Petra Geplaatst 30 mei 2008 Geplaatst 30 mei 2008 Hallo ik hoop dat er iemand is die mij kan en wil helpen. Ik heb al een tijdje geen kaarten in de gps V geladen en toen ik vanavond probeerde om er vanaf een van de com sites de coordinaten in te laden wou dat niet lukken. Heb keurig de bijbehorende programma's gedownload maar het wou nog steeds niet lukken. Toen gekeken of hij wel de mapsource kaarten wou laden, maar helaas hij ziet de gps niet. no device meld hij steeds. Mapsource opnieuw geinstalleerd maar het mocht niet baten. De gps heeft al vaker aan deze laptop gehangen en bij mijn weten is er ook niets vananderd aan instellingen. Maar ja hoe kan ik dit oplossen? Ben niet zo'n computer nurd en ook mijn engels is niet echt geweldig. Wie kan mij verder helpen?????? Al vast bedankt, groetjes Petra
blazez Geplaatst 30 mei 2008 Geplaatst 30 mei 2008 Ik ken de V niet, maar hoe sluit je hem aan, serieel of via USB? Ik denk dat je bij device manager eerst ff moet kijken of daar wat fout zit, eventueel de huidige garmin devices wissen en opnieuw aansluiten.
Petra Geplaatst 30 mei 2008 Auteur Geplaatst 30 mei 2008 Ik ken de V niet, maar hoe sluit je hem aan, serieel of via USB?Ik denk dat je bij device manager eerst ff moet kijken of daar wat fout zit, eventueel de huidige garmin devices wissen en opnieuw aansluiten. via de usb zal kijken of ik dat kan vinden.
Peetee Geplaatst 30 mei 2008 Geplaatst 30 mei 2008 Probeer anders eens hier de nieuwste usb-drivers te downloaden en die op je laptop te installeren. Kijken of het daarna beter gaat.
blazez Geplaatst 30 mei 2008 Geplaatst 30 mei 2008 ok, kijk eerst ff bij de device manager. Misschien dat daar iets mis is. (her)Installatie van de usb drivers is ook een oplossing die nog wel eens wil werken. Mocht het nou allemaal niet werken is er nog een optie, maar die vraagt wel een beetje kennis. Ik heb dit al eens beschreven op dit forum in dit draadje: http://forum.geocaching.nl/index.php?showt...p;hl=nonpresent en dan bij het artikel van mij op "February 19 2007, 11:34:52 "
Lex Geplaatst 30 mei 2008 Geplaatst 30 mei 2008 (bewerkt) De GPS V heeft GEEN USB-aansluiting, maar een seriële poort. Updaten van USB-drivers heeft dus geen enkele zin. Je kunt helpen door in MapSource (bewerken/voorkeuren/overdragen) op te geven welke COM-poort van je computer gebruikt wordt. Tenzij je een conversiekabel serieel-USB met bijbehorend computerprogramma gebruikt, dan heb ik niets gezegd. 30 mei 2008 bewerkt door Lex
Petra Geplaatst 31 mei 2008 Auteur Geplaatst 31 mei 2008 goedemorgen, peetee die link had ik al geprobeerd maar hij zegt dat het goed is geinstalleerd maar ziet geen divice. zo kwam ik er dus achter dat het niet meer werkte. de V werkt inderdaad niet van oorsprong met de usb maar daar heb ik een kabeltje voor zodat dat dus wel kan. alle usb poorten heb ik al geprobeerd maar dat blijft overal het zelfde. er wordt nieuwe hardware gevonden maar daar kan hij dus helemaal niets mee. heb ook aangegeven zoek in de map van garmin maar daar wil hij niets mee doen. ook de link van peetee aangegeven maar hij blijft zeggen dat de hardware in not installed because can not find the software. ga nou kijken of ik de device maneger kan vinden.
Petra Geplaatst 31 mei 2008 Auteur Geplaatst 31 mei 2008 device manager gevonden maar kan daar niets van garmin of gps in ontdekken. ik ben bang dat dit een groot probleem gaat worden
Buzzardseye Geplaatst 31 mei 2008 Geplaatst 31 mei 2008 Al geprobeert eerst aan te sluiten en dan PC/laptop aan te zetten ?
