Spring naar bijdragen

Snelheid v. GPSMAP 60C(S)(x) t.o.v. vista


Sambalbai

Aanbevolen berichten

Ik gebruik op dit moment een geleende Garmin vista. Wat me opvalt is dat de opbouw van de kaart best lang duurt. Het duurt een paar seconden om de kaart volledig op te bouwen. Tijdens het lopen is dat geen probleem, maar bij in-, en uitzoomen vind ik het toch vervelend worden. Nou is die vista nog uit 2001, dus is de techniek natuurlijk al vrij oud. Een GPSMAP 60C (S)(x) zou het denk ik veel sneller moeten kunnen (lees: ik heb een excuus nodig om dat ding te kopen :dribble::D ). Heeft iemand ervaring met beide series?

 

grtz,

Team Sambal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik gebruik op dit moment een geleende Garmin vista. Wat me opvalt is dat de opbouw van de kaart best lang duurt. Het duurt een paar seconden om de kaart volledig op te bouwen. Tijdens het lopen is dat geen probleem, maar bij in-, en uitzoomen vind ik het toch vervelend worden. Nou is die vista nog uit 2001, dus is de techniek natuurlijk al vrij oud. Een GPSMAP 60C (S)(x) zou het denk ik veel sneller moeten kunnen (lees: ik heb een excuus nodig om dat ding te kopen :dribble::D ). Heeft iemand ervaring met beide series?

 

grtz,

Team Sambal

 

Ik heb net deze week een 60 CSX gekocht, na 2 jaren een Vista gehad te hebben. De opbouw van de kaarten is inderdaad sneller, maar in het veld had ik voldoende aan de snelheid van de Vista. Wat wel weer voor de 60 CSX pleit is: - het betere ontvangst; - kleurendisplay en - het uitbreidbare geheugen. Maar ja, hij is niet goedkoop. Je zou eventueel ook de Vista Cx kunnen overwegen!

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

 

weet je ook hoeveel sneller? Ik heb net even de vista erbij gepakt: de schalen t/m 120m doen er bij mij zo'n 4 seconden over om getekend te worden (inclusief tracks, met topoNL). 200m doet er zo'n 5 sec. over, 300m een seconde of zes, 500m in 8 seconden. Nou vind ik die laatste schalen niet echt interessant, ik blijk meestal niet boven de 120m te komen.

 

grtz,

Team Sambal.

 

Zo. En nu gaan we lekker geocachen (de twee resterende caches van de Bonte Dierenbende in Valkenswaard+bonuscache) :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

 

weet je ook hoeveel sneller? Ik heb net even de vista erbij gepakt: de schalen t/m 120m doen er bij mij zo'n 4 seconden over om getekend te worden (inclusief tracks, met topoNL). 200m doet er zo'n 5 sec. over, 300m een seconde of zes, 500m in 8 seconden. Nou vind ik die laatste schalen niet echt interessant, ik blijk meestal niet boven de 120m te komen.

 

grtz,

Team Sambal.

 

Zo. En nu gaan we lekker geocachen (de twee resterende caches van de Bonte Dierenbende in Valkenswaard+bonuscache) :dribble:

 

Ik denk dat de 60 CSx zo'n 1/3 deel sneller is!

 

Cache ze!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal, ik heb geen idee of de 60 C(S)x sneller tekent dan andere GPSsen. Ik denk het eerlijk gezegd niet. Zelf heb ik een GPSMAP 76 CS en inderdaad gaat het tekenen van kaarten bij zoom-schalen 120-500 m nogal langzaam. Je zou natuurlijk de detaillering kunnen verminderen...

Zelf gebruik ik vooral zoomniveau's lager dan 120 m, deels om bovengenoemde reden.

