Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hoi cachers, :cry:

Ik heb eigenlijk meerdere vraagjes, :)

( zal m'n gedachtengang hier neer zetten in de veronderstelling dat men mij zal corrigeren,)

N 50 50.300 is de lijn van noord naar zuid?

E 07.04.300 is de lijn van oost naar west?

Hoeveel meters/centimeter zit er tussen N 50. 50.300 en N 50. 50. 301?

Is dit d.m.v een formule te berekenen? :crybaby:

Klopt het dan dat N 50. 50 .301 zuidelijker ligt dan N 50. 50. 300?

Klopt het dan dat E 07. 04 .300 westelijker ligt dan E 07. 04. 301?

Grtx,

Geplaatst
Hoi cachers, B)

Ik heb eigenlijk meerdere vraagjes, :thumbdown:

( zal m'n gedachtengang hier neer zetten in de veronderstelling dat men mij zal corrigeren,)

Hoeveel meters/centimeter zit er tussen N 50. 50.300 en N 50. 50. 301?

Is dit d.m.v een formule te berekenen? :thumbup:

Klopt het dan dat N 50. 50 .301 zuidelijker ligt dan N 50. 50. 300?

Klopt het dan dat E 07. 04 .300 westelijker ligt dan E 07. 04. 301?

Grtx,

De afstand tussen de N-coordinaat is ongeveer 1,8 m per 0,001 graad. De afstand is constant.

De afstand tussen de E-coördinaat is ongeveer 1,1 m per 0,001 graad op deze noorderbreedte. Hoe noordelijker hoe kleiner.

Er zijn ongetwijfeld formules om dit te berekenen, maar het is handiger om de coördinaten om te zetten in RD. Dan kun je gewoon het verschil berekenen en krijg je een afstand in meter.

Overigens licht N50 50.301 noordelijker dan N50 50.300.

Geplaatst

De evenaar is N00 en de noordpool is N90. De evenaar is dus 0 graden en de noorpool 90 graden. Eigenlijk heel logisch als je er een wereldbol bij pakt.

Het systeem werkt dus met graden, minuten en seconden. De aarde rond is dus 360 graden, ook weer logisch. Beneden de evenaar loopt zuid, S genoemd.

Het Oost coördinaat begint op de nul-meridiaan. Vandaag dat wij al "vroeg" aan de beurt zijn met b.v. E005.

Zodra de 180 graden bereikt zijn gaat het oostcoördinaat over in West.

Geplaatst (bewerkt)

Hallo Mingy, ik heb even geen gradensymbooltje bij de hand, dus dat laat ik hier even weg.

Bij deze de formules waarmee je e.e.a. kunt afleiden.

Laten we voor het gemak aannemen dat de omtrek van de aarde ongeveer 40000 km is. In feite is het ietsje meer, maar voor de ordegrootte van de uitkomst scheelt dat niet zo veel.

De cirkels van pool tot pool (de meridianen) hebben derhalve ook een omtrek van ca. 40000 km.

Deze cirkels zijn verdeeld in 360 graden, iedere graad in 60 minuten en iedere minuut in 1000 duizendsten.

Dus 1/1000 minuut verschil in breedtegraad (want dat is het verschil dat je noemt tussen N 50 50.301 en N 50 50.300) is bij benadering gelijk aan 40000:360:60:1000 = afgerond 0,00185 km, oftewel 1,85 meter

De cirkels die evenwijdig lopen aan de evenaar (paralellen) hebben niet overal dezelfde lengte. Aan de evenaar zijn ze even groot als de omtrek van de aarde, hoe noordelijker op het noordelijk halfrond je komt(of zuidelijker op het zuidelijk halfrond), des te kleiner de cirkelomtrek is. Op de polen is die omtrek gereduceerd tot nul meter.

Op N 50 50.300 is de omtrek van de bijbehorende parallel gelijk aan 40000 * cos (50 50.300) = 40000 * cos (50.838383...) is bij benadering gelijk aan 25260 km.

Ook deze parallel is verdeeld in 360 graden.

Dus 1/1000 minuut verschil in lengtegraad is op onze breedtegraad gelijk aan 25260:360:60:1000 = afgerond 0,00117 km oftewel 1,17 meter

Merk op dat een duizendste minuut in breedtegraad onafhankelijk van de plaats op aarde altijd een verplaatsing van 1,85 meter geeft, terwijl een duizendste minuut verschil in lengtegraad op de evenaar een verplaatsing van 1,85 meter oplevert, terwijl dat op onze breedtegraad ongeveer 1,17 meter oplevert en op de polen dus 0 meter.

