Bunbury Junior Geplaatst 23 oktober 2007 Geplaatst 23 oktober 2007 Hallo, Wij zijn voornemens een cache te plaatsen in een natuurgebied dat bij een gemeente hoort. Wij hebben telefonisch contact gezocht en de mijnheer van de gemeente was bekend met het geocaching. Echter houden zij de boot af, omdat ze in de veronderstelling zijn dat het de natuur te veel beschadigd. Wij denken dat dit ook ooit het geval is geweest bij Utrechtslandschap en het Gelderslandschap, daarom zijn wij opzoek naar mensen die ooit hun eerste contact hebben gelegd en daar een duidelijke omschrijving van het geocachen hebben gemaakt, waarbij het natuurlijk voornamelijk gaat om de afspraken over natuurbehoud e.d. Voor de gemeente is het relatief onbekend terrein, waar naar onze mening toch ook de eerste stap zou moeten worden gelegd. Toch stond hij er niet helemaal verkeerd tegenover, maar onbekend maakt onbemind. De vraag van de betreffende mijnheer is of ik op papier wil zetten wat het precies is en natuurlijk hoe er omgegaan wordt met de natuur. Kan iemand ons hierbij helpen?
Draghkar Geplaatst 23 oktober 2007 Geplaatst 23 oktober 2007 Een brief is natuurlijk mooi, maar waarom neem je deze mijnheer niet een keer mee? Dan krijgt hij meteen een beter beeld bij wat er gebeurd, en als je dat dan ook doet op het terrein van SBB of NM dan kan je het meteen over natuurbehoud hebben en zo.. Werkt een stuk beter... Groetjes
Ma+R+J+A Geplaatst 23 oktober 2007 Geplaatst 23 oktober 2007 Ik leg kort uit wat geocaching is en vermeld dat respect voor de natuur heel belangrijk is. Vervolgens verwijs ik ze naar de website..... GZH-Recreatieschappen hanteren voor het plaatsen van caches deze voorwaarden. Misschien kun je hier wat mee. Als je je hier aan houdt,kan het toch niet mis gaan Randvoorwaarden voor geocaching: 1.De locatie en plaatsingsmoment van de caches moet worden bepaald in overleg met G.Z-H. Hier zal een schriftelijk verzoek voor ingediend moeten worden. 2.De cache dient van beperkte omvang te zijn (zo’n 80 x 40 cm); 3.De cache mag geplaatst worden tot twee meter uit de (half)verharding (voet- fietspaden parkeerterrein e.d.); 4.Caches mogen niet worden ingegraven, anders dan na uitdrukkelijke toestemming van de terreinbeheerder; 5.Caches mogen nooit aan bomen worden vastgespijkerd, geschroefd of geniet en dienen niet hoger dan maximaal 50 cm boven het maaiveld te worden geplaatst, tenzij na uitdrukkelijke toestemming van de terreineigenaar/-beheerder; 6.Kwetsbare (natuur)gebieden (zoals b.v. de Rhoonse grienden) of onveilige en niet openbare locaties (zoals b.v. de bunker in de Grevelingen) zijn per definitie uitgesloten, tenzij de route over de daar voor bestemde paden loopt; 7.Betreden van het terrein mag uitsluitend over bestaande wegen en paden en andere openbare ruimtes volgens de bestaande openstellingsregels. 8.Er mag geen verstoring van flora en fauna veroorzaakt worden. 9.Bij het zoeken en het plaatsen van de cache mogen geen beschadigingen aan eigendommen van het schap of aan beplantingen aangebracht worden; 10.De cache mag geen stoffen bevatten die schadelijk kunnen zijn voor de natuur en het milieu; 11.De terreinbeheerder is nooit aansprakelijk voor beschadiging, vernieling of het tenietgaan van de cache; 12.Caches die gevonden worden en waarvoor geen toestemming is van G.Z-H zullen worden verwijderd; 13.Het plaatsen van- en zoeken naar een cache geschiedt voor eigen risico. Succes ermee! Marja
TuuronTour Geplaatst 23 oktober 2007 Geplaatst 23 oktober 2007 (bewerkt) 6.Kwetsbare (natuur)gebieden (zoals b.v. de Rhoonse grienden) of onveilige en niet openbare locaties (zoals b.v. de bunker in de Grevelingen) zijn per definitie uitgesloten, tenzij de route over de daar voor bestemde paden loopt; Interessant punt. Ik had een cache in de Carnisse Grienden, route liep keurig over bestaande wandelpaden en cache lag maar een paar meter van pad. Toch mocht hij er niet meer blijven liggen van GZH. Wanneer heb je deze lijst van voorwaarden gekregen, Marja? Dan kan ik vragen hoe het zit. 23 oktober 2007 bewerkt door TuuronTour
Bunbury Junior Geplaatst 23 oktober 2007 Auteur Geplaatst 23 oktober 2007 Een brief is natuurlijk mooi, maar waarom neem je deze mijnheer niet een keer mee? Dan krijgt hij meteen een beter beeld bij wat er gebeurd, en als je dat dan ook doet op het terrein van SBB of NM dan kan je het meteen over natuurbehoud hebben en zo.. Werkt een stuk beter... Groetjes Zeker omdat deze mijnheer er niet helemaal verkeerd tegenover staat, nodig ik hem ook uit om mee te gaan. Zien en beleven werkt altijd heel goed. Toch wil hij ook even het e.e.a. op papier zien. Dus voor de goede orde, doen wij dat natuurlijk ook.
