Spring naar bijdragen

Delete waypoint in GPS


superboppe

Aanbevolen berichten

Waypoints deleten op een Garmin GPS zelf is niet eenvoudig. Het kan

1) Handmatig per waypoint

2) Alle waypoints (met een bepaald symbool)

3) Door de waypoints in Mapsource te laden, deleten wat je kwijt wilt, op de GPS alle waypoints te deleten, en vervolgens de resterende waypoints weer vanuit Mapsource naar de GPS te sturen. Je bent dan wel alle favourites kwijt, routes met waypoints, en de lijst met laatstgezochte waypoints is leeg.

 

Je kunt ook

4) De waypoints in Mapsource laden, alle waypoints die je wilt bewaren weggooien (!), resterende waypoints een bepaald, verder niet gebruikt symbool geven (ik gebruik het grafzerkje meestal), deze gemarkeerde waypoints naar de GPS sturen, en dan alle waypoints met het betreffende (RIP) symbool deleten. Dit heeft niet de nadelen die je onder 3) hebt.

 

Maar: Zou Garmin niet een of ander waypoint symbool hebben dat meteen het waypoint op de GPS wist? Of is er een undocumented feature commando waarmee je direct een WP kan deleten? Heeft iemand toevallig zo iets gevonden? Zou zo handig zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Maar: Zou Garmin niet een of ander waypoint symbool hebben dat meteen het waypoint op de GPS wist? Of is er een undocumented feature commando waarmee je direct een WP kan deleten? Heeft iemand toevallig zo iets gevonden? Zou zo handig zijn.

Waarom zou je een waypoint anders willen deleten als op een van de manieren die je hiervoor noemt? Wat wil je met zo'n functie, en waarom zou die volgens jou handig zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waypoints deleten op een Garmin GPS zelf is niet eenvoudig.

 

Oh jawel! Tripcomputer, menu, reset... kies dan Wis alle waypoints... en weg zijn ze! Ongeacht welk symbool wat er aan vast hangt. Althans dat werkt voor mijn Etrex Legend Cx wel zo. Ik delete na thuiskomst en alle logjes geschreven te hebben en GSAK bijgewerkt te hebben standaard alles op de GPS.

 

Sunny...

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Sunnydyke, dat geeft Superboppe ook aan in punt 3.

Maar Superboppe noemt ook een aantal bezwaren die aan deze methode kleven.

 

Zijn methode om die te ondervangen is erg inventief, want het is zeker niet een methode waar een ieder als vanzelfsprekend opkomt.

 

En Sunnydyke kan het kennelijk zelfs niet eens volgen, anders zou hij dit commentaar niet geschreven hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar: Zou Garmin niet een of ander waypoint symbool hebben dat meteen het waypoint op de GPS wist? Of is er een undocumented feature commando waarmee je direct een WP kan deleten? Heeft iemand toevallig zo iets gevonden? Zou zo handig zijn.

Waarom zou je een waypoint anders willen deleten als op een van de manieren die je hiervoor noemt? Wat wil je met zo'n functie, en waarom zou die volgens jou handig zijn?

 

Mijn idee! ;)

het kan aan mij leggen maar ik snap de vraag niet. Alle functies die je nodig hebt om een WP te verwijderen zitten op een Garmin of iedere GPSr die je maar kunt bedenken.

De wedervraag is hoe vaak verwijder je een individueel WP...???

 

maar goed dingen kunnen altijd beter natruurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk de vraag wel te begrijpen.

Superboppe geeft alle te verwijderen waypoints een bepaald symbool. In het toestel overschrijft hij alle te verwijderen waypoints, zodat ze het nieuwe symbool krijgen.

Vervolgens wist hij de waypoints met dit symbool.

Deze laatste stap zou je kunnen overslaan als er een waypointsymbool zou bestaan dat wel door MapSource werd geaccepteerd, maar niet door het toestel. Het toestel zou zo'n waypoint subiet moeten wissen.

 

Ik denk niet dat het er is of zal komen. De bespaarde handeling, alle waypoints met dit symbool wissen, is immers zo uitgevoerd.

En de moeilijkheden voor de mensen die in hun onwetendheid dit symbool gewoon gebruiken zijn wel erg groot. Stel je voor, je maakt een bestand met o.a. enkele waypoints met dit symbool, je slaat het op, gaat de volgende keer verder, niets aan de hand.

Dan ga je met vakantie, zet het bestand in je toestel, en als je het wilt gebruiken ontbreken sommige waypoints. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voordat nog een aantal mensen zich afvragen waarom men maar een deel van de WP's wil wissen mijn uitleg.

 

Ik ben tegen hetzelfde probleem aangelopen als superboppe met mijn eTrex Vista (oud zwartwit model) en heb de eerste keer dat ik het toen tegen kwam het op dezelfde manier opgelost als superboppe het onder punt 3 beschrijft.

De reden waarom ik (en misschien superboppe ook?) niet kies voor alle WP's weg te gooien is de volgende:

Op een gegeven moment is het maximaal aantal WP's die in het geheugen opgeslagen kunnen worden bereikt.

Van de multi's die ik loop vind ik achteraf de tussenWP's niet meer echt belangrijk, maar wil ik graag in ieder geval de eindcoördinaten ergens bewaren. Ik zou dat op mijn PC kunnen doen, maar ik heb ervoor gekozen om die in mijn GPSr te laten staan. Ook omdat ik ze zo altijd bij de hand heb als ik in het veld sta.

