Spring naar bijdragen

Cachen in Amerika, met mobiel Internet


Aanbevolen berichten

Mogelijk dat hier al eens iets over gepost is, maar ik kan het niet goed vinden...

 

Casus: wij gaan in Oktober een autoreis maken door het noordwesten van de Verenigde Staten. Noord-Californië, Noord- Nevada, Oregon, Washington en Idaho. Mogelijk ook Montana. Misschien ook even Canada in, naar Vancouver. Onze route staat overigens absoluut niet vast; we carpen de diems om het maar zo te zeggen.

 

Probleem: per staat liggen er al gauw 11 à 12.000 caches. Geen beginnen aan om, zoals we een aantal jaren geleden in de USA nog wel deden, de caches te selecteren en geprint mee te nemen. We willen echter wel als we op een bepaalde route rijden, of in een bepaalde omgeving zitten, redelijk makkelijk kunnen zien waar de dichtsbijzijnde caches liggen. en om nu om het uur een internetcafé in te rennen komt wel erg compulsief over.

 

We beschikken over een HTC P3300 PDA met ingebouwde GPS, en TomTom USA. In Europa maken we wel eens onze eigen POI-files, via GSAK, maar meer dan 500 punten wordt lastig. Verder werken we in het veld nog steeds het liuefst met onze getrouwe Etrex, die al sinds de zomer van 2000 zijn diensten bewijst (pré-Geocaching tijdperk...).

 

Oplossing: daar zijn we nu naar op zoek. We denken aan een een mobiele internet verbinding, wifi of zo, waar we overigens absoluut geen ervaring mee hebben.

 

Vraag: Weet iemand wat de mogelijkheden in de USA zijn? Kun je bijvoorbeeld voor een maand een wifi abonnement kopen? Wat voor hardware heb je nodig? Kan het op onze PDA, of moet je een laptop hebben?

 

Alle tips zijn welkom.

Bij voorbaat dank,

 

doofie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Volgens mij is het programma Geocache Navigator een eenvoudige oplossing als je snel de dichtstbijzinde caches wilt bekijken :lol: Je hebt alleen een internetverbinding nodig om de informatie te downloaden.

 

Als je niet overal een internetverbinding hebt de cachepagina dan de cachepagina opslaan op de PDA en vlot op pad :)

 

Voordeel kan zijn dat je ongeacht de route die je volgt op elk moment kunt kijken welke caches er in de buurt liggen tegenover een vast route volgen, omdat je vooraf alles al hebt uitgeprint :crybaby:

 

Fijne reis! :eek:

 

Ating

bewerkt door Ating en Rosie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze zomer ga ik ook naar Amerika, en ben daar ook van plan heel wat caches aan te doen.

Printen is inderdaad geen optie.

Ik heb daarom het programma GEOSCOUT aangeschaft (circa € 25). Hier kan je de caches via internet inlezen (zou je hier ook al kunnen doen, maar ook daar ter plaatse om bijv de 20 dichtsbijziojnde caches te selecteren). Het voordeel van Geoscout is ook dat daar gelijk kaarten gedownload kunnen worden, dat zoekt toch makkelijker.

 

Van een vorige vakantie in Amerika (toen ik helaas nog niet van geocaching had gehoord) weet ik wel dat je er niet zonder meer vanuit moet gaan dat je overal internetverbinding zal hebben. Met name in Nationale Parken had ik geen internet- en GSM-verbinding (maar daar liggen dan weer geen caches...).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

serieuze waarschuwing: mobiel internetten aldaar met je telefoon via GPRS (draadloos internet via de "telefoonlijn") moet je vergeten ! Kost gemiddeld EUR10 per Mb

 

een cache pagina op geocaching.com, met plaatjes, ligt gemiddeld rond de halve Mb. Da's dus 5 euro !!!

 

Wij gaan naar Canada, en ik heb veel plezier gehad van de "caches along a route" optie. Wij hebben wel een reisplan, en dus hebben we langs de hele route de caches erbij gezcoht. die zitten nu in GSAK, en gaan straks naar cachemate. Dan vanuit cachemate steeds een beperkt aantal exporteren naar gps-tuner. Daarnaast bouw ik één grote database met alle caches in GSAK, en stoot die naar één TomTom poi file (met dus ongeveer 1000 caches langs de route...).

bewerkt door novw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Och, helemaal bonnefooi zal het toch ook wel niet worden, denk ik?

