Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

:blush: Beetje kromme vraag waarschijnlijk, het gaat me namelijk om het volgende;

Op dit moment deel ik een Garmin Legend (die blauwe). Omdat mijn vriend er 9 van de 10x mee weg is, ben ik een beetje aan het rondkijken voor eentje voor mijzelf.

Ik ben erg gecharmeerd van Garmin.

:huh: Echter kan ik er niet achter komen in welke volgorde Garmin zijn GPS heeft uitgebracht en welke nou de opvolger is van welke.

Kan iemand me daar een antwoord op geven of zou ik deze vraag beter bij Garmin neer kunnen leggen?? Ik wil namelijk een goede "vervanger" die beter en geavanceerder is maar net zo eenvoudig in het gebruik. :D

Geplaatst (bewerkt)

Ik heb een Legend gehad. Heel veel plezier van gehad. Daarna 'ge-upgrade' naar een 60Cx. Nog geen seconde spijt van gehad.

(goh, er staat vaak 'gehad' in deze reply)

bewerkt door rhgs
Geplaatst
:blush: Beetje kromme vraag waarschijnlijk, het gaat me namelijk om het volgende;

Op dit moment deel ik een Garmin Legend (die blauwe). Omdat mijn vriend er 9 van de 10x mee weg is, ben ik een beetje aan het rondkijken voor eentje voor mijzelf.

:D Echter kan ik er niet achter komen in welke volgorde Garmin zijn GPS heeft uitgebracht en welke nou de opvolger is van welke.

Kan iemand me daar een antwoord op geven of zou ik deze vraag beter bij Garmin neer kunnen leggen?? Ik wil namelijk een goede "vervanger" die beter en geavanceerder is maar net zo eenvoudig in het gebruik. :D

Ik gebruik de Garmin Legend CX, opvolger in kleur! Daarbij de combinatie Topo NL. Je kan nog een stapje verder dat is de Legend Vista, daar zit dan ook een elektronisch kompas en luchtdrukhoogtemeter in. Persoonlijk nadeeltje vind ik, dat het het scherm vrij klein is. Voordeel t.o.v. Blauwe Legend, uitbreidbaar geheugen, mogelijkheid tot Topo kaarten, USB aansluiting en kleur (het oog wil ook wat).

Sunny...

:huh:

Geplaatst

:D Echter kan ik er niet achter komen in welke volgorde Garmin zijn GPS heeft uitgebracht en welke nou de opvolger is van welke.

Ik gebruik de Garmin Legend CX, opvolger in kleur! Daarbij de combinatie Topo NL. Je kan nog een stapje verder dat is de Legend Vista, daar zit dan ook een elektronisch kompas en luchtdrukhoogtemeter in. Persoonlijk nadeeltje vind ik, dat het het scherm vrij klein is. Voordeel t.o.v. Blauwe Legend, uitbreidbaar geheugen, mogelijkheid tot Topo kaarten, USB aansluiting en kleur (het oog wil ook wat).

Sunny...

:huh:

En als je nog even geduld hebt, overweeg dat ook nog de Legend HCx, de opvolger van de Legend Cx, maar nu met een verbeterde ontvangst. Deze nieuwe telg in de Garmin familie komt de komende herfst uit.

Geplaatst

Maar niemand weet of de Vista bijv de opvolger is van de Legend (of andersom)? Of de 60Cx van de Vista, etc etc??

:blush::D Een kleurenscherm is wel een pre, geen must. :huh::D

Enne... wachten tot de herfst.... geeft natuurlijk al een betere ontvangst dan nu :lol:

Geplaatst (bewerkt)
Maar niemand weet of de Vista bijv de opvolger is van de Legend (of andersom)? Of de 60Cx van de Vista, etc etc??

De Vista heeft inderdaad uitgebreidere mogelijkheden (groter kaartgeheugen en electr. kompas) als de Legend. In die zin kun je dit apparaat als de logische opvolger van de Legend zien.

Maar ben je niet bang dat je vriend er straks met de Vista vandoor gaat en jij de Legend terugkrijgt? :blush:

bewerkt door Peetee
Geplaatst (bewerkt)

Ilonka wil een toestel dat net zo eenvoudig in het gebruik is als de Legend.

Meer mogelijkheden betekent ook een (wat) ingewikkelder bediening.

Geavanceerder zonder ingewikkelder bediening betekent zo gezien een betere ontvangst, of een mooier scherm.

In de herfst komt Garmin met nieuwe eTrexen. De H-versies hebben een betere ontvangst. Misschien dat even afwachten?

bewerkt door Lex
Geplaatst

En nee, de Vista is geen opvolger van de Legend. een Vista is de opvolger van een oudere Vista en een Legend is de opvolger van een oudere Legend

Garmin heeft verschillende tussenmerken en daarin weer verschillende types die steeds meer mogelijkheden hebben en steeds duurder zijn.

Vroeger (en dat is nog maar zo'n 5 a 6 jaar geleden) had je bij wijze van spreken maar ongeveer 3 tussenmerken van Garmin. En dan bedoel ik echt voor ons, voor outdoor gebruik, omdat Garmin ook hele dure apparaten had voor scheepvaart en later als soort autonavigatie.

De belangrijste en meest gebruikte was de etrexserie en de emapserie of GPSmapserie.

