Spring naar bijdragen

Hoe zet je "RD" in user grid op Magellan eXplorist?

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Waar ik ook benieuwd naar ben is of er met de 600 nu wel of niet een projectie waypoint is aan te maken, zoals bij de Sportrak en Meridiaan. Ik heb daar naar gezocht en kwam tegenstrijdige antwoorden tegen, dus ben benieuwd naar een antwoord van een echte gebruiker en niet van een verkoper :thumbdown:
Zoals je begrijpt kan ik die alleen maar voor een eXplorist 600 beantwoorden, alhoewel de 400, 500 en 600 (afgezien van enkele opties) nagenoeg gelijk zijn.

In de (allereerste) software vs. 5.1.61 zat geen projectiemogelijkheid.

In de (kerstmis 2005) software vs. 5.2.03 is de functie projectie (gelukkig) toegevoegd.

Mijn eXplorist staat op de Engelse taal en dan kom je er via: menu|Adv. Features|Projection.

Op dat scherm kun je invullen/zie je:

from: Position

Distance: 0000.00km

Bearing: 0.00 °

xx° xx.xxxN

yyy° yy.yyyE

button SAVE

De blauwe velden zijn keuze/invulvelden.

Het laatste vak bevat het N/E resultaat van de projectie.

Met SAVE kom je met de projectie waarden en de naam "proj00x" terug in een standaard scherm vanwaaruit je het net als een waypoint/POI kunt opslaan.

Is dit wat je weten wilde?

Groetjes, Ruud (aka Barjon)

PS

Nog geen antwoord van Magellan.

Voorlopig heb ik op het "3e scherm" 4 keer 0 laten staan, net als jullie en dat lijkt me (mede n.a.v. het antwoord van de Prof.) helemaal ok.

OK, je antwoord is duidelijk! Wat me nog niet duidelijk is, of je nu twee of drie schermen hebt bij het invullen van User Grid. Ik ben even bezig om het antwoord via Futurum te achterhalen, maar die snappen het volgens mij ook niet helemaal ;)

Geplaatst (bewerkt)

Afgelopen week heb ik een doortrapt spelletje gespeeld. Ik heb de configuratievraag in 2 takken van Thales Navigation gedropt en gelukkig maar. Inmiddels hebben beiden geantwoord en aan 1 antwoord heb je helemaal niks, nada, zero.

(Is dus wel voor een x600 hoor!)

Dit komt van "MagellanSupportEMEA@thalesnavigation.com" en is 'blauw' en 'tis nix. :crybaby:

Thank you for contacting Thales Navigation Customer Support.

To get the "Dutch RD-grid", you have to find out what settings you have to enter in the GPS. These kind of information can be found on the internet.

We remain at your disposal for any further assistance.

Dit komt van "support@thales-navigation.nl" en is 'groen' en brengt weinig nieuws. Echter het bevestigt 't vermoeden dat de laatste 4 nullen correct zijn. (ff vet gemaakt) :blush:

Normaal gesproken wordt het support voor deze apparaten door de leverancier (verkoper) gedaan.

In de bijlage de gewenste informatie.

inhoud v.d. bijlage:

Procedure Instelling RD-coordinaten in de Magellan eXplorist

Start de Magellan eXplorist op

Ga naar Menu

Selecteer Voorkeuren

Selecteer Eenheden kaart

Selecteer bij Coord Sys Gebr.grid

Projectie: "Trans Merc"

Latitude vertrekpunt: 52.15617N

Longitude vertrekpunt: 005.38763O

Ga naar Volg.>

Schaalfactor: 0.99990790

Eenheid tot meter omz: 1.0

Fout O bij vertrek: 00155000.0

Fout N bij vertrek: 00463000.0

Ga naar Klaar

Vervolgens stellen we de Kaartdatum in:

Ga naar Menu

Selecteer Voorkeuren

Selecteer Eenheden kaart

Selecteer bij Kaartdatum GEBRUIKER (USER)

Vul onderstaande gegevens in:

Delta A : 740 m

Delta F : 0.1003748

Delta X : 593m

Delta Y : 26m

Delta Z : 478m

Ga naar Volg.>

Rotatie X: 0

Rotatie Y: 0

Rotatie Z: 0

Schaalfactor : 0

Ga naar Klaar en druk daarna enkele keren op esc om terug te keren in het startscherm

Nou, dat was het dan. Kijk eens of en wat je er aan hebt.

Dan ga ik intussen cachen met mijn oude Yellow Meridian GPS, want mijn eXplorist 600 is weg voor een garantie-reparatie. Een van de knopjes (zoom in) deed het (al) na c.a. 9 mnd. niet meer. :P

Groetjes :D , Ruud (aka Barjon)

bewerkt door barjon
Geplaatst

"Echter het bevestigt 't vermoeden dat de laatste 4 nullen correct zijn."

Wel, voor mij niet. Het bewijst dat ze niet weten waar de klepel hangt. Hun opgegeven shift-parameters zijn voor een Molodensky en omdat er ook rotatie ingevuld moet worden kunnen die getallen niet juist zijn. Of die hele derde page met rotatieparameters is totaal niet-functioneel en alleen voor de show.

Gezien de antwoorden van Magellan zal ik zelf ze eens aan de tand voelen alhier en in de USA.

Ik zal mijn best doen om de vragen zo te stellen dat ze snappen waar het over gaat.

Geplaatst

Fantastisch! Prof., hopelijk dring je door tot de kennis-kern en laat je je niet afschepen met een leke-antwoord, zoals dat mij overkwam. Ik duim dat je de juiste man op de juiste plaats vindt.

