst dit te doen maar het kan dus wel!

Hoe die .dat files op de disk ineen steken: nog onbekend. Wie doet een gokje?

Gezien de andere filenaam .pgr denk ik dat het een format is waarmee PolyGIS werkt.

Wie duikt eens bij die firma binnen om dit te weten te komen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Momenteel ben oude deuren aan het afbijten maar voor de relax zet ik af en toe mijn tandjes in de Luxemburg disk.

Ten eerste moet mij van het hart dat de software wel uiterst minimaal is. Je kan scrollen en zoomen over de kaart en afstanden meten en dat is het. Niks geen positie of iets GPS-erigs aanwezig. Ik heb eens geneusd naar de firma die het gemaakt had en dat is een soort bouwer met standaard componenten zo te zien aan hun producten.

Als achtergrond een rasterkaart met daarop allerlei lagen met GIS info zoals gemeentegrenzen e.d.

Er zijn twee soorten files belangrijk voor de kabouters:

1. de .pgr file. Dis zijn data files in een zeker format dat gebruikt wordt om database achtige dingen te doen met zaken op kaarten. Application Visualisation System zo gezegd. Het wordt elders ook gebruikt en er is mogelijk wel iets te vinden om die info eruit te halen. Maar wat zit erin? coordinaten? Adminstratieve grenzen?

2. de .dat file die bij het bekijken lijkt op een zgn. Lead-file. Een fabriekseigen format van lead technologies: comprimeert beter dan Jpeg en heeft paging vanaf disk mogelijkheden zoals .ozf format (van ozi zelf) dat ook kent. (bewegen over de kaart gaat in deze viewer ook snel!) Maar een plugin voor Photoshop leest de .dat file niet in. Het zou hier kunnen gaan om een verminkte vorm van dit filetype. Aangezien de plugin ook lead-files kan maken blijkt er veel overeenkomst te zijn.

Wie zet er verder zijn tanden in? :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Direct na ontvangst van de CD even al ‘t werk uit handen laten vallen om te experimenteren. De .dat bestanden bevatten inderdaad de kaarten, maar deze kunnen (door een versleutelde header) alleen worden geopend met de PolyGIS Raster Viewer. GPS Utility, TrackMaker en Ozi 3.95.3b boden in elk geval geen soelaas.

 

Toch kun je de kaarten heel eenvoudig gebruiken in Ozi. Ga als volgt te werk:

 

1. Kader de gewenste kaart uit in de PolyGIS Viewer en copieer deze via ‘Selectionner’ en ‘Copier’ naar het klembord.

2. Plak de kaart in een beeldbewerker, bijvoorbeeld Paint of Paint Shop Pro en bewaar de kaart in een formaat dat Ozi kan lezen (.bmp, .jpg, .gif)

3. IJk de kaart in Ozi en gebruik daarvoor de conversietabel op:

 

http://www.tandt.be/wis/index.html#LUREF

 

De LUREF-coördinaten (LUxemburg REference Frame, vergelijkbaar met ons chauvinistische RD-stelsel) van de cursor-positie verspringen linksonder op de statusbalk van de PolyGIS Viewer. Converteer de LUREF-coördinaten van tenminste 2 markante punten op de kaart naar WGS84 (naut.) en ijk daarmee de kaart in Ozi. Vervolgens kun je naar hartelust waypoints voor je GPS aanmaken en routes uitstippelen.

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat die temporary file die wordt aangemaakt in EMF-format eigenlijk op het prikboord zit, had ik nog niet door. Ik kan mijn Franse woordenboek niet vinden.

 

Voor technische teksten heb ik die niet zo nodig. Neem maar de vondst waar in naartoe geleid ben door het vorige bericht:

http://www.etat.lu/ACT/datum.html

over de datum Luref. En hun coordinaten systeem is net zo handig als de onze (ook met offset zodat je n/z-o/w niet door de war haalt). Lekker in meters met vierkante hokken op de kaart. Leuk, ik kom weer bekenden tegen zoals Hayford 24.

 

En we kunnen ook opgelucht adem halen wat betreft de projectie van de kaarten: die is Transverse Mercator dus zal Ozi geen gekke dingen doen bij ijking.

 

De kaarten kunnen los per stuk op CD gekocht worden. De prijzen zijn dan heel schappelijk; je hebt slechts 21 kaarten nodig.

Produit Edition Format Taille Prix unitaire

Carte TC 1:20.000 1998-2001 TIFF ca 200 MB 12.50 EURO

 

En voor ijkpunten: is er geen lijst van landmeters-meetpunten en/of staan die niet op de kaart aangegeven?

