Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Als wij een cache plaatsen en we controleren de coordinaten in Google Earth, zit er altijd een flinke afwijking in. Natuurlijk komt het zo uit dat onze caches in het water lijken te liggen....

Is dit een bekend probleem en is dit ook te corrigeren?

Geplaatst
Als wij een cache plaatsen en we controleren de coordinaten in Google Earth, zit er altijd een flinke afwijking in. Natuurlijk komt het zo uit dat onze caches in het water lijken te liggen....

Is dit een bekend probleem en is dit ook te corrigeren?

Dit is inderdaad bekend. Neem als voorbeeld de cache De Roode Loper 50 jaar. Die hebben jullie gedaan. Als je kijkt in Google Earth lag de cache langs de rand van de grote doorgaande weg, maar in werkelijkheid lag-ie langs de parallelweg.

Volgens mij hebben jullie ook ander kaart materiaal om e.e.a. te controleren ;) .

Geplaatst

GE is inderdaad niet super nauwkeurig, omdat het dezelfde problemen tegenkomt als jouw GPSr.

Op GE zie je daarom vaak dat de caches afwijken of "verspringen". Net als bij het cachen.

Geplaatst (bewerkt)
GE is inderdaad niet super nauwkeurig, omdat het dezelfde problemen tegenkomt als jouw GPSr.

Op GE zie je daarom vaak dat de caches afwijken of "verspringen". Net als bij het cachen.

De foto's in GE zijn vaak schuin genomen vanuit een vliegtuig. Daarom krijg je de afwijkingen.

Het verspringen van de caches die je in GE ziet, komt omdat de caches niet precies op positie worden weergegeven maar met een verschil van een 100tal meters in het rond.

bewerkt door Ruud4d
Geplaatst (bewerkt)

De reden dat de caches in Googel Earth niet precies zijn is de volgende:

Quote van Geocaching.com (Zie de about onder de downloadlink van de kml file)

Please note that the coordinates used in Google Earth are only an approximation and can be up to 100 ft from the actual location. Do not use the coordinates in Google Earth for cache hunting. It is merely a viewing tool for getting a general idea of the cache location.

Opzettelijk dus van de mensen achter .com. Zou ook een beetje vreemd zijn als je de coordinaten niet kan zien op een cache-pagina als je niet ingelogd bent, maar wel via de GoogleEarth plugin.

Jan

bewerkt door Team Gelaen
Geplaatst
Opzettelijk dus van de mensen achter .com.
Nee hoor, dat is een verkeerde conclusie.

Google Earth is uit zichzelf behept met die fout, mede door het door Ruud4d erboven al aangegeven schuine fotograferen.

Als de fout opzettelijk door Geocaching.com was aangebracht zou hij eenvoudig te vermijden zijn, door de coördinaten handmatig of via MapSource in GE in te geven.

Geplaatst

Als ik tot op een paar meter precies wil kijken met behulp van luchtfoto's dan ga ik met Terradesk aan de gang om te 'Vliegen boven Nederland'. Die beelden zijn echt beter, alleen wordt er gewerkt in RD-coördinaten wat even lastig kan zijn. Ergens elders op dit forum is er over gepraat.

Geplaatst
Nee hoor, dat is een verkeerde conclusie.

Jawel hoor, even gecontroleerd bij een van mijn eigen caches, de afwijking die ik krijg is te groot voor een afronding. Geocaching.com zet echt andere coordinaten in de Google earth plugin dan de coordinaten op de cachepagina. Daarnaast is die afwijking ook steeds weer anders volgens mij. Dat zou in ieder geval kunnen verklaren waarom caches soms 'verspringen' bij het inzoomen bijvoorbeeld.

Jan

Geplaatst (bewerkt)

Misschien praten we langs elkaar heen, want ik kan geen rechtstreekse koppeling naar Google Earth vinden. (Ik ben geen premium member).

Wat ik wel op de cachepagina kan vinden is Google Maps.