Ruud (aka Barjon)

Geplaatst

Ik heb (zeer vlot) bericht gehad van Magellan Support nederland. De volgende statement kan ik citeren "Nu is het zo dat de transformatie parameters binnen deze ontvangers sinds kort zijn uitgebreid echter deze uitbreiding heeft geen invloed op de gebruikte parameters zoals deze voorheen gebruikt werden. Wanneer in de ontvanger rotaties van 0 gebruikt worden geeft de gebruiker aan om deze NIET te gebruiken."

Met andere woorden: scherm 3 kan je laten voor wat die is. Blijft de zaak daar op nul staan dan kan je de oude parameters gebruiken.

Ook is gezegd dat de rotatie bekeken wordt vanaf WGS84 naar user mapdatum en dat is contra-intuïtief want alle andere zaken (shift dx e.d.) zijn vanaf RD naar WGS84.

Dus: er moet getest worden. Ik zal een apart draadje opstarten en hopen dat enige lezers zich geroepen voelen om hun Explorist 600 te pakken en wat tijd te besteden aan het indrukken van knopjes op de juiste manier.

Geplaatst
Ik heb (zeer vlot) bericht gehad van Magellan Support nederland. De volgende statement kan ik citeren "Nu is het zo dat de transformatie parameters binnen deze ontvangers sinds kort zijn uitgebreid echter deze uitbreiding heeft geen invloed op de gebruikte parameters zoals deze voorheen gebruikt werden. Wanneer in de ontvanger rotaties van 0 gebruikt worden geeft de gebruiker aan om deze NIET te gebruiken."

Met andere woorden: scherm 3 kan je laten voor wat die is. Blijft de zaak daar op nul staan dan kan je de oude parameters gebruiken.

Ook is gezegd dat de rotatie bekeken wordt vanaf WGS84 naar user mapdatum en dat is contra-intuïtief want alle andere zaken (shift dx e.d.) zijn vanaf RD naar WGS84.

Dus: er moet getest worden. Ik zal een apart draadje opstarten en hopen dat enige lezers zich geroepen voelen om hun Explorist 600 te pakken en wat tijd te besteden aan het indrukken van knopjes op de juiste manier.

Fijn gedaan prof.! Wil je (als het draadje gestart is) hieronder nog even een link ernaartoe zetten? Dan kan dit draadje hiermee als gesloten worden beschouwd.

Dank voor alle bijdragen luitjes! :yes:

Ruud (aka Barjon)

Geplaatst

Ook de vuurvossen zijn je dankbaar! Weliswaar hier geen 600, maar nu een 300 na een 100 gehad te hebben. Persoonlijk vind ik de Explorist een heel leuk apparaat voor een redelijke prijs. Mogelijk wordt de volgende GPS een 400/500 of 600, beetje afhankelijk of Magellan met topokaarten voor NL gaat komen.

• 1 month later...
Geplaatst

Hoi allen,

Ik ben sinds kort Geocacher en ook sinds kort eigenaar van een explorist 210.

Ik heb de topografische kaart van Noord Holland (niet digitaal) gekocht.

Daar stonden aanwijzingen mbt grid.

Ook met belangstelling dit draadje gelezen.

Klinkt allemaal erg proffessioneel voor mij.

Maar ik heb het e.e.a. in mijn 210 gewijzigd.

Ik hoop dat ik het goed heb gedaan.

Als ik nu mijn voorkeuren wijzig naar Trans Merc. krijg ik de volgende getallen te zien.

Ik weet echter niet hoe ik die nu moet interpreteren.

001-26-7160 O

005-01-498 N

Kan iemand me uit mij uitleggen wat ik hier nu zie staan ?

Hmm even nagedacht:

getal 1 - 126,716

getal 2 - 501,498

zie ik dat goed ?

graag reactie

Buzzardseye

Geplaatst (bewerkt)

In juli had ik ook een mailtje naar Thales gestuurd. Het antwoord was:

Thank you for contacting Thales Navigation Customer Support.

I would advise you to reset the unit and to try to enter the parameters again.

In order to reset your GPS unit, we recommend that you follow the instructions below:

*** WARNING : ALL data (waypoints, routes ...) will be deleted ***

- Switch the GPS unit off.

- Press the "Menu" and "Power" buttons simultaneously.

- The following message appears on the screen: "Clear all memory and shut off unit?"

- Select "Yes" and press "Enter".

Once GPS memory is cleared, start it again and set it up. Let it track satellites signals in an open space. This might last 30 minutes up to 2 hours.

Daar had ik vlak voor mijn vakantie nog even geen zin. Maar nu moest het er maar van komen.

Net het complete geheugen van mijn explorist 600 gewist en bovenstaande instellingen ingevoerd.

Vervolgens een aantal coords heen en weer geconverteerd tussen RD en WGS84.

De afwijking met de ww.rdnap.nl waarden waren maximaal een meter.

Hij doet het dus weer goed.

Blijkbaar had ik door het eerdere gegochel met de instellingen iets om zeep geholpen.

Krijg je met bovenstaande instellingen dus een rare afwijking, met een schone lei beginnen middels bovenstaande instructie of zoals ik het deed via:

menu - voorkeuren -> geheugen wissen -> alles

verhelpt het.

bewerkt door hrng
Geplaatst

Ja dat klopt wel zo'n beetje.

:crybaby:

Bedankt begin er iets meer van te begrijpen.

Is er een formule die het kan omzetten?

Nu doe ik het via mijn explorist 210. :yes:

Zodat ik in het veld het kan doen?

Ik heb niet altijd een pc bij me :yes:

groetjes Buzzardseye

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...