Spring naar bijdragen

Cachen in Amerika, met mobiel Internet


Aanbevolen berichten

Op: http://wap.geocaching.com kun je je huidige coordinaten ingeven en dan krijg je GC's van de dichtsbijzijnde caches (in afstandsvolgorde). Je kunt dan op een GCnr klikken en dan krijg je alleen de tekstbeschrijving van de cache. je kunt evt apart klikken op hint en op Logs. Je haalt dus helemaal geen grafische dingen binnen dus het aantal Byes is beperkt en dus de internetkosten in het buitenland ook.

Het is een Groundspeakservice.

Wout11

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
ReizenReizen

Bedankt voor dit bericht. Het leek me nu juist zo charmant om ook Linux (Xandros distributie op de ASUS 4G) eens een kans te geven op het geocaching front. Ik heb op diverse (alleen Engelstalige) fora wel iets gevonden over GPS-Babel, dat ook op de ASUS geïnstalleerd kan worden, maar dat is me op nog geen enkele wijze gelukt. Heeft iemand daar een duidelijke handleiding voor?

Overigens geldt die vraag ook voor andere nifty software die handig is bij Geocachen, zoals kaartenspul, navigatie software (zoals OziCE) voor de ASUS onder Linux.

 

Doofie

 

Misschien leuk om zo eens te kijken. Ik zal mijn laptop eens met ubuntu booten (was te lui om er een echt OS als FreeBSD op te zetten)

 

Fellow cachers,

 

Na 250 uur modderen, herhaaldelijk Linux opnieuw op mijn ASUS zetten, tigtig fora over de meest uiteenlopende maar toch verwante onderwerpen gegoogled te hebben en - last but certainly not least - zeer gewaardeerde assistentie van o.a. KarelKraak en LTeunis leek het even te lukken. Helaas, het mocht alles niet baten. In arren moede het hoofd in den schoot geworpen en Windows XP op mijn ASUS gezet. Met behulp van een USB to serial converter kan ik nu in ieder geval waypoints vanuit EasyGPS naar mijn oude vertrouwde Etrex uit 2000 uploaden. Dus als ik bij een gratis wifi-hotspot in de buurt ben moet ik een eind komen.

 

Nog een laatste vraag: op mijn PDA draai ik o.a. met GPXSonar, mijn steunen toeverlaat. Ik krijg dat niet draaiende op mijn laptopje. Is daar iets voor?

 

doofie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
Mogelijk dat hier al eens iets over gepost is, maar ik kan het niet goed vinden...

 

Casus: wij gaan in Oktober een autoreis maken door het noordwesten van de Verenigde Staten. Noord-Californië, Noord- Nevada, Oregon, Washington en Idaho. Mogelijk ook Montana. Misschien ook even Canada in, naar Vancouver. Onze route staat overigens absoluut niet vast; we carpen de diems om het maar zo te zeggen.

 

Probleem: per staat liggen er al gauw 11 à 12.000 caches. Geen beginnen aan om, zoals we een aantal jaren geleden in de USA nog wel deden, de caches te selecteren en geprint mee te nemen. We willen echter wel als we op een bepaalde route rijden, of in een bepaalde omgeving zitten, redelijk makkelijk kunnen zien waar de dichtsbijzijnde caches liggen. en om nu om het uur een internetcafé in te rennen komt wel erg compulsief over.

 

We beschikken over een HTC P3300 PDA met ingebouwde GPS, en TomTom USA. In Europa maken we wel eens onze eigen POI-files, via GSAK, maar meer dan 500 punten wordt lastig. Verder werken we in het veld nog steeds het liuefst met onze getrouwe Etrex, die al sinds de zomer van 2000 zijn diensten bewijst (pré-Geocaching tijdperk...).

 

Oplossing: daar zijn we nu naar op zoek. We denken aan een een mobiele internet verbinding, wifi of zo, waar we overigens absoluut geen ervaring mee hebben.

 

Vraag: Weet iemand wat de mogelijkheden in de USA zijn? Kun je bijvoorbeeld voor een maand een wifi abonnement kopen? Wat voor hardware heb je nodig? Kan het op onze PDA, of moet je een laptop hebben?

 

Alle tips zijn welkom.

Bij voorbaat dank,

 

doofie

 

Na een uiterst plezante rondreis door de westelijke staten Californië, Nevada, Idaho, Montana, Washington en Oregon, even de volgende feedback.

 

Wij hadden onze reis niet gepland. Alleen de begin- en einddatum en -plaats lagen vast. Als "back-up" had ik in ieder geval per staat, nabij de wat grotere steden, met behulp van de pocketquery van Geocaching wel wat caches gedownload.

 

Onze ASUS-eeePc heeft onschatbare diensten bewezen. Zoals sommigen in dit draadje al hadden aangegeven: op vrij veel plaatsen en in vrijwel alle motels, hotels en B&B's is tegenwoordig gratis wifi. Niet dat dat dan altijd evengoed werkt, mind you. Maar daar zijn dan de Starbucks etc. nog. Aangezien we 's avonds meestal pas bedachten of we nog een dagje bleven of door gingen reizen, konden we ook gemakkelijk, met behulp ban GoogleEarth, een route maken, en die downloaden (of uploaden, net hoe je het ziet) naar de pocketquery van Geocaching. Onze ervaring was dat dan vrijwel binnen 5 minuten het bestand binnen kwam op de mail. Met behulp van GSAK konden we het dan converteren naar onze TomTom, opdat alle caches op de kaart kwamen, en naar GPXSonar. Ook het uploaden van de waypoints naar onze vertrouwde eTrex ging goed, al moest ik daarvóór wel even een trucje uithalen om 'm via een USB-poort te laden.

 

Uiteindelijk kostte het ons per dag een kwartiertje hobbyen, om vervolgens de rest van de volgende dag ook weer te kunnen hobbyen.

 

De voordelen zijn uit bovenstaande te halen. Er zijn ook wel wat nadelen (niet echt het juiste woord, maar men snapt hoop ik wat ik bedoel):

 

1. Je hebt een hoop meuk mee, vooral aan kabels (vergeet ook de laders en adapters niet).

2. Het nadeel van een route maken via GoogleEarth is dat je maar maximaal 5 mijl naast de weg kunt instellen.

3. Bij routes langer dan een mijl of honderd merk je al gauw dat de tool zelf gaat selecteren, om een gelijkmatige spreiding van caches te maken. Als je dan een keer lokaal inlogt en kijkt, zie je dat er veel meer caches waren, die je dan voorbij gegaan bent.

4. Uit punt 2 volgt als dat er relatief veel micro's op parkeerplaatsen in voorkomen. Blijkbaar zijn er onder de Amerikaanse truckers veel cachers...

 

doofie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...