Spring naar bijdragen

coordinaten


haxepaxe

Aanbevolen berichten

Mmm...

 

Tja.....De eerste 5 postjes vond ik dit nog mmm...interessant, maar nu...na 3 pagina's welles/nietes verhandelingen en/of verkeerd formuleren/lezen/begrijpen ben ik tot de overtuiging gekomen, dat ik "in the field" sneller klaar was geweest met 730m. verkeerd lopen....

 

Ik heb natuurlijk slechts 900 founds op mijn naam staan, en ik ben het probleem bij mijn weten ongeveer 2x tegengekomen. (of ik deed het natuurlijk gewoon goed)

Maar goed, voor megacachers met 3000 founds ofzo is het natuurlijk wel een mega probleem, als je deze "storende" onzorgvuldigheid al wel een keer of 6 bent tegengekomen. ;) dus ik zou zeggen: discussieer nog even door....

 

 

:dribble:;):)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Je leert tegenwoordig (ik ben van 1951) niet meer te rekenen met je hoofd, maar te werken met de rekemachine of computer. Deze zien de logica van dit soort problemen niet.

Het is hetzelfde geintje als het volgende: in mijn wiskunde-/algebra-/meetkunde-/goniometrielessen heb ik het volgende geleerd: ABC = AxBxC = A.B.C , maar daar kun je tegenwoordig niet meer mee aankomen, want computers zijn anders geprogrammeerd en daardoor zijn diegenen die ermee opgroeiden ook anders geprogrammeerd. In geocachen schrijven we dus: ABC= (A)(:)© (zo zie je maar die pc is stom : ik noteer AB en C elk tussen haakjes en dat is het resultaat!) of A*B*C= AxBxC .Die discussie is allang gevoerd en is - helaas - geworden wat het nu is.

 

Dat geldt AB=AxB=A(puntje in het midden)B is ook maar een notatie afspraak. Voor de computers hebben ze ook maar de afspraak gemaakt dat * ook vermenigvuldigen betekend. Dit zijn allemaal afspraken die overal op de wereld gelden.

 

De regel dat met bijvoorbeeld A=1, B=2 en C=3 geldt 00,ABC=00,( A )( B )( C )=00,123 is ook een afspraak. Eentje die nooit ergens is opgeschreven en alleen door geocachers gebruikt wordt wel te verstaan.

 

Dat gedoe met die nul direct achter de komma in de minuten is ook zo'n ongeschreven afspraak tussen geocachers. Alleen jammer dat dat in tegenspraak is met wiskundige regels. :dribble:

bewerkt door Quaerens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat gedoe met die nul direct achter de komma in de minuten is ook zo'n ongeschreven afspraak tussen geocachers. Alleen jammer dat dat in tegenspraak is met wiskundige regels. :blush:

 

Welke wiskundige regel had je hierbij in gedachten, want ik begrijp je niet.

 

Ik wil het best nog wel een keer herhalen hoor: in dit spel met coordinaten worden die coordinaten genoteerd volgens het format hddd mm.mmm. Je moet mm.mmm niet zien als een gewoon getal maar als minuten en duizendsten van minuten. De crux zit hem nu in mmm = duizendsten van minuten.

Als je nu een 2-cijferig getal krijgt aangerijkt voor die mmm/duizendsten van minuten dan is het een beetje vreemd om zo maar even 10 maal zoveel in te gaan vullen. Oftewel: als je 73 duizendsten van een minuut hebt moet je natuurlijk niet 730 gaan noteren. Anders had de opdracht wel de uitkomst 730 gehad ipv. 73.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit herken ik wel ja.

Een cirkel is afgerond 6400 duizendsten. Als je dan onder een hoek van 75 duizendsten moet gaan lopen, ga je niet 750 lopen.

Dus als je in dit voorbeeld met 3 getallen MOET werken (coordinaat), is het 075.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet mm.mmm niet zien als een gewoon getal maar als minuten en duizendsten van minuten.
Je stelt dit wel, maar het is een keuze uit twee mogelijkheden.

- 1) De minuten en de duizendsten van minuten zijn afzonderlijke getallen (jouw keuze).

- 2) De minuten en de duizendsten van minuten maken deel uit van hetzelfde getal (een andere keuze).

