Spring naar bijdragen

GPS mee in het vliegtuig?


Gast Marcel24

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Volgende week ga ik op vakantie met het vliegtuig naar de canarische eilanden, en ik ben van plan om mijn gps (Etrex Vista) mee te nemen. Ik heb weleens gehoord dat dit problemen kan geven met politie of douane of zoiets.

 

Heeft iemand hier ervaring mee als je je gps meeneemt in je handbagage op schiphol ofzo. Is dit wel verstandig of kan ik mijn gps maar beter in mijn koffer doen, of nogbeter, gewoon thuis laten.

 

Heeft iemand tips? Dan hoor ik ze graag, ik heb er hier verder niks over kunnen vinden.

 

 

Marcel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Volgens mij moet je ervoor zorgen dat je je kassabon en eventueel het garantiebewijs meeneemt, zodat je aan kunt tonen dat het toestel in, neem ik aan, Nederland gekocht is. Hiermee toon je dus aan dat je NIET aan het invoeren bent. Geld ook voor videocamera's, fototoestellen, etc...

 

Da's mijn tip.

 

hoop dat je er iets aan hebt :unsure:

 

Groetjes Dieckske :blink: !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Canarische autoriteiten zijn coulant wat betreft het toelaten van GPS-en. Voor zover bekend mag je ze overal op die eilanden je GPS gebruiken zonder opgepakt te worden daarvoor. Het is mij niet bekend of er (geheime) basissen zijn van de Amerikanen. Anders kunnen die je misschien zelfstandig oppakken en naar Santanamo Bay (Cuba) verschepen waar je lang in limbo kunt verblijven. Het is op het moment een gevoelige tijd voor de USA-ers.

Iets anders is de reputatie van die eilanden als je in ons knusse landje terugkomt. Is het een bekende belastingvrije plek voor aanschaf van electronica: zorg dan voor een aankoopbewijs. Onterecht betaalde invoerpoen krijg je officieel wel terug...maar vraag me niet hoe.

Er is heel wat afgebabbeld over GPS-en tijdens de vlucht gebruiken. Houdt hem bij het raampje en je kan het pad volgen (en de hoogte) van het vliegtuig. Over het algemeen mag dat. Maar ja, hier is het net net zo mee als met caches: vindt de baas ter plekke het wel goed? En bij de cabineploeg zijn GPS-en ook wel bekend zo langzamerhand. Maar in principe moet de piloot het goed vinden, maar die heeft belangrijkere zaken aan zijn hoofd. Je kan de vliegmaatschappij ook vragen naar de regelingen hierover. Ieder heeft zijn eigen manier.

 

Als laatste: heb je al kaarten van die eilanden? Ik las er laatst iets over in de Duitse maus.technik.gps newsgroup. Ging over ijking.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb afgelopen herst hetzelfde gedaan. GPS in het vliegtuig en op Gran Canaria gewoon gebruikt. In het vliegtuig niet naar gevraagd trouwens.

 

Ik heb een gescande 1:150.000 Michelin kaart van Gran Canaria beschikbaar inclusief OziExplorer ijking. Was nog van plan er een Mapsource kaart van te maken, maar wacht daar nog even mee... we gaan misschien komende kerst weer naar GC en dan wordt dat een nieuw project. Als het Tenerife wordt, doe ik het niet. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips, ik ga mijn gps zeker meenemen. Voor de zekerheid toch maar eve bellen met de maatschappij of het geen problemen oplevert maar dat zal allemaal wel meevallen als ik dat zo lees.

 

Weet iemand hoe ik aan kaarten kan komen voor mijn gps? Ik heb wel mapsource 2002 van europa, maar daar zitten de canarische eilanden weer net niet bij :D .

 

Alle tips zijn van harte welkom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi,

 

Persoonlijk heb ik nog nooit problemen gehad met het gebruik van een handheld GPS in het vliegtuig. Echter, tijdens de start en de landing is het ongewenst om je GPS aan te hebben staan. Het cabine personeel zal je er ook altijd op aan spreken. Laptops, GSM's, walkmans ed. moet je tijdens de start en landing trouwens ook uitzetten.

Voor een beetje ontvangst is het wel noodzakelijk om bij een raampje te zitten!

 

Voor wat betreft de douane is het misschien verstandig om een aankoop bewijsje mee te nemen al is dat voor Spanje niet nodig. Mocht je buiten de EU reizen dan is dat aankoop bewijsje wel handig. Kan je in iedergeval aantonen dat je het zaakje niet invoert.

 

Dus mijn advies, gewoon meenemen dat ding! :huh:

 

SY Etienne :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet iemand hoe ik aan kaarten kan komen voor mijn gps? Ik heb wel mapsource 2002 van europa, maar daar zitten de canarische eilanden weer net niet bij  :D .

Worldmap heeft ze wel, maar vrij basic. Ikzelf heb een soort van kabouterkaarten van Gran Canaria en Tenerife, maar de ijking van Tenerife is niet echt nauwkeurig... van Gran Canaria ben ik nu bezig met een MapSource variant te maken (maar dat gaat nog wel even tijd kosten).

 

Als jijnaar Tenerife gaat, zou je dan wat waypoints willen maken op wat specifieke plekken (kruisingen van wegen, kerken, dat soort dingen)? Kan ik daarmee mijn Tenerife kaart ijken. :huh:

 

Als je behoefte hebt aan de in Oziexplorer geijkte kaarten dan moet je het maar even zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Gast Marcel24

Ik heb mijn gps gewoon meegenomen, geen haan die er naar kraait. Het werkt prima in het vliegtuig zolang je maar aan het raam zit, anders heb je geen ontvangst.

 

Ik had alleen een probleem, mijn Vista meet de hoogte met luchtdruk. Dit werkt in een vliegtuig dus niet. Hij raakt helemaal in de war, hij geeft wel een hoogte aan maar omdat de luchtdruk in een vliegtuig geregeld is krijg je dus nooit de juiste hoogte.

 

Weet iemand of je in zo'n geval kunt overschakelen naar gewone GPS hoogte of zoiets, dat zou wel makkelijk zijn.

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Of is dit misschien voor Garmin een puntje van verbetering voor de toekomst.

 

 

Marcel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de mijne vorig jaar meegenomen naar de Oekraine. Bij het raampje had ik een prima ontvangst. Het is wel leuk om dan te weten waar je precies bent. Geen problemen mee gehad. Ik heb overigens niets gevraagd, maar gewoon gedaan... wie kan er nu problemen mee hebben als je op internet gewoon gedetailleerde satelietfoto's kunt downloaden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...