Spring naar bijdragen

Cache Plaats regels nodig? - ...en welke dan...


Gast 72-1010008309

Aanbevolen berichten

Gast 98-1011086937
Jammer dat er kennelijk behoefte is aan dit soort afspraken
Dat is inderdaad heel jammer, maar zoals Hawkeyes al zegt zijn er inderdaad mensen voor wie het niet zo logisch is om zorg te besteden aan hun cache(s). Het is dus ook voorgekomen dat bijvoorbeeld coordinaten gewoon niet kloppen en de plaatser zich daar weinig om bekommert.

 

En wat als het wel gebeurt. Als er [b:post_uid0]echt[/b:post_uid0] niet actief gereageerd wordt dan kan de cache geweerd worden van deze site (tenminste dat heb ik ergens gehoord).

 

Afspraken maken is niet erg, en de meeste van die afspraken zullen bij velen een hoog 'logisch toch?' gevoel geven. Voor die mensen zijn die afspraken dan ook niet echt op schrift gesteld. Alleen soms kan een lijstje handig zijn om mensen subtiel te wijzen op dingen die verkeerd gaan of kunnen gaan. Ook om een sanctie beter te kunnen beargumenteren. Door wat afspraken op te stellen kunnen we als gemeenschap een bepaalde sfeer creeeren en onderhouden zonder het vrije van geocaching te ondermijnen.

 

Het is dus niet de bedoeling om caches af te kraken. Daarom voel ik ook niet echt voor een centraal puntenwaarderingssysteem.

 

De beste recensie is het aantal smilies op je cache-pagina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

De huidige vrijheid-blijheid spreekt me juist zo aan. Zonde om die op te geven. Onduidelijk is nog hoe bindend de nieuwe regels zijn, wie ze gaat uitvaardigen en controleren en of de toekomstige geocacher op den duur niet in een keurslijf terechtkomt. Anderzijds kan ik me voorstellen dat de touwtjes moeten worden aangetrokken, met de toenemende verspreiding van gps-apparaten. Alleen al om te voorkomen dat terreinbeheerders als SBB, Natuurmonumenten en de landschappen Geocaching-Benelux het vuur aan de schenen gaan leggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vroeger, op de middelbare school heel wat slechte rapportcijfers gehad. Ik heb me echter daardoor nooit afgebrand gevoeld. Ik had gewoon niet genoeg m'n best gedaan; liever voetballen en achter de meiden aan .......

Je kent dat wel.

Dan krijg je dat. Die onvoldoendes waren gewoon eigen schuld.

 

Een cache die onveilig en/of onvindbaar en/of dodelijk saai is verdient gewoon een onvoldoende ! Zo simpel is dat.

 

Ik weet er al wel een paar die daarvoor in aanmerking zouden komen.

 

Welke ? Dat zeg ik (nog) niet.  :D

 

groeten

 

Koos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 73-1011035307

Natuurlijk zal het niet zo zijn dat iemand genadeloos word afgekraakt als hij/zij een hoop werk heeft gehad aan een cache. Ik vind alleen wel dat duidelijk te zien moet zijn of een cachemaker er een zooitje van heeft gemaakt.

Met alle respect voor de bedenkers vind ik virtuele caches nog steeds kl*tedingen en doe ik ze bijna alleen maar om mijn lijstje compleet te maken (het is toch een beetje de verzamelaarsdrift he?) Je kunt het natuurlijk ook anders zien:

Als ik er een avondje voor ga zitten heb ik zo 500 virtuele caches geplaatst. Die tellen nu ook mee in het waarderingssysteem dus sta ik bovenaan. Verdiend???? Ik denk het NIET!

Aan de andere kant zijn er mensen die maaaaanden bezig zijn om werkelijk prachtige caches te maken. Waarom zouden die niet de waardering krijgen die ze verdienen.

Als je het mij vraagt (en nog steeds met alle respect voor iedereen) verdienen caches als AWIP en de elfstedentocht gewoon veel meer waardering dan de uitkijktoren-panorama en de challenge of brabant (waar nog steeds :D geen ruk van klopt).

 

(tot zover mijn 5 €urocenten in het discussiezakje)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een paar simpele vuistregels lijken me wel handig, maar echte regels lijkt me niets. Je kan iemand toch niet verbieden een cache te verstoppen, hoogstens kan je de cache van deze site weren. Nou, dan gaan ze gewoon egens anders heen. Ik zou daarom liever mensen helpen, dan krijg je en meer cache en betere caches.

 

Rapport cijfers lijkt me dus niets. De cache omschrijving is goed of fout, de locatie is legaal of niet, en daarmee houdt het een heel eind op. De rest is persoonlijke voorkeur, wat de een leuk daar baalt en ander van. Vrijheid blijheid wat mij betreft.

