Dieckske Geplaatst 23 februari 2003 Geplaatst 23 februari 2003 Oh ja,... nog even een quote van de eerder genoemde site: We willen op geen enkele manier Geocachen aan banden leggen of structureren tegen de wil van de individuele Geocachers in. We zijn allen fanatiek Geocacher en houden van de ongedwongen en vrije cultuur van Geocaching. De Stichting wil hier op geen enkele manier ongewenst inbreuk op doen.
Lex Geplaatst 23 februari 2003 Geplaatst 23 februari 2003 Effies een vraag,.... wie is deze Yotian Soldier eigenlijk? Ik zat nml. de statuten en inschrijvingen van de kamer van koophandel te bekijken op de site van Stichting Geocaching, maar xie nergens een vermelding van deze soldier-boy. Hoe zit dit? En wat voor zeggensschap heeft dit soldaatje eigenlijk ? Heeft hij uberhaupt wel het recht om ook maar iets te doen? Dit is misschien wel een vraag voor onze aankomend juristen Lex en Leo!? Dieckske ! Ik maak dan wel geen deel uit het van het Lex en Leo-team, maar deze vraag kan ik toch wel beantwoorden. Yotian Soldier beoordeelt namens de baas van de gc.com site of je je cachebeschrijving op die .com site mag plaatsen. Dat heeft dus niets met nederlandse stichtingen of kamers van koophandel of wat dan ook te maken. Als jij je eigen cache-site zou maken zou jij mogen beoordelen of iemand daar zijn tekst mag plaatsen, ook als het over een cache in Timboektoe zou gaan. ++ Lex ++
Dieckske Geplaatst 23 februari 2003 Geplaatst 23 februari 2003 Yotian Soldier beoordeelt namens de baas van de gc.com site of je je cachebeschrijving op die .com site mag plaatsen Ik dacht dat Stichting Geocaching hier verantwoordelijk voor was. Dat heb ik dus verkeerd gedacht?
Lex en Leo-team Geplaatst 23 februari 2003 Geplaatst 23 februari 2003 Yotian Soldier beoordeelt namens de baas van de gc.com site of je je cachebeschrijving op die .com site mag plaatsen Ik dacht dat Stichting Geocaching hier verantwoordelijk voor was. Dat heb ik dus verkeerd gedacht? Wat Lex zegt klopt helemaal volgens mij: zowel dat hij niet bij lex en leo-team hoort als dat verhaal over Yotian Soldier. Als je zelf ooit nog eens cache plaatst (of misschien heb je dat al gedaan) dan merk je dat je met hem (of haar) te maken krijgt. hij keurt je cache als het ware. En stichting geocaching heeft daar volgens mij niks mee te maken
MiepMiep...Zzzoefff... Geplaatst 23 februari 2003 Geplaatst 23 februari 2003 [Ik dacht dat Stichting Geocaching hier verantwoordelijk voor was. Dat heb ik dus verkeerd gedacht? Wat Lex zegt klopt helemaal volgens mij............En stichting geocaching heeft daar volgens mij niks mee te maken Nog niet, maar wat niet is kan nog komen. Dit bedoel ik niet negatief, het kan juist heel positief zijn. Als wij met zijn allen vinden dat we samen (motto van st. geocaching) onze eigen regels wel kunnen handhaven (dus gewoon zoals het tot voor kort allemaal was) is er vast wel ergens een plekje op een server te vinden. Daar hebben we geen commissies, amerikanen of ingewikkelde machtstrijden voor nodig. Gewoon lekker buiten bezig zijn en niet te veel gezeur over wie nou wat bepaalt of hoe je nou wat moet loggen. We zijn toch geen wedstrijdje aan het doen!!!
MiepMiep...Zzzoefff... Geplaatst 24 februari 2003 Geplaatst 24 februari 2003 Een schoolvoorbeeld was (de inmiddels zeer goed afgehandeld/opgeloste) musica cache. Hierdoor wordt er, voorlopig althans, weer wat strakker gecontroleerd op nederlandse caches met betrekking tot de toestemming van het plaatsen van caches. Van 't weekend had ik een ontmoeting met degene om wie alles is begonnen. Blijkt hij gewoon verkeerd te zijn gereden/gelopen. Vervolgens is hij over een hek geklommen en is door een gebied gaan struinen waar je echt niet mag komen. Heeft dit iets met geocaching of met de cache zelf te maken?? Lijkt me niet. Misschien had deze man ook wel een rood petje op. Moeten nou alle mannen met rode petjes toestemming vragen voor ze ergens mogen gaan lopen?