Amerika kan wat dat betreft nog radicaler zijn dan Nederland, en gewoon zomaar een hele weg dichtgooien.

Ook een binnendoorweggetje moet je vaak alleen riskeren als je een 4WD hebt.

 

De laatste keer dat ik er was, hebben we ook gecached, en hadden we een redelijke vaststaande route.

Met "caches along a route" kun je er dan al aardig wat meepikken, en verder had ik voor de plaatsen waar we meerdere dagen verbleven pocketqueries gemaakt.

Deze allemaal via GSAK in de GPS en HTML-beschrijvingen in de PDA.

 

De meeste motels hebben wel WiFi, en vaak is dat nog gratis ook. Dus 's-avonds even je route plannen, "caches along a route"-query, en je kunt de volgende dag op weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt op heel veel plekken in Amerika gratis WiFi, veel meer dan in Nederland. Denk bijvoorbeeld aan alle Panera restaurants (ontzettend lekkere bagels by the way!). Maar volgens mij is het in McDonalds ook vrij toegankelijk. Starbucks had het tot voorkort gratis, maar volgens mij betaal je er nu wel wat voor. Ook in hotels, motels en veel College's vind je gratis WiFi.

 

Anyways...ik zou gewoon wat restaurantketens opzoeken op de momenten dat je internet nodig hebt. Die eettenten zitten bijna overal, zelfs in de bossen van Arkansas kwam ik nog McDonalds e.d. tegen!

 

Verder heb ik geen tips...suc6 en geniet van de reis!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt op heel veel plekken in Amerika gratis WiFi, veel meer dan in Nederland. Denk bijvoorbeeld aan alle Panera restaurants (ontzettend lekkere bagels by the way!). Maar volgens mij is het in McDonalds ook vrij toegankelijk. Starbucks had het tot voorkort gratis, maar volgens mij betaal je er nu wel wat voor. Ook in hotels, motels en veel College's vind je gratis WiFi.

 

OK, het begint een beetje te dagen. heeft iemand specifiek ervaring met het gratis internetten, het wifi-gebeuren in the USA? Kan dat met een PDA zoals ik heb (HTC P3300), en één of ander malloochempje eraan/erin?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 opties in het algemeen. Je steekt je wifi ontvanger aan, en wacht of ie een connect geeft op een open netwerk. dan een browser starten.

 

nu doet alles het OF je krijgt een speciaal scherm waar je in moet loggen. In het eerste geval kat in 't bakkie, bij inloggen NOOIT NEVER NIMMER een creditcard nummer opgeven. Zoek info ter plaatse (kassa, ...) en koop of vraag de toegangscodes. Invullen en aan de slag.

 

Qua beveiligde netwerken lukt het mij 1 op de 100 keer om me door de beveiliging heen te boren. Waarna meestal blijkt dat het het verkeerde netwerk is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ik denk dat ik een heel eind ga komen zo. In ieder geval alle tipgevers bedankt zover, en ik zie in ieder geval uit naar de ervaringen van een paar scribenten. Zoals ik eerder al aangaf ga ik zelf in oktober pas, en, in tegenstelling tot wat iemand vermoedde, welzeker op de bonnefooi. Ik weet alleen wanneer ik in San Francisco aankom, en wanneer ik daar weer moet zijn om terug te vliegen.

 

Nu even wat anders: ik heb inmiddels door omstandigheden ook de beschikking gekregen over een ASUS Eee PC. Een uiterst handzaam 4G 7" machientje waar wellicht ook wel potentie in zit. Met een Linux OS, maar ik heb in ieder geval op het geocaching.nl forum nog weinig zien staan over deze combi. Kan iemand wellicht hier iets over zeggen, en dan met name over de benodigde software?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn vorige week teruggekomen uit de VS.

Deelname aan het Spring Fling event in Seattle (begin mei) was de aanleiding. Daarna doorgevlogen naar San Francisco en vervolgens met de auto een rondje Nationale parken (Yosemite, Kings Canyon, Sequoia, Death Valley) gedaan, Las Vegas bezoeken en via de west kust weer terug naar San Francisco.

Elke dag een paar caches proberen te zoeken.

Als voorbereiding hadden we van elke mogelijk overnachtingsplaats cache beschrijvingen (via GSAK) bij me in mijn PDA. In mijn GPSr stonden de bijbehorende WP's.

