Spring naar bijdragen

Snelheidsweergave van de GPS


dennixx

Aanbevolen berichten

Ik heb laatst een route in mijn eTrex Vista geladen en deze onderweg gevolgd, ik wilde dat wel eens uitproberen. Dat ging prima.

 

Tijdens de rit viel me op dat de snelheidsweergave flink verschilt met de snelheidsmeter van mijn auto. Ik reed (volgende de laatstgenoemde) 120 KM/u, en de GPS wist me te vertellen (lees: displayen) dat ik 103 reed! Laatst heb ik het nog even bekeken met ook de GPS van mijn collega mee, een eTrex Venture. Zelfde resultaat. De 2 GPS'sen waren het prima met elkaar eens....

 

(en ja, ik heb gecontroleerd dat de GPS'sen op KM/u stonden...)

 

Ik vind het nogal een groot verschil. Kan iemand hier duidelijkheid over scheppen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Vind het wel sneu voor je. Dacht je dat je altijd lekker hard reed :)

Nee joh! Da's helemaaal niet sneu... nou blijkt dat hij NOG harder kan gaan rijden (op 120-wegen althans).

Ik denk dat Dennixx nou snapt waarom hij altijd zoveel werd ingehaald, of niet?!? :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit bij het cachen geregeld naast Dennixx in de auto (ja de genoemde Venture is van mij), maar die gozer kan je zelfs bij 50 km/h (of was het nou 54?) het angstzweet van je rug laten lopen... :lol:

 

Zo zie je maar weer dat je alles met een GPS kan doen, behalve een eitje bakken.. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb een aantal keren de GPS in de trein laten ontvangen (op station de satellieten vangen, dan houdt hij het rijdend wel bij). dat geeft mooi de goede snelheden van de trein (130 en soms 150)

het ging ook heel leuk op de draagvleugelboot van amsterdam naar ijmuiden (60 km/h)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel vreemd, de mijne (Etrex Euro) geeft (tot mijn grote verbazing) de snelheid exact aan. Zou dit afhankelijk van het type zijn. Wie kent de achtergronden van snelheid meten met GPS en kan hier iets zinnigs over zeggen. Hetzelfde geldt overigens voor de hoogte, daar klopt bij mij bijvoorbeeld weer niets van.

 

JAKo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Snelheidsmeting lijkt al gauw nauwkeuriger dan plaatsbepaling, gedeeltelijk doordat we andere normen aanleggen.

 

Stel dat de fout in de positiebepaling 5 m bedraagt, een redelijke waarde.

In onze perceptie is dat "wel 5 m mis", want 5 m is iets wat we ons goed kunnen voorstellen, en een gebied van 10 m middellijn is een groot gebied om minutieus te onderzoeken.

 

Snelheidsmeting is in principe het bepalen van de afstand tussen twee punten die vlak na elkaar de positie waren. Omdat deze punten onder vrijwel gelijke omstandigheden worden bepaald, zal de miswijzing van 5 m hoogstwaarschijnlijk voor beide punten ongeveer gelijke afstand en richting hebben. Stel dat het verschil tussen de miswijzingen 1 m bedraagt, dan is de fout in de afgelegde afstand dus 1 m.

De meeste GPSsen passen een vorm van middeling toe, stel over 5 seconden. De fout in de gemeten snelheid is dan 0,2 m/s, dat is 0,7 km/h.

Omdat we ons bij snelheid niet iets tastbaars, zoals een af te zoeken terrein, kunnen voorstellen kunnen we het alleen vergelijken met de snelheid, bijv. 100 km/h, en dan denken we "dat is nauwkeurig zeg!".

 

Als we de miswijzing van 5 m zouden vergelijken met de afstand tot de satellieten, honderden km's, zouden we dat ook als heel nauwkeurig ervaren, maar zo doen we het niet.

 

En wat betreft hoogtemeting; door de geometrie van de satellieten is de verwachte fout in de hoogte ongeveer 2x zo groot als die in de horizontale positie. Verder is het onduidelijk of alle GPSsen de hoogte boven het zeeniveau aangeven, of dat er toch zijn die de hoogte boven de WGS84 ellipsoïde aanhouden. In dat laatste geval zijn de opgegeven waarden in Nederland systematisch 43 m te hoog. Zie ook Hoogtemeting - Garmin gps v

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel vreemd, de mijne (Etrex Euro) geeft (tot mijn grote verbazing) de snelheid exact aan. Zou dit afhankelijk van het type zijn.

Ik denk dat het eerder aan de snelheidsmeter in jouw auto ligt. Die geeft blijkbaar de juiste snelheid aan.

Dit in tegenstelling tot mijn Berlingo, die ook een 9% hogere verplaatsingssnelheid aangeeft dan mijn Etrex Euro.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vind het wel sneu voor je. Dacht je dat je altijd lekker hard reed :)

Nee joh! Da's helemaaal niet sneu... nou blijkt dat hij NOG harder kan gaan rijden (op 120-wegen althans).

