Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Wij hebben de Venture HC met de nieuwe chip. Ik zou nooit een oud model aanschaffen. De ontvangst van de nieuwere types is echt stukken beter. Toch wel fijn als je onder bomen loopt of in de stad. Wij zijn er uitermate tevreden over. Verder is het volgens mij vooral afhankelijk van hoeveel geld je uit wilt geven.

Hoe duurder, hoe meer mogelijkheden.

Geplaatst (bewerkt)

Het cachen pleeg ik met mijn GPS60 te doen. Ben niet zo gelukkig over de ontvangst :) Loop regelmatig op goed gevoel omdat mijn GPS weer niet weet wat hij moet.

In de Op Pad van deze maand worden een aantal GPSen bekeken. Sla het er eens op na!

Voor mij blijft het een hobby en daar hoef ik niet het neusje van de zalm voor te hebben, maar een beter keus was toch niet slecht geweest. Toch heb ik inmiddels meer dan 150 caches gevonden, dus zo slecht doet mijn GPS60 het ook weer niet.

Succes met de keuze, maar vooral: veel cacheplezier!

Slán,

finbar.nl

bewerkt door Finbar.nl
Geplaatst

Tja, als ik het eerste bericht lees, krijg ik toch een ander idee. Tenminste, als je kijkt naar een Etrex H, Etrex Legend, Etrex Venture (is volgens mij 'discontinued') of GPS 72 denk ik dat je een beperkt budget hebt. En dat je dus niet doelt op bijvoorbeeld de Etrex Legend C (ook 'discontinued'), Etrex Venture HC of de Etrex Legend HCX. Een verwarrende bende, al die verschillende namen die zo op elkaar lijken.

De door jou genoemde apparaten zijn allevier grayscale-schermen, de legend is de enige met ruimte voor kaartmateriaal (8 mb, daar krijg je geen hele provincie in, laat staan 2...). De Venture kan nog extra POI laden, ook leuk. De Etrex H is het nieuwste model met een hooggevoelige chipset. De GPS 72 drijft. Volgens mij zijn dit de meest onderscheidende zaken van deze apparaten. Natuurlijk heeft de GPS 72 een ander type antenne én is het de enige waterdichte GPS die ook blijft drijven (van deze vier).

Mijn keuze zou de Etrex H zijn, die maakt het meest van de ontvangen sattelietsignalen en zal je daarmee het best dienen in het vinden van je weg. Deze GPS is pas recent op de markt verschenen, de andere apparaten draaien al een aantal jaar mee. Die H slaat op hooggevoelige chipset en in jouw rijtje is dat de enige daarmee. In d Etrex serie zijn alle modellen met een H met hooggevoelige chipset, in de GPS 60- en GPS 70-serie zijn dat de modellen met een x in de naam. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Etrex Legend Cx, wel een x, geen hooggevoelige chipset. Dan had je de Etrex Legend HCx moeten hebben...

Volg je het nog een beetje?

Ik heb het idee dat heel veel geocachers met bovenstaande in de war raken, terwijl iedereen hetzelfde probeert te zeggen: neem bij voorkeur een gps met hooggevoelige chipset. En als het financieel mogelijk is, dan ook nog een kleurenscherm en liefst ook nog geschikt voor losse geheugenkaartjes. Maar die stap is wel gelijk een forse. En in US$ is die stap wel een heeeeel stuk kleiner.

Geplaatst (bewerkt)

Koop datgene wat je portemonnee je toelaat.

Bedenk dat het bijvoorbeeld met een eXplorist 100 (Magellan) van ca. 100 euro ook al prima gaat.

Wat het apparaat allemaal kan is een prima overweging, maar het gaat er uiteindelijk om wat JIJ er mee doet.

Gek he?...ben je nog niet eens begonnen en je bent de weg al kwijt :)

Heel mijn leven zoekend.., ’t is gewoon een deel van mij,

altijd zal ik doorgaan, het doel lijkt zo dichtbij…

Ik liep heel vaak verloren, dwaalde dan doelloos in het rond.

Geen richting en geen houvast, totdat ik jou eindelijk vond.

Nu, als ik naar jouw scherm kijk weet ik waar ik heen moet gaan,

satellieten dirigeren, en jouw pijltje wijst het aan.

’k Was ooit bang om te verdwalen, nu sta jij voor me klaar.

Met mijn angsten overboord trotseer ik nu dat gevaar.

Met jou, mijn GPS, trek ik dwars door de natuur.

Steeds op zoek naar nieuwe dingen, en jij ontstak in mij dat vuur…..

Of jij Magellan of Garmin heet, dat is me om het even

het gaat om wat jij met me doet, om dat wat we beleven

Traditional, Multi of Mysterie, met jou ga ik op pad,

als jij me niet helpt zoeken, blijft het een verborgen schat,

maar met één blik op jouw scherm, weet ik dat jij er voor me bent,

als ik jouw toetsen zachtjes streel, maak jij de plaats bekend.

