Spring naar bijdragen

coordinaten


haxepaxe

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

We weten allemaal dat C 3 posities moet zijn.
Hoezo weten we dat? Sommige apparaten geven 4 cijfers na de komma. En er zijn er vast ook die het met 2 doen.
En om maar bij iets te blijven wat de meesten van ons wel kennen: MapSource, Google Earth en Geocaching.com.

Tik 52 13.73 in en je krijgt wel degelijk 52 13.730. En terecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We weten allemaal dat C 3 posities moet zijn.
Hoezo weten we dat? Sommige apparaten geven 4 cijfers na de komma. En er zijn er vast ook die het met 2 doen.
En om maar bij iets te blijven wat de meesten van ons wel kennen: MapSource, Google Earth en Geocaching.com.

Tik 52 13.73 in en je krijgt wel degelijk 52 13.730. En terecht.

 

Natuurlijk, dat is ook precies wat ik in mijn bovenstaande post aangeef.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zijn het dus roerend eens. Ik wilde jouw betoog versterken met voorbeelden die we allemaal kennen. De meesten zullen geen ervaring hebben met toestellen die 2 of 4 decimalen geven. Maar deze voorbeelden kan iedereen bekijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We weten allemaal dat C 3 posities moet zijn.
Hoezo weten we dat? Sommige apparaten geven 4 cijfers na de komma. En er zijn er vast ook die het met 2 doen.
En om maar bij iets te blijven wat de meesten van ons wel kennen: MapSource, Google Earth en Geocaching.com.

Tik 52 13.73 in en je krijgt wel degelijk 52 13.730. En terecht.

 

Natuurlijk, dat is ook precies wat ik in mijn bovenstaande post aangeef.

 

En waar ik het dan ook volledig mee eens ben. :beerchug:

 

De diverse postjes van team Gelaen geven de correcte redeneertrend in het geocachen aan: als de punt cq komma al gegeven zijn is de waarde achter de komma gedefinieerd : in 52 13.73 staat de 7 dan voor 0,7 en de 3 voor 0,03. Door er een nul achter te plaatsen verandert er niets, maar plaats er een nul voor en er verandert heel veel.

 

Is de locatie tov. punt cq komma niet gegeven dan staat 73 voor de 73-ste waarde uit een rij van 1000 omdat in geocaching altijd gewerkt wordt met waarden van 3 cijfers achter de komma zijnde duizendsten! Ergo .073 en niet .730.

 

In tegenstelling tot de opmerking van Williii die meent dat dit in 99% fout wordt gehanteerd, moet ik zeggen dat ik die ervaring absoluut niet deel. Mogelijk is het wel eens voorgekomen bij een of andere cache.

Bij mijn caches in ieder geval niet en daarmee kan Williii's cijfer voor Nederland al niet meer correct zijn. :thumbup::beerchug:

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, deze hele discussie is ook helemaal leuk als je een van mijn Mysteries (Millenniumbug) gaat oplossen :thumbup:.

 

Ik durf wel te verraden dat beide getallen achter de komma een viercijferig getal oplevert.

De laatste adder is dan om bij beiden de 0 weg te halen, maar dat is bij de een de voorste nul en bij de ander de achterste nul.

Heel verwarrend maar dubbel leuk voor in een puzzeltje :beerchug: .

 

Je krijgt dan:

N 51 A . B

E005 C . D

 

A = 15

B = 0722

 

C = 34

D = 1720

 

Het past eigenlijk ook wel in het thema van de puzzel, dus hier is het wel toepasselijk.

Maar ook heel verwarrend :beerchug: .

 

Edit: vooral mensen die met OziExplorer CE geocachen raken helemaal de kluts kwijt, want daar kun je gewoon 4 cijfers achter de komme inzetten.

bewerkt door madman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

We weten allemaal dat C 3 posities moet zijn.
Hoezo weten we dat? Sommige apparaten geven 4 cijfers na de komma. En er zijn er vast ook die het met 2 doen.
En om maar bij iets te blijven wat de meesten van ons wel kennen: MapSource, Google Earth en Geocaching.com.

Tik 52 13.73 in en je krijgt wel degelijk 52 13.730. En terecht.

 

Natuurlijk, dat is ook precies wat ik in mijn bovenstaande post aangeef.

 

En waar ik het dan ook volledig mee eens ben. :beerchug:

 

De diverse postjes van team Gelaen geven de correcte redeneertrend in het geocachen aan: als de punt cq komma al gegeven zijn is de waarde achter de komma gedefinieerd : in 52 13.73 staat de 7 dan voor 0,7 en de 3 voor 0,03. Door er een nul achter te plaatsen verandert er niets, maar plaats er een nul voor en er verandert heel veel.

 

Is de locatie tov. punt cq komma niet gegeven dan staat 73 voor de 73-ste waarde uit een rij van 1000 omdat in geocaching altijd gewerkt wordt met waarden van 3 cijfers achter de komma zijnde duizendsten! Ergo .073 en niet .730.

 

In tegenstelling tot de opmerking van Williii die meent dat dit in 99% fout wordt gehanteerd, moet ik zeggen dat ik die ervaring absoluut niet deel. Mogelijk is het wel eens voorgekomen bij een of andere cache.

Bij mijn caches in ieder geval niet en daarmee kan Williii's cijfer voor Nederland al niet meer correct zijn. :thumbup::beerchug:

 

Geopatra.

