Spring naar bijdragen

Afstand afleggen met GPS uit; Moeite met positioneren op bestemming


TeamKroket

Aanbevolen berichten

Tijdens problemen met onze ter ziele gegane Garmin Etrex Legend, hebben we ons op het forum verdiept in het resetten van je apparaat. Nu stond daarbij ook het volgende:

 

Het gebeurt geregeld (met name in de vakantieperiode) dat GPS’en over een grote afstand verplaatst worden terwijl ze uit staan: in de koffer in de achterbak of de laadruimte van het vliegtuig bijvoorbeeld. Wanneer ze dan weer aangezet worden hebben ze vaak moeite om hun positie weer te bepalen. Hetzelfde verschijnsel heb je trouwens wanneer ze niet verplaatst zijn, maar een hele tijd gewoon in de kast hebben gelegen.

 

Hoe kan je dit probleem voorkomen? Kan je het apparaat beter de hele reis aan laten staan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Bij aankomst direct aanzetten en de gps gewoon de tijd gunnen om alles weer op orde te krijgen?

 

Er zijn ook gps recievers (waaronder de 60CSx) die je kunt helpen met het bepalen door handmatig aan te geven waar je ongeveer zit. Enja, aan laten staan zal natuurlijk ook helpen (vraag me wel af of dat altijd mag in vliegtuigen en op vliegvelden)

bewerkt door Wammus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben dit jaar naar Italie geweest, hemelsbreed bijna 1000 km. De GPS (etrex vista hcx) had geen enkele moeite om snel een coördinaat te bepalen. Onderweg had die niet aangestaan. Het duurde niet noemenswaardig langer dan normaal. Ik heb geen kaart van Italie en heb niet bekeken hoe nauwkeurig de eerste meting was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb meerdere malen een GPS over grotere afstanden meegenomen (> 6000km) en de GPS had geen problemen om zich te postioneren, hij doet er alleen wat langer over. Dus zoals de groene-woudlopers zegt, gewoon even een tijdje stil leggen op een vaste plek en dan komt het goed.

 

Mike

Nightfire

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De grens is dat bij een verplaatsing over meer dan ca. 1000 km het krijgen van een eerste fix langer kan duren.

 

Maar juist moderne toestellen met hooggevoelige ontvangers hebben daar nauwelijks last van. Die kijken in eerste instantie naar alle satellieten, ook die, die volgens hun gegevens onzichtbaar zouden zijn.

 

Je kunt het controleren door, terwijl je geen ontvangst hebt, het toestel wijs te maken dat je in Nieuw Zeeland bent. Als je het toestel buiten weer aan zet kun je zien of het toch snel een fix krijgt. Zo ja, dan heeft het geen last van verplaatsing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik heb mijn GPS mee naar Bonaire en Costa Rica genomen. Tijdens het uitpakken van mijn koffer ligt de GPS dan lekker buiten en heeft alle tijd om zijn weg weer te zoeken. Nooit problemen gehad, wel met het zoeken naar het omzetten van de coordinaten haha, neem in het vervolg mijn handleiding mee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartelijk bedankt voor alle (snelle) reacties. We zijn weer een beetje gerust gesteld.

Wij wensen ook jullie een fijne (cache-)vakantie toe!

 

TeamKroket

Zoetermeeer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...