Het laatste gedeelte van onze reis lag niet vast, maar dat was geen probleem. Elk hotel waar wij hebben overnacht had WiFi. Zo konden we ook ter plekke nog caches opzoeken en de beschrijvingen downloaden.

Wel viel het me tegen om onder weg veel caches te zoeken, omdat je toch wel veel aan het reizen bent.

 

In San Francisco is de cache op het Union Square de moeite waard (wel even nadenken). Evenals de cache in een nabij gelegen klein maar mooi park (Stealth-cache). Die heeft me meer dan een uur gekost om te kunnen loggen. Advies: ga 's morgens vroeg of 's avonda laat.

gr, gerrit jan aka GeoTeeth :ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ik een heel eind ga komen zo. In ieder geval alle tipgevers bedankt zover, en ik zie in ieder geval uit naar de ervaringen van een paar scribenten. Zoals ik eerder al aangaf ga ik zelf in oktober pas, en, in tegenstelling tot wat iemand vermoedde, welzeker op de bonnefooi. Ik weet alleen wanneer ik in San Francisco aankom, en wanneer ik daar weer moet zijn om terug te vliegen.

 

Nu even wat anders: ik heb inmiddels door omstandigheden ook de beschikking gekregen over een ASUS Eee PC. Een uiterst handzaam 4G 7" machientje waar wellicht ook wel potentie in zit. Met een Linux OS, maar ik heb in ieder geval op het geocaching.nl forum nog weinig zien staan over deze combi. Kan iemand wellicht hier iets over zeggen, en dan met name over de benodigde software?

 

Beste doofie,

 

Ik heb ook zo'n eeepc met 8,9 inch beeldscherm en windows xp welliswaar en ik gebruik gsak en mapsource met topokaarten deze zomer ga ik naar Frankrijk en ben nu al bezig pocket query's te verzamelen voor het schatzoeken. Deze zal ik dan ter plaatse in mijn Etrex legend laden even als de topokaarten. Verder exporteer ik uit gsak gpx bestanden die ik dan weer in Beelinegps open. Welke ik op mijn pocket pc heb draaien (p3300 htc).

 

Met Beelinegps kan ik zelfs op zoek naar een schat maar gebruik het voor papperless cachen. Verder staat op mijn pocket pc ook gpsVP in combinatie met mapscource topo kaarten kan ik dan mooi kaarten bekijken.

 

Ook Oziexplorer staat op de pocket pc samen met gescande Nederlandse stafkaarten.

 

Wat je volgens mij het best kunt doen is gebruik maken van zoeken van caches langs een route en deze dan in gsak meenemen vervolgens te plaatse in de gpsr laden.

 

Maar als je onderweg internet hebt kan je pocket query's maken op geocaching.com en die gelijk verzenden je kunt maximaal 5 per dag doen en 500 caches per keer. Als je een beetje nadenkt kan je volgens mij genoeg caches binnenkrijgen.

 

Veel plezier en beelinegps is een echte aanrader !!

 

groeten Ardligthart

bewerkt door ardligthart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ik een heel eind ga komen zo. In ieder geval alle tipgevers bedankt zover, en ik zie in ieder geval uit naar de ervaringen van een paar scribenten. Zoals ik eerder al aangaf ga ik zelf in oktober pas, en, in tegenstelling tot wat iemand vermoedde, welzeker op de bonnefooi. Ik weet alleen wanneer ik in San Francisco aankom, en wanneer ik daar weer moet zijn om terug te vliegen.

 

Nu even wat anders: ik heb inmiddels door omstandigheden ook de beschikking gekregen over een ASUS Eee PC. Een uiterst handzaam 4G 7" machientje waar wellicht ook wel potentie in zit. Met een Linux OS, maar ik heb in ieder geval op het geocaching.nl forum nog weinig zien staan over deze combi. Kan iemand wellicht hier iets over zeggen, en dan met name over de benodigde software?

 

Beste doofie,

 

Ik heb ook zo'n eeepc met 8,9 inch beeldscherm en windows xp welliswaar en ik gebruik gsak en mapsource met topokaarten deze zomer ga ik naar Frankrijk en ben nu al bezig pocket query's te verzamelen voor het schatzoeken. Deze zal ik dan ter plaatse in mijn Etrex legend laden even als de topokaarten. Verder exporteer ik uit gsak gpx bestanden die ik dan weer in Beelinegps open. Welke ik op mijn pocket pc heb draaien (p3300 htc).