 

Maar ik zou van een antwoord H = 73, ook alleen een coordinaat maken met .073 als erbij vermeld staat dat H een 3-cijferig getal zou moeten opleveren. Anders zou ik gewoon .73 invoeren (en de nul gaat er bij mij dan automatisch achter).

 

Tsja, het mag op het rijtje met "1+2*3=9", "1.45 = 1.045", "een paard gaat 2 recht en 1 schuin, dus 3 vakjes", "zoek het cijfer 99", "ij is een letter, of twee letters", etc... Je moet er bij nadenken wat men bedoeld zou kunnen hebben

 

Helemaal mee eens!

 

Het mooie van Geocachen is, dat je in de huid van de maker moet kruipen. Bij sommigen gaat dat gewoon natuurlijk goed, bij anderen ga je altijd de mist in vanwege een andere manier van denken (en zo heb ik er ook een paar in mijn regio).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, deze hele discussie is ook helemaal leuk als je een van mijn Mysteries (Millenniumbug) gaat oplossen :thumbup:.

 

Ik durf wel te verraden dat beide getallen achter de komma een viercijferig getal oplevert.

De laatste adder is dan om bij beiden de 0 weg te halen, maar dat is bij de een de voorste nul en bij de ander de achterste nul.

Heel verwarrend maar dubbel leuk voor in een puzzeltje :beerchug: .

 

Je krijgt dan:

N 51 A . B

E005 C . D

 

A = 15

B = 0722

 

C = 34

D = 1720

 

Het past eigenlijk ook wel in het thema van de puzzel, dus hier is het wel toepasselijk.

Maar ook heel verwarrend :beerchug: .

 

Edit: vooral mensen die met OziExplorer CE geocachen raken helemaal de kluts kwijt, want daar kun je gewoon 4 cijfers achter de komme inzetten.

 

Zoals je het hier beschrijft zit er geen enkele, maar dan ook geen enkele logica in.

Maar ik ken de bijgevoegde tekst niet.

 

Op basis van wat hier staat is het enige logische om beide laatste cijfers te laten vervallen.

 

Geopatra

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:beerchug:

Maar er zijn dus situaties waarin ik vond dat de 0 er wel voor moet.

Met name als in de invul oefening geen '.' staat in 1 van de in te vullen getallen.

Ik vind dat die nul er alleen voor moet als je twee aparte getallen moet invullen, waarbij het ene uiteindelijk voor, en het tweede achter de komma moet worden geplaatst. Bovendien moet dan duidelijk gemaakt worden dat het tweede getal uit drie cijfers moet bestaan. En zelfs dan is het nog maar een van de twee mogelijkheden. Want je kunt zien dat het uiteindelijk een coördinaat wordt, en een aanvullingsnul er dus achter zou moeten komen.

 

Als de opgave niet aan deze voorwaarden voldoet is het misschien wel verstandig om het zo op te lossen, maar je zou een opgave niet zo moeten maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, deze hele discussie is ook helemaal leuk als je een van mijn Mysteries (Millenniumbug) gaat oplossen :thumbup:.

 

Ik durf wel te verraden dat beide getallen achter de komma een viercijferig getal oplevert.

De laatste adder is dan om bij beiden de 0 weg te halen, maar dat is bij de een de voorste nul en bij de ander de achterste nul.

Heel verwarrend maar dubbel leuk voor in een puzzeltje :beerchug: .

 

Je krijgt dan:

N 51 A . B

E005 C . D

 

A = 15

B = 0722

 

C = 34

D = 1720

 

Het past eigenlijk ook wel in het thema van de puzzel, dus hier is het wel toepasselijk.

Maar ook heel verwarrend :beerchug: .

 

Edit: vooral mensen die met OziExplorer CE geocachen raken helemaal de kluts kwijt, want daar kun je gewoon 4 cijfers achter de komme inzetten.

 

Zoals je het hier beschrijft zit er geen enkele, maar dan ook geen enkele logica in.

Maar ik ken de bijgevoegde tekst niet.

 

Op basis van wat hier staat is het enige logische om beide laatste cijfers te laten vervallen.

 

Geopatra

 

 

Dat is dus precies het leuke. Als je een beetje verder na zou denken over de Millenniumbug rond het jaar 2000 dan zou je de 0 weg kunnen laten (al is misschien een 1 en een 9 logischer) ;-). Maar dat is dus een gedachtenkronkel van de maker (ik dus) die je moet doorgronden. Ook al is die lekker onlogisch. Echt typisch een Belgische puzzel noem ik dat. Als je denkt dat je het opgelost hebt, zit er nog iets raars mis.

bewerkt door madman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

:beerchug:

Maar er zijn dus situaties waarin ik vond dat de 0 er wel voor moet.

Met name als in de invul oefening geen '.' staat in 1 van de in te vullen getallen.

Ik vind dat die nul er alleen voor moet als je twee aparte getallen moet invullen, waarbij het ene uiteindelijk voor, en het tweede achter de komma moet worden geplaatst. Bovendien moet dan duidelijk gemaakt worden dat het tweede getal uit drie cijfers moet bestaan. En zelfs dan is het nog maar een van de twee mogelijkheden. Want je kunt zien dat het uiteindelijk een coördinaat wordt, en een aanvullingsnul er dus achter zou moeten komen.

 

Als de opgave niet aan deze voorwaarden voldoet is het misschien wel verstandig om het zo op te lossen, maar je zou een opgave niet zo moeten maken.

 

Yep, dat is precies wat ik bedoel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...