Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Binnen de caches in de buurt lijkt hoogte (tov NAP) informatie niet echt opgenomen te zijn.

Ik zou graag willen zien hoe hoog een cache ligt.

Is het wel/niet gebruikelijk dat deze info meegezonden wordt? Bij een waypoint kun je die immers optioneel ingeven.

Geplaatst

Dat lijkt me vooral in de bergen interesant.

De meeste GPSr's hebben toch een functie voor de hoogte? Hetzij berekend op grond van "kaartgegevens", hetzij door een -barometische hoogteberekening- of zoiets?

Ik ben benieuwd waarom je graag wilt dat het bij de cache vermeld wordt

Ik moet zeggen, wij hebben de eenvoudige versie, dus berekend op grond van kaart / coordinaat gegevens, en die is vrij nauwkeurig. (in de bergen, bij punten waar de hoogte aangegeven staat, geeft hij steeds dezelfde hoogte aan)

Geplaatst

Op zich wel een handige extra optie om erbij te vermelden.

Als ik dan bij een boom sta op 5m boven NAP en in de beschrijving staat dat de cache 7m boven NAP ligt, hoef ik dus niet te gaan prikken... :blush:

Geplaatst
...

Als ik dan bij een boom sta op 5m boven NAP en in de beschrijving staat dat de cache 7m boven NAP ligt, hoef ik dus niet te gaan prikken... ;)

Nee, omhoog kijken is dan een betere optie :blush:

Geplaatst

...

Als ik dan bij een boom sta op 5m boven NAP en in de beschrijving staat dat de cache 7m boven NAP ligt, hoef ik dus niet te gaan prikken... ;)

Nee, omhoog kijken is dan een betere optie ;)

Maar je hebt weer een afwijking , dus misschien moet je wel gaan graven :blush: O nee dat mag niet ;)

Geplaatst
Op zich wel een handige extra optie om erbij te vermelden.

Omhoog prikken in dat bladerdak :-)

Geplaatst (bewerkt)

Lijkt voor NL een beetje overdreven... Een hint van "niet op de grond" lijkt me meer dan voldoende.

Ook de Lemelerberg en andere NL-molshopen zijn nu niet spectaculair genoeg om te melden. In de bergen is het wel even anders.

Daarnaast zit je met een meetprobleem. Wanneer weet je nu precies hoe hoog iets is. Op de topokaarten staan dan welliswaar de hoogtes, maar veel cachers vergeten dat je het ding een meter boven de grond in hun handen hebben. Los daarvan, wie callibreert zijn GPS nu echt iedere keer in NL?

Trouwens, in de bergen klopt er vaak ook niet zoveel van. Al stel je je GPS netjes bij, in de praktijk zit ie er na een een wandeling toch vaak minimaal 10 meter naast vanwege schommelingen in de luchtdruk (over de GPS hoogte heb ik het al helemaal niet). De afwijking is dus gewoon te groot en de gemelde hoogte is "indicatief". Als voorbeeld een van mijn eigen caches, die ligt ook op ruim 2200 meter, maar als je op de hoogte afgaat lig je voordat je het weet 400 meter lager aangezien die letterlijk op een randje van een afgrond ligt. Een goede hint, daar heb je veel meer aan..

bewerkt door koedeboe
Geplaatst

Een tip die hierop aansluit;

Op het MZLE wordt een speciaal IJKPUNT voor je GPSr ingericht.

Daar kun je dan je positie en ook hoogte ijken.

Geplaatst

In verband met een opdracht in mijn (nog te plaatsen) travelbug ;)

Inderdaad moeten de meeste GPS'en wel een hoogte kunnen aangeven. Indicatief is voldoende. Maar de vraag is: Kan de hoogte van een cache wel in de LOC of GPX file in een cache meegegeven worden?

Lijkt mij van wel (standaard mapsource functie) maar waarom wordt dat wel/niet gedaan?

Geplaatst

...

Als ik dan bij een boom sta op 5m boven NAP en in de beschrijving staat dat de cache 7m boven NAP ligt, hoef ik dus niet te gaan prikken...

Nee, omhoog kijken is dan een betere optie

Maar je hebt weer een afwijking , dus misschien moet je wel gaan graven

O nee dat mag niet

:dribble: (graven mag toch wel als er bij de cachebeschrijving staat dat het nodig is??)

In verband met een opdracht in mijn (nog te plaatsen) travelbug

Inderdaad moeten de meeste GPS'en wel een hoogte kunnen aangeven. Indicatief is voldoende. Maar de vraag is: Kan de hoogte van een cache wel in de LOC of GPX file in een cache meegegeven worden?

Lijkt mij van wel (standaard mapsource functie) maar waarom wordt dat wel/niet gedaan?

Niet iedereen maakt gebruik van een LOC- of GPXfile of mapsource. (ik heb het, ik zou het vast kunnen, maar doe er niets mee :dribble: )

Daarnaast zal het toch echt aan de cachelegger zijn om te bepalen of hij het wel of niet wil vermelden.

Ben erg benieuwd hoe de opdracht van de TB eruit gaat zien.

Geplaatst

Een snelle blik in de definitie van de GPX-file (http://www.topografix.com/gpx_manual.asp) leert mij dat daarvoor het attribuut <ele> beschikbaar is (elevation)

Geplaatst

De nauwkeurigheid van de hoogte is twee maal slechter dan die van je positie. Dat is de vuistregel omdat satellieten onder je voeten niet mee doen.

Ik kan me voorstellen dat een hoogte aangifte van een cache soms welkom kan zijn. Stel je loopt de goto-pijl volgend naar de plek door een dal en je bost tegen een stijle rotswand op en de GPSr zegt: nog 10 meter verder. En je EPE wordt geschat op 15 meter. Ligt de cache in de buurt of moet je via een omweg 400 meter hoger (en 10 meter verder) zijn?

• 3 weeks later...
Geplaatst

Precies Prof!

Ik kwam dit ook tegen bij mijn vakantie van de laatste 2 weken (Dolomieten). Je zit zo'n 4 tot 500 meter van een cache af, maar kijkt tegen een vrij steile helling aan. Is de cache dan dit pad al naar links, of toch eerst nog het pad naar boven volgen en dan pas naar links????

(Ik gokte verkeerd, maar toch de cache (GC19H0M) gevonden :thumbdown: (half uur voor het donker werd ... )

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...