Ik denk dat Dennixx nou snapt waarom hij altijd zoveel werd ingehaald, of niet?!? :lol:

Hehehe, hij gaat nu gewoon 20 Km harder rijden en krijgt een abonnement vanuit Leeuwarden (Jsutititeel incassobureau)

 

GRTZ

 

Kruimeldief

(die het genoegen heeft een gratis abonnement te hebben en dat allemaal met een twingo, maar wel zwart)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het boek "Outdoor GPS navigatie" van Rento IJsenbrant wordt uitgelegd (voor de GPS 12) dat voor de snelheidsmeting van een GPS-unit gebruik gemaakt wordt van een Doppler-meting aan de draaggolf van het satellietsignaal. Is dit voor alle GPS-units of zijn er die werken volgens het principe die Lex voorlegde?

 

Grtx, Ernest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is een goede vraag. Kan je je eigen snelheid tov. een bewegende satelliet bepalen aan de hand van het Doppler-effect? Nu zal je zelden harder gaan dan 200 km/uur en die satellieten bewegen zo'n paar kilometer per seconde over het algemeen een beetje dwars in ons zichtveld dus hun snelheid van/naar ons af/toe valt wel mee.

Maar meet een GPS12 wel de Doppler? En ik kan dat bevestigen. Alle Garmins doen dat want er bestaat een record dat de GPS12 naar de computer kan zenden waarin die info zit.

Maar wat ook kan is: bepalen wanneer welke positie bereikt wordt en dan gewoon afstand/tijd nemen over een periode met b.v. een glijdend gemiddelde in de tijd.

In EVALUATION OF GPS RECEIVERS FOR PRECISE VELOCITY DETERMINATION USING A DIFFERENTIAL SIMULATOR kan je een test lezen van welke de betere is van de twee manieren.

Bij raceauto's is snelheid tamelijk belangrijk en daarover kan je bij Racelogic VBOX meer lezen. En die gebruiken Doppler metingen.

Het voordeel: die snelheidsmeting is direct; afstand/tijd heeft een vertraging.

Verder las ik ook nog

"Doppler-aiding

A signal processing strategy that uses a measured doppler shift to help the receiver smoothly track the GPS signal. This allows more precise velocity and position measurement."

 

En tot slot is het aardig om

over Doppler en GPS meettechnieken te lezen.

 

Dus ja, de meeste GPS-en zullen wel snelheid uit de Doppler meting halen want allemaal zullen ze die waarde meten. Dus waarom dan niet gebruiken als dat kan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het boek "Outdoor GPS navigatie" van Rento IJsenbrant wordt uitgelegd (voor de GPS 12) dat voor de snelheidsmeting van een GPS-unit gebruik gemaakt wordt van een Doppler-meting aan de draaggolf van het satellietsignaal. Is dit voor alle GPS-units of zijn er die werken volgens het principe die Lex voorlegde?

Ja, daar heb je me te pakken. :lol:

 

Ik heb Eisenbrant ook gelezen, en weet dus dat de snelheid ook uit dopplermetingen bepaald wordt.

 

Maar de moeilijkheid voor mijn uitleg is dat ik dan voor de nauwkeurigheid geen directe vergelijking kan maken met de plaatsbepaling, wat met de afstand/tijd methode wel kan. Omdat de nauwkeurigheid van de twee methoden bij constante snelheid (en richting) ongeveer hetzelfde zal zijn kan de nauwkeurigheid op deze wijze toch worden vergeleken, hoewel er eigenlijk gesmokkeld wordt door de versimpeling van de meetmethode.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:lol:

Ga er in de praktijk maar van uit dat als de verplaatsing constant is de snelheidsweergave van de GPS goed is. En dat is met name het geval bij hogere snelheden in de auto hoewel sinds het uitschakelen van S/A de situatie voor lagere snelheden wel is verbeterd.

 

En dan zijn er nog GPS'jes die de mogelijkheid hebben om de afstand/tijd methode te integreren met hun door doppler meting bepaalde snelheid. Een verschijnsel wat is overgewaaid uit de watersport.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In hoeverre je GPS de positie verandering gebruikt en/of het Doppler effect voor snelheidsbepaling is onbekend. Ik zou zeggen: je hebt twee bronnen dus gebruik ze dan ook! Maar hoe je GPS aan zijn bevindingen komt is fabrieksgeheim. En dat is tegenwoordig Heilig. In de USA zou ik er niet over mogen praten - als ik het zou weten. (copyright, DMCA)

Maar iedereen kan natuurlijk gaan experimenteren.

Ga de GPS ronddraaien in een soort carrousel met verschillende snelheden en verschillende cirkelgrootte. Wat neemt je GPS waar aan snelheid? Doet die het met Doppler die 'instantaan' is of via positie.? In het laatste geval: als de cirkel klein is en/of de rotatiesnelheid hoog dan zal die denken dat die niet beweegt. (trouwens fysisch gezien is de afgelegde weg nul). En zou de snelheid nul zijn. Met Doppler zou die wel snelheid aangeven maar daar zit een complicatie bij: dan telt die het aantal draaggolfjes minus zijn eigen frequentie. En hoe vaak wordt die teller uitgelezen? Als dat 1 maal per seconde is dan levert dit experiment geen zinnige uitkomst op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...