 

Het is natuurlijk de bedoeling dat iedereen dezelfde keuze maakt. Prima, maar vermeld dat dan ook duidelijk.

Tegen 1) pleit dat als je op de geocaching-site 12.34 invult je 12.340 terugkrijgt, evenals overal elders waar je twee cijfers kunt invullen, die vervolgens tot 3 cijfers worden aangevuld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een cirkel is afgerond 6400 duizendsten. Als je dan onder een hoek van 75 duizendsten moet gaan lopen, ga je niet 750 lopen.

Dus als je in dit voorbeeld met 3 getallen MOET werken (coordinaat), is het 075.

Dit voorbeeld heeft niets met het probleem te maken.

- 1) het zijn getallen op een schaal van 0 tot 6400, het is geen decimale breuk.

- 2) 3 getallen (eigenlijk cijfers)? wat dacht je van 4800 mil (= west)?

- 3) 75 duizendsten? 75 vierenzestighonderdsten zul je bedoelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet mm.mmm niet zien als een gewoon getal maar als minuten en duizendsten van minuten.
Je stelt dit wel, maar het is een keuze uit twee mogelijkheden.

- 1) De minuten en de duizendsten van minuten zijn afzonderlijke getallen (jouw keuze).

- 2) De minuten en de duizendsten van minuten maken deel uit van hetzelfde getal (een andere keuze).

 

Het is natuurlijk de bedoeling dat iedereen dezelfde keuze maakt. Prima, maar vermeld dat dan ook duidelijk.

Tegen 1) pleit dat als je op de geocaching-site 12.34 invult je 12.340 terugkrijgt, evenals overal elders waar je twee cijfers kunt invullen, die vervolgens tot 3 cijfers worden aangevuld.

 

Lex,

 

Hallo, het is geen keuze het is logica!

 

Ik betoog juist de hele tijd , dat je niet die 34 in moet vullen: 34 is wel = 034, maar niet 340 !

En inderdaad: vul je 34 in , dan krijg je 340, omdat die pc zo stom is en niet kan inzien wat er nu echt bedoeld is. :P

 

Ad 2: de andere keuze:als het hetzelfde getal is zou gelden dat je die 34 optelt bij de mm.mmm en niet bij de .mmm. Maar omdat je die nu eenmaal wel moet optellen bij de .mmm zijnde duizendsten van minuten, moet je ook met die duizendsten werken en dan geldt weer 34 is niet 340, maar wel 034.

 

Ik vind dan ook dat ik niet op de cachesite hoef te vermelden wat de bedoeling is, want het kan niet op correcte wijze anders bedoeld zijn. :no::P

 

Ik weet dat het op dit forum zo'n beetje gebruikelijk is om tegen een stellige stellingname van mij in te gaan alleen al om het feit dat ik eigenwijs heet te zijn - en ook ben :blush: - maar het zou leuk zijn om nu eens in te zien dat dit de enige correcte wijze voor dit "probleem" - dat geen probleem hoeft te zijn - is !

 

Geopatra.

bewerkt door Geopatra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik betoog juist de hele tijd , dat je niet die 34 in moet vullen: 34 is wel = 034, maar niet 340 !

En inderdaad: vul je 34 in , dan krijg je 340, omdat die pc zo stom is en niet kan inzien wat er nu echt bedoeld is. :blush:

 

Ad 2: de andere keuze:als het hetzelfde getal is zou gelden dat je die 34 optelt bij de mm.mmm en niet bij de .mmm. Maar omdat je die nu eenmaal wel moet optellen bij de .mmm zijnde duizendsten van minuten, moet je ook met die duizendsten werken en dan geldt weer 34 is niet 340, maar wel 034.

Zoals jij het stelt, 34 = 34/1000, dan is het inderdaad .034, maar zo wordt het niet bedoeld in caches. IN de meeste caches staat iets in de trend van "ga naar N50 12,A' waarin A=34" Nu is het natturlijk zowiezo cache logica dat je die 34 erachter mag plakken. Als je die 'aanname' doet en wiskundig doorgaat wordt het coord " N 50 12,34' " , maar je moet dus cache logisch verdergaan en er "N 50 12,034' " van maken.

