Spring naar bijdragen

benelux Index kaarten


ronnie

Aanbevolen berichten

Ik begin mij af te vragen of de verschillende index kaarten, nog wel handig zijn. Als ik de kaart van noord-nederland voor mij op het scherm heb staan valt het mij op dat er verschillende caches niet meer te vinden zijn, vaak omdat ze wegvallen omdat er een andere cache in de buurt ligt.

In zuid nederland moet dit dus nog wel veel erger zijn, daar is immers de cache dichtheid groter.

 

Zou het niet handig zijn om index kaarten per provincie te gaan maken ?, ik denk dat de verschillende caches daar meer ruimte op hebben, en dat het dan beter zoeken is naar een bepaalde cache.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dat is volgens mij een megaklus!

Per provincie moet er een aanklikbare Image Map gemaakt worden en dan te bedenken dat er nu pakweg 600 cache's zijn. Dat is een heidens karwei, dat veel uren werk kost en waarin ook de nodige fouten zullen sluipen. Wellicht is het een idee om dit samen met de Belgische, Luxemburgse, Franse en Duitse Cachers te gaan ondernemen. :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je toch van iedere cache bijhoudt wat de coordinaat en type is, lijkt het me niet zo'n probleem.

 

Een kleine database doet de truuk wel. Misschien dat alle data via geocaching.com verkregen kan worden. Bij een kaartje moet je dan alleen aangeven welke coordinaten erop vallen (dus begin en eind) en vervolgens met een algoritme de caches erop plaatsen.

 

Je moet wel redelijk wat verstand van php/mysql (of iets met die asp rommel) hebben om dat te doen, maar ik denk dat jullie toch wel iemand kunnen vinden.

 

Flupke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou niet weten hoe je dit technisch zou moeten oplossen. Misschien weten de beheerders van de site dit. Het viel mij alleen op dat er veel caches wegvielen t.o.v. andere caches, en dit vind ik zonde. Ook is een cache dan natuurlijk er moeilijk te vinden.

 

Misschien kan er een kaart worden bedacht, waarop je kan inzoomen, zodat je het gewenste gebied zelf kan bepalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien ten overvloede. Ik doe het zo als ik de beschrijvingen van caches in een bepaald gebied wil bekijken: ik klik op een willekeurige stip in het gebied. Dan kom ik op een beschrijving van die bepaalde cache. Daarna klik ik op "nearby caches" en dan krijg je de rest. Ietwat omslachtig misschien, maar zo vind je toch alle beschrijvingen van caches in een bepaald gebied. :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is niet echt moeilijk.

In de komende versie van CacheMaps zit de mogelijkheid om volledig customized clickable maps te genereren op basis van MapBlast kaarten.

 

Zoals je gewend bent van CacheMaps heb je boven in het scherm je eigen overzichtskaartje. Deze kan je zelf genereren mbv MapBlast kaarten of je laadt een UI-view kaart die je van internet gedownload hebt. Er zijn wereldwijd duizenden UI-view kaarten beschikbaar. Deze worden in de zendamateur wereld gebruikt en zijn gecalibreerd (de één beter dan de ander).

Dit overzichtkaartje, of AreaMap, kan je in de komende versie van CacheMaps gebruiken om een clickable map te maken. Hiervoor moet je natuurlijk wel de cacheinfo van alle caches geladen hebben mbv een PocketQuery dump van groundspeak.

 

Dus wil je een kaart van jouw eigen omgeving, dan maak je die toch?

 

Versie 3.1 van CacheMaps komt deze maand beschikbaar. Ik ben nu bezig met de laatste tests om zo veel mogelijk bugs eruit te halen. Zodra eea klaar is meld ik dat in het forum.

 

Happy hunting

 

BigBird :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je toch van iedere cache bijhoudt wat de coordinaat en type is, lijkt het me niet zo'n probleem.
Hoe denk je dat dat bijhouden gebeurt?...
Een kleine database doet de truuk wel. Misschien dat alle data via geocaching.com verkregen kan worden. Bij een kaartje moet je dan alleen aangeven welke coordinaten erop vallen (dus begin en eind) en vervolgens met een algoritme de caches erop plaatsen.
Juist... alle data WORDT van geocaching.com gedownload. Elke week, met de hand, voor alle landen die er op voorkomen zoveel keer als de formule "omhoog.afronden(aantal_caches_in_dat_land/25)" als uitkomst heeft. Omdat tegenwoordig geocaching.com een zeer trage respons heeft na een x aantal van dat soort downloads ben ik hier elke week ongeveer een uur mee bezig wat een jaar terug nog een 10 minuten was. Geocaching.com biedt deze data wel aan hoor: tegen betaling. Je kunt ook proberen hun database te zuigen, maar dat vereist programmeerkennis/toestemming om iets op een server te draaien en met dat dataverkeer zijn ze bij .com zeker niet blij! Na het downloaden wordt een redelijk aantal bewerkingen uitvoeren op de data om die te formatteren en op soort te groeperen. Dan na de bewerkte data ingelezen te hebben worden alle kaartjes uitgeschreven zoveel als er ingezoomde versies moeten komen, en vervolgens wordt weer per kaartje de uitgeschreven html bewerkt om er een tooltip in te knutselen. (Daartoe is geen mogelijkheid binnen het programma.) Als dit is gebeurd dan nog even alles in de huisstijl gieten per kaartje.

