Spring naar bijdragen

Door de politie gevonden


Geoman

Aanbevolen berichten

Uit de geocaching.nl mailbox.

 

Maandag 31-3-2003 10h30

 

L.S.

 

Op het terrein van Essent-Millieu werd een koffer van U gevonden. Men dacht aan een bom.

Politie Midden-Drenthe werd gebeld.

Wij (de politie) hebben de koffer meegenomen naar het bureau te Beilen. De koffer is daar af te halen. Ons adres is Ettenstraat 5 te Beilen, tel. *********.Alleen ma. t/m vr.

tussen 08.00 en 16.30 uur.

R.******a, politie Midden Drenthe

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Een vroege 1 april grap of toch serieus?

Welke Drenthse Geocacher wil deze cache -koffer?- die waarschijnlijk tussen het huisvuil is beland gaan bekijken en de eigenaar op de hoogte stellen in het geval de melding serieus is?

 

Morgen bel ik zo wie zo met de politie om te vragen hoe de vork in de steel zit.

Hamvraag is even .... Is er een cache vermist?

 

Naam en telefoonnummer zijn bekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dit neemt toch echt serieuze vormen aan.

Ik ben ondertussen door een boswachter van het PWN gebied uitgenodigd om een vergadering met een ambtenaar van het openbaar ministerie bij te wonen. Dit naar aanleiding van mijn vraag om een geocache in het PWN gebied te mogen plaatsen. De PWN (waterleiding) en andere boswachterijen willen toch duidelijke afspraken of regelgeving om overlast en schade te voorkomen binnen hun gebieden.

 

Heb Zenz gevraagd om mee te gaan naar deze bijeenkomst.

 

Ik denk dat het nuttig kan zijn om de munitiekisten met een geocaching sticker uit te rusten en altijd een brief met uitleg erin te doen, dat laatste wordt nog wel eens vergeten.

 

Wellicht is het ook een goed idee om een sticker met je eigen naam en (GSM) telefoonnummer in de kist te plakken, voor het geval er problemen ontstaan.

 

Je bent als plaatser toch ook verantwoordelijk, lijkt mij... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het even nageplozen met http://www.detelefoongids.nl en http://www.andes.nl en dit vergeleken met de kaart van geocaching.nl .

 

Het blijkt de Steenbok - Capricorn Cache van Teco & Marjo te zijn.

http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...s.aspx?ID=46822

 

Het adres van het bedrijf -waar het gevonden is- :

 

Essent Milieu

Vamweg 7

9418TM Wijster

0593-563939

 

Nu nog even Teco en Marjo waarschuwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gerard bedankt voor je onderzoek ! Top!

Ik ga de plietsie morgen bellen dat ze bezoek kunnen verwachten.

 

En nog bedankt voor het promoten van de 'Official Geocache' sticker :D

 

GEO2144sq.jpg

 

Zonder gekheid. Deze sticker of een andere aanduiding had inderdaad een hoop ongerustheid kunnen wegnemen. Ik denk dat men geschrokken is van een munitiekist zonder duidelijk opschrift.

Als ik zoiets, bij toeval, 3 jaar geleden in de natuur had aangetroffen had ik ook wel raar opgekeken. Had zeker iets gedacht in de trant van..... die is achtergelaten/vergeten door soldaten op oefening.

Zou er nog scherpe munitie in zitten? Openmaken? De politie waarschuwen? ........

 

Ik denk dat we lering kunnen trekken uit dit voorval en zal op de pagina 'hoe maak ik een cache' hier zeker aandacht aan gaan besteden.

De kist een ander kleurtje geven kan in sommige gevallen ook een optie zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het goed is heeft Teco inmiddels per mail contact opgenomen met GeoMan. Heb 'm vanochtend maar even gebeld n.a.v. dit bericht. :D

 

Hij denkt dat iemand anders beter eerst kan uitleggen wat GC is, want die persoon is niet "schuldig" en zal waarschijnlijk iets positiever benaderd worden. Daarna wil Teco VZIW de cache wel ophalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit ontving ik per email van Marjo, de vriendin van Teco:

 

Steenbok-Bom

 

Hallo Geoman, of GeoGerard,

 

Dit is Marjo aan het typen, de vriendin van Teco.

Deze week mailde je dat onze cache bij de politie in Beilen lag, ze hadden hem gevonden op het terrein van Essent en dachten aan een bom...

 

Vanmiddag ben ik naar het bureau in Beilen geweest en ik kreeg de cache vrijwel zonder preek mee. Men vond het heel nuttig dat de geocaching-read this first-brief er in zat, nu begrepen ze gelijk dat het om een spel ging, en niet om boze opzet of de bedoeling om argeloze mensen aan het schrikken te maken. Een agent zei nog wel dat in tijden van oorlogsdreiging zulke kisten (grote plastic ammobox) per definitie altijd verdacht zijn, waar ze ook liggen. Ze hadden nog overwogen om hem ter plaatse op te blazen...

Dus toch weer maar met tupperwaredozen aan de slag?

Bij agrarische winkels kun je tegenwoordig trouwens ook die zg. kanotonnen kopen, die worden door padvinders nog wel eens gebruikt. Ze zijn waterdicht, zien er niet uit of Saddam ze geplaatst heeft en ze kosten rond de 8 euro. Maar al die benzine naar het politiebureau krijg je ook niet voor niks, dus wat is een prijs?