Greetz, Bloodwoosj.

...knip...

...knip...

Nee, allebei onjuist.

N 50 50.300 is een cirkel in de richting oost-west. Alle plaatsen met deze Noorderbreedte liggen qua afstand en hoek even ver van de evenaar af (die ook een cirkel in de richting oost-west is en daar evenwijdig mee loopt)

E 7 04.300 is een cirkel in de richting noord-zuid. Alle plaatsen met deze lengtegraad liggen in hoek gezien even ver ten oosten van de meridiaan van Greenwich (die ook een cirkel in de richting noord-zuid is en die jouw cirkel in beide de polen snijdt)

bewerkt door Bloodwoosj
Geplaatst (bewerkt)
E 7 04.300 is een cirkel in de richting noord-zuid. Alle plaatsen met deze lengtegraad liggen in hoek gezien even ver ten oosten van de meridiaan van Greenwich (die ook een cirkel in de richting noord-zuid is en die jouw cirkel in beide de polen snijdt)
Dit vind ik wat ongelukkig uitgedrukt.

Het is namelijk alleen zo als je de hoek meet in het vlak dat door de breedtecirkel van de plaats gaat. Dat is dus voor elk van de plaatsen met dezelfde lengtegraad een ander vlak. (Je meet de hoek vanuit het snijpunt met de aardas).

Het lijkt me duidelijker te zeggen dat de plaatsen op dezelfde cirkel door de polen liggen, en dat de cirkel aangeduid wordt door het snijpunt met de in 2x180° verdeelde evenaar. (In feite kun je elke breedtecirkel nemen, maar dat maakt het m.i. verwarrender).

bewerkt door Lex
Geplaatst (bewerkt)

Als ik e.e.a zo doorlees dan lijkt me dat hier veel kennis aanwezig is betreft graden etc, :P

Er zitten veel tips bij die wanneer je het zo leest logisch klinken , wanneer je een globe zou hebben dan kon je het waarschijnlijk nog zien ook,

Voor het gemak hou ik 1.85m en 1.17m aan als een/de standaard, hoe je het kunt berekenen is al helemaal mooi mee genomen, kun je het overal toepassen, :blush:

mhh, dat N 50. 50 300 van links naar rechts loopt vind ik al iets minder helder maar goed moet het nog op me laten inwerken, :blush:

Het ging mij namelijk hier om dat bij een markering onder een boom de verbinding niet te best is, iets verder naar het zuiden ( ongeveer 1.85m) was het beter, hierop zou men dus het getal dat je ziet op je gps kunnen verlagen met 1 ,

Dus het getal zou moeten worden E 07. 04 .299 ?? :beerchug:

grtx,

bewerkt door Mingy
Geplaatst
Het ging mij namelijk hier om dat bij een markering onder een boom de verbinding niet te best is, iets verder naar het zuiden ( ongeveer 1.85m) was het beter, hierop zou men dus het getal dat je ziet op je gps kunnen verlagen met 1 ,

grtx,

Nee, als je naar het zuiden loopt, moet je de N coördinaat aanpassen. Daarbij: de nauwkeurigheid van de GPS is op zijn best een meter of 3. Je kunt het verschil tussen deze twee punten dus niet eens meten.

Geplaatst

grtx,

Nee, als je naar het zuiden loopt, moet je de N coördinaat aanpassen. Daarbij: de nauwkeurigheid van de GPS is op zijn best een meter of 3. Je kunt het verschil tussen deze twee punten dus niet eens meten.

Ah, dat zou betekenen dat deze discusie dus overbodig is? :P

Ik had eigenlijk gewoon mark kunnen doen op de gps en dit coordinaat kunnen gebruiken, heb dat trouwens 3 x gedaan en dan nog eens een keertje de gps zelf laten middelen (80 x) en toch bij controle niet goed op het bewuste punt uitkomen met hetzelfde meetapparaat? :blush:

Nouja, probeer het gewoon nog een keertje weer,

Grtx,

Geplaatst

Als je 10 meter naar het zuiden loopt moet je de noorderbreedte die je op je GPSr ziet met 0.005' verhogen. Immers, hoe noordelijker, hoe groter de getallen.

De noord/oost verwarring komt waarschijnlijk hierdoor: alle punten met dezelfde oosterlengte liggen op dezelfde NZ-lijn. (Je mag het kleine stukje van de cirkel dat je kunt zien voor het gemak wel als een lijn beschouwen). Punten met een grotere oosterlengte liggen op een NZ-lijn die meer naar het oosten ligt.

