franka en pim Geplaatst 12 oktober 2006 Geplaatst 12 oktober 2006 Oei oei oei..... Mijn excuus!!! ik zal Cachemier en hh1 ook zeker dan bij de credits op gaan nemen! Ere die eer toekomt!
franka en pim Geplaatst 12 oktober 2006 Geplaatst 12 oktober 2006 (bewerkt) hh1... misschien kan jij mij dat vertellen. Waar staat Azi voor bij de snijdende cirkels? Het heeft iets met een hoek te maken, want waarden van 180 en hoger in dit veld geven vreemde uitkomsten. Is het het hellende vlak waar de cirkel zich in bevind? Tevens is het berekenen van de projecties mbv twee bekende coordinaten verschillend opgelost. Zie voorbeeld... invoer: coordinaat 1 N 50° 30,000' E 4° 45,000' coordinaat 2 N 50° 25,000' E 4° 50,000' uitkomst op het tab blad die speciefiek bedoeld is voor deze berekening: Hoek 147° Afst. 10985 m nu dezelfde coordinaten in bij het tabblad voor de snijpunten van twee cirkels: Hoek 147° Afst. 10995 m De hoek klopt dus wel, maar de afstand er tussen zit met een meter of 10 verschil. Ik me me voorstellen dat dit verschil komt door de kromming van de aarde. Gaat de eerste berekening uit van het platte vlak, en kom je op 10985m uit. en gaat de tweede berekening uit van de bolling van de aarde, en kom je daardoor op 10995m uit. Graag zou ik weten welke van de twee de juiste is, zodat alles nog nauwkeuriger wordt. 12 oktober 2006 bewerkt door franka en pim
franka en pim Geplaatst 12 oktober 2006 Geplaatst 12 oktober 2006 Zo. De berekening voor 2 snijpunten staan nu ook op de plek. Ik heb er even een schematische tekening bij gemaakt om aan te geven wat er allemaal berekend wordt. De tekening is dus (nog) niet gebaseerd op de ingevoerde coordinaten!!! Vanavond lukt het niet meer om aan de morse module te beginnen. Maar die zal zeer binnenkort ook komen. Mocht iemand zich nou iets bedenken wat handig kan zijn om ook hier in op te namen, geef een gil (of link, of uitleg, of iets) dan ga ik kijken wat ik er mee kan. Ik wil hier eigenlijk een grote hulpmiddelen pagina van maken.
hh1 Geplaatst 12 oktober 2006 Geplaatst 12 oktober 2006 hh1... misschien kan jij mij dat vertellen. Waar staat Azi voor bij de snijdende cirkels? Voor zover ik me kan herinneren en het even natrekken (geheugen is vluchtig blijkbaar) is het werkblad voor de snijdende cirkels eigenlijk een multiwerkblad en berekent het ook een projectie vanuit dat punt (middelpunt van elke cirkel) volgens die azimut en die afstand. En omdat er twee zulke lijnen kunnen bepaald worden (je kan de azimuth ook ingeven bij de andere cirkel), kan je het snijpunt van deze twee lijnen bepalen. Alle berekeningen hier in de veronderstelling dat de aarde vlak is. Dus cirkels van enkele kilometers : zal wel gaan, maar honderden kilometers zal problematisch zijn.
nelson45 Geplaatst 12 oktober 2006 Geplaatst 12 oktober 2006 Om te oefenen "Duivelse Cirkels en Symbolen"
JandeBeHanger Geplaatst 12 oktober 2006 Geplaatst 12 oktober 2006 Ik kreeg vanavond 'n msn van een cacher uit het Hoge Noorden om zondag standby te staan voor een cache, waarbij het midden punt van 3 waypoints berekend moet worden. Tuurlijk, dat doet ik graag! Mmmmmmm, als het weer d'r een beetje op lijkt dan gaat ikke d'r op fiets heen en dan strak in pak. ff kijken of ik ze "life" kan observeren. e.a zou niet de eerste keer zijn!
franka en pim Geplaatst 12 oktober 2006 Geplaatst 12 oktober 2006 (bewerkt) Hmmmm... die is ook wel leuk om op te nemen in de GEO Tools. Het is niet eens zo'n heel moeilijke berekening. Eerst coords omzetten naar graden, ipv graden en minuten. Denkbeeldige rechthoek omde driehoek maken, Dan even lekker pythagorassen. Snijpunt weer even omrekenen van graden naar graden en minuten. Ja.... die ga ik ook toevoegen! Tnx voor de inspiratie 12 oktober 2006 bewerkt door franka en pim
@rend Geplaatst 13 oktober 2006 Geplaatst 13 oktober 2006 Gaat het met RD coördinaten niet veel sneller. En wordt niet bedoeld het zwaartepunt te berekenen. Dan is het omzetten naar RD en "Noord" optellen en delen door 3 en "Oost" optellen en delen door 3.