Als je dat aanklikt, en vervolgens satellite, krijg je dezelfde luchtfoto als je in Google Earth te zien krijgt; het is echt hetzelfde plaatje, want er staan dezelfde auto's op.

De aangegeven coördinaten zijn niet gewijzigd t.o.v. die op de cachepagina.

Ook vind je in Google Earth en Google Maps dezelfde coördinaten voor een object.

Wel kunnen de coördinaten van een object op de foto's een afwijking vertonen.

De via mijn weg aangegeven coördinaten zijn in ieder geval niet veranderd door .com.

Misschien gebruik jij een andere weg naar Google Earth waarlangs ze wel veranderd worden.

Maar dat kun je dan omzeilen door deze weg te gebruiken.

bewerkt door Lex
Geplaatst

ok, we praten inderdaad langs elkaar heen ;)

Ik kijk/keek in dit geval via de google earth plugin van Geocaching.com. Ik weet/wist niet zeker of je daar premium member voor moet zijn.

De google maps variant op de cachepagina heeft inderdaad het correcte coordinaat, zonder afwijking.

Jan

Geplaatst

Wat mij altijd opvalt is dat een cache verspingt afhankelijk van de zoom. Kijkend naar mijn eigen cache en ook anderen in de buurt zie ik soms verschillen van 10tallen meters. Dus eerst 30 meter van de juiste plek, daarna 10 meter.

Gister ook nog wat zitten experimenteren. Coord via GE gekregen, daarna wat mee gerekend, vervolgens weer een GE gestopt, zat ik er ruim 150m naast. Dat was toch wel wat vervelend. Maar goed. Conclussie lijkt me duidelijk. GE is niet nauwkeurig, maar zeker indicatief te gebruiken.

Geplaatst (bewerkt)

Google Earth is wel 'redelijk' precies maar het ligt aan de gegevens die via gc.com komen in de plugin voor GE.

Dus niet de plugin, niet Google Earth maar GC.com levert bewust (zie eerder berichtje hierboven) coordinaten met een kleine afwijking.

Dat de cache verspringt komt door het feit dat de pagina opnieuw wordt opgebouwd, de plugin opnieuw wordt aangesproken en daarmee dus een nieuw coordinaat van gc.com komt.

Probeer maar eens op een TB pagina de route van die TB in Google Earth te bekijken.

Iedere tussencache staat er twee maal op, op verschillende plaatsen.

Een juiste manier om caches te bekijken in GoogleEarth is vooralsnog steeds GSAK met een exportmacro.

Een maandje geleden heb ik hier al eens wat over gepost.

GE.gif

GE2.gif

En ze blijven stil staan/liggen. :P

bewerkt door de Roode Lantaarn
Geplaatst

Klopt, maar dat is ook wat geocaching.com aangeeft. Deze functionaliteit dient er alleen voor om globaal een overzicht te krijgen waar de caches liggen en dat werkt prima. In ieder geval om te bepalen waar je het beste op vakantie kunt gaan als je wil rusten :lol1: of net veel wil cachen :lol1:

:cry: Jan

Geplaatst

Daarom vond ik het ook een boute bewering om te zeggen dat GE niet nauwkeurig is. Het is gc.com die de onnauwkeurigheid veroorzaakt.

Dat foto's schuin zijn gemaakt en dat je hierdoor een afwijking krijgt is ook niet helemaal waar.

Dit is namelijk softwarematig weer recht te trekken.

Als dit waar zou zijn kunnen alle kaarten (papier en digitaal) zo de prullebak in.

Als basis diende ooit eens een....

luchtfoto.

Geplaatst

In GE hangt het dak van de Domtoren boven de Servetstraat.

Misschien staat de toren iets scheef, maar als je ter plaatse gaat kijken kun je je ervan overtuigen dat hij toch echt niet zo scheef hangt.

Het dak en de voet van de toren worden 26 m verschoven afgebeeld. Dat kan nooit allebei goed zijn!

En zo zijn er vele voorbeelden te vinden.

Haagse Toren (Torenstraat) 33 m.

Nieuwe kerk in Delft (Markt) 30 m.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...