Nog zoek ik naar mijn weg, maar zal nooit meer verdwalen,

want jij en ik samen, het voelt zo vertrouwd.

Met jou in mijn hand, met jou ga ik het halen.

Ik weet: het kan haast niet fout…, wij gaan voor goud.

… ik zocht heel m’n leven, was er al die tijd dichtbij en

nu ik jou heb gevonden, zoek ik alleen nog.... batterijen.

Twin Peaks

bewerkt door Twin Peaks
Geplaatst (bewerkt)
Gek he?...ben je nog niet eens begonnen en je bent de weg al kwijt ;)

:)

Da's wel ons aller schuld hier :cry: ... samen sturen we realdeal het bos in (nog zonder GPS).

Zal ik de belangrijkste punten nog even samenvatten, misschien scheelt dat:

- kijk wat je budget toelaat

- denk even na wat jij aan functies belangrijk vindt

- let op het geheugen van het apparaat

(heb ik wat gemist?)

Nog een tip, als je gaat voor een Venture of Legend, op de diverse marktplaats-achtige sites zijn er genoeg te koop die vrijwel nieuw zijn. Stuk goedkoper dan bij de gemiddelde outdoor winkel. (geldt waarschijnlijk voor alle modellen)

bewerkt door De Oliva's
Geplaatst
knip,

knip

Dat is volgens mij nou net wat gevraagd wordt. Als newbie kun je volgens mij nauwelijks beoordelen welke functie je echt nodig hebt op een GPS. Als je alleen wil Geocachen kom je een heel eind met de goedkopere, zoals de garmin Etrex en de magellan explorist 100.

Jan

Geplaatst (bewerkt)

knip,

knip

Dat is volgens mij nou net wat gevraagd wordt. Als newbie kun je volgens mij nauwelijks beoordelen welke functie je echt nodig hebt op een GPS. Als je alleen wil Geocachen kom je een heel eind met de goedkopere, zoals de garmin Etrex en de magellan explorist 100.

Jan

voor het cachen zeer nuttige functies:

- meerdere coordinatenstelsels / kaartdatums (met RD als belangrijkste)

- projecteren van een nieuw waypoint, door ingeven van graden en meters.

- detailkaarten uploaden

- via serieel of USB waypoints up-/downloaden. Als je wat meer gaat cachen (en de meesten doen dat) ben je het handmatig intikken van meerdere caches, als je bijvoorbeeld een cachetocht plant, heel snel zat.

bijv. "Rondje Bernheze" handmatig intikken? ga maar anderhalf uur zitten. :P

evt ook nuttige extra's voor nauwkeuriger plaatsbepaling in bijv. bergachtig terrein: barografische hoogtemeter. (van alle functies, de minst noodzakelijke)

Ook slechte ontvangst, zeker in bosrijke gebieden of zelfs tussen gebouwen, ben je snel zat.

Je wilt dan al snel naar Sirf III of vergelijkbare chipsets. Kost iets meer, maar mark my words: uiteindelijk moet je eraan geloven! ;)

Zoals gezegd: om kennis te maken met cachen allemaal niet strikt noodzakelijk, maar als je er serieus mee doorgaat en je hebt bijv. een "basic" GPS gekocht, wil je na een paar maanden (soms zelfs weken) toch een GPS die die functies wel heeft.

Volgens mij de reden dat er zoveel vrijwel nieuwe basic toestellen al voor een prikkie via Marktplaats en aanverwanten te koop zijn.

Voordeel daarvan is wel dat je zo op betrekkelijk voordelige wijze, met de hobby kunt kennismaken. Op het moment dat je zelf hogerop wilt, verkoop je hem gewoon weer, dan heeft het je hooguit een paar tientjes gekost en dat is al heel snel een stuk voordeliger dan huren ;)

bewerkt door Twin Peaks
Geplaatst
Na dit weekend een gps gehuurt te hebben gaan wij er toch een aanschaffen. :P

Na wat zoeken op internet wordt het een Garmin.

Maar nu heb ik 4 types op het oog die mij wel bevallen.

Namelijk de Etrex H

de Etrex legend

de Etrex Venture

en de gps 72

deze zijn alle van Garmin.

Welke zou u kiezen ? ;)

Heb alle argumenten nu langs zien komen behalve de grootte. Zelf zijn we onlangs overgestapt van een Etrex Legend naar een GPSMAP 60CSx. Deze laatste bevalt uitstekend (zeer goede ontvangst, groot kleurenscherm, geheugengrootte bepaal je zelf via micro SD-kaart, etc.), maar is duidelijk groter dan de Etrex. En dat kleine is toch ook wel handig.

Geplaatst (bewerkt)
[Heb alle argumenten nu langs zien komen behalve de grootte.

Is dat een argument? Dat is puur persoonlijk en heeft niets met al dan niet noodzakelijke functionaliteit te maken.

Ik vind de diverse functies dus veel belangrijker.

Ik heb een eXplorist XL, wat wel zo ongeveer de lompste handheld is die momenteel te koop is.