 

Met Beelinegps kan ik zelfs op zoek naar een schat maar gebruik het voor papperless cachen. Verder staat op mijn pocket pc ook gpsVP in combinatie met mapscource topo kaarten kan ik dan mooi kaarten bekijken.

 

Ook Oziexplorer staat op de pocket pc samen met gescande Nederlandse stafkaarten.

 

Wat je volgens mij het best kunt doen is gebruik maken van zoeken van caches langs een route en deze dan in gsak meenemen vervolgens te plaatse in de gpsr laden.

 

Maar als je onderweg internet hebt kan je pocket query's maken op geocaching.com en die gelijk verzenden je kunt maximaal 5 per dag doen en 500 caches per keer. Als je een beetje nadenkt kan je volgens mij genoeg caches binnenkrijgen.

 

Veel plezier en beelinegps is een echte aanrader !!

 

groeten Ardligthart

 

 

Bedankt voor dit bericht. Het leek me nu juist zo charmant om ook Linux (Xandros distributie op de ASUS 4G) eens een kans te geven op het geocaching front. Ik heb op diverse (alleen Engelstalige) fora wel iets gevonden over GPS-Babel, dat ook op de ASUS geïnstalleerd kan worden, maar dat is me op nog geen enkele wijze gelukt. Heeft iemand daar een duidelijke handleiding voor?

Overigens geldt die vraag ook voor andere nifty software die handig is bij Geocachen, zoals kaartenspul, navigatie software (zoals OziCE) voor de ASUS onder Linux.

 

Doofie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dan wel geen Asus-apparaat, maar ik draai wel Ubuntu thuis. Misschien heb je iets aan mijn ervaringen.

 

GPSBabel staat gewoon in de Ubuntu repositories (ik weet niet precies welke -- ik heb de Universe en Multiverse repositories ook aan staan). Dat is dan wel een 'oude' versie. Op mijn machine staat een zelf gecompileerde versie, waarmee ik ook via USB naar mijn Garmin GPSr kan schrijven. Ik heb een korte 'handleiding' gepost op een andere thread in dit forum.

 

Zelf gebruik ik ook de geo-* tools om GPX-bestanden van caches automatisch op te laten halen, vanuit een zelf geschreven progsel.

 

Met GPSBabel zijn die GPX-files bijeen te vegen tot 1 bestand (om naar de GPSr te sturen) en te converteren naar KML (om bijvoorbeeld in Google Earth te kijken waar je zoal wezen moet).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mogelijk dat hier al eens iets over gepost is, maar ik kan het niet goed vinden...

 

Casus: wij gaan in Oktober een autoreis maken door het noordwesten van de Verenigde Staten. Noord-Californië, Noord- Nevada, Oregon, Washington en Idaho. Mogelijk ook Montana. Misschien ook even Canada in, naar Vancouver. Onze route staat overigens absoluut niet vast; we carpen de diems om het maar zo te zeggen.

 

Probleem: per staat liggen er al gauw 11 à 12.000 caches. Geen beginnen aan om, zoals we een aantal jaren geleden in de USA nog wel deden, de caches te selecteren en geprint mee te nemen. We willen echter wel als we op een bepaalde route rijden, of in een bepaalde omgeving zitten, redelijk makkelijk kunnen zien waar de dichtsbijzijnde caches liggen. en om nu om het uur een internetcafé in te rennen komt wel erg compulsief over.

 

We beschikken over een HTC P3300 PDA met ingebouwde GPS, en TomTom USA. In Europa maken we wel eens onze eigen POI-files, via GSAK, maar meer dan 500 punten wordt lastig. Verder werken we in het veld nog steeds het liuefst met onze getrouwe Etrex, die al sinds de zomer van 2000 zijn diensten bewijst (pré-Geocaching tijdperk...).

 

Oplossing: daar zijn we nu naar op zoek. We denken aan een een mobiele internet verbinding, wifi of zo, waar we overigens absoluut geen ervaring mee hebben.

 

Vraag: Weet iemand wat de mogelijkheden in de USA zijn? Kun je bijvoorbeeld voor een maand een wifi abonnement kopen? Wat voor hardware heb je nodig? Kan het op onze PDA, of moet je een laptop hebben?

 

Alle tips zijn welkom.

Bij voorbaat dank,

 

doofie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...