Zoveel mogelijk wordt geautomatiseerd zover ik er kennis van heb: met macro's, want programmeren kan ik niet. Die macro's besparen al ENORM veel tijd: anders was het niet te doen. Nu valt het met de huidige situatie te behapstukken.

 

Je begrijpt het: in deze werkwijze komen er zeker niet meer en verder ingezoomde kaartjes.

Aan de andere kant vraag ik me af of als er caches over elkaar vallen op de ingezoomde kaartjes, het niet verstandiger zou zijn om in een ander gebied waar nog meer ruimte is eens een cache te plaatsen, in plaats van vlak naast een andere in hetzelfde gebied. Dat komt de spreiding ten goede want er zijn nogal wat supervolle en flink lege gebieden te vinden. En die flink lege gebieden zijn al erg lang flink leeg terwijl er in de Randstad en in de provincie Utrecht m.i. veel te veel caches op kluitjes komen. Het is niet erg origineel meer als je bijna struikelt over de caches.

 

Je moet wel redelijk wat verstand van php/mysql (of iets met die asp rommel) hebben om dat te doen, maar ik denk dat jullie toch wel iemand kunnen vinden.

Flupke

Als je je aanbiedt of iemand weet die dat wil doen: graag. Want ik neem aan dat als je zo voor de vuist weg wat van dat soort programmeerkreten uit, dat je er wel genoeg verstand van hebt om een inschatting te maken of die uitingen ook wel realistisch zijn!

 

Hiervoor moet je natuurlijk wel de cacheinfo van alle caches geladen hebben mbv een PocketQuery dump van groundspeak.
Waarom? Onder het indexkaartje van de BeNeLux staan toch de voor die kaartjes gebruikte databases samengevoegd in één bestand per land in .loc formaat?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet wel redelijk wat verstand van php/mysql (of iets met die asp rommel) hebben om dat te doen, maar ik denk dat jullie toch wel iemand kunnen vinden.

Op Kaart op Geocaching.NU doen we dat inderdaad op die manier. Uit een MySQL-Database, die met toestemming van Geocaching.COM 2 maal daags gevuld wordt, worden dots op een kaart gegenereerd. Real-Time !

 

We zijn er ook mee bezig om dat zo te maken dat je op provincie en misschien wel streek kunt inzoomen. De techniek is echter het probleem niet. De copyrights van de kaarten zijn het probleem. De kaart van Nederland die we nu gebruiken is zonder copyrights en mogen we dus vrij gebruiken. We zijn naarstig op zoek naar meer gedetaileerde kaarten die ook vrij ( of tegen een redelijke vergoeding ) te gebruiken zijn maar daar doet iedere kaartenleverancier moeilijk over. Veelal vragen zij een bedrag PER KEER dat de kaart opgevraagd wordt en dat wordt kostbaar.

 

Wat daar ook niet onvermeld mag blijven is dat BadNews inmiddels veel extra mogelijkheden heeft ingeprogrammeerd ( Java Server Applets ) zoals kaart genereren vanuit je wenslijst, kaart genereren vanuit je gevonden of niet gevonden caches, nieuwe caches met een vrij veld hoever je terug gaat en zelfs de locaties van travelbugs (!). De mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt. Kijk maar eens op Geocaching.NU onder ALGEMEEN > KAARTEN. Let daarbij op dat indien je bent ingelogged je mogelijkheden nog veel uitgebreider worden.

 

Overigens, de kaart die Eagles elke week gebruikt voor Geocaching.NL en Geocache.BE en die ik persoonlijk erg mooi vind, is helaas ook niet copyright-vrij .......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja eagles ik heb idd wat verstand van, studeer nl informatica aan TUE. Maar de tijd onbreekt me om zoiets te maken en trouwens nogmaals het wiel uitvinden hoeft niet.

 

Misschien dat jullie het met de mensen van .nu op een accoordje kunnen gooien mbt de kaarten en copyright. zo van jullie leveren de kaarten en hun de scripting?