Warzel Geplaatst 31 mei 2008 Geplaatst 31 mei 2008 In device manager moet je zoeken naar een serieele poort, als het goed is heb je namelijk software geinstaleerd die van je USB poort een serieele poort maakt. Er moet bij apparaat beheer (device manager) dus gewoon een com-poort zichtbaar zijn. de GPS moet wel aangesloten zijn hier anders is er geen com-poort zichtbaar. Wat hier vaak gebeurd is dat het poort nummer verschilt. soms is het 3, dan weer 7. Hangt af van welke USB poort ik gebruik.
blazez Geplaatst 31 mei 2008 Geplaatst 31 mei 2008 Is inderdaad moeilijk om zo van afstand iets van te zeggen. Het kabeltje wat je gebruikt om usb naar serieel te maken is in feite ook een aparaat. Daar heb je ook (als het goed is) software voor geinstalleerd. Heb je die software al gedeinstalleerd en opnieuw geinstalleerd? In device manager zit bovenin ook nog hidden devices (in het menu) dat kan je aanzetten en dan zie je nog wat meer. Zoek de usb--> serial device op en gooi die weg. De oplossing die ik eerder aangav is er speciaal voor omdat windows nog wel eens af en toe een device dubel installeerd. Een device aan verschillende usb poorten kan meerdere installaties opleveren van hetzelfde device. Met wat ik in dat andere artikel beschreef kan je al deze devices laten zien , ook degene die niet actief zijn (deze worden door windows normaal gesproken verborgen in je device manager). Het idee is dat je alles zichtbaar maakt en dan alle installaties van dat ene device delete. Het moment dat je dan het device weer opnieuw aansluit wordt het gezien als nieuwe installatie en zou het weer moeten werken. Maar nogmaals. het is wel iets waar je even mee moet uitkijken, want je kan ook wel verkeerde dingen weggooien en dan kan je een ander probleem krijgen (niet altijd natuurlijk, meestal zal windows het device gewoon weer connecten). Dus. gps & usb-->serial converter loskoppeen. gps & usb--> serial converten weggooien in device manager (door het aanzetten van hidden devices in het menu of (drastischer) het volgen van het andere artikel). en daarna de boel weer stuk voor stuk aansluiten.
Petra Geplaatst 4 juni 2008 Auteur Geplaatst 4 juni 2008 zo heb voor elkaar gekregen dat de seriele usb kabel opnieuw is geinstalleerd als ik hem nu ook in de usb stop wordt er keurig gezegd nieuwe hardware gevonden en geinstalleerd, maar helaas ziet de laptop/mapsource de gps v nog steeds niet. heb nog even op de oude gewone computer gekeken en daar doet hij het wel maar hier werkt hij via de seriele poort. dus nu nog uitknobbelen hoe het verder moet. groetjes petra
ds-polleke Geplaatst 4 juni 2008 Geplaatst 4 juni 2008 zo heb voor elkaar gekregen dat de seriele usb kabel opnieuw is geinstalleerd als ik hem nu ook in de usb stop wordt er keurig gezegd nieuwe hardware gevonden en geinstalleerd, maar helaas ziet de laptop/mapsource de gps v nog steeds niet. heb nog even op de oude gewone computer gekeken en daar doet hij het wel maar hier werkt hij via de seriele poort.dus nu nog uitknobbelen hoe het verder moet. groetjes petra bij sommige apparaten moet je aangeven of het over USB of serieel connect.. kijk even of dat wel goed staat.. en dat er "hardware" gevonden is wil niet zeggen dat je er ook wat mee kunt.....
Petra Geplaatst 4 juni 2008 Auteur Geplaatst 4 juni 2008 mapsource heb ik staan op automatisch zoeken en via de divece maneger zag ik dat hij op com 6 staat dus die heb ik ook aangegeven maar helaas het werkt nog steeds niet. 1
pa3fus Geplaatst 4 juni 2008 Geplaatst 4 juni 2008 Kun je misschien in de eigenschappen van je USB-Serieel converter ook nog een com poort instellen ? Ik zou er dan voor kiezen om deze instelling aan te passen naar com1 of com2. Indien er nog meer aangepast kan worden dan kun je nog de IO adressen en IRQ opgeven, voor com1 moet dat zijn (hexadecimaal) 3F8 en interupt 4. voor com2 moet dat zijn (hexadecimaal) 2F8 en interupt 3. Nadat je dat hebt aangepast een keer je USB device loskoppelen en opnieuw plaatsen, mapsource opstarten, In het menu bewerken, voorkeuren, overdragen controleren of daar de juiste serieele poort is ingesteld, evt kiezen voor com 1 of 2 en dan nogmaals proberen contact te maken. Lukt het dan nog niet kijk dan eens naar de instellingen van je GPS zelf, hier kun je namelijk ook aangeven wat voor overdrachtsprotocol er gebruikt wordt en welke snelheid (Baudrate). Deze kan op Garmin staan of NMEA, voor mapsource is het garmin protocol de juiste keuze. Ik zou zeggen testen en even laten weten of het nu wel werkt. Groeten Jan-Willem.
Aanbevolen berichten