Spring naar bijdragen

RD in cache beschrijving


barnold

Aanbevolen berichten

Het valt mij op dat de caches in Engeland in hun beschrijving naast de standaard coordinaten in de vorm

N dd° mm.mmm ook steeds de coordinaten in het standaard britse grid hebben

voorbeeld: bij WAY OUT WEST (GCG2C7) staat

N 52° 48.028 W 004° 45.506 (WGS84)

British Grid: SH 14143 26113

 

Nederlandse caches hebben steeds als tweede set coordinaten de UTM coords

voorbeeld (van ICEBOX)

UTM: 31U E 637130 N 5803860

 

Ik gebruik die UTM coords nooit.

Het lijkt mij veel zinniger als daar onze RD coords zouden staan.

Is dat te regelen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Of het mogelijk is: het lijkt me wel; het verkrijgen van British Grid references uit WGS coördinaten is redelijk lastig (zones!) . Ons RD raster is verhoudingsgewijs simpel.

Of het te regelen is: ik weet het niet. De bedrijvers van de site in de USA zullen nog nooit van ons raster gehoord hebben. Maar als ze het eenmaal weten en er is vraag naar...

Hoe zou het voor Duitsers zijn? Die hebben ook een metrisch raster (Gauss-Krüger), en als ik mij niet vergis ook een Bessel1841 ellips in gebruik net zoals wij.

 

En verder: ik ben een enthousiast lid van de club die de Rijksdriehoeksmeting propageert.

Het is waarschijnlijk te hoog gegrepen maar: zouden zoektochten met puzzels e.d. waarbij diverse posities in graden WGS samengesteld moeten worden, niet eens onze RD coordinaten kunnen gebruiken? Toegegeven, dat is lastiger voor beginners (en voor de cache-plaatsers), maar is dat erg? Ik vind het zeker onderwijskundige waarde hebben.

 

Ik ben dus VOOR !!!!

:angry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt toch heel gemakkelijk omrekenen met RDNAPTRANS of PCTRANS?

Dat doe ik altijd. Maar goed, het is natuurlijk nog gemakkelijker als het al is voorgekauwd.

 

Gr.M.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

in duitsland gebruiken ze Gauss-Krueger netwerk met kaartdatum Potsdam

zie omrekenprogje

maar op de cache pagina staat UTM als tweede aanduiding.

 

Het Britse Grid is in Engeland echt heel algemeen in gebruik, zowat iedere wandelgids gebruikt he, ook omdat de britse topodienst (Ordnance Survey) zelf actief meewerkt aan het tot stand komen van toeristische gidsen. Daarom is het British Grid zo populair.

 

Waar het mij voor Nederland om gaat is: dat er nu de vrij zinloze UTM coords staan

terwijl de RD veel zinvoller zijn, i.v.m met het gebruik van allerlei kaartmateriaal.

ik gebruik zelf een kaart van Nederland met het 10km grid van RD voor een grove plaatsbepaling.

en vaak een papieren RD top 25 (schaal 1:25 000) bij het fijnere werk.

hoe krijgen we onze amerikaans vrienden zover ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een tijd terug (toen de britten aan het lobbyen waren on het GB Grid vermeld te krijgen) ook de omreken routines van WGS naar RD aan GC.com opgestuurd. Maar verder geen moeite gedaan omdat ik het nut niet zie van RD op de GC.COM site.

De Britten hebben via het forum op gc.com eea voor elkaar gekregen. Zij hebben het 'voordeel' dat ze geen eigen forum hebben en dat er de makers van de site dus meekijken.

 

Ik gebruik zelf CacheMaps om datums om te zetten. Ondersteunt WGS84, RD, UTM, GB OS. Kan bij elke cache de datums van jouw keuze laten zien.

Al deze omrekeningen worden ook gebruikt om online kaarten op de juiste manier aan te kunnen spreken.

 

Als iemand andere omreken routines beschkbaar heeft (liefst in Excel), dan hou ik mij aanbevolen!

 

BigBird :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is waarschijnlijk te hoog gegrepen maar: zouden zoektochten met puzzels e.d.  waarbij diverse posities in graden WGS samengesteld moeten worden, niet eens onze RD coordinaten kunnen gebruiken?

Nee daar kan ik het niet echt mee eens zijn. Het is een internationale sport en daarom vind ik dat het primair op een internationaal systeem gebaseeerd moet zijn. Dat er secundair eventueel daaraan parallel een nationaal systeem voor de liefhebber staat, dat kan ik me dan nog voorstellen. Echter wordt het dan voor de plaatser dubbel werk.

Ik moet er niet aan denken dat (als ik geen verstand zou hebben van kaartdata en grids) ik ergens in Verweggistan al geocachend geconfronteerd zou worden met één of ander lokaal datum en grid. Daar zou ik dan als leek goed de pest over in hebben als daardoor de cache te lastig c.q. ondoenlijk zou worden. Het buitenland heeft toch al een forse barrière: taal. Dat is vaak al lastig genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...