dolphinleap Geplaatst 24 februari 2003 Geplaatst 24 februari 2003 "regelmatig worden cache logjes bekeken en gelezen door admins" Amerikanen die Nederlands lezen? De meesten weten Nederland niet eens te liggen, er zijn er zelfs die onderweg in het vliegtuig naar Amsterdam denken naar Denemarken te gaan Kan nog fun geven in de toekomst. Hoop maar dat de bewegwijzering naar Saddam's cache goed is. >Kees<
corvus corax Geplaatst 17 maart 2003 Geplaatst 17 maart 2003 Beste Allemaal, Is er al iets bekend over wat wel en niet mag bij bijvoorbeeld SBB. Want ik heb morgen vernemen vandaag dat SBB op de hoogte is maar dat nog niet duidelijk is welk standpunt zij hebben ingenomen t.o.v. Geocaching in hun bossen. Ik ben zelf bij SBB langsgeweest en daar wisten ze van het geheel af maar nog niet wat het standpunt was. Misschien dat iemand hier al weet hoe het zit. Groetjes Corvus
Peetee Geplaatst 17 maart 2003 Geplaatst 17 maart 2003 Is er al iets bekend over wat wel en niet mag bij bijvoorbeeld SBB. Ik denk dat SBB als organisatie nog geen echt standpunt heeft bepaald. Ik heb ook van Zenz begrepen dat hij de eerste contacten met SBB heeft gelegd, maar ook daar moet het echte overleg nog op gang komen. Wel heb ik begrepen dat veel boswachters het toch wel prettig vinden even op de hoogte te worden gesteld van het plaatsen van een cache. Dat ze niet tégen het verschijnsel geocaching zijn, lijkt me wel duidelijk: SBB plaatst immers zelf caches langs hun gps-routes. Maar voor info over specifieke plekken in bepaalde natuurgebieden, kun je denk ik toch het beste contact opnemen met de plaatselijke boswachters. Die zullen de plek toch uiteindelijk het beste kunnen beoordelen op geschiktheid.
Zenz Geplaatst 17 maart 2003 Geplaatst 17 maart 2003 Is er al iets bekend over wat wel en niet mag bij bijvoorbeeld SBB. Tijd voor een update, maar dan vooral om te melden dat er nog niets te melden is. Ondergetekende onderhoudt namens de Stichting Geocaching contacten met het hoofdkantoor van SBB. Een 'SBB standpunt inzake geocaching' is er niet. Het lijkt ook niet voor de hand te liggen dat SBB met een algemeen geldend ge- of verbod komt: zo zit de organisatie niet in elkaar (iedere boswachter mag vrij autonoom bepalen wat wenselijk is in de door hem bewaakte bossen) en bovendien zijn er juridische voetangels en klemmen bij het formeel toestaan van geocaching in een gebied. Volgende week ontmoet ik twee mensen van de concernstaf om hierover verder te praten. Het doel van de contacten is: SBB informeren over geocaching, de stemming t.o.v. geocaching polsen (eerste indruk: positief) en vervolgens te komen tot een voor beide partijen werkbare situatie. Bijvoorbeeld een online lijst met de contactgegevens van de boswachters, zodat cachers snel en moeiteloos de juiste man voor toestemming kunnen benaderen. Ook een presentatie voor de boswachters is mogelijk, eventueel met event-cache. Nogmaals: SBB staat niet negatief tegenover geocaching. Waar problemen zijn geweest, ontstonden die door een gebrek aan informatie (wat is geocaching, welke plek is geschikt voor een cache en welke niet) en communicatie. De oplossing ligt dan ook voor de hand: informeren en communiceren. (Terzijde: het is altijd een goed idee om contact te onderhouden met de beheerder van het gebied waar je cache ligt. Ook om eventuele verstoring te kunnen melden, te weten wanneer onderhoud is gepland, voor zover toepasbaar om overleg te voeren om een cache tijdelijk te de-activeren in het broedseizoen etc.) Andersom kan de Stichting het aanspreekpunt zijn voor de boswachter als er problemen zijn met een onbekende cacher of cache-plaatser. De Stichting kan beide partijen dan bijelkaar brengen: we hopen dat het instandhouden van dergelijke communicatiekanalen drempelverlagend werkt. Als er iets nieuws is te melden zal ik dat hier doen, en uiteraard op de site van de stichting, www.stichtinggeocaching.nl. Blijft natuurlijk: wil je een cache plaatsen in een natuurgebied, overleg dan met de beheerder om problemen te voorkomen. Naast SBB zijn er nog vele andere beheerders: Natuurmonumenten, de Provinciale Landschappen, gemeenten, particulieren... Met de landelijke beheerders zal de Stichting Geocaching contacten proberen te leggen, om de communicatie bij het plaatsen van caches zo simpel en doeltreffend mogelijk te maken. Met lokale beheerders zul je zelf aan de slag moeten ;-)
corvus corax Geplaatst 17 maart 2003 Geplaatst 17 maart 2003 Beste Zenz, Jouw ervaring is ook de mijne, de boswachter waar ik vandaag op bezoek was stond er niet negatief tegenover. Leek het ook wel interessant te vinden. Maar hij had ook wel zoiets van waar is de controle op naleving van bepaalde regels. Zoals bijvoorbeeld als je in een bepaald gebied op de paden moet blijven om de natuur niet te verstoren. Als je in het gebied waar ik woon buiten de paden treed ben je in overtreding en kan je dus bekeurd worden, waar ik ze dan eigenlijk groot gelijk in moet geven regels zijn er dan voor het behoudt van de natuur. Ik denk dat als we dit ook in de beschrijving zetten van de cache info op het net dat dit niet zo moeilijk hoeft te zijn om problemen hiermee te voorkomen. Ik hoop dat de onderhandelingen volgende week goed zullen gaan want ook dan zal ik te weten komen of ik een cache kan gaan klaarmaken voor het gebied waar ik hem graag zou willen leggen. Het is dus nog even afwachten maar het zal allemaal wel goed komen Groetjes Corvus
Aanbevolen berichten