Spring naar bijdragen

Coordinaten downloaden in de GPS ; Hoe doe ik dat?


opa81

Aanbevolen berichten

Ik ben een aantal weken geleden begonnen met deze hobby en heb er nu al heel veel plezier in.

 

Ik ben eigenlijk nog steeds in de fase om mijn Magellan Explorist 400 beter te leren kennen.

 

Ik heb een vraag over het downloaden van coordinaten van de geocaching.nl website in mijn GPS. Zodra ik de knop Loc Waypoint file gebruik om de coordinaten in mijn Magellan Geocache Manager te downloaden krijg ik een melding dat dit niet mogelijk is voor dit merk. Het zou alleen met een Garmin GPS kunnen.

 

Kan iemand mij helpen om dit probleem op te lossen.

 

Handmatig invoeren is mij overigens wel gelukt.

 

Andre

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

  • 3 weeks later...
Heb je Easy gps al eens geprobeerd?

Klik op de knop "LOC Waypoint File".

En als Easy GPS is geinstalleerd dan worden de coordinaten in Easy GPS ingelezen.

Van daaruit kun je de coordinaten naar je gps ontvanger sturen.

Makkie.

 

 

Moet je dan elk waypoint een voor een in je GPS laden? Ben nml. bezig om wat caches voor onze as vakantie in oostenrijk te verzamelen. Ook heb ik nog een andere vraag. Als je een waypoint (cache) in Easy GPS geladen hebt...en je doet hem naar je GPS laden, dan krijg je niet de naam maar bv. GCZD9Z dit. Ik zal het prettiger vinden om de naam te zien. Je kunt dan met rechtermuisknop op edit waypoint kiezen en het daar wijzigen. maar kun je easy gps ook zo instellen, dat het standaard gebeurd? Of ben ik nu te "lui" ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Tja, ik heb even wat zitten proberen. Je kunt zo'n .LOC-file natuurlijk even in kladblok bekijken en dan zie je dat het bestand is opgemaakt met een soort hypertags, ongeveer zoals HTML werkt. Soms kan je dan met de zoek en vervang functie van kladblok (of een tekstverwerker) wel wat aanpassen, maar dat lukte me bij dit bestand niet. Misschien is dit een beetje wazig, de kopie hieronder maakt e.e.a misschien wat duidelijker:

 

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

<loc version="1.0" src="Groundspeak">

<waypoint>

<name id="GCVBFB"><![CDATA[Nijhofflaan 1 hoog by TeamRacerox]]></name>

<coord lat="52.24465" lon="4.830833"/>

<type>Geocache</type>

<link text="Cache Details">http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GCVBFB</link>

</waypoint></loc>

 

Dit is het volledige GEOCACHING.LOC bestand als ik mijn eigen micro-cache download. Nu dacht ik slim te zijn door de tekst tussen de aanhalingstekens (in rood) te vervangen door bijvoorbeeld NIJHOF. Maar zo simpel lijkt het toch niet te zijn. Tenminste, als ik dit aangepaste bestand dan weer open in EasyGPS, dan staat er nog steeds de oude naam GCVBFB. Open ik het aangepaste .LOC bestand in Mapsource, dan heeft het wél die nieuwe naam gekregen.

 

Nou ja, misschien een overdreven ingewikkeld verhaal, maar als je op een slimme manier met zoek en vervang aan het werk gaat, dan is het volgens mij wel mogelijk om een .LOC bestand van GC.COM om te zetten zodat je de leesbare namen te zien krijgt ipv GCnogiets. Maar wellicht moet je je waypoints dan met een ander programma naar je GPS sturen dan EasyGPS?!

 

En misschien zijn er ook wel programmeurs onder de cachers die hiervoor een tooltje kunnen schrijven? Ik denk dat dat wel kan, hoewel ik dat niet kan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mij lijkt het het makkelijkst om een wat geavanceerder programma dan EasyGPS te gebruiken. GSAK bijvoorbeeld.