 

Brr, zit ik midden in de nacht nog met die getalletjes te vervelen... :P

bewerkt door Quaerens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een cirkel is afgerond 6400 duizendsten. Als je dan onder een hoek van 75 duizendsten moet gaan lopen, ga je niet 750 lopen.

Dus als je in dit voorbeeld met 3 getallen MOET werken (coordinaat), is het 075.

Dit voorbeeld heeft niets met het probleem te maken.

- 1) het zijn getallen op een schaal van 0 tot 6400, het is geen decimale breuk.

- 2) 3 getallen (eigenlijk cijfers)? wat dacht je van 4800 mil (= west)?

- 3) 75 duizendsten? 75 vierenzestighonderdsten zul je bedoelen.

 

Ik zit niet heel erg in de materie hoor. Vond alleen de laatste toevoeging van Geopatra wel bekend klinken.

 

1. ja, ok...weet niet wat je precies bedoeld

2. ja, bedoelde cijfers...4800 mil is west ja maar het ging mij om 75=075.

3. de term 75 duizendsten wordt voor zover ik weet algemeen gebruikt bij defensie (mijn referentiekader)

 

Maar ik bemoei me er maar niet meer mee, gaat ver boven m'n pet! :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Ik betoog juist de hele tijd , dat je niet die 34 in moet vullen: 34 is wel = 034, maar niet 340 !

En inderdaad: vul je 34 in , dan krijg je 340, omdat die pc zo stom is en niet kan inzien wat er nu echt bedoeld is. :P

 

Ad 2: de andere keuze:als het hetzelfde getal is zou gelden dat je die 34 optelt bij de mm.mmm en niet bij de .mmm. Maar omdat je die nu eenmaal wel moet optellen bij de .mmm zijnde duizendsten van minuten, moet je ook met die duizendsten werken en dan geldt weer 34 is niet 340, maar wel 034.

Zoals jij het stelt, 34 = 34/1000, dan is het inderdaad .034, maar zo wordt het niet bedoeld in caches. IN de meeste caches staat iets in de trend van "ga naar N50 12,A' waarin A=34" Nu is het natturlijk zowiezo cache logica dat je die 34 erachter mag plakken. Als je die 'aanname' doet en wiskundig doorgaat wordt het coord " N 50 12,34' " , maar je moet dus cache logisch verdergaan en er "N 50 12,034' " van maken.

 

Brr, zit ik midden in de nacht nog met die getalletjes te vervelen... :P

 

Goh, we zijn het eens , ondanks je zinnetje

maar zo wordt het niet bedoeld in caches
, dat ik dan ook niet begrijp.

Mag ik blij zijn 1 geocacher overtuigd te hebben ? :no::blush:

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De mil: duizendsten of vierenzestighonderdsten?

 

Mil is afgeleid van duizend. Bedoeld wordt: duizendste radiaal. De radiaal is de straal van de cirkel, die wordt afgepast langs de omtrek. Daarom is de officiële hoekeenheid de radiaal. Maar dan is een hele cirkel 6,283185307..... radiaal, en dat kan lastig zijn.

Vandaar de mil, ongeveer 0,001 radiaal, maar zo dat hij een cirkel (6400 mil) in taartpunten kan verdelen met redelijk makkelijke getallen.

En toch de prettige eigenschap heeft dat afstand * hoek/1000 = dwarsafstand (ruwweg).

 

Nu kan je er dus over redetwisten of je de radiaal in duizend stukken hebt verdeeld (klopt niet precies), of de cirkel in 6400 stukken (klopt wel precies).

Als je een richting uitzet gebeurt er bij 1000 niets bijzonders: 998, 999, 1000, 1001. Wel bij 6400: 6398, 6399, 0, 1.

 

Een heel belangrijk verschil is echter dat de mil een eenheid is. 75 mil betekent dus niet 75 duizendste van iets, of 75 vierenzestighonderdsten, maar gewoon 75. Er is dan ook geen probleem hoeveel cijfers je moet invullen, 1, 2, 3 of 4, al naar gelang de grootte van het getal.

 

 

Volgende stap: meters.

 

Stel je moet B meter afleggen. B=75. Hoeveel meter gaat Geopatra lopen? Ik heb het vermoeden dat hij het bij 75 m voor gezien houdt. Logisch, want de eenheid is meter.