Team Guppie Geplaatst 13 oktober 2006 Geplaatst 13 oktober 2006 (bewerkt) we gaan het proberen al zijn we niet zo goed met rekenenen 13 oktober 2006 bewerkt door Team Guppie
franka en pim Geplaatst 13 oktober 2006 Geplaatst 13 oktober 2006 (bewerkt) Zojuist geupload.... MobiGEO Ofwel de aangepaste/gestript versie voor je mobieltje. Hij is bereikbaar als link in het menu van the online GEOTools ( http://www.ronsoft.nl/geotools/ ) Maar voor directe invoer op je mobieltje (voor bookmarks) http://www.ronsoft.nl/mobigeo/ En dan is de volgende stap, de morse vertaler. 13 oktober 2006 bewerkt door franka en pim
franka en pim Geplaatst 13 oktober 2006 Geplaatst 13 oktober 2006 Zo... morse code staat nu ook op z'n plaats. Het is te gebruiken via "ver-/ontsleutel teksten" Als je een gewone tekst invult, krijg je de A <-> Z en A <-> N versleuteling te zien. Dat was al. Daar is nu de morse versleuteling aan toegevoegd. Voer je in dat zelfde scherm morse code in, dan krijg je de letters als oplossing. Morse code's die niet herkent worden, zullen blijven staan. Het is het makkelijkste om één morse woord per regel te zetten. Anders komen bij de oplossing alle worden aan en achter elkaar te staan. Een test: ...- .- -. -- --- .-. ... . -. .- .- .-. - . -.- ... - -- . - --. . --- - --- --- .-.. ... Heel veel plezier er mee!!!
franka en pim Geplaatst 20 november 2006 Geplaatst 20 november 2006 (bewerkt) Inmiddels is de snijpunt berekening voor 2 cirkels al een tijdje klaar. (inclusief de projecties tussen de verschillende snijpunten en centrums van de cirkels) Daar stond al de tijd een schematisch plaatje bij om een idee te geven hoe je de verschillende punten en projecties moest interpreteren. Echter was dit schematische plaatje niet waarheids getrouw. De ene cirkel kon in werkelijk groter zijn dan de ander, of juist verder naar links staan, dan in de schematisch weergave was te zien. Sinds gisteren is hier verandering in gekomen. De afbeelding wordt sinds gisteren dynamische gegenereerd op basis van de ingevoerde coordinaten en radius van de cirkels. De afbeelding is dus nu een waarheidsgetrouwe voorstelling van de situatie. Er is echter een beperking... hij is gebaseerd op RD en dus op het platte vlak. Omdat ik de RD grid heb gebruikt, heb ik dus oko een WGS84 -> RD module moeten schrijven. Mijn grote dank gaat hierbij uit naar Ed Stevenhagen voor de verschillende formules. De module is getest tegen deze tabel met GPS referentie bakens De nauwkeurigheid van de module is in meters om WGS84/ETRS89 verschillen uit te vlakken. Dit heeft te maken met het feit dat europa (en andere aardschollen) per jaar een centimeter of 2 verschuift tov WGS84 coords. Met deze nauwkeurigheid is er nog prima gebruik van te maken bij het GEOcachen, en kunnen we dat ook voorlopig nog wel een jaar of 50 blijven doen (tegen die tijd is de afwijking ongeveer een meter. GPSr zijn vaak nog minder nauwkeurig) Ik ga nu dan ook alle berekende coordinaten in GEOtools aanvullen met de RD coords. En er komt een converter om coords van het ene systeem naar het andere systeem om te rekenen. Ja, inderdaad... nummer 1.543.973 Maar eerst..... alles doorwerken naar mobiGEO TODO: * Stapeltellen * Romeinse cijfers * Coord converter * Coord spiegelingen naar andere quadranten (* Plot op kaart van Nederland) 20 november 2006 bewerkt door franka en pim
franka en pim Geplaatst 27 november 2006 Geplaatst 27 november 2006 Gisteren een nieuwe versie online gezet. Tenminste... de functionaliteit is op dit moment alleen beschikbaar bij het maken van een projectie in de normale versie van geotools (dus niet in de mobile versie) Het betreft hier een koppeling aan een postcode (inclusief de letters!!) en een plot op een kaartje. Er staat een knopje "+ details" onder aan de pagina. Als je hier op klikt kom er een berg aan extra informatie boven water. Ik zou zeggen ga eens kijken. http://www.ronsoft.nl/geotools/cpc.php Binnenkort wordt deze functie ook overgezet naar andere reken modules binne Geotools. De geschreven info, zoals postcode, plaatsnaam en netnummer wil ik ook in de mobile versie maken. Maar om bandbreedte te sparen, laat ik de plots op de kaartjes weg. To be continued.
franka en pim Geplaatst 22 december 2006 Geplaatst 22 december 2006 Inmiddels weer een aanpassing gedaan in de GEOTOOLS. Er is een sectie bijgekomen waarin het mogelijk is om een postcode om te zetten naar een coordinaat, of andersom. Tevens krijg ook meteen alle alle andere info te zien, zoals de stad, het netnummer en natuurlijk een plot op het kaartje. Zodat je nog sneller weet waar het is. Ik heb wel alle bijna 440.000 postcodes met coordinaten, maar ik mis nog alle straat namen. Mocht iemand die hebben (postcode + straatnaam) dan houdt ik mij aanbevolen.
Aanbevolen berichten