Ik denk dat een sticker op de buitenkant of schilderijen van Bambi voor mijn part niet veel uithalen, het zijn militaire kisten en die worden met grote argwaan bekeken.

 

Nou, eind goed al goed wat mij betreft. We gaan de cache op een andere plek neerleggen, misschien vervangen we hem zo lang wel voor een vreedzamer uitziend exemplaar.

Als je deze mail in het Forum wilt kopiëren dan mag dat van mij best. Zelf zitten we niet zo veel in het Forum te typen, we kijken af en toe eens, that's all.

 

Vriendelijke en vreedzame groeten van Teco en mij, happy hunting en bedankt voor alle moeite die je hebt gedaan. Marjo van de Zodiac Twins.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Direct na het bekend worden van de vondst heb ik, namens Geocaching Nederland, een uitvoerig mailtje geschreven naar de contactpersoon bij de politie om uitleg te geven over onze hobby.

Nadien bleek dat ze door de cache-brief op het spoor van de .nl site zijn gezet en hierdoor contact met ons hebben opgenomen.

Gelukkig heeft de politie het goed opgepakt en heeft het geen nadelige gevolgen voor de betrokkenen én geen blijvende gevolgen voor de Geocaching gemeenschap.

 

Vraag blijft hoe we naar de toekomst om moeten gaan met dit soort munitekisten. Een soortgelijk voorval kan zich herhalen. Mogelijk met een minder gunstige afloop.

Je moet er niet aan denken dat ze hem inderdaad hadden opgeblazen. De pers, overheid, en opinie zal dan zeker, drie rijen dik, over ons heen zijn gevallen.

 

Helemaal afzien van deze vorm van 'behuizing' ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal afzien van deze vorm van 'behuizing' ?

 

Al eens iemand over gedacht hoe het in deze gestresste tijden uit kan pakken voor iemand die in het schemer een munitiekist opgraaft na al enige tijd zoekend en "uitkijkend niet te worden gesnapt door een boswachter" te zijn gadegeslagen??? B)

 

Denk dat het hoog tijd wordt voor gezond verstand, meer duidelijkheid zeker naar beheerders en de lokale overheid en gebruik van civiele verpakkingen.

 

>Kees<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal afzien van deze vorm van 'behuizing' ?

Persoonlijk denk ik niet dat dat nodig is. Wel lijkt het me slim om op een of andere wijze aan de buitenkant duidelijk te maken dat de kist deel uit maakt van een spel.

 

Ik denk namelijk dat we in dit opzicht sowieso het minste te vrezen hebben van de beheerders en de politie. Immers, de politie zal toch wel door hebben dat de gemiddelde terroristische groepering het niet als haar hoofddoel ziet om ergens op de Veluwe een kerstboom op te blazen ...

Ik acht de natuurbeheerders minstens even slim; bovendien weten die onderhand wel wat er in hun wereldje om gaat, en is het gros van de medewerkers dus ondertussen wel op de hoogte van het spelletje dat wij spelen. En zo niet, dan moeten we misschien toch nog wat meer aan die bekendheid doen.

 

Anders zou het kunnen zijn bij toevallige vinders met een iets te rijke fantasie. Het gros daarvan ziet al gauw spoken. Maar als je (bv. door middel van een sticker aan de buitenkant van de kist) meteen duidelijk kunt maken dat het om een kist gaat die deel uitmaakt van een spel, dan is de grootste onrust bij deze personen al weggenomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als een bezoeker de sticker leest is het al te laat.

 

De cache wordt dan in het gunstigste geval aangegeven bij de politie en in het ergste geval doodleuk meegenomen.

 

Is het niet veel simpeler om de cache zo goed te verstoppen dat je alleen met hints en goed zoeken kans van slagen hebt om de cache te vinden? B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het niet veel simpeler om de cache zo goed te verstoppen dat je alleen met hints en goed zoeken kans van slagen hebt om de cache te vinden?  B)

Dat spreekt vanzelf !

 

De meeste caches zullen natuurlijk nooit door toevallige voorbijgangers gevonden worden. We moeten het probleem daarom ook niet groter maken dan het is!

Maar voor het geval dát, kan een verklarende sticker heel verhelderend werken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

:) Beste mensen,

 

ik moet even glimlachen. Welke terrorist legt er nu een bom in een natuurgebied? wat of wie hebben ze daar dan mee? Nu lag deze cache vlak bij een bezoekerscentrum op de plaats waar het afval van half Nederland 'veilig' ligt opgeslagen en zou een terrorist de gedachte gehad kunnen heben dat Nederland maar eens letterlijk met z'n eigen afval om de oren geslagen moest worden (Bergschen hoek of spaarnwoude of...was dan effectiever geweest) maar dat is toch allemaal wel heel erg ver gezocht.

 

Maar op drukke door mensen bezochte plaatsen of in de stad is het mischien niet zo verstandig om een ammobox te gebruiken. Maar als ik een bom zou maken, dan zou ik er toch zeker voor zorgen dat die niet als zodanig te herkennen is of wel... Nu bedenk ik me ineens dat terroristen niet zo slim zijn, want anders waren ze geen terroris, dus... Ik weet het ook niet meer.

 

Zo'n sticker is trouwens een goed idee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...