Grappig in de etrexserie was dat iedere type een vaste kleur had. Het goedkoopst waren de gele etrexen, ik kan zo niet op de naam komen, en die had een gelijke dat was de "camo" van camouflage en die had dus echte camouflage kleuren. De goedkoopste, met de minste mogelijkheden.

Daarna kreeg je de blauwe, was dat de legend? Met iets meer mogelijkheden, daarna de Venture, de groene, die al een Joystick had als bedieningknop. met weer iets meer mogelijkheden en ik kan er eentje vergeten zijn, maar de top of de bill in de etrexserie, was de Vista. Die had al de S(ensor)functie, dus electronisch compas, en barometer voor hoogteverschillen en de Vista had een veel betere antenne dan ze goedkopere broertjes. Het verschil in de goedkopere zat hem ook in de geheugen dat er in zat. Dan kon maar zo starten met 1 mb, voor de goedkope, en dan maar liefst 5 Mb voor een iets duudere en ik geloof dat de Vista zelfs een hele 24 mb bezat.

Als ze dus een opvolger hebben gehad dan is dat terug te vinden in de C voor kleur, want al die andere hadden geen kleur, De x voor SirfIII en de S voor de Sensor.

Zo ook voor de Emapserie. De eerste was volgens mij de Emap zonder verdere aanduiding dat al snel gevolgd werd door de GPSMap 76 en de 76S.

In die categorie Outdoor was de 76S te vergelijken met de Vista qua mogelijkheden en toeters en bellen, alleen de 76S was duurder dan de Vista. Waarschijnlijk dankzij de grotere scherm, met volgens mij meer pixels en de betere bedieningstoetsen.

De joystickjes van de Vista gaven volgens mij nog al eens wat problemen. Daarbij waren de Etrexen allemaal berucht om het loslaten van de rubbers om het toestel heen. Maar hoe oud het toestel ook was, dat bleef onder de garantie vallen van Sailtron, de importeur in Nederland. Meestal altijd een super oplossing, ook al had je het ding al 5 jaar.

De opvolgers in die serie zijn dan gewoon de D, de X en de S, alhoewel je dat, omdat de C net zo goed te koop is als de Cx, ook werr kunt zien als diverse modellen van hetzelfde type.

Nieuwer in het assortiment is de 60 serie. Dat zou je niet geloven, maar die bestaan nog maar een paar jaar.

En daar zit je dan ook met verschillendde mogelijkeden en prijsklassen. 60 monochroom kost maar 200 euro en de 60 CSx koste ongeveer 500 euro. En nu niet allemaal gaan ouwehoren dat het bij onlineshop huppeldepup in de states misschien wel de helft kan schelen, ik heb het over NL prijzen, dat voor mij nog altijd het safest is.

Ik heb in 5 jaar tijd nu 2 verschillende Etrexen gehad, ben een keer vreemd geweest naar een ander (klo*enmerk). heb een flink aantal jaren de 76S gehad en ben nu een paar maanden bezig met de 60CSx.

Voordeel van al die soorten en vernieuwingen is dat de types die iets langer bestaan al snel goedkoper worden.

Ik geloof dat de 76S die ik een aantal jaren terug gekocht heb, toen zon 650 euro kostte, nu heb je hem, ja hij is nog steeds gewoon te koop, voor minder dan de helft.

En er waren nog wel meer types zoals een GPS10 geloof ik of een GPS12, maar die heb ik nooit in enig winkel gezien, wel in een doos met spul uit de goede oude tijd en volgens mij bij Lupardi aan de stuur van zijn solex, vastgemaakt met wekringen. Of was dat die kaasboer uit het westen met zijn 2 echtgenotes?

Geplaatst

Kruimeldief heeft het allemaal mooi op een rijtje gezet.

Drie opmerkingen daarbij:

De x staat voor verwisselbaar kaartgeheugen. In de 60- en 76-serie gaat dat samen met een SiRF-III ontvanger, bij de eTrexen echter niet.

Binnenkort komen de eTrex H-typen, die krijgen ook een hoge-gevoeligheids ontvanger.

De C-typen zijn niet meer te koop. Er zijn nog wel de monochrome typen wegens de lage prijs, en de Cx typen voor het mooie.

Prof. Lupardi had inderdaad jarenlang een GPS 12. Dat was het eerste toestel met de 12-kanaals parallelle ontvanger, een grote verbetering.

Technisch heel mooi voor zijn tijd, maar zonder toeters of bellen als sensors of kaarten.

Geplaatst

Ha prima. De x staat dus voor externe geheugen :) en bij de 60 en de 76 series gaat dat samen met de SirfIII.

Ik dacht dat de x sowieso voor die sirfIII stond. Maar net als je eigenlijk al zegt, het doet aan het verhaal verder niets af ;)

• 3 weeks later...
Geplaatst

Ik denk dat ik het wel zo'n beetje heb. Ik denk dat het verstandig is om eens een goed gesprek aan te gaan in een gpswinkel of er gewoon eens een te huren (gewoon een vergelijkend onderzoek :P )

Wat mij betreft mag dit draadje dicht.

Geplaatst

In plaats van eentje te gaan huren, kan je misschien met mensen meegaan die jouw gewenste toestel hebben. Op die manier leer andere geocachers kennen, maar ook een mogelijke opvolger voor je Legend :-)

Groetjes,

Hans

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...