Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik wil/moet een keuze maken voor een type autosteun voor de GPSmap60 CSX. Ik heb werkelijk geen flauw idee wat de voor- en nadelen zijn van beide types (dashboard en zuignap). En wat doe ik met een beanbag?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en afwegingen. Ook wat betreft de fietsteun.

Geplaatst

Een autosteun heb ik niet; wel een fietssteun voor de 60 CSx. Deze bevalt mij prima. Het enige probleem waar ik nog wel eens tegenaan loop, is dat ik de beugel waar de GPS in moet wel eens vergeet mee te nemen en dan is het hele nut van de steun weg.... ;) Maar verder is het een prima steun. Hou bij het installeren van de steun even rekening de hoek, zodat je het display van de 60 goed blijft zien...

Geplaatst

De zuignap voor de 60-serie werkt prima. Wel zorgen dat hij goed vast zit (wat natmaken voor het plakken), anders kan hij tijdens het rijden naar beneden komen. Wanneer je zorgt dat de bevestiging zo zit dat hij met de onderkant op je dashboard leunt, voorkom je hinderlijk trillen tijdens het rijden (bij moderne auto's zal dat wel meevallen, maar onze wiebelige VW-bus schudt en schommelt nogal).

De houder (auto en fiets) is hetzelfde als die uit de eTrex-serie, maar dan met een grote beugel waarin de GPS valt. Bij de eTrex kreeg je een ander batterijklepje dat in de houder (zonder de grote beugel dus) schoof. Onze Vista hing in onze vorige auto in de dashboardhouder (de plakversie, dus niet de zuignap), maar dat was in onze bus geen optie meer (je gaat niet van dat spul op je oldtimer plakken). Toch is die houder ook prima, al wil het plakspul met hitte wat loskomen.

Voor op de fiets: als je een csx hebt, kun je het beste zorgen dat je gps horizontaal ligt. Zo heb je tijdens stilstand ook nog iets aan je kompas (hoef je niet eerst een stukje te fietsen voor je de goede richting weet). De beugel die in het houdertje schuift kun je in principe gewoon op je fiets laten zitten, en alleen de GPS er af halen.

De beanbag? Nooit enig idee gehad wat daar de toegevoegde waarde van is.

Geplaatst

Ik heb zelf wel een autosteun met zuignap en ik vind het super werken. Er zijn twee draaipunten zodat je de gpas in alle hoeken kunt bevesitgen. Tevens kun je de gps middels draaischij nog weer kantelen. Verder zit de gps goed stevig vast en dat is ook wel een must.

Geplaatst
Wij gebruiken een universele GSM-houder. Werkt ook prima en is voordeliger.

Die is inderdaad goedkoper, maar bij een aanrijding of noodstop wil de gps er nog wel eens uitvliegen. Vooral bij een aanrijding wordt het een projectiel en ik heb zoiets al gezien (gelukkig niet zelf meegemaakt), maar toen ik het zag dacht ik: Bij mij geen losse spullen meer in de auto.

Geplaatst

Wij gebruiken een universele GSM-houder. Werkt ook prima en is voordeliger.

Die is inderdaad goedkoper, maar bij een aanrijding of noodstop wil de gps er nog wel eens uitvliegen. Vooral bij een aanrijding wordt het een projectiel en ik heb zoiets al gezien (gelukkig niet zelf meegemaakt), maar toen ik het zag dacht ik: Bij mij geen losse spullen meer in de auto.

Doe ik er wel een dik elastiek omheen. Iedereen in de gordel ook de GPSr ;) .

Geplaatst

De autosteun/autohouder van de 60CSX werkt perfect. Enig nadeel, wat waarschijnlijk het voordeel is, is dat je het zo verrekte goed vastklemt en de GPS ook werkelijk vastzit, wat enig moeite kost om de GPS weer los te krijgen. Ik ben benieuwd hoe dit gaat na 100 of 1000x :lol1:

Ik heb de zuignap erbij gekregen maar na een paar keer gebruikt te hebben de zuignap weer verwijderd. Aan de zuignap vastgeklemd heb ik de GPS gewoon te ver weg om alles nog duidelijk te kunnen zien/aflezen.

Daarom mijn oude trouwe beanbag weer tevoorschijn gehaald die ik al jaren gebruikte met de 76S, de autohouder aan de koppelstuk van de beanbag bevestigd (alles is uitwisselbaar) en de beanbag weer op de dashboard geplaatst en nu ben ik, buiten het te vastklemmen om, weer super tevreden.

Wat de beanbag toevoegt? De beanbag staat los. Je plaatst het waar je wilt. Wil je hem voor je neus? dan leg je het daar neer.

Wil je "bijrijder" de GPSr voor zijn/haar neus? Dan zet die de beanbag daar neer waar die er goed vanaf kan lezen.

Ga je de auto verlaten? Iedereen wordt immers aangeraden (bijv site van TomTom) om bij het verlatenv an de auto de zuignap te verwijderen ivm autobraak, dan pak je de beambag op, en legt het daar neer waar je wilt.

Ga ik naar huis, neem ik de beanbag met de autohouder mee in huis.