Ma+R+J+A Geplaatst 23 oktober 2007 Geplaatst 23 oktober 2007 6.Kwetsbare (natuur)gebieden (zoals b.v. de Rhoonse grienden) of onveilige en niet openbare locaties (zoals b.v. de bunker in de Grevelingen) zijn per definitie uitgesloten, tenzij de route over de daar voor bestemde paden loopt; Interessant punt. Ik had een cache in de Carnisse Grienden, route liep keurig over bestaande wandelpaden en cache lag maar een paar meter van pad. Toch mocht hij er niet meer blijven liggen van GZH. Wanneer heb je deze lijst van voorwaarden gekregen, Marja? Dan kan ik vragen hoe het zit. Deze lijst kreeg ik toegestuurd van een medewerker van de gemeente Reeuwijk half juli, nadat zij contact had gehad met GZH. In de toestemmingsbrief die ik van GHZ kreeg op 5 september staat dit punt als volgt: Kwetsbare natuurgebieden of onveilige (en niet openbare) locaties zijn per definitie uitgesloten, tenzij de route over daarvoor bestemde paden loopt. Succes ermee!! Groet, Marja
Tornado Bram Geplaatst 23 oktober 2007 Geplaatst 23 oktober 2007 Mijn ervaring is om dit niet telefonisch en niet bij de kantoormensen te doen. Ik heb nu toestemming voor mijn hele gemeente via de beheerder die overdag door de gehele gemeente actief is. Persoonlijk contact is het beste. Ben nu voor de gemeente van Dreamcatcher K bezig maar kan nog niet de juiste persoon vinden en dat is soms wel even een probleem.
johanvc Geplaatst 23 oktober 2007 Geplaatst 23 oktober 2007 denk dat het probleem erin zit om de juiste persoon te vinden......zeker als je schriftelijk of via mail bijvoorbeeld te werk gaat....ook hier word al een half jaar geprobeerd om iets van de grond te krijgen. de mensen die "in het veld" werkzaam zijn bij de gemeente zijn in mijn ogen de juiste om iets op geocaching gebied voor elkaar te krijgen.... succes......ook hier zal het nog wel lukken. johanvc
Kiddooz Geplaatst 23 oktober 2007 Geplaatst 23 oktober 2007 Even informeren waar medecachers uit dezelfde buurt hun toestemming vandaan hebben helpt ook. Heb ik ook gedaan toen ik mijn eerste cache legde en ik kreeg gelijk toestemming om overal de die gemeente caches te leggen, als ik de natuur maar respecteerde en zorgde dat ze goed bereikbaar waren.
Bunbury Junior Geplaatst 23 oktober 2007 Auteur Geplaatst 23 oktober 2007 Ik heb telefonisch comtact gehad. Volgens mij heb ik de juiste persoon te pakken. Nu hem nog overtuigen. Ik heb hem een e-mail gestuurd met uitleg enz. Daarnast heb ik hem uitgenodigd om met mij een bestaande cache te lopen om wat praktijkervaring op te doen. Nu nog afwachten...
Aanbevolen berichten