En als de cursorpositie links onder in LUREF staat dan weet je de positie van de kaarthoeken (je hebt selectie gemaakt door met de muis te slepen nietwaar?).

Dus simpel: gebruik deze voor ijking. En als WGS84 nodig is dan zet je in Ozi de kaart-datum op WGS84 net zoals je met onze RD-geijkte kaarten kan doen.

Wel een keertje wat stoeien met het User Grid en de datums.dat file maar dan heb je het voor alle toekomstige kaartjes.

 

De methode is leuk voor eigen dingen maar om zo heel Luxemburg bijeen te knippen en te plakken, brrrr.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na de tip over het gebruik van 'selectioner' in menu 'edition' ben ik gaan proberen. Wat blijkt?

Maximaal kan ik naar het prikbord alle op het beeldscherm zichtbare pixels vanuit het kaartvenster copieeren. Niks meer; tijdens de selectie kan je niet scrollen. Het is dus een soort beeldscherm snapshot. Hoe meer pixels in het venster hoe groter het plaatje kan worden. Zou misschien het voor-toveren van een virtueel automatisch scrollend beeldscherm met zeg 6000 x 8000 pixels helpen?

De .emf-file die tijdelijk gemaakt wordt voor de print is altijd (bij A4 format van het printpapier) 2104 x 1488. (of andersom). Tenminste bij mijn lage-resolutie printer . De grootte is ongeveer 500 kb steeds. En dan kan je geen echt fraai plaatje krijgen. Er worden dan ook grove print-pixels gemaakt. Maar als men een 2400 dpi printer heeft, misschien krijg je dan meer kaart op je A4-tje of worden er meer pixels gemaakt. Wie probeert dit uit?

Tot slot: de .dat file. Ik heb het introotje eraf gesloopt zodat die wat mijn betreft op een lead-file ging lijken. In ieder geval werd die zonder mopperen door de CMP-plugin van Photoshop ingelezen. Maar het resulteert in een grijze balk van volledig verkeerd format (300 x 8300 pixels!). Misschien dat er nog wat grappen uitgehaald moeten worden.

Of - wat ook kan - dat ik voor de verkeerde deur zit te blaffen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben er ook mee aan het experimenteren geweest. Heb bijvoorbeeld geprobeerd om een gedeelte te selecteren om daarna in te zoomen. De selectie blijft zichtbaar en ook de details worden beter. Maar... het copiëren en vervolgens plakken in Paint levert niks op. Blijft inderdaad niks anders over dan hetgeen je op je beeldscherm ziet; dat kan ik wel copiëren en plakken. Of is mijn probeersel sowie fout gedacht?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.

Tsja, de kaarten blijven natuurlijk rasters. Selecteren en copiëren naar het klembord komt neer op het maken van een partiële screendump (Print Screen): je copieert in feite een segment van het videogeheugen, ofwel WYSIWYG.

 

Zelf gebruik ik gescande (wandel)kaarten en dan heb je afmetingen en resolutie tot op zekere hoogte zelf in de hand. Nadeel is evenwel dat mijn collectie wandelkaarten maar een deel van Luxemburg bestrijkt en dan vooral de toeristische highlights, waar ik inmiddels wel op uitgekeken ben.

 

In oktober ga ik wandelen in het gebied tussen Nommern en Larochette. Ik heb wandelkaarten van de directe omgeving van Larochette en de Noumerleen (onder Nommern), maar 80 procent van het gebied was voor mij topografisch terra incognita, tot ik de Lux-CD bekeek.

 

Met een beeldschermresolutie van 1280 X 1024 is het hele gebied zichtbaar. Het knippen, plakken, calibreren en Ozificeren van de kaart kost me nog geen 5 minuten. Daarmee staat op mijn PDA alles wat ik mij als wandelaar kan wensen. En als ik meer details wil, bijvoorbeeld van Noumerleen, maak ik een apart kaartje. Met Ozi kun je immers heel handig switchen tussen overzicht- en detailkaarten; gaat bijna net zo snel als zoomen.

 

Wil je de kaarten van de CD gebruiken als basis voor een auto-navigatiesysteem, dan is bovenstaande methode uiteraard te bewerkelijk en kun je veel beter kiezen voor software als TomTom. Maar voor cachen/wandelen ... perfect! Ik heb de CD zelf inmiddels ook besteld.

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
Gast teaMiata

Hallo,

 

Zijn er inmiddels al mensen die hun topografische Luxemburg CD hebben kunnen omzetten en gebruiken met Oziexplorer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...