deBruineBeren Geplaatst 11 januari 2007 Geplaatst 11 januari 2007 Misschien wel makkelijk een kant en klare kabel kopen maar wel duur. Voor € 30,= kan je zelf minsten 3 kabels in elkaar prutsen. Als je achter in het boekje van je GPS kijkt, zie je dat de 60 & 76 serie op 10 tot 32 Volt DC werken. Je kunt hem dus zo in je auto aansluiten. Het probleem is hoe kom je aan de juiste stekkers. Bij de hier boven genoemde links gaan de GPS stekkers per 2 en dat maakt het weer duurder dan nodig is. De 12 Volt stekker koop je bij de bouwmarkt of automaterialen zaak, gewoon een 1 of ander lampje of ventilatortje of iets ander onbenulligs voor weinig waar je de stekker (met kabel) van afknipt. Ik heb nog een kleine voorraad GPS stekkers liggen dus als je er 1 wilt overnemen stuur me maar een PMetje.
Wammus Geplaatst 12 januari 2007 Geplaatst 12 januari 2007 Trouwens als ik mijn 60csx aan de USB hang schakelt hij over op externe voeding en gaat niet uit na een bepaalde tijd. Inderdaad!! Ik heb 'm nu zelfs aan de usb hangen zonder batterijen in het compartiment, hij doet 't gewoon Ik ga dus geen dure kabels kopen, stekkertjes in elkaar freubelen of whatsoever
heidie und peter Geplaatst 12 januari 2007 Auteur Geplaatst 12 januari 2007 Wat ik begrijp uit de laatste guotes dat je de draad rechtstreeks op de 12V van de auto kan aansluiten. Dus ik kan de twee draden van de sigarteten aanstker gebruiken. Hier op de kabel aansluiten met evt. de blauwe blokjes die in de autowerld gebruikelijk zijn. Zet er dan wel een zekering tussen. Piet
B230F Geplaatst 12 januari 2007 Geplaatst 12 januari 2007 (bewerkt) Hmm... volgens deze thread blijft tie op de batterijen doorlopen Sinds dat ik een X serie heb werk ik al op deze manier, de usb adapters zijn tussen de 5 en 10 euries te verkrijgen bij telefoonwinkels pda shop's etc Als je goed leest hebben ze het over de C serie zonder X dus, deze hebben de voeding dus NIET in de usb bus zitten, alleen de x serie daar werkt het mee. en draadjes van de usbkabel afknippen en een sigarettenaansteker plug eraan zetten zou ik maar uit mn hoofd laten , dan doet de backlight en de rest van de gps ontvanger nog het 1 keer heel goed, en dan brand die af. er zit namelijk in de plug een schakelingetje wat van de 12 V accuspanning ongeveer 5 volt usb voeding maakt 12 januari 2007 bewerkt door B230F
SN@G Geplaatst 12 januari 2007 Geplaatst 12 januari 2007 Ik gebruik gewoon een origineel, direkt gekocht bij mijn 60CSx. 25 pleuro, maar ach wat is dat op 750 euro!
bjorri Geplaatst 13 januari 2007 Geplaatst 13 januari 2007 Er zit namelijk in de plug een schakelingetje wat van de 12 V accuspanning ongeveer 5 volt usb voeding maakt Dat is één onderdeeltje, een 7805 heet dat in de electronica wereld. Je moet die 7805 wel zo vastschroeven in die stekker dat ie gekoeld word. Die stekker kant en klaar voor 5 tot 10 euro trekt mij trouwens meer aan.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 13 januari 2007 Geplaatst 13 januari 2007 Zelfbouw voltage regeling staat ook beschreven bij http://www.icarussolutions.nl/languages/an...ands/diy_nl.htm Kijk ook eens bij http://pfranc.com/ voor zelfbouw pluggen en kabels. Ze hebben ook kant en klare dingen. Allerlei obscure verbindingskabels voor van alles en nogwat hebben ze bij http://www.pc-mobile.net/gpsant.htm die niet echt duur zijn.
JandeBeHanger Geplaatst 13 januari 2007 Geplaatst 13 januari 2007 (bewerkt) Er zit namelijk in de plug een schakelingetje wat van de 12 V accuspanning ongeveer 5 volt usb voeding maakt Dat is één onderdeeltje, een 7805 heet dat in de electronica wereld. Je moet die 7805 wel zo vastschroeven in die stekker dat ie gekoeld word. Die stekker kant en klaar voor 5 tot 10 euro trekt mij trouwens meer aan.Die 7805 gaat dan wel erg warm worden, want die overbodige 7 volt * de stroom wordt in warmte omgezet.Een schakelende voeding heeft een hogere rendement en geeft veel minder warmte af. Hier vind je het schema voor zo'n schakelende voeding, er staat ook no een mooi design tooltje bij. Ik zag voor het bewuste ic, MC34063A, prijzen van 1,24 euro. 13 januari 2007 bewerkt door JandeBeHanger
B230F Geplaatst 13 januari 2007 Geplaatst 13 januari 2007 En dat allemaal om een paar euro te besparen........het geklo** met die kleine onderdeeltjes, het prijsverschil met de orginele Garmin kabel en de usb adapter kan ik me nog indenken, maar ik ga voor die vijf euro wat de adapter kost niet mn jatten verbranden aan de soldeerbout, als je de onderdelen al kan krijgen voor die prijzen die hier aangegeven worden, het is niet alleen het C-tje maar de weerstandjes, elcootjes en de aanstekerplug en usb connector etc. en dan de uren nog .....ja ja ik weet het muggenziften, maar ik ontwerp en calculeer nou eenmaal electrotechnische installatie's..... en een concurentie dat er is
bjorri Geplaatst 13 januari 2007 Geplaatst 13 januari 2007 7805 Je moet die 7805 wel zo vastschroeven in die stekker dat ie gekoeld word. Die stekker kant en klaar voor 5 tot 10 euro trekt mij trouwens meer aan.Die 7805 gaat dan wel erg warm worden, want die overbodige 7 volt * de stroom wordt in warmte omgezet.Een schakelende voeding heeft een hogere rendement en geeft veel minder warmte af. Hier vind je het schema voor zo'n schakelende voeding, er staat ook no een mooi design tooltje bij. Ik zag voor het bewuste ic, MC34063A, prijzen van 1,24 euro. Een hoger rendament op die paar milliwatt zou ik me niet echt druk om maken :-). Koeling heb je inderdaad nodig. Ik heb ooit met zoiets onderdeel een telefoon lader gemaakt, als koeling had ik de 7807 (in dat geval) gewoon in de plug op op de massaaansluiting van de 12V stekker geschroeft, de warmte werd netjes afgevoerd naar de auto. In die tijd was een 12V lader nog 50 gulden. Zoals gezegd ga ik voor een stekker van 5 tot 10 euro niet zelf solderen. De kosten van de 7805 zijn 0,35 euro maar die 12V stekker is mogelijk al 5 Euro.