Met GSAK kun je zelf instellen welke informatie er naar de GPS (of naar bijvoorbeeld Cachemate) gestuurd wordt. Bovendien zijn er zeer uitgebreide selectie en filter mogelijkheden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moet je dan elk waypoint een voor een in je GPS laden? Ben nml. bezig om wat caches voor onze as vakantie in oostenrijk te verzamelen.

Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op nabijgelegen caches dan krijg je steeds een pagina met 20 caches. Je kunt nu maximaal 20 waypoints in 1 loc file downloaden.

 

Ook heb ik nog een andere vraag. Als je een waypoint (cache) in Easy GPS geladen hebt...en je doet hem naar je GPS laden, dan krijg je niet de naam maar bv. GCZD9Z dit. Ik zal het prettiger vinden om de naam te zien. Je kunt dan met rechtermuisknop op edit waypoint kiezen en het daar wijzigen. maar kun je easy gps ook zo instellen, dat het standaard gebeurd? Of ben ik nu te "lui" :angry:

Dit is volgens mij een instelling in EasyGPS zelf. Ik heb dit zelf nl. ook een keertje aangepast, de naam van de cache is meestal duidelijker dan een GC code :P.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je Easy gps al eens geprobeerd?

Klik op de knop "LOC Waypoint File".

En als Easy GPS is geinstalleerd dan worden de coordinaten in Easy GPS ingelezen.

Van daaruit kun je de coordinaten naar je gps ontvanger sturen.

Makkie.

 

 

Moet je dan elk waypoint een voor een in je GPS laden? Ben nml. bezig om wat caches voor onze as vakantie in oostenrijk te verzamelen. Ook heb ik nog een andere vraag. Als je een waypoint (cache) in Easy GPS geladen hebt...en je doet hem naar je GPS laden, dan krijg je niet de naam maar bv. GCZD9Z dit. Ik zal het prettiger vinden om de naam te zien. Je kunt dan met rechtermuisknop op edit waypoint kiezen en het daar wijzigen. maar kun je easy gps ook zo instellen, dat het standaard gebeurd? Of ben ik nu te "lui" :P

 

Ga naar Edit - Preferences - Geocaching en kies voor Waypoint Geocache Name.

 

Succes,

 

Powk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En misschien zijn er ook wel programmeurs onder de cachers die hiervoor een tooltje kunnen schrijven? Ik denk dat dat wel kan, hoewel ik dat niet kan...

 

Dat mag niet te moeilijk zijn. Ik zou wel een tooltje kunnen maken. Maar ik moet me eerst al die dingen eigen maken: .loc. .gpx .kml enz. Net als de vraagsteller zijn wij ook nog maar nét in deze leuke hobby gedoken.

 

Zelf ben ik nog op zoek naar voobeeldcodes (liefst Delphi) voor het programmeren voor het converteren van de verschillende notaties bij de kaartdatum. Oftewel: hoe reken je de coördinaten om van het ene formaat naar het andere formaat. Dat is ook wel handig om te weten wanneer ik even geen tooltje bij me heb en het met de zakjapanner zelf moet doen :P

 

Groetjes,

 

Ratsewer (Francina)

bewerkt door ratsewer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moet je dan elk waypoint een voor een in je GPS laden? Ben nml. bezig om wat caches voor onze as vakantie in oostenrijk te verzamelen. Ook heb ik nog een andere vraag. Als je een waypoint (cache) in Easy GPS geladen hebt...en je doet hem naar je GPS laden, dan krijg je niet de naam maar bv. GCZD9Z dit. Ik zal het prettiger vinden om de naam te zien. Je kunt dan met rechtermuisknop op edit waypoint kiezen en het daar wijzigen. maar kun je easy gps ook zo instellen, dat het standaard gebeurd? Of ben ik nu te "lui" :angry:

 

Ga naar Edit - Preferences - Geocaching en kies voor Waypoint Geocache Name.

 

Succes,

 

Powk

 

Powk, bedankt, ik heb het uitgeprobeerd en het werkt perfect, dus de naam van de cache in je GPS.

Derk :P

bewerkt door de Duitjes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...