De beanbag en autohouder staat als ik thuis ben naast de laptop en de GPSr zit er in, staat dus mooi rechtop naast de laptop, aangesloten op de laptop. Trekt stroom uit de laptop, dus de GPSr staat al aan sinds ik het in april gekocht heb en blijft ook gewoon aan totdat ik de batterijen moet wisselen.

De beanbag is zo gevormd dat het, in samenwerking met zijn gewicht en slipvaste ondergrond, ook bij scherpe bochten overal blijft staan waar je het neerzet. Nee, die bijna 50 euro wat alleen de kale beanbag ooit gekost heeft is na al die jaren nog steeds een aanwinst en geen weggegooid geld geweest. Anders dan de vele universele steunen die ik ook gebruikt heb voor GSM en PDA.

Ik heb zelfs de beanbag veel gebruikt als autosteun voor de PDA en GSM door en een dubbele universele GSMhouder aan vast te maken.

Geplaatst

Grappig, ook ik gebruik de beanbag met de autosteun voor mijn 60CSx.

Kruimeldiefs ervaringen kan ik geheel onderschrijven.

Ook mijn 60CSx staat vrijwel permanent aan, nu al bijna een jaar.

Hij gaat zelfs niet uit voor het verwisselen van de batterijen, want dat doe ik meestal als hij aan de USB-poort hangt.

Alleen voor het verwisselen van het SD-kaartgeheugen gaat hij uit. Ik denk namelijk dat het beter is om dit niet onder spanning te doen.

Geplaatst (bewerkt)

Allemaal bedankt voor de snelle reacties!

Wat de beanbag toevoegt? De beanbag staat los. Je plaatst het waar je wilt. Wil je hem voor je neus? dan leg je het daar neer.

Wil je "bijrijder" de GPSr voor zijn/haar neus? Dan zet die de beanbag daar neer waar die er goed vanaf kan lezen.

Ga je de auto verlaten? Iedereen wordt immers aangeraden (bijv site van TomTom) om bij het verlatenv an de auto de zuignap te verwijderen ivm autobraak, dan pak je de beambag op, en legt het daar neer waar je wilt.

De beanbag en autohouder staat als ik thuis ben naast de laptop en de GPSr zit er in, staat dus mooi rechtop naast de laptop, aangesloten op de laptop. Trekt stroom uit de laptop, dus de GPSr staat al aan sinds ik het in april gekocht heb en blijft ook gewoon aan totdat ik de batterijen moet wisselen.

Kruimel, je maakt me wel erg nieuwsgierig naar de beanbag. Ik begrijp dat ik de gps nu "overal' kan plaatsen, maar hoe moet ik dat voor me zien in combinatie met een autosteun. Waarop wordt die autosteun dan bevestigd?

bewerkt door Buteo66
Geplaatst (bewerkt)

Kruimel, je maakt me wel erg nieuwsgierig naar de beanbag. Ik begrijp dat ik de gps nu "overal' kan plaatsen, maar hoe moet ik dat voor me zien in combinatie met een autosteun. Waarop wordt die autosteun dan bevestigd?

Ik zie nu net bij Notter ook een 'gps car cushion', dat in combinatie met alle zuignappen te gebruiken is. Goedkoper dan de bean bag van Garmin (en minder mooi), en je moet wel een zuignap hebben. Een optie voor de mensen die graag van de zuignap-afdruk in hun auto af willen.

bewerkt door SN@G
Geplaatst

Bij de beanbag heb je een voetje dat je aan de autohouder kunt plaatsen. Met dezelfde schroefjes zoals de autohouder ook aan de zuignap besvestigd wordt.

Dat voetje is dus ook draaibaar en kun je vastklemmen (locken) in de juiste stand.

De autohouder voor de 60CSx is dus unverseel. Wil je een zuignap eraan, dan zit er een zuignap aan, wil je er een fieststuurhouder aan, dan doe je die er aan.

Zo maak je dus de autohouder vast aan een soort voetje, al dan niet met een flexibele arm, en dat voetje zet je op de beanbag, klikt het voetje vast en klaar ben je.

Al dat spul van Garmin is uitwisselbaar. Alleen de autohouder moet je dus specifiek voor je type GPSr kopen.

Toen ik in Notter was en een autohouder voor de 60CSx wilde hebben met een zuignap, was deze als kompleet geval niet voorradig. Dus hebben ze 2 pakjes losgetrokken, en de zuignap van een ander houder aan de houder van de 60CSx gemaakt.

Geplaatst

Ik gebruik deze:

180289.jpg

Ideaal, de GPSr past links en de PDA past rechts. De GPSr is veel gemakkelijker verwisselbaar als in een Garmin houder. Verder kan een eventueel hoesje gewoon om de GPSr blijven zitten wanneer je hem in de standaard duwt. Last but not least: een originele Garmin autohouder is bijna twee keer zo duur als boven getoond standaard, waar je ook je PDA in kwijt kan.

En wat betreft rondslingerende "dingen": de GPSr zit even vast als wanneer je een mobieltje in de houder zou stoppen. Overigens, als de GPSr uit de klem vliegt zal een elastiekje echt niet helpen.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...