Nu wordt de afstand opgegeven als A,B km; A=0, B=3.

Wat nu? Ik zou zeggen 0,3 km = 300 m. Maar Geopatra moet nu zeggen 0,003 km = 3 m. Of misschien 0,03 km = 30 m. Of toch 0,3 km = 300 m?

Daarvoor moet je afspreken met hoeveel decimalen je wenst te werken. Op richtingborden zul je nooit meer dan 1 decimaal aantreffen, op sommige GPSsen ook, maar 2 en 3 komen ook voor.

Je kunt afspreken dat je in dit geval met 3 decimalen werkt. Dat is werkbaar, maar het is een afspraak, geen logica.

 

Precies hetzelfde bij de duizendste minuten. Nergens staat dat het duizendsten zijn, dat zegt Geopatra maar.

Het gaat om decimaal verdeelde minuten, en dat kunnen ook tienden, honderdsten of honderdduizendsten zijn, zoals de graden meestal verdeeld worden.

 

Je kunt dus de werkafspraak maken dat met B=75 bedoeld wordt 75 duizendste. Dat kan. Je zou ook kunnen afspreken dat het 75 honderdste betekent, of 75 tienduizendste; het kan allemaal.

Maar het is en blijft een afspraak, geen logica.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lex,

 

Hallo, het is geen keuze het is logica!

 

Ik betoog juist de hele tijd , dat je niet die 34 in moet vullen: 34 is wel = 034, maar niet 340 !

En inderdaad: vul je 34 in , dan krijg je 340, omdat die pc zo stom is en niet kan inzien wat er nu echt bedoeld is. :P

 

Dat je 034 moet invullen is het gevolg van de keuze het decimale gedeelte vast als duizendsten van minuten te zien; de logica komt pas daarna. De computer doet het juiste; hij heeft alleen geen weet van jouw wens. Je wilt iets bijzonders, en dat zou ook bij de cache vermeld moeten worden.

 

Ad 2: de andere keuze:als het hetzelfde getal is zou gelden dat je die 34 optelt bij de mm.mmm en niet bij de .mmm. Maar omdat je die nu eenmaal wel moet optellen bij de .mmm zijnde duizendsten van minuten, moet je ook met die duizendsten werken en dan geldt weer 34 is niet 340, maar wel 034.

 

Optellen? Het gaat hier om invullen. En je vergeet weer dat het beschouwen van het gedeelte achter de komma als duizendsten een keuze is; je had ook voor tienden of honderdsten kunnen kiezen.

 

Ik vind dan ook dat ik niet op de cachesite hoef te vermelden wat de bedoeling is, want het kan niet op correcte wijze anders bedoeld zijn. :no::P

 

Natuurlijk kan een andere keuze dan voor duizendsten wel correct zijn. Het is alleen handig om er een afspraak over te maken, maar die kan ook anders uitvallen: bijvoorbeeld de normale regels voor decimalen.

 

Ik weet dat het op dit forum zo'n beetje gebruikelijk is om tegen een stellige stellingname van mij in te gaan alleen al om het feit dat ik eigenwijs heet te zijn - en ook ben :blush: - maar het zou leuk zijn om nu eens in te zien dat dit de enige correcte wijze voor dit "probleem" - dat geen probleem hoeft te zijn - is !

 

Het is in het geheel niet tegen jou gericht. Jij reageerde pas nadat ik het aan de orde had gesteld. Maar het zou wel plezierig zijn als je jouw opvatting niet als de enige correcte zou afficheren. Het is een opvatting, maar hij is niet correcter dan de keuze voor een, twee of vier decimalen (OZI-explorer), of de door mij bepleite gewone decimalenregel.

Lex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Jan!

 

Toch wel bijzonder: 5,5 jaar ingeschreven op het forum, en dan een eerste bericht dat uit 1 teken bestaat.

 

En ook nog een nog lager gebruikersnummer dan ik heb. :blush:

bewerkt door Lex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Jan!

 

Toch wel bijzonder: 5,5 jaar ingeschreven op het forum, en dan een eerste bericht dat uit 1 teken bestaat.

 

En ook nog een nog lager gebruikersnummer dan ik heb. :blush:

 

Of was het 5,005 jaar? :no: Ben het dus met jou eens, Lex

bewerkt door walibi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...