En als je van een punt loopt naar een punt met een grotere oosterlengte (maar met dezelfde noorderbreedte), loop je over een OW-lijn.

Wegens betere ontvangst een eindje verderop gaan staan kan zeker zinvol zijn. Als het maar een paar meter is kan de aangeduide positie zelfs nog voorbij het bedoelde punt zijn. Toch is het zinvol zo'n correctie wel te maken, want de beste schatting die je voor het meetstandpunt hebt is de aangeven waarde. De beste schatting voor het bedoelde punt is dus met de correctie toegepast. Maar dan moet je er uiteraard wel zeker van zijn dat je niet de verkeerde kant op corrigeert.

Geplaatst (bewerkt)
Zodra de 180 graden bereikt zijn gaat het oostcoördinaat over in West.

Of onder de nul komt uiteraard. Bij Greenich in Engeland ligt het 0 nulpunt. Ga je daarover heen, zit je in "de andere helft". Kijk je bijvoorbeeld bij de Royal Observatory Greenwich Cache, dan zit je qua E/W bijna op de 0 lijn. De cache ligt al in W.

Drie caches dicht bij elkaar (van "links" naar "rechts" -> west naar oost);

Prime Meridian Cache - N 51° 28.588 W 000° 00.206

Royal Observatory Greenwich Cache - N 51° 28.677 W 000° 00.090

My Deer - N 51° 28.540 E 000° 00.431

Soortgelijk lijstje is vast te maken aan de andere kant van de wereld of op de rand van de evenaar.

bewerkt door Famda
Geplaatst
Observatory Greenwich Cache[/url], dan zit je qua E/W bijna op de 0 lijn. De cache ligt al in W.

Klopt natuurlijk. De geografische 0 meridiaan is aangegeven in Greenwich, door middel van een monument en een lijn en 's avonds ook nog door een laserstraal (vaak). Het leuke is alleen dat dit niet overeenkomt (door verschillende oorzaken) met de 0 lijn op onze op WGS84 ingestelde gps-en. Zit er zo'n 160 meter naast.

Jan

Geplaatst

Observatory Greenwich Cache[/url], dan zit je qua E/W bijna op de 0 lijn. De cache ligt al in W.

Klopt natuurlijk. De geografische 0 meridiaan is aangegeven in Greenwich, door middel van een monument en een lijn en 's avonds ook nog door een laserstraal (vaak). Het leuke is alleen dat dit niet overeenkomt (door verschillende oorzaken) met de 0 lijn op onze op WGS84 ingestelde gps-en. Zit er zo'n 160 meter naast.

Jan

er loopt door parijs ook een lijn.. ik weet alleen niet meer welke .. iets met Sub Rosa en Maria en Jezus en dan Brown, vrijmetselaars en Opus Dei....

Geplaatst

Jan

er loopt door parijs ook een lijn.. ik weet alleen niet meer welke .. iets met Sub Rosa en Maria en Jezus en dan Brown, vrijmetselaars en Opus Dei....

Je gaat het geloven of niet, maar door iedere plek op aarde loopt een meridiaan :)

Geplaatst

Jan

Je gaat het geloven of niet, maar door iedere plek op aarde loopt een meridiaan :)

ja maar die in parijs is een van de streepjes die ook op de globe staat....

terug on topic.. de formule om de afstand te berekenen

verschil in decimale graden tussen de twee N coördinaten * 1.85= x

verschil in decimale graden tussen de twee N coördinaten * 1.7 = y

afstand = de wortel van x^2 * b^2

Geplaatst (bewerkt)

je kunt ook je gps laten projecteren...

projecteer eens een verchil in hele graad op het N coordinaat en hou het E/W gelijk en kijk wat de gps aangeeft als verschil...

doe dat andersom ook eens...

als je gps dat kan kun je dus ook de afstand projecteren tussen twee punten zodat je het ook zonder de stelling van piet agoras kunt zien en niet hoeft uit te rekenen..

Projecteren kan de Gps60 wel, maar om dat op 1 graad te gaan doen is me eigenlijk een beetje veel werk, je kunt sneller het coordinaat aanpassen?

Maar het idee erachter is me duidelijk, bedankt, :)

terug on topic.. de formule om de afstand te berekenen

verschil in decimale graden tussen de twee N coördinaten * 1.85= x

verschil in decimale graden tussen de twee N coördinaten * 1.7 = y

afstand = de wortel van x^2 * b^2

Deze houden we erin, ;)

Een ieder bedankt voor jullie inbreng steek er steeds meer van op,

Grtx,

Btw:

bewerkt door Mingy
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...