 

en Joseph; volgens mij zijn bij de provincies zelf kaartjes te krijgen die copyright vrij zijn.

 

greetz

Flupke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja eagles ik heb idd wat verstand van, studeer nl informatica aan TUE. Maar de tijd onbreekt me om zoiets te maken en trouwens nogmaals het wiel uitvinden hoeft niet.

 

Misschien dat jullie het met de mensen van .nu op een accoordje kunnen gooien mbt de kaarten en copyright. zo van jullie leveren de kaarten en hun de scripting?

Toch zal een geprogrammeerde luxe variant van een kaartje op geocaching.nl moeten komen van mensen zoals jij bijvoorbeeld.... :blush:

 

Ennuh even over dat wiel en accoordje: helaas zit e.e.a. wat ingewikkelder in elkaar. Zelf ben ik ook altijd voorstander geweest van bundeling van krachten en van niet twee keer een wiel uitvinden. Want als er uiteindelijk met veel moeite en tijd twee keer nagenoeg hetzelfde ontstaat... wat voor toegevoegde waarde heeft het dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

QUOTE (BigBird @ June 10 2003, 14:09:23 )

Hiervoor moet je natuurlijk wel de cacheinfo van alle caches geladen hebben mbv een PocketQuery dump van groundspeak.

Waarom? Onder het indexkaartje van de BeNeLux staan toch de voor die kaartjes gebruikte databases samengevoegd in één bestand per land in .loc formaat?

Had ik inderdaad over het hoofd gezien. Je kan natuurlijk ook die loc-file inlezen. Nadeel is dat je dan niet alle cacheinformatie offline in CacheMaps beschikbaar hebt. Maar voor alleen kaarten genereren is het voldoende.

Een voorbeeld van een CacheMaps ClickMap zoals je ze zelf kan genereren met CacheMaps.

 

BigBird :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had ik inderdaad over het hoofd gezien. Je kan natuurlijk ook die loc-file inlezen. Nadeel is dat je dan niet alle cacheinformatie offline in CacheMaps beschikbaar hebt. Maar voor alleen kaarten genereren is het voldoende.

Overigens moest het genereren van de locfile inderdaad wel worden aangepast om tot klikbare caches in CacheMaps te leiden (jij gaf dat probleem toen ooit eens aan).

De gedownloade brokken van 25 caches per locfile werden eerst met Geobuddy gemerged tot één, maar die knikkerde de URL info er uit :blush: .

Nu worden ze onder DOS ( :D ) met "copy file_1.loc + file_2.loc + ... + file_x.loc totaal.loc" samengevoegd, waarnaar het teveel aan headers met een macro eruit gesloopt wordt en nog wat andere formattering gedaan wordt ter eventueel nodige leesbaarheid.

 

Even enigszins off topic:

Wat voor info heb je dan offline als je de Pocket Query gebruikt? Gewoon de hele cache pagina? In dat geval: als je geheel Nederland laat toesturen... is dat niet een enorm bestand... voor een arme 56k-inbeller als ik?

(Interesse omdat ik sinds een tijdje een PPC heb.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De gedownloade brokken van 25 caches per locfile werden eerst met Geobuddy gemerged tot één, maar die knikkerde de URL info er uit  :blush: .

Nu worden ze onder DOS ( :D ) met "copy file_1.loc + file_2.loc + ... + file_x.loc totaal.loc" samengevoegd, waarnaar het teveel aan headers met een macro eruit gesloopt wordt en nog wat andere formattering gedaan wordt ter eventueel nodige leesbaarheid.

Ik heb net even een oude locfile uit een pocketquery geprobeerd. Deze wordt zonder problemen in CacheMaps ingelezen en genereerd een NL kaart met alle cahes er clickable op. Dus geen aanpassingen nodig als je loc-files gebruikt.

Als ik iets kan doen om het proces van kaarten maken te automatiseren en te vereenvoudige dan moet je het maar laten weten.

Ik weet overigens niet wat de copyrights zijn van de kaarten die ik in CacheMaps genereer. Voor prive gebruik geen probleem, maar publceren op internet weet ik niet.

 

Even enigszins off topic:

Wat voor info heb je dan offline als je de Pocket Query gebruikt? Gewoon de hele cache pagina? In dat geval: als je geheel Nederland laat toesturen... is dat niet een enorm bestand... voor een arme 56k-inbeller als ik?

(Interesse omdat ik sinds een tijdje een PPC heb.)

Ik heb een nieuwe treath geopend voor dit onderwerp...

 

Ik hoor wel als ik iets kan doen.

 

BigBird :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...