heidie und peter Geplaatst 15 januari 2007 Auteur Geplaatst 15 januari 2007 (bewerkt) Garmin verkoopt zelf een data power kabel. Deze heeft een open eind om zelf ergens op aan tesluiten. Als je kijkt in de handleiding staat dat je de kabel op 10 - 32 vcd kan aansluiten. Heb nu de vraag aan Garmin . nl gesteld of ik deze kabel rechtstreeks op de 12v van de auto kan aan sluiten........ Wacht op antwoordt jullie horen. 15 januari 2007 bewerkt door psd
B230F Geplaatst 15 januari 2007 Geplaatst 15 januari 2007 Garmin verkoopt zelf een data power kabel. Deze heeft een open eind om zelf ergens op aan tesluiten. Als je kijkt in de handleiding staat dat je de kabel op 10 - 32 vcd kan aansluiten. Heb nu de vraag aan Garmin . nl gesteld of ik deze kabel rechtstreeks op de 12v van de auto kan aan sluiten........ Wacht op antwoordt jullie horen. Nou daar hoef niet voor op Garmin te wachten, ja daar kan je gewoon 12 volt op zetten ( alles tussen de 10 en 32 DC ) , alleen de prijs zal je een beetje tegen gaan vallen denk ik.........
heidie und peter Geplaatst 15 januari 2007 Auteur Geplaatst 15 januari 2007 Als dat kan ben je klaar voor een paar centen. Zelf een stekker maken een zekering houder kopen en een draad van 1 meter rond de 3 euro ben je dan klaar.... Als ik het antwoord van garmin heb ga ik de klabel in elkaar kuntselen.... jullie horen nog
JandeBeHanger Geplaatst 15 januari 2007 Geplaatst 15 januari 2007 7805 Je moet die 7805 wel zo vastschroeven in die stekker dat ie gekoeld word. Die stekker kant en klaar voor 5 tot 10 euro trekt mij trouwens meer aan.Die 7805 gaat dan wel erg warm worden, want die overbodige 7 volt * de stroom wordt in warmte omgezet.Een schakelende voeding heeft een hogere rendement en geeft veel minder warmte af. Hier vind je het schema voor zo'n schakelende voeding, er staat ook no een mooi design tooltje bij. Ik zag voor het bewuste ic, MC34063A, prijzen van 1,24 euro. Een hoger rendament op die paar milliwatt zou ik me niet echt druk om maken :-). Het gaat niet om het rendement, echter het is gauw al 1 watt en daar wordt dat ic erg heet van als het niet op een koelplaat gemonteerd is.Veel automobilisten gooien zo 150 watt weg. Koeling heb je inderdaad nodig.Het gaat erom dat dat niet ieder nog zo'n warm ding aan het dashboard wil hebben hangen.Ik heb ooit met zoiets onderdeel een telefoon lader gemaakt, als koeling had ik de 7807 (in dat geval) gewoon in de plug op op de massaaansluiting van de 12V stekker geschroeft, de warmte werd netjes afgevoerd naar de auto. In die tijd was een 12V lader nog 50 gulden. Zoals gezegd ga ik voor een stekker van 5 tot 10 euro niet zelf solderen. De kosten van de 7805 zijn 0,35 euro maar die 12V stekker is mogelijk al 5 Euro.
bjorri Geplaatst 15 januari 2007 Geplaatst 15 januari 2007 Het gaat niet om het rendement, echter het is gauw al 1 watt Het gaat erom dat dat niet ieder nog zo'n warm ding aan het dashboard wil hebben hangen.Het word een beetje een welles nietus discussie. 1) Het vermogen ligt ver onder de 1 watt, de gps schat ik op 10% tot hooguit 20% daarvan, het verlies is welliswaar iets groter dan de nuttige energie maar nog steeds minimaal. 2) De 7805 aan de koelzijde vastschroeven op de massakant van de stekker geeft meer dan voldoende koeling, dat ga je aan die stekker niet voelen. 3) Waarom zou je zelf gaan klooien als zoiets voor vergelijkbare prijs ook kant en klaar te koop is (en kennelijk ook geen koeling probleem heeft). Zoals gezegd heb ik ooit zo een telefoonlader gemaakt en die gebruikt een veelvoud van dat vermogen. Wat mij betreft is dit deel van de discussie gesloten.
Aanbevolen berichten