 

 

Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik stel voor om m.b.t. dit item, tot zoiets als een afronding te komen.

We kunnen anders wel eindeloos doorgaan met geven van meningen.

Ik kan me heel goed vinden in de opening van het item door Hawkeyes, waarin hij een aantal spelregels definieert.

 

Daaraan toegevoegd zou ik graag zien, dat een cache als het even kan ook leuk en/of leerzaam en/of interessant danwel spannend zou moeten zijn.

 

Tegen caches die aan deze "spelregels" niet voldoen, lijken "sancties" niet goed mogelijk.

 

BEHALVE : (en ik kom er weer op terug) het geven van een waardering door de zoekers/vinders. Het liefst in de vorm van cijfers; (daar kun je n.l. nog eens sommetjes mee maken).

 

groeten,

 

Koos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 73-1011035307

misschien een pulldownmenu bij het loggen met daarin een waarderingscijfer?

Ik denk dat het mensen stimuleert om een goede cache te bouwen. Helaas maken veel er zich op het moment met een makkie vanaf. (virtueeltje plaatsen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cache Regels eindconclusie:

 

[*]Tweetalig, Engels en Nederlands

 

[*]Niet binnen 25 meter van snelweg, spoorlijn oid

 

[*]Als er gevaar in de buurt is dat uitdrukkelijk melden

 

[*][b:post_uid0]Altijd[/b:post_uid0] melden/vragen aan de beheerder/eignaar van het terrein dat je daar een cache gaat/wilt plaatsen

 

[*]Alle informatie die je nodig hebt om de cache te vinden op de cache-pagina zetten

 

[*]Bij begraven caches [b:post_uid0]heel[/b:post_uid0] duidelijk vermelden waar precies zodat er niet gegraven hoeft te worden op andere plekken dan waar de cache ligt

 

[*]Reageren op logjes/meeltjes van mensen die hem niet kunnen vinden

 

[*]Regelmatig nakijken van Cache (onderhoud: loggen, fotoos en evt archiveren als dit nodig is)

 

 

Wie zich niet aan deze regels houd loopt risico van de .nl site geweerd te worden (cache niet in lijstje en op kaart).

Verder wordt er, als geen contact mogelijk blijkt met maker/bouwer geprobeert om de cache te archiveren of minimaal dit met een duidelijk postje bovenaan kenbaar te maken...

 

Zo ok voor een ieder...?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou toch graag toegevoegd zien worden dat er gereageerd dient te worden (verplichting dus) door de cache eigenaar, wanneer één of meerdere logs vermelden dat de coördinaten of andere zaken niet kloppen, want daar baal ik het meeste van.

 

Mumzle.

[i:post_uid6](Okidoki, Hawkeyes)^[/i:post_uid6]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prachtig zo´n lijstje met regels maar ik zou het liever richtlijnen willen noemen. Waarom?

Omdat ze niet gecontroleerd kunnen worden en omdat de meningen nog weleens kunnen verschillen. Wat voor de één een kwetsbaar gebied lijkt is voor de ander een crossbaan (beetje overdreven).

Ik denk dat er voor 3/4 van de caches geen melding is gemaakt aan de eigenaar. De eigenaren zijn vaak logge lichamen als Staatsbosbeheer, waterleidingbedrijven, ed. Probeer daar maar eens de juiste persoon te pakken te krijgen die je toestemming geeft om een cache te plaatsen.

 

Punt 1 en punt laatst zou moeten zijn: Je gezond verstand gebruiken !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 73-1011035307

helemaal mee een natuurlijk. volgens mij gaat het alleen om het meer inhoudelijke gedeelte. je hebt nu eenmaal mensen die elk afwijkend gebouw in nederland meteen tot virtuele cache bombarderen. er is er zelfs een die zijn eigen huis als cache heeft aangemeld. dat soort dingen kunnen toch niet de bedoeling zijn. een aantal richtlijnen om de kwaliteit van het cachen een beetje in stand te houden lijken mij dus helaas noodzakelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

er is er zelfs een die zijn eigen huis als cache heeft aangemeld. dat soort dingen kunnen toch niet de bedoeling zijn. een aantal richtlijnen om de kwaliteit van het cachen een beetje in stand te houden lijken mij dus helaas noodzakelijk.

hmmz.. ben het hier wel mee eens MAAR vergeet niet dat dat voor iemand een ultieme cache kan zijn.. Het is trouwens niet de eerste keer dat ik op een nederlandese cachepagina zo'n verwijzing tegenkom.......

 

 

maar kort door de bocht.. de tips om tot een goede cache te komen die door een grote groep cachers gewaardeerd word zijn hier gedefineerd......

 

 

groetsels,

 

Gimli

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...