Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik heb gisteren gebeld, ze wilden een beschrijving van wat ik allemaal van plan was en waar. De grootste angst van de boswachter was dat mensen dwars door het gebied zouden gaan lopen (struinen). In overleg hebben we een gebied bepaald waar het plaatsen van een cache geen probleem zou zijn. Verder heb ik de route zo gemaakt dat deze vanzelfsprekend over de paden loopt.

Gisteren heb ik alles op papier gezet, de route op een kaart, brief, foto's van de omgeving en het kistje en de cache beschrijving voor op internet. Ik ben benieuwd hoe de reactie is.

Voor mij is dit op zich gewoon een test, want er zijn legio mogelijkheden in deze omgeving waar de cache te plaatsen is, in een gebied wat niet van SBB is.

Ben benieuwd, het antwoord zullen we weten wanneer ik terug ben van huwelijksreis (21 april).

Geplaatst
Ben benieuwd, het antwoord zullen we weten wanneer ik terug ben van huwelijksreis (21 april).

Alvast gefeliciteerd, en ik wens jullie toe dat jullie in de toekomst nog vele goede caches mogen vinden/opzetten ... :D

• 2 weeks later...
Geplaatst

The Return of Sokravisha is vanaf vandaag weer te bezoeken. Na het overleg met Natuurmonumenten, SBB en PWN, begin februari, zijn alle geocaches door de betreffende boswachters bezocht en is besloten om deze te verplaatsen. Aangezien Aapje niet in de gelegenheid was om dit te doen, heb ik deze geocache geadopteerd. Voor alle geocaches in het noordelijk deel van het Nationaal Park Zuid-Kennemerland (NPKZ) is nu toestemming verleend door de beheerders. Met SBB zijn Jaap & Sem en Waterboys nog in gesprek voor het plaatsen van een geocache in het zuidelijk gedeelte van het NPZK. Een verkennende wandeling met de boswachter heeft al plaatsgevonden. In goede samenwerking proberen we hier iets moois van te maken.

Houdt je aan de toegangsregels en je kunt hier heerlijk geocachen. Op de plaatsen waar de geocache is verstopt, mag je van het pad af.

Bij deze wil ik Natuurmonumenten, SBB en PWN nog bedanken voor de goede contacten en prettige samenwerking. We weten elkaar nu te vinden.

• 4 weeks later...
Geplaatst

Terug van huwelijksreis. Ik hoopte op een bericht van SBB, maar nog geen reactie. Ook nog even gebeld, maar hij is nog in behandelling. Jammer genoeg kwam ik erachter dat tijdens mijn huwelijksreis iemand een cache geplaatst heeft 50 meter van de plaats waar ik hem wilde plaatsen (ik weet niet of hij toestemming gevraagd heeft).

Ik heb de cache nu dan maar geplaatst buiten het gebied van SBB. Op een lokatie die eigenlijk ook niet zo heel slecht is.

Gast Team Kleijn
Geplaatst

Hallo mede cachers

Ik heb laatst een bijzondere cache gedaan. Eigenlijk is het geen cache, ook geen HitchHiker en ook geen TravelBug. Dit nieuwe fenomeen wordt in toenemende mate en met verschillende variaties gebruikt. Het is een leuk idee.

Er is een moving-cache-in-the-wild gemaakt, en deze op de .COM site gezet. Doel is dat cachers hem verplaatsen met een maximale afstand van bijvoorbeeld 3 km. Opdracht is :

1. Neem de cache mee.

2. Laat op de plek waar de cache was een kaartje achter met je telefoonnummer, dit om anderen die ook zoeken 'on track' te houden

3. Verstop de cache weer op een andere plek, en meet deze goed uit.

4. Log je find op .COM en vermeld de coordinates waar je de cache hebt achter gelaten.

(Ik heb ervoor gekozen om de cache mee te nemen en te plaatsen, coordinates op te nemen en die op het kaartje weer terug te zetten op de eerste locatie)