Op de barogr. hoogtemeter na, alle noodzakelijke functies en ik vind hem helemaal geweldig met z'n scherm van 5 x 7 cm effectief.

Lekker robuust. (en je laat hem ook niet snel ergens liggen)

Ook het bedieningsgemak is top. Dat gepruts met die veel te kleine stijf op elkaar zittende knopjes vind ik (persoonlijk) maar niks.

Nee, geef mij maar lekker groot.

(mmmm.....voor mij is de grootte dus achteraf blijkbaar wel een argument :P;) )

bewerkt door Twin Peaks
Geplaatst

Nu ik deze reacties heb gelezen ga ik het volgende doen ik ga al deze gps met de eigenaar van een winkel hier ik de buurt een dag op stap zo dat ik kan kijken welke voor mijn het meest geschikt is. :P

Er zijn dus nog winkels waar de klant koning is. :lol:

Geplaatst

Als je alles zo eens doorleest (ook andere draadjes) ben je op dit moment gewoon het beste af met een GPSMAP60CSx die je in Amerika koopt. Een heel compleet apparaat, tegen een scherpe prijs. Daar haalt een eTrex het echt niet bij, welk type je ook zou nemen.

Geplaatst
Als je alles zo eens doorleest (ook andere draadjes) ben je op dit moment gewoon het beste af met een GPSMAP60CSx die je in Amerika koopt. Een heel compleet apparaat, tegen een scherpe prijs. Daar haalt een eTrex het echt niet bij, welk type je ook zou nemen.

maar die stond er bij de oorspronkelijke keuzes niet bij.....

Geplaatst

maar die stond er bij de oorspronkelijke keuzes niet bij.....

Ik denk ook dat Team Firefox bedoelt dat een GPSMAP 60CSx in Amerika gekocht, de meest op geocaching toegespitste GPS is die momenteel te koop is. Duidelijk lijkt mij dat Realdeal geen apparaat zoekt van €300 (gekocht in USA, zal nu misschien wel nog goedkoper zijn?), maar eerder op de helft daarvan of nog minder. In die prijsklasse is de Etrex H de enige Garmin met een hooggevoelige chipset. Mijn advies is om toch vooral in een beukenbos te proberen vergelijken. Gezien zijn homecoordinaten vermoed ik dat je ergens in de buurt van Moordrecht een vergelijkende wandeling met een winkelier gaat maken. Daar heb je weinig beukenbossen, maar probeer dan eens zoveel mogelijk door smalle steegjes te gaan lopen. Markeer onderweg een waypoint met alle GPSsen en loop een blokje om. Probeer daarna (of liever nog na een kop koffie) dat punt weer terug te vinden. Ik denk dat de Etrex H je dan het dichtst bij brengt.

Succes en veel cacheplezier, terug kan je nu toch niet meer want cache-besmetting heeft al plaats gevonden!!!

Geplaatst
Ik denk ook dat Team Firefox bedoelt dat een GPSMAP 60CSx in Amerika gekocht, de meest op geocaching toegespitste GPS is die momenteel te koop is. Duidelijk lijkt mij dat Realdeal geen apparaat zoekt van €300 (gekocht in USA, zal nu misschien wel nog goedkoper zijn?), maar eerder op de helft daarvan of nog minder.

Ik had gezien dat de 60CSx niet in dat lijstje stond. Ik heb ook geen idee wat de anderen kosten, ik denk maximaal 200 euro. Leg je daar iets bij dan heb je in Amerika een GPS met enorm veel mogelijkheden meer.

Geplaatst
Ik had gezien dat de 60CSx niet in dat lijstje stond. Ik heb ook geen idee wat de anderen kosten, ik denk maximaal 200 euro. Leg je daar iets bij dan heb je in Amerika een GPS met enorm veel mogelijkheden meer.

Je hebt wel gelijk, het prijsverschil tussen een Amerika-GPSMAP 60CSx en één van voornoemde modellen is niet zo groot. Het lijkt wel of je onderhand voor ongeveer € 270 zo'n apparaat (inclusief douane-kosten!) in je bezit hebt. De GPSsen die Realdeal noemde kosten bij Waypoint €165-€175. Hierbij neem ik een etrex H mét PC-kabel, anders kost die € 25 minder! Overigens lijkt het of de Etrex Legend niet meer nieuw leverbaar is, de Etrex Venture nog wel. Terwijl die laatste bij Garmin als discontinued vermeld staat.

Verder heb ik nog even gekeken naar een Etrex H uit de States, dat kost ongeveer €100 exclusief douanekosten. Dat is dan toch nauwelijks de moeite... Of je moet er drie tegelijk bestellen, dan is het aandeel verzendkosten kleiner en dat scheelt dan ineens €60. Oftewel, je etrex H kost dan minder dan €100.

Nou, ik denk dat het heel verstandig is van Realdeal om eerst eens een apparaat in Nederland te kopen, met de benodigde service en uitleg erbij. Je betaalt dan wel wat leergeld als je naderhand besluit te upgraden, maar dat is misschien best de moeite waard!

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...