De eindcoördinaten van traditionals kan ik desgewenst ook nog wissen (tot nu toe nog niet gedaan).

Alle onbelangrijke tussenpunten heb ik een cijferbenaming gegeven zoals de GPSr bij het aanmaken van een nieuw WP voorstelt, alle eindpunten hebben van mij een benaming in letters gekregen waarmee ik snel kan opmaken bij welke cache ze ook al weer hoorden.

Op een gegeven moment is het geugen vol, zet ik alle WP's over naar mijn PC/Mapsource, wis ik de WP's met een cijferbeschrijving (dat zijn de onbelangrijke WP's) en zet ik de overige WP's (voor het grootste deel dus cachecoördinaten) weer terug op de eTrex.

Daarna heb ik weer voldoende geheugen over om multi WP's en andere coörds in te voeren.

Omslachtig, maar ik ben er tevreden mee.

Het zou inderdaad handig zijn zoals superboppe al opmerkte, als je dat wissen rechtstreeks op je GPSr kon doen door de belangrijke (te onthouden) WP's een ander symbool toe te kennen dan de minder belangrijke en dat je dan op grond van dat symbool op de GPSr die te wissen WP's kunt selecteren en deleten.

 

Just my 2 cents, greetz Bloodwoosj

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja maar Bloodwoosj, dat kan wel.

 

Als je de eindcaches een ander symbool geeft dan de tussenWP's, kan precies wat je wilt.

Je geeft bijvoorbeeld de tussenWP's als symbool allemaal een blauwe stip.

Als het geheugen volraakt wis je gewoon alle WP's met het symbool blauwe stip.

Op het toestel, en klaar is Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja maar Bloodwoosj, dat kan wel.

 

Als je de eindcaches een ander symbool geeft dan de tussenWP's, kan precies wat je wilt.

Je geeft bijvoorbeeld de tussenWP's als symbool allemaal een blauwe stip.

Als het geheugen volraakt wis je gewoon alle WP's met het symbool blauwe stip.

Op het toestel, en klaar is Bloodwoosj.

Hee, da's interessant. Die optie ben ik in mijn handleiding niet tegengekomen.

Maar met een blauwe stip zal dat niet gaan in een zwartwittoestel, ik neem aan met een ander symbool dan wel.

Moeten we dan toch maar eens gaan proberen.

Greetz en bedankt voor de veelbelovende tip, Bloodwoosj

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het per symbool wissen kan in ieder geval op de nieuwere types. Ook Superboppe gaat er vanuit dat het kan.

- In de waypointlijst moet je MENU drukken, en dan kun je kiezen voor wissen, en vervolgens voor alle symbolen, of een symbool naar keuze.

- Er komt ook voor dat je een waypoint met het betreffende symbool moet aanwijzen, en dan kun je kiezen of je dat wilt verwijderen, alle met hetzelfde symbool, of alle.

- Tenslotte zou het kunnen zijn dat het op jouw toestel niet kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het per symbool wissen kan in ieder geval op de nieuwere types. Ook Superboppe gaat er vanuit dat het kan.

- In de waypointlijst moet je MENU drukken, en dan kun je kiezen voor wissen, en vervolgens voor alle symbolen, of een symbool naar keuze.

- Er komt ook voor dat je een waypoint met het betreffende symbool moet aanwijzen, en dan kun je kiezen of je dat wilt verwijderen, alle met hetzelfde symbool, of alle.

- Tenslotte zou het kunnen zijn dat het op jouw toestel niet kan.

Prachtig prachtig, alweer wat geleerd.

Dit kan ik dus echt nergens in het boekje vinden, heb me daar de eerste keer ook al suf naar gezocht.

Maar inderdaad, net uitgeprobeerd en het werkt!

Bedankt Lex, greetz Bloodwoosj

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welke methode is het nu, kiezen uit symbolen, of zelfde symbool als gekozen WP?

 

Ik heb geprobeerd het in de handleiding op te zoeken, maar kon niets vinden. Daarom heb ik de methoden maar opgeschreven.

De handleidingen zijn soms toch wel echt te beperkt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welke methode is het nu, kiezen uit symbolen, of zelfde symbool als gekozen WP?

 

Ik heb geprobeerd het in de handleiding op te zoeken, maar kon niets vinden. Daarom heb ik de methoden maar opgeschreven.

De handleidingen zijn soms toch wel echt te beperkt!

Ik kan uitsluitend kiezen uit "Wis alles" of "Wis op symbool".

Maar dan moet ik dus vantevoren wel dezelfde symbolen toe hebben gekend aan de categorie die ik wil wissen.

Ik heb zowel de nederlandstalige als de engelstalige handleiding erbij gepakt, maar over het wissen van waypoints wordt met geen woord gerept.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aha, dat is de oudere methode, zelfde symbolen als gekozen WP wissen.

 

Bij de nieuwere methode krijg je op de bovenste regel wis alles.

En daaronder voor elk symbool dat op dit moment bij waypoints voorkomt een regel met het betreffende symbool + de naam van het symbool.

Je hoeft zo niet in een lange lijst naar een WP met het juiste symbool te zoeken, dat werkt makkelijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...