 

Als je om deze reden een andere GPS zou willen kopen denk ik dat je beter nog even kan wachten. Een speculatie van mij zou zijn dat Garmin momenteel aan het werk is om juist een GPS te ontwikkelen met een snellere processor. Immers de satellietontvangst is wel zo'n beetje maximaal geworden, kaartgeheugen is ook geen beperkende factor meer, energieverbruik, draagbaarheid, gebruiksgemak.. Volgens mij valt dit niet spectaculair te verbeteren. Blijft alleen over het sneller opbouwen van de kaart in het beeldscherm. Dus een snellere processor. Mogelijke problemen die daarbij komen zijn dan hoger stroomverbruik en warmteproductie. Het zou mij niets verbazen als Garmin over een tijdje (jaar, anderhalf?) met een GPS 8 serie op de markt komt, die zich hierin onderscheidt van de 60 x-modellen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, weer terug van het cachen. Drie cachelogs en een TB rijker nu. :yes:

 

Tsja, het punt is dat ik die vista geleend heb. Nou kan ik proberen die vriend van me overhalen om hem mij nog een jaartje of anderhalf door te laten lenen, maar ik denk dat hij toch ook weer niet zó gek is..... Ik wil dus een eigen GPSr aanschaffen. Anderhalf jaar wachten is dan geen optie. En er zal toch altijd wel weer weer wat mooiers uitkomen. Die vriend heeft die vista gekocht toen hij nog fl 1300,- kostte, het was toen het paradepaardje van Garmin. Nu is het de middenmoot.

 

Wat betreft die processor: geen idee eigenlijk. Zal eens googelen. D'r is vast wel iemand geweest die zo'n ding geopend heeft.

 

Ik denk dat ik van de week maar eens naar een outdoor winkel ga. Kan ik eens zien hoe snel hij eigenlijk is. Dan alleen nog de verleiding weerstaan om hem meteen mee te nemen..... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ´m bij Futurumshop gekocht op internet. Zeer goede service en een stuk vriendelijker prijs.

 

Succes ermee Sambal! :thumbup:

 

 

Ik heb daar een keer een hartslagmeter gekocht, was inderdaad een stuk goedkoper dan elders. Alles werd snel afgehandeld en apparaat was snel in huis. De service heb ik gelukkig nog niet hoeven testen. Maar als ik kijk naar hun website zie ik dat ze alle vragen over de produkten goed beantwoorden (aan de rechterkant naast een produkt).

 

Over kopen in het buitenland (bijvoorbeeld sportextreme, maar direct uit amerika moet nog goedkoper kunnen) ben ik nog aan het nadenken. Er is zeker een prijsvoordeel, maar je moet altijd maar zien (ontdekken) hoe het is met de service. En gezien het aantal berichtjes over niet goed werkende backlights enzo op de CSx is het de vraag of het het verschil waard is. En voor iemand die het zelfs voor elkaar krijgt een defecte friteuse te kopen :blink: kan dat handig zijn.... Maar da's weer een heel andere discussie. :)

 

Bedankt voor de tips,

Team Sambal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja hoe kleiner je schaal, hoe hoger de details, en hoe meer details hoe langer het duurt voodat alles erop staat.

Essentieële verschil is dat het kaart materiaal meer vraagt van een systeem dan de vista kan leveren, zeg maar het zelfde als je een computerspel wat veel van je peezee vraagt op een lichte peezee wil draaien, dan gaat ook alles langzamer.

De 60 CSx is de meest recente handheld GPS, en kan dus goed werken met het huidige kaart materiaal.

Echter hoe meer data je op het kaartje propt, hoe langer hij weer moeten zoeken en dus weer ietsjes trager wordt.

In de winkel (zoals bij een bever zwerfsport )zal er waarschijnlijk geen route data software zoals city navigator opstaan en dan is ie razend snel.

 

Echter met CN 8 en de Topo NL daar transparant overheen draaiend wordt hij een stuk trager, dan wanneer er helemaal geen of heel eenvoudig kaart materiaal in staat.

Nog steeds heel goed mee te werken hoor en aanzienlijk sneller dan een vista in die zelfde configuratie.

 

De gebruikte processor is een eenvoudige AGP, voor de kaart en display opbouw en een eenvoudige processor voor de signaal en routerings data verwerking.

Verwacht dus niet dat Garmin zo snel met een pentium 5 processor uitkomt in zijn GPS units, dat zou de plank volledig misslaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...