Cache gevonden en netjes volgens de regels verplaatst. De regels die gehanteerd worden om de cache te verplaatsen zijn echter niet sluitend. Een andere cacher stond al te zoeken toen ik terug kwam met het kaartje. (ik heb dus gelukkig mijn kaartje niet in de natuur achtergelaten maar aan de andere cacher gegeven) Uiteindelijk ben ik met het verplaatsen van deze cache ca 20 minuten bezig geweest incl. uitmeten. Nu ben ik nog geen km verder geweest. maar stel je eens voor dat ik de maximale verplaatsings afstand zou hebben gehanteerd. Dan kan deze cacher en mogelijkerwijs een aantal andere cachers die er bovenop springen omdat ie in de achtertuin ligt hem ook niet vinden. Dat lijkt me niet de bedoeling van deze cache.

Een tweede nadeel vind ik het terugplaatsen van de kaartjes op de oude locatie van de cache. Zodra er gelogd wordt wijzigen de coordinaten van deze cache en wordt het kaartje niet meer gevonden en ook niet meer opgeruimd, kortom natuurvervuiling. Dat kan niet de bedoeling zijn van Geocaching. Vanuit Stichting Geocaching worden nl. gesprekken gevoerd met de diverse natuur-organisaties in Nederland over het plaatsen van caches. Dit in het belang van de natuurorganisaties en natuurlijk ons ofwel de geocachers.

Inmiddels is namens de stichting een vriendelijk verzoek gedaan aan de cacheplaatser zijn pagina aan te passen. Dit vergezeld met tips welke de 2 bovengenoemde problemen sluitend oplost.

"Team Kleijn"

Rob

(Ook posted op .NL)

op de stichtings-site (www.stichtinggeocaching.nl) in de notulen en ook op de diverse forums kun je zien dat we er als stichting actief mee bezig zijn...

Geplaatst

Rob,

Ik heb een tijdje geleden met een dergelijk iets in mijn hoofd rondgelopen.

Ik wist en weet alleen niet of de plaatsers van caches daar nu wel zo blij mee zijn en/of worden.

Het idee wat ik had was het volgende:

Er worden diverse kaarten gemaakt en die stellen een virus voor.

Deze kaarten worden verspreid over een aantal caches.

Het is de bedoeling wanneer je een cache besmet, je de cache verplaatst binnen een bepaalde afstand van de oorspronkelijke locatie, met achterlating van die coördinaten op de orriginele cachelocatie.

Er worden echter ook dokterskaarten gemaakt, waarmee de besmetting ongedaan kan worden gemaakt.

Wanmneer dit het geval is geweest, moeten dit op de site worden vermeld en moeten de kaarten vernietigd worden, want het moet mogelijk zijn een virusuitbraak in te dammen. Echter wanneer een besmette cache nogmaals wordt besmet, moet een veelvoud van kaarten gaan ontstaan en dus wordt er dan sprake van een epidimie.

Dit zelfde geldt echter ook voor de dokterskaarten.

Maar of dit nu allemaal als leuk wordt ervaren is nog maar de vraag.

Daarom ben ik er niet verder mee gegaan.

Geef maar eens commentaar.

Geplaatst

Staatsbosbeheer pakt de zaken voortvarend aan! Naar aanleiding van de gesprekken met de Stichting Geocaching organiseert SBB op vrijdag 23 mei een gpswandeling annex geocache in Leersum, waarvoor alle boswachters zijn uitgenodigd. Ook enkele mensen van Natuurmonumenten gaan mee, waaronder de contactpersoon voor de Stichting waarmee we een paar dagen later, op 26 mei, om tafel zitten.

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

Zenz

Geplaatst
Uiteraard houd ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

Zenz

Wat een geweldige ontwikkelingen, ZenZ!!! :blush:

Laten we niet te vroeg juigen, maar wel een hele stoere actie!!

Bedankt voor alle inzet (van iedereen)!! ;)

Chamsin & Lief (verse schatzoekers...)

Geplaatst

Ik ga dit ook vertellen aan de boswachter waar ik maandag een gesprekje mee heb. Heb al twee GPS wandelingen van SBB afgedrukt, zodat hij ook kan zien dat zijn baas GPS leuk vindt. :blush:

Geplaatst
..... waarvoor alle boswachters zijn uitgenodigd.....

Van 'onze' boswachter hoorde ik dat zij ook aan deze dag gaat deelnemen. Mooie, voortvarende aanpak van SBB. :blush:

Geplaatst

Hoe staat Utrechts Landschap er eigenlijk tegenover? Zijn die ook uitgenodigd?

Het lijkt mij een prima ontwikkeling.

Geplaatst

Mooie ontwikkelingen ZenZ,

Gaan er ook mensen van de Stichting Geocaching mee? Of is dit meer een onderonsje van SBB en natuurmonumenten ?

Jos

Geplaatst
Gaan er ook mensen van de Stichting Geocaching mee? Of is dit meer een onderonsje van SBB en natuurmonumenten ?

Nee, we mochten niet mee :blush:

Het is inderdaad bedoeld als onderonsje, waar ze zonder pottekijkers en luistervinken willen snuffelen aan geocaching en vrijuit hun goed- danwel afkeuring willen kunnen ventileren. ;)

Er zijn al enkele boswachters gegrepen door het virus, en ik verwacht dat ook de anderen niet volledig immuun zullen zijn voor onze verslavende hobby. Ik denk dan ook niet dat onze aanwezigheid noodzakelijk is, maar het kan natuurlijk nooit kwaad je 'eigen' boswachter enthousiast te maken voor deze dag!

We hadden voorgesteld een eventcache voor ze te organiseren, en ze hebben dat zelf opgepikt door een geocache vast te knopen aan een ontmoetingsdag. Daarmee is het onderdeel geworden van een interne dag, waarvoor ze verder geen ondersteuning nodig hadden (een cache plaatsen kunnen ze bij SBB zelf ook wel ;) ).

Zenz

Geplaatst

Beste collega-cachers,

Ik begrijp de zorg over de wens caches te plaatsen met goedkeuring/toestemming van de eigenaar van het gebied.

Echter: Ik zou geen echt ambtenaartje zijn als ik niet zou kijken naar de juridische aspecten van dit 'probleem'.

Ik ga als enigszins juridisch geschoolde het proberen uit te leggen aan u allen (de gemiddelde geocacher zal niet of nauwelijks juridisch geschoold zijn).

Als een zaak (bijvoorbeeld een stuk grond of natuurgebied) een openbare bestemming heeft (bijvoorbeeld recreatieve doeleinden) dan mag eenieder van die zaak (de grond dus) gebruik maken overeenkomstig de bestemming. Aangezien geocachen een recreatieve bezigheid is en dus een recreatief doel dient, mag m.i. derhalve geconcludeerd worden dat geocachen een vorm van gebruik is dat niet in strijd is met de openbare (recreatieve) bestemming en om die reden geoorloofd is. Sterker nog: de eigenaar van die gronden MOET dat gebruik dulden. In dit verband kan ik een arrest van de Hoge Raad aanhalen d.d. 5-6-1992 inzake het Spanish Water Resort, waarbij de Hoge Raad op basis van bovenstaande redenering kwam tot een vergelijkbare conclusie.

Let op: het gaat hierbij alleen om gronden met een openbare bestemming (je hebt dus geen (uitdrukkelijke, eventueel voorafgaande en/of schriftelijke) toestemming nodig om de gronden te betreden en de gronden moeten een bestemming hebben waaronder de activiteit geocachen te scharen valt. Voor andere gronden is gewoon toestemming nodig. Met het bovenstaande - en m.i. feitelijk juiste - argument is (uiteraard zou ik bijna zeggen) geen rekening gehouden, omdat de regels een letterlijke vertaling zijn vanuit de Amerikaanse situatie.

Ik hoop het iedereen duidelijk gemaakt te hebben (ook Geocaching.nl). Mocht er iemand mijn standpunt willen bestrijden, dan verheug ik mij graag op een juridische discussie met die persoon. :